Mennen in de heuvels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dier_en_arts
Berichten: 47
Geregistreerd: 06-01-18

Mennen in de heuvels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 20:31

Beste bokkers,

Recent ben ik verhuisd naar Zuid Limburg, en wel specifiek naar het Heuvelland. Aangezien ik oorspronkelijk uit de randstad kom, waar alles plat is, open ik dit topic. Ik heb namelijk een Shetlander waar ik mee men, maar ik heb geen ervaring met mennen in de heuvels. Mijn oude instructrice komt uit Friesland en heeft daar dus ook niet veel ervaring mee.

Zijn er bokkers die hier wel ervaring mee hebben? Tot welk hellingspercentage durven jullie bijvoorbeeld veilig te mennen? Mijn sulky was gelukkig al aan vervanging toe, dus er komt sowieso een nieuwe met goede remmen. Ik ken verder geen menners in de omgeving nog, dus ik sta ook zeker open voor suggesties wat menles betreft. Bedankt alvast!

dierenfan
Berichten: 9620
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Mennen in de heuvels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 21:13

Wij hebben geen heuvels maar wel veel dijken. Verharde wegen zijn wat betreft de helling altijd te doen met mennen. Wat wij hebben is goede remmen om mee te remmen en nooit anders dan in rustige stap naar beneden. Naar boven durven ze gerust in galop aan te springen (nee, niet wenselijk uiteraard) maar naar beneden zijn we gewoon streng. Nu hebben wij er 1700 kg voor staan dus goede remmen is tot zo ver dat wij de kar of menwagen zodanig mee kunnen remmen dat hun niet vooruit geduwd worden en in tuig moeten gaan hangen. Wij oefenen daar wel regelmatig op want stel ooit remmen onderweg kapot dan heb je bij bepaalde hellingen in elk geval nog de optie dat ze deze kunnen nemen en zelf de kar af remmen.

Lukasje
Berichten: 11274
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Mennen in de heuvels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 21:22