[AR] Tot welke leeftijd kan een pony het leren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Satine

Berichten: 924
Geregistreerd: 11-12-03
Woonplaats: Heist-op-den-Berg - Belgiƫ

[AR] Tot welke leeftijd kan een pony het leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 15:44

Ik heb thuis een pony van 9 jaar staan die ik graag deze zomer eens voor een koetsje zou zetten. Ik ken hem door en door want ik heb hem al vanaf zijn 2de. Hij is volledig verkeersmak en vertrouwt mij ook helemaal.
Nu was mijn vraag: wat denken jullie: kan dit nog? Is hij hier niet te oud voor? Ik heb totaal geen ervaring met AR en mijn pony ook niet. Het lijkt mij wel eens leuk om eens te doen als afwisseling, en ook omdat ik eigenlijk een beetje groot voor hem word. Het is dus puur voor de ontspanning bedoeld.
Natuurlijk zou ik wel eerst een paar boeken hierover lezen, nog wat rondneuzen op bokt en dan ook er iemand bijhalen die er wel al ervaring mee heeft. Een kennis van ons heeft nog een koetsje staan voor zijn C-pony en volgens mij past onze D-pony dus daar ook wel in. (En natuurlijk weet ik dat je hem niet ineens voor de koets kan zetten zonder voorbereidend werk te hebben gedaan Haha! )
Kan misschien ook iemand zeggen hoelang het ongeveer duurt aan voorbereidend werk (met tuig, autoband etc.) voor hij uiteindelijk voor de koets kan? De stemhulpen kent hij normaal gezien ook redelijk goed.


Groetjes

You won't be happy with more until you're happy with what you've got. Angel Blessing


Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:00

je pony is zeker nog niet te oud hoor en het ligt eraan hoe je pony het oppakt hoelang je bezigt bent met het voorbereidende werk

kerstmuts wat je niet accepteren kan,
Maar accepteer wat je niet veranderen kan.

[ITP] Strandshoot door SSDesign

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 18:53

Libert is dit jaar beleerd, en die is 8, dus het kan nog makkelijk hoor Het paard van mijn zus was 14 toen die voor de wagen ging Lachen

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:24

Ik heb een merrie van 18 beleerd voor de kar. Dat ging ook prima. Ik heb haar op die leeftijd ook onder het zadel beleerd. Beide enkel licht recreatief(ho, links, rechts en vooruit zo ongeveer) .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:00

Ja hoor kan nog makkelijk.

Verder ligt het eraan hoe je paard het oppakt.
Ik had mijn eigen fjord al aardig wat geleerd(stappen en draven aan de lange lijnen. vooruit sturen, halthouden en achterwaarts)voor dat ik hem vorig jaar liet beleren.

Hun hebben hem daar zelf ook nog een paar keer zo gepakt tot de ijzers er onder zaten en toen stond hij binnen 2 dagen voor de wagen en gingen we de weg uit.

let wel het was een stal waar ze niks anders doen dan aangespannen rijden dus doe dit niet na Tong uitsteken

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Otango

Berichten: 84
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:02

met 9 jaar lukt dat nog prima hoor! suc6 ermee

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:08

Mijn shet was 14 toen hij voor het eerst voor de wagen ging. Wel al een jaar daarvoor geoefend met erachter lopen met een tuigje aan en alle stemhulpen perfectioneren. Daarna is hij beleerd door een handelaar die al 30 jaar ervaring had met het beleren van pony's. De eerste keer gelijk de weg op, ging perfect. Mijn zus en ik hadden nog nooit gemend en wij zijn daarna zelf gaan oefenen in het weiland. Bochtjes rijden, door obstakels heen, zodat we goed wisten hoe groot de wagen was en hoe ver je kon gaan met bochten nemen etc. Toen we dat goed doorhadden gingen we pas de weg op. Wij waren wel 12 en 14, dus nog vrij jong.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers