Mennen in de heuvels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dier_en_arts
Berichten: 47
Geregistreerd: 06-01-18

Mennen in de heuvels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 20:31

Beste bokkers,

Recent ben ik verhuisd naar Zuid Limburg, en wel specifiek naar het Heuvelland. Aangezien ik oorspronkelijk uit de randstad kom, waar alles plat is, open ik dit topic. Ik heb namelijk een Shetlander waar ik mee men, maar ik heb geen ervaring met mennen in de heuvels. Mijn oude instructrice komt uit Friesland en heeft daar dus ook niet veel ervaring mee.

Zijn er bokkers die hier wel ervaring mee hebben? Tot welk hellingspercentage durven jullie bijvoorbeeld veilig te mennen? Mijn sulky was gelukkig al aan vervanging toe, dus er komt sowieso een nieuwe met goede remmen. Ik ken verder geen menners in de omgeving nog, dus ik sta ook zeker open voor suggesties wat menles betreft. Bedankt alvast!

dierenfan
Berichten: 9620
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Mennen in de heuvels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 21:13

Wij hebben geen heuvels maar wel veel dijken. Verharde wegen zijn wat betreft de helling altijd te doen met mennen. Wat wij hebben is goede remmen om mee te remmen en nooit anders dan in rustige stap naar beneden. Naar boven durven ze gerust in galop aan te springen (nee, niet wenselijk uiteraard) maar naar beneden zijn we gewoon streng. Nu hebben wij er 1700 kg voor staan dus goede remmen is tot zo ver dat wij de kar of menwagen zodanig mee kunnen remmen dat hun niet vooruit geduwd worden en in tuig moeten gaan hangen. Wij oefenen daar wel regelmatig op want stel ooit remmen onderweg kapot dan heb je bij bepaalde hellingen in elk geval nog de optie dat ze deze kunnen nemen en zelf de kar af remmen.

Lukasje
Berichten: 11274
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Mennen in de heuvels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 21:22

Hellingspercentage durf ik me niet over uitspreken. Daar kan ik niet 1-2-3 een cijfer op plakken. Het scheelt ook enorm van de ondergrond, het al dan niet dragen van hoefijzers (shet niet vermoed ik zo?), de conditie van het paard, ….

Erg belangrijk zijn een goede rem icm een goed afgestelde broek. En, de pony goed met de hand ondersteunen waarmee ik wil bedoelen: geen los contact met je leidsels.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Mennen in de heuvels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 22:37

Wij zijn een paar dagen in Montferland geweest met onze Welsh A pony’s en menwagen.
Is heuvelachtig daar, maar was goed te doen.
Goede rem is idd wel fijn.
Heuvel op sneller tempo, naar beneden rustig aan.
Het word wel vervelend als er een redelijke heuvel komt en de ondergrond is zwaar

Dier_en_arts
Berichten: 47
Geregistreerd: 06-01-18

Re: Mennen in de heuvels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 23:45

Bedankt voor de antwoorden. De pony staat niet op ijzers inderdaad, maar heeft wel goede hoefschoenen en een goede conditie. Ik vermoed dat hij bij een aardige helling ook wel een galopje wil wagen, niet heel wenselijk maar daar hou ik wel rekening mee. Het is ook een goede tip om het remmen op de broek meer te gaan oefenen, daar zal ik extra aandacht aan besteden. De meeste wegen waarop ik zou willen mennen zijn verhard of een hele stevige zandgrond, mulle of lastige grond gaat mijn ruin niet trekken denk ik.

Als ik soms de hellingen hier zie word ik al bang van fietsen, laat staan een kar :+ . Hellingen van 10% en hoger ga ik per definitie al niet aan beginnen, maar tsja, waar de grens dan ligt vind ik lastig te eye-ballen. Meeste gebieden moet ik toch wel een heuveltje op of af om er te komen, en om elke dag met de trailer te gaan wordt mij wat te dol. Maar dat kan in het begin wel natuurlijk.

dierenfan
Berichten: 9620
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Mennen in de heuvels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 08:39

Met ijzers glijden ze sneller hoor. In de winter hier altijd een periode ijzerloos en dan hebben ze duidelijk veel meer grip. Echter dan kunnen we ook veel minder tempo lopen ivm slijtage van de hoeven. Ze hebben afgelopen winter 10 weken zonder ijzers gelopen en we hebben verharde paddick moet ik erbij vermelden. De hoeven waren na 10 weken even vijlen en ijzers er onder. Moest niets vanaf en dan moet ik bekennen dat ze gemiddeld met moeite 1x per week zeldzaam 2x mee gingen

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 08:54

Qua gewicht om te trekken zou ik uitgaan van 1x z'n eigen gewicht. Heuvel-op is zwaarder dan je denkt en heuvel-af wil je niet dat de kar je Shet 'voorbij komt' (maw, dat de massa an sich teveel door gaat drukken, rem of niet).
Qua ijzers men ik trouwens met kunststof beslag - ideaal. Niet glad, goed grip, en qua slijtage vergelijkbaar met ijzers.

Ik denk trouwens dat op ruiterenenmennen wel aangegeven staat welke paden ongeschikt of zwaar zijn om te mennen.

Lukasje
Berichten: 11274
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Mennen in de heuvels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:21

@ Ibbel: ja dat zou logisch en te verwachten zijn maar ik zou er niet vanuit gaan. Ik heb hier om de hoek een stuk ruiter- en menpad waarvan ik met zekerheid weet dat diegenen die hem daar bedacht hebben , nooit gemend hebben. Zo gevaarlijk! En bv voor een huifkar onmogelijk om door te komen.

othelloster

Berichten: 2309
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Re: Mennen in de heuvels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:30

Waar ergens woon je in het heuvelland? Ik ben zelf ook woonachtig in Zuid-limburg en heb verschillende mini's, die ik deze zomer voor de kar wil gaan beleren.
Je mag mij ook een berichtje sturen als je wilt. Ik heb met een mini shetlander gemend hier in het zuiden. Een rem is van essentieel belang!

Jorex

Berichten: 9952
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:30

Ik heb hier meerdere viaducten waar ik soms overheen ga. Ik heb enkelspan shet een sulky zonder rem. Ik rem dus gewoon op de broek. Wel ga ik er altijd in een rustige draf vanaf, in stap drukt de sulky anders ook vol op hun rug qua balans. Maar voor de Limburgse heuvels lijkt het me inderdaad beter als je zelf kunt bij remmen.

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:40

Lukasje schreef:
@ Ibbel: ja dat zou logisch en te verwachten zijn maar ik zou er niet vanuit gaan. Ik heb hier om de hoek een stuk ruiter- en menpad waarvan ik met zekerheid weet dat diegenen die hem daar bedacht hebben , nooit gemend hebben. Zo gevaarlijk! En bv voor een huifkar onmogelijk om door te komen.


Dat kun je melden bij ruiterenenmennen, dan nemen ze het op als waarschuwing. Die website drijft op de ervaringen van ruiters en menners. Ook als er bv paden verdwenen of bijgekomen zijn, 'moet' je dat melden. Het is geen landelijk opererende controlerende club oid.

Dier_en_arts
Berichten: 47
Geregistreerd: 06-01-18

Re: Mennen in de heuvels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 18:20

Goed om te weten allemaal, de site ruiter en mennen kende ik nog niet. Heel fijn dat dat bestaat.

Othelloster, fijn aanbod! Ik kom van nog wat zuidelijker maar dat is nog wel te reizen naar Nuth. Ik vind het gezellig om eens kennis te maken, ik stuur je een pb.

KimD

Berichten: 20424
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Mennen in de heuvels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 18:41

Ik mende in écht Zuid-Limburg, aan onze voordeur struikel ik aan twee kanten over de grens.

Ik ben dan ook niet anders gewend dan in de heuvels te mennen. Enkel, dubbel of vierspan, eigenlijk alles zonder motor maar wel met een goed geremde sulky of wagen.

De paarden waren ook niet anders gewend maar zeker ook wel erop getraind. Ik zou dus zeker wel wat spieren kweken op je pony want er zal vast wat spierpijn aan te pas komen.

Gewoon beginnen met kleine heuveltjes en lange heuvels om vertrouwen te krijgen voor jullie beiden! Komt vast goed.