[NH]/[VD] paard reageert niet op de zweep???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

[NH]/[VD] paard reageert niet op de zweep???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-05 13:06

hoi

ik heb een verzorg shetlander, en omdat ik er niet er niet op kan rijden wil ik er graag VD mee doen. iik weet hoe allez zit enzo dus daar hoev ik geen uitleg over. Maar ze reageert niet op de zweep.Weet iemand een oplossing zodat ze een beetje meen respect krijgt voor de zweep. want als haar VD will leren heb je toch een zweep nodig???


ik wil niet met het word"zweep" overkomen over als iemand die heel graag haar paard wilt staan. maar ze moet er gewoon op kunnen reageren.

p.s. mischien is een vor van NH een oplosing????

groetjes arans

You give me hope
When all my dreams
Seem like they're out of reach

arans @ [ITP] Shoralie(2) met 'haar' paardjes!


Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [NH]/[VD] paard reageert niet op de zweep???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 13:36

Het is de bedoeling dat je de zweep gebruikt als een verlengstuk van je arm toch? Dus niet om aan te tikken maar om aanwijzingen te geven?
Ik ben helaas niet zo bekend met VD, maar vanuit de NH-hoek zou ik kunnen zeggen dat het belangrijk is dat je zorgt dat je paard op jou let en respect voor jou heeft.

Nelleke_H

Berichten: 1177
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: Grou

Re: [NH]/[VD] paard reageert niet op de zweep???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:48

uuhhmm ik doe zel fook aan vd met twee shetties deze reageren ook niet op de zwep soms omdat ze de hulpen niet snappen dus als ik ze geleerd heb op comando een voetje te geven dan doen ze dat tik ik als ulp het zweepje op het beentje snappen ze dit eerst niet dus mis schien moet je een stapje terug gaan en stapje voor stapje het ze aanleren. Je hebt heel veel geduld nodig.
en idd het zweepje is als hulpje om een aanwijzing te geven!!

****www.NNelleke.nl**** NNelleke: Voor lessen, coaching en begeleiding met je paard.
****www.DDapper.nl**** DDapper: Praktijk voor therapie, coaching en begeleiding.

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re: [NH]/[VD] paard reageert niet op de zweep???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-05 09:42

jah ookej ik weet wel dar je het als verlengt stuk van je arm moet gebruiken.

You give me hope
When all my dreams
Seem like they're out of reach

arans @ [ITP] Shoralie(2) met 'haar' paardjes!

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [NH]/[VD] paard reageert niet op de zweep???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 12:07

arans schreef:
jah ookej ik weet wel dar je het als verlengt stuk van je arm moet gebruiken.

Probeer alsjeblieft eens leesbaar te typen.

Anoniem

Re: [NH]/[VD] paard reageert niet op de zweep???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 12:15

Allereerst: om vrijheidsdressuur te kunnen trainen hoeft je paard geen 'respect' te hebben voor de zweep. De zweep is er namelijk niet voor om bepaalde oefeningen af te dwingen (wat je automatisch impliceert als je wilt dat je paard dingen uit respect voor de zweep doet), maar om aanwijzingen te geven door te wijzen of lichaamsdelen aan te tikken. Als een paard niet op die aanwijzingen reageert, dan betekent dat niets meer dan dat hij die aanwijzingen nog niet geleerd heeft. Jij zult hem die betekenis dus moeten aanleren. En dat is in feite precies wat er onder vrijheidsdressuur trainen wordt verstaan: Je paard te leren om bepaalde reacties te geven op bepaalde hulpen.

Het aanleren van de eerste zweephulpen is erg simpel. Je hebt er alleen een zweep, voedselbeloniningen en geduld voor nodig. Het geduld is daarbij het hoofdingredient, aangezien je nooit een zweephulp gaat versterken. Het gaat er namelijk niet om dat je paard respect krijgt voor de zweep, maar dat hij leert om op hele fijne hulpen te reageren. Als je hem wilt leren voetjes geven op een zweephulp, dan kietel je met je zweep net zo lang op verschillende plekken op zijn voorbeen tot hij ook maar even zijn gewicht op het andere been verschuift. Meteen belonen. Vervolgens herhaal je dit en ook het belonen, totdat je paard zijn gewicht op het ander been verschuift en het been aan jouw kant iets optilt. Belonen. Zo oefen je dat door tot je paard elk been na dat altijd even lichte tikje optilt. Niks respect afdwingen, gewoon aanleren. Alleen op die manier behoudt je paard het vertrouwen in de zweep dat hij ook nodig zal hebben voor het aanleren van de andere vd-oefeningen.

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Re: [NH]/[VD] paard reageert niet op de zweep???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 18:30

xyzutu2 schreef:
Allereerst: om vrijheidsdressuur te kunnen trainen hoeft je paard geen 'respect' te hebben voor de zweep. De zweep is er namelijk niet voor om bepaalde oefeningen af te dwingen (wat je automatisch impliceert als je wilt dat je paard dingen uit respect voor de zweep doet), maar om aanwijzingen te geven door te wijzen of lichaamsdelen aan te tikken. Als een paard niet op die aanwijzingen reageert, dan betekent dat niets meer dan dat hij die aanwijzingen nog niet geleerd heeft. Jij zult hem die betekenis dus moeten aanleren. En dat is in feite precies wat er onder vrijheidsdressuur trainen wordt verstaan: Je paard te leren om bepaalde reacties te geven op bepaalde hulpen.

Het aanleren van de eerste zweephulpen is erg simpel. Je hebt er alleen een zweep, voedselbeloniningen en geduld voor nodig. Het geduld is daarbij het hoofdingredient, aangezien je nooit een zweephulp gaat versterken. Het gaat er namelijk niet om dat je paard respect krijgt voor de zweep, maar dat hij leert om op hele fijne hulpen te reageren. Als je hem wilt leren voetjes geven op een zweephulp, dan kietel je met je zweep net zo lang op verschillende plekken op zijn voorbeen tot hij ook maar even zijn gewicht op het andere been verschuift. Meteen belonen. Vervolgens herhaal je dit en ook het belonen, totdat je paard zijn gewicht op het ander been verschuift en het been aan jouw kant iets optilt. Belonen. Zo oefen je dat door tot je paard elk been na dat altijd even lichte tikje optilt. Niks respect afdwingen, gewoon aanleren. Alleen op die manier behoudt je paard het vertrouwen in de zweep dat hij ook nodig zal hebben voor het aanleren van de andere vd-oefeningen.



Helemaal gelijk in hoor, helemaal mee eens, MAAR, ik denk nie dat je goed begrijpt wat Wendytje (en ik) bedoelen met respect voor de zweep.
Dit betekend eigenlijk respect voor degene die de zweep heeft, namelijk als de pony daar geen respect voor heeft zal ie ook nooit proberen te snappen wat je em uitlegt.
Het betekend niet dat als ie nie doet wat je ZEGT dat ie dan een klap krijgt.
Het betekend dat je je samen gaat werken, en voor samenwerking is respect nodig als je et goed wilt doen.
bijv. als wij samen zouden moeten werken en we geen respect voor elkaar zouden hebben dan zouden we zeggen; jij kunt toch niks ik ga lekker mijn eigen gangetje, je zoekt et maar uit. terwijl als we da wel zouden hebben zouden we zeggen; vertel jij mij wat jij weet, dan laat ik je zien wat ik kan, snappie?

http://eagerears.net/
Eager Ears: Coltstarting naturally

http://skyriding.eu
Skyriding: boomloos & flexibel zadelpassen

Anoniem

Re: [NH]/[VD] paard reageert niet op de zweep???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 22:48

arans schreef:
Maar ze reageert niet op de zweep.


Daarom dacht ik dat ze bedoelde dat het enige probleem was dat de pony niet reageerde op de zweep.

Als jij de situatie beter kent en weet dat het niet aan het reageren op de zweep ligt, maar aan de onderlinge dominantieverhoudingen, dan is het echter hetzelfde verhaal: Ook bij het herstellen van dominantieverhoudingen heb je geen zweep nodig en als je de zweep erbij gebruikt, dan hoeft het paard er geen 'respect' voor te hebben. Een zweep is een dirigeerstokje, meer niet. Orkestleden hebben ook geen respect voor het stokje, maar voor de dirigent die het vasthoudt. Net zoals orkestleden niet reageren op wat het stokje aangeeft omdat ze respect hebben voor de dirigent (met alleen respect kom je ongeveer nergens ), maar omdat ze geleerd hebben wat de signalen die hij uitzendt betekenen. Natuurlijk hebben ze respect voor de dirigent - ze vliegen hem namelijk niet naar de keel, maar tijdens het spelen en het oefenen speelt dat respect een ondergeschikte rol, waar het puur en alleen om draait is het aanleren.

Zo is het ook bij paarden: een paard moet respect hebben voor de eigen ruimte van de mens. Als je paard steeds aan je zakken snuffelt, schraapt of bijt, dan heeft hij geen respect en dan zul je daar aan moeten werken - met of zonder zweep. Een paard hoeft echter geen respect te hebben voor de zweep. Hij hoeft alleen geleerd te hebben dat die zweep signalen geeft - en welke signalen dat precies zijn. Een vrijheidsdressuurpaard werkt dus mee doordat hij dat aangeleerd heeft, niet uit respect voor zijn trainer, noch uit respect voor de zweep. Het draait om vertrouwen.

Uit jouw reactie begrijp ik dat het niet luisteren naar de zweep niet het probleem is en dat ik dat verkeerd uit het berichtje opgemaakt heb, maar wat is het probleem dan wel? Dan kan iedereen misschien een beter antwoord geven op de vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 23:00

El_vis schreef:
bijv. als wij samen zouden moeten werken en we geen respect voor elkaar zouden hebben dan zouden we zeggen; jij kunt toch niks ik ga lekker mijn eigen gangetje, je zoekt et maar uit. terwijl als we da wel zouden hebben zouden we zeggen; vertel jij mij wat jij weet, dan laat ik je zien wat ik kan, snappie? ;)


Even een quote, want ik vind dit wel een gevaarlijke aanname. Met alleen respect bereik je minder dan veel mensen denken. Ookal respecteren wij elkaar, als ik anderhalf uur lang een dodelijk saai verhaal tegen jou ga vertellen, dan zal er een punt komen waarop jij op een gegeven moment zegt bekijk het, ik heb wel wat beters te doen. :D Net zoals je respect moet verdienen, zul je ook aandacht en interesse moeten verdienen door je paard een op maat gesneden training aan te bieden en zijn intelligentie en lichamelijke mogelijkheden precies goed inschatten zodat je de training niet te licht/te zwaar maakt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Re: [NH]/[VD] paard reageert niet op de zweep???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 14:42

xyzutu2 schreef:
El_vis schreef:
bijv. als wij samen zouden moeten werken en we geen respect voor elkaar zouden hebben dan zouden we zeggen; jij kunt toch niks ik ga lekker mijn eigen gangetje, je zoekt et maar uit. terwijl als we da wel zouden hebben zouden we zeggen; vertel jij mij wat jij weet, dan laat ik je zien wat ik kan, snappie?


Even een quote, want ik vind dit wel een gevaarlijke aanname. Met alleen respect bereik je minder dan veel mensen denken. Ookal respecteren wij elkaar, als ik anderhalf uur lang een dodelijk saai verhaal tegen jou ga vertellen, dan zal er een punt komen waarop jij op een gegeven moment zegt bekijk het, ik heb wel wat beters te doen. Net zoals je respect moet verdienen, zul je ook aandacht en interesse moeten verdienen door je paard een op maat gesneden training aan te bieden en zijn intelligentie en lichamelijke mogelijkheden precies goed inschatten zodat je de training niet te licht/te zwaar maakt.

Twee weken geleden hadden we de laatste fotoshoot voor het boek van Blacky en Sjors. Omdat Femke ze per se in het gras wilde fotograferen, hebben we de kunstjes in het gras gedaan. Met Sjors ging dat perfect, maar Blacky was een kleine ramp. Hij ging gewoon grazen. Of ik nou met muesli, appels, peren of gistpilletjes beloonde, dingen waar hij normaalgesproken zonder enige aarzeling in elk geval Sjors voor zou vermoorden, zodra ik om een kunstje vroeg , dook hij het gras in. Als ik jouw gedachte - 'ik ga lekker mijn eigen gangetje, je zoekt et maar uit' - zou volgen, dan zou dat betekenen dat Blacky geen respect voor mij had. Zou best kunnen, maar hij bleef wel beleefd en viel mij niet aan, dus kon ik daar wel mee leven. Dat respect zat dus wel goed. En dat bleek ook, want toen ik bedacht dat ik nog een winterwortel had en we daarmee dan in elk geval dan nog het niet-eten mee konden fotograferen, deed Blacky ineens wel heel enthousiast mee. En kon hij opeens weer buigen, liggen, zitten, Spaanse pas en zelfs apporteren uit het gras. Ik denk dat dat woordje 'respect', maar ook 'dominantie' echt grof wordt overschat in de paardenwereld, omdat het niet meer betekent dan dat je het paard als stout, dus dominant en respectloos kunt bestempelen als het even tegenzit. Blacky was helemaal niet plotseling dominant of wat dan ook, hij vond gewoon de voorwaarden waaronder wij speelden niet acceptabel. En dat is zijn goed recht, toch?



Oh nee maar precies daar (da bovenste) heb je helemaal gelijk in, da weet ik ook wel hoor, maar respect heb ik ook altijd heel erg belangirjk gevonden, maar hierover zij we het dus eens ofnie

http://eagerears.net/
Eager Ears: Coltstarting naturally

http://skyriding.eu
Skyriding: boomloos & flexibel zadelpassen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers