Gaatjes bijmaken kunststof tuig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Gaatjes bijmaken kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 18:03

Heb een fijn kunststof tuig op de kop kunnen tikken. Nu is alleen de staartriem wat te lang. De rest past goed. Heeft iemand ervaring met gaatjes bijmaken bij een kunststof tuig? Hoe kan ik dit het beste aanpakken zodat het goed en veilig gedaan kan worden?

Lindsey_99
Berichten: 2494
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 18:07

Kan toch met een goede gaatjeskniptang? Niet zo'n barrel van de action die scheef gaat knippen, maar een beetje steviger model.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2426
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 18:07

Hier lukt mij in biothane het met een gaatjes tang. Kost alleen wel wat kracht. Eerst met de kleinste beginnen en dan steeds 1 groter

Ik bedenk me nu dat ik het ook een keer met een boor machine heb gedaan :')

Ibbel

Berichten: 49186
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Gaatjes bijmaken kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 18:16

Spijker van een net iets kleinere diameter roodgloeiend maken. Riempje plat op een stuk hout leggen. Gloeiende spijker er iets schuin insteken voor een langwerpig gat, dat is meestal mooier en makkelijker, of haaks voor een rond gat. Omdat je het verhit, smelt je de randen van het gat direct dicht.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gaatjes bijmaken kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 19:09

Bedankt! Daar ging het me inderdaad om, dat de randen dicht gaan zodat het stevig genoeg blijft en het niet verzwakt.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 19:17

Inderdaad met een spijker of een hete naald. Ik doe meestal eerst het gaatje knippen met een tang en daarna met een naald langs de binnenkant van het gat om het rafelproof te smelten. Maar zoals Ibbel het beschrijft kan het ook.

Of anders (maar daar heb ik eerst wat handigheid in moeten krijgen) boven een vlam, bij voorbeeld een aansteker. Ene kant van het riempje met het nieuwe gat boven de vlam, dan omdraaien en de andere kant. Vanaf twee kanten dus even verhitten, en het riempje kort boven de vlam houden en niet te dicht erop. Eventueel beide kanten herhalen. Dat werkt het snelst als je meerdere riempjes of meerdere gaatjes per riem hebt. Met lichte kleuren materiaal is het wel handig als je het al eens hebt geoefend, op donkere riempjes valt een eventueel roeteffect minder op :))
Aansteker is ook erg geschikt wanneer je een kunststof riempje op maat knipt, om het uiteinde dicht te branden.

Telpeva

Berichten: 14742
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 19:27

Ibbel schreef:
Spijker van een net iets kleinere diameter roodgloeiend maken. Riempje plat op een stuk hout leggen. Gloeiende spijker er iets schuin insteken voor een langwerpig gat, dat is meestal mooier en makkelijker, of haaks voor een rond gat. Omdat je het verhit, smelt je de randen van het gat direct dicht.

Ja dit!
Deze werkt trouwens ook voor veel standaard halsters, op deze manier maakten we veulenhalsters altijd passend op stal.

Tilmar

Berichten: 3317
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 20:14

Of met een soldeer bout, dan smelt je er een gaatje in.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 22:02

Ook een goede, alleen geen idee of we dat nog hebben. Ik ga voor de makkelijkste optie in ieder geval. :D

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Gaatjes bijmaken kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:19

Klein boortje en daarna het boortje even heet maken met een aansteker en dan dichtbranden

pmarena

Berichten: 48176
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gaatjes bijmaken kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:39

In plaats van een spijker is een oud, klein schroevendraaiertje ook ideaal.
Daarvan word het handvat dan niet heet en dat werkt een stuk makkelijker :)

gillian

Berichten: 4424
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 12:21

Als je zelf geen goede gaatjestang hebt, kun je dat bij de schoenmaker laten doen. Die hebben daar het materiaal wel voor.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gaatjes bijmaken kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 13:27

Ja ik heb wel een goede gaatjes tang, maar het gaat om het dichtbranden daarna. Bij leer is dat natuurlijk niet nodig. Maar bij kunststof wel. Boortje klinkt ook wel goed. Of wellicht gaatje maken met de gaatjes tang en daarna dichtbranden?

pluisje88

Berichten: 8081
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Gaatjes bijmaken kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:42

Ik biothane maak ik de gaatjes met de gaatjes tang en dan even met het flammetje van de kaarsen aansteker erlangs aaien.

Ibbel

Berichten: 49186
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:47

Elisa2 schreef:
Boortje klinkt ook wel goed. Of wellicht gaatje maken met de gaatjes tang en daarna dichtbranden?


Boortje is niet handig, die draaien snel weg, zit je gaatje niet in het midden én ze willen het kunststof ook nog wel eens rafelen, omdat boortjes niet bedoeld zijn om zacht kunststof te boren..
Gewoon hete spijker gebruiken, gat en dichtbranden in één handeling. Makkelijker kan het niet én je ziet perfect waar je gaatje komt (dat zie je met een gatentang ook niet heel nauwkeurig, zo zit zo'n ding nou eenmaal in elkaar)

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Gaatjes bijmaken kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 19:32

Holpijp setje aanschaffen voor het betere werk. Daarna even aansteker erdoor en klaar.

Boormachine werkt ook heel prima op kunststof voor de handige mensen onder ons, bijv voor dikke kunststof strengen.
Maar een staartriem moet je prima met een sterke gaatjes tang kunnen doen; eerst even zacht knijpen; checken of het gaatje in het midden zit en dan pas doordrukken.


Maar denk dat het inmiddels wel gelukt is TS :D

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 20:28

Nee nog geen tijd voor gehad. :D Dus alsnog bedankt voor de tips. Ik ga dit weekend eens een poging wagen.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 15:51

Gaat super met een houtbrandpen, simpele van de Action

https://www.action.com/nl-nl/p/3007013/houtbrandpen/

Nou had ik die net toevallig uitgeleend toen ik gaatjes bij moest maken ergens in en toen met boortje op de dremel gedaan, maar vond het minder mooi. Met gaatjestang kwam ik er echt niet door. Holpijpsetje voor leer maar ik vind het toch een uitdaging om niet op mijn vingers te slaan dan.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gaatjes bijmaken kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 18:59

Interessant, dit kende ik nog niet.

Het is nog niet gelukt trouwens.. nog niet aan toegekomen.