Hoefschoenen advies gevraagd voor menpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Latinnnn
Berichten: 20
Geregistreerd: 29-08-19

Hoefschoenen advies gevraagd voor menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 12:02

De voorvoeten zijn smal en paard heeft zeer zachte hoefwanden waardoor nagelen momenteel niet lukt.( paard bleek hiervoor hoofcast te hebben gehad)
Doordat er zoveel verschillende hoefschoenen zijn wil ik graag advies:
Ik zoek een makkelijk aan te trekken merkt hoefschoenen, die niet schuren, snel slijten en die op elk terrein maar vooral asfalt zeer goed blijven zitten.
Graag advies van volwassen sportruiters/ menners, geen verkopers.
Ook graag advies over hoe je ze moet aanmeten of laten aanmeten.
Alvast bedankt

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 13:24

Ik lees graag even mee, ik wil mijn paard ook op hoefschoenen voor de wagen gaan zetten.
Ik heb zelf goede ervaring met renegades en heb die nu ook, maar 2e hands om uit te proberen, en die zijn nog niet helemaal goed op maat. Gebruik ze nu alleen nog om te wandelen, ik wil straks voor het mennen echt goede en goed passende hoefschoenen hebben.
Ik vind zelf de renegades wel heel fijn, makkelijk aan te doen en stevig.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 13:41

Meet de breedte en lengte van elke hoef op. Op de millimeter. Voor de zekerheid zou je de hoeven elk ook nog kunnen omtrekken op een papier, en dan nameten. Mijn paard werkte daaraan niet lekker mee maar kan net wat meer inzicht geven in het verschil tussen de hoeven.
Dan online puzzelen welk type qua maatvoering het dichtst bij komt. Want sommige types zijn meer voor rondere hoeven, andere voor smallere. Kan zijn dat je voor de voorhoeven op een ander type/ merk uitkomt dan voor de achterhoeven.
En dan bij welke winkel ze direct leverbaar en het goedkoopst zijn.
Als je er niet uit komt, kun je een hoefschoenpasser laten komen.
Ik heb het altijd met zelf meten gedaan.
Nu heb ik scootboots, heerlijk simpel met aantrekken. Ook Renegades en easyboot gehad, ook heel fijn, maar die matchen minder goed met mijn huidige paard.
Ik men er mee op straat (dan vier schoenen aan), en onder het zadel op buitenrit alleen voor schoenen aan omdat ze voor snel gevoelig loopt.

Rianneko
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 13:47

Voor onze shet hebben wij equifusions, die heel goed bevallen en voor ons rijpaard scootboots. Beide zijn erg prettig naar onze mening, beide hebben ook schoenen voor ovale en ronde hoeven. de scootboots zijn met schoonmaken en drogen net iets makkelijker, omdat ze sneller opdrogen. De equifusions hebben weer meer demping, wat voor asfalt weer prettig is. Verder schuren ze allebei niet en slijten ze vergelijkbaar.
Ik zou je aanraden om naar Hoofwear te gaan, die hebben veel verschillende merken en maten op voorraadomloop te passen en geven ook goed advies.

Latinnnn
Berichten: 20
Geregistreerd: 29-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 13:51

[quote="Rianneko"]Dank je wel

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Re: Hoefschoenen advies gevraagd voor menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 15:00

Ik had met mijn shetlander altijd CLB en en voor mijn grote KWPN Cavallo Big boots en dat bevalt vooralsnog prima.

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Hoefschoenen advies gevraagd voor menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 15:02

Stuur Dennis op bokt een pb, zij is hoefsmid en hoefschoenpasser en zij ment vele kilometers met hoefschoenen bij haar eigen pony’s.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Hoefschoenen advies gevraagd voor menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 15:13

Even een andere vraag wbt hoefschoenen.

Mijn hoefsmid geeft aan dat hij veel blessures tegen komt door het gebruik van hoefschoenen. Omdat de het hoef mechanisme niet goed kan werken in een hoefschoen en deze ook drukt op pezen etc boven de hoef. Zelfs hoefballen die veranderd zijn qua vorm.
Jullie ervaringen als gebruikers zijn?

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 15:16

Ik heb alleen hoefschoenen aan als we kilometers over de weg moeten of als ik weet dat we grindpaden tegenkomen, maar bij korter rondjes (ongeveer 10km) gewoon zonder en dan draven ook gewoon over de straat.
Laatst bijgewerkt door mvermeulen1 op 02-03-24 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Latinnnn
Berichten: 20
Geregistreerd: 29-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 15:16

Spaikey schreef:
Even een andere vraag wbt hoefschoenen.

Mijn hoefsmid geeft aan dat hij veel blessures tegen komt door het gebruik van hoefschoenen. Omdat de het hoef mechanisme niet goed kan werken in een hoefschoen en deze ook drukt op pezen etc boven de hoef. Zelfs hoefballen die veranderd zijn qua vorm.
Jullie ervaringen als gebruikers zijn?


Start je eigen topic even svp

Latinnnn
Berichten: 20
Geregistreerd: 29-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 15:25

[quote="jowien"]dank je wel

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 15:43

Equifusion zou ik bij veel harde ondergrond afraden.
Ik rijd in vaak nog veel heftiger terrein met heel veel rotsen, maar ook beste stukken asfalt.
Equifusions reed ik binnen 50 km letterlijk gaten in (tot 2 keer toe, het lag dus niet aan het specifieke paar schoenen).

Er is online ontzettend veel info te vinden over het opmeten en op YouTube staan superduidelijk filmpjes. Het komt best precies, maar is ook geen hogere wiskunde. Ik heb meerdere hoefschoenen gehad voor verschillende paarden en altijd zelf gemeten, en nog nooit een verkeerde maat besteld.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 15:46

Hoeven groeien, en het meten van de juiste maat kan het best een week of 2 a 3 na bekappen. Dan moeten ze goed passen. Het zelf tussendoor bijhouden door even de wand te vijlen scheelt enorm want ze worden niet te strak naarmate de hoefwand groeit. Houd er rekening mee dat hoefschoenen altijd iets uitlopen, ook de scootboots; de straps worden wat soepeler.
Mijn voorkeur voor mennen gaat uit naar Equine Fusion schoenen. Die omsluiten de hoef mooi en zijn zacht van binnen.
Maar het staat of valt met goed passende schoenen. Hoofware kan prima advies geven.
Cavallo's zijn vrij harde schoenen; mijn voorkeur hebben ze niet. Dit omdat het afrollen van de hoef niet lekker gaat door de harde ronde neus van de zool, ze bij de hoefballen vrij hoog en stug zijn wat kan irriteren, ondanks dat ze de voordeligste zijn. Voor paarden met lage hielen vind ik ze niet prettig.

@Latinnn; de hoefsmid heeft volgens mij nog enige onkunde op het gebied van hoefschoenen; het hoefmechanisme wordt juist NIET belemmerd, en een passende schoen drukt nooit op de pezen. Bovendien gaan schoenen na de rit weer uit, en loopt het paard de rest van de dag op blote voeten.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 15:53

Latinnnn schreef:
Spaikey schreef:
Even een andere vraag wbt hoefschoenen.

Mijn hoefsmid geeft aan dat hij veel blessures tegen komt door het gebruik van hoefschoenen. Omdat de het hoef mechanisme niet goed kan werken in een hoefschoen en deze ook drukt op pezen etc boven de hoef. Zelfs hoefballen die veranderd zijn qua vorm.
Jullie ervaringen als gebruikers zijn?


Start je eigen topic even svp


Sorry hoor ik dacht vragen staat vrij.

Maar nog even terugkomend op je vraag.

Er zijn wellicht genoeg mensen die hoefschoenen aanmeten. Sowieso zelf meten kan zeker mij is geadviseerd 2 weken na bekappen te meten.
Sommige verkopers kunnen je ook adviseren aan de hand van voor en na foto's wbt bekappen en de gemeten maten

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Hoefschoenen advies gevraagd voor menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 16:31

Ik men nu twee jaar met hoefschoenen bij mijn Welsh A pony.
Bevalt goed, steentjes etc geen probleem meer.
Ik heb er wel iemand bij gehad om ze aan te meten.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 16:55

Ik heb echt jaren geleden old macks ik weet niet eens meer hoe je het schrijft ,
daar heb ik echt heel veel goede men kilometers mee gehad.
het was zelfs zo als t paard ze zag staan dat hij steeds een been optilde net zo lang tot ze aanzaten!
Mijn haf had brokkelhoeven en dit was iets wat hem enorm goed zat en ook beschermde Hij was er heel erg gelukkig mee! Ik had op den duur 2 x 4 schoenen die hem zelfs in de zomer op de harde klei in het weiland beschermde tegen brokkelen en pijntjes!.
we hebben er echt alles op gedaan, dressuur, springen en mennen kilometers lang ook wedstrijden!
Toen was dat nog discutabel of ze vonden dat je voor gek stond met die dingen aan. Destijds was er in een wedstrijd regelement geen regel over. en tja een wedstrijd vonden ze dat die af moesten het was indoor dus geen probleem maar dat was echt veel gezeik en gedoe om iets wat echt zijn welzijn verbeterde! onbegrijpelijk!
bij de tijdrit buiten had hij ze wel aan en hij liep beter maar ook sneller!

ik heb ze ook wel eens bij smith laten aanmeten en die vond hij minder fijn zitten en sleten ook sneller aan zijn achter benen .

mijn advies laat ze wel goed aanmeten door een pro die dat al jaren doet die ook meerdere soorten heeft en ook meerdere vormen rond /ovaal.
want goede schoenen passen prima en schuiven niet, en raak je ook niet zomaar kwijt Spuit daarom altijd je schoenen met een (felle) neon kleur van onderen en binnen op de bodem( niet aan de zijkant dat is je zicht)...is dat wel zo dan kun je ze beter terug vinden in lang gras of zand/modder of zelfs de sloot of waterbak!
succes t is zoveel fijner als ijzers ! ;)

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Hoefschoenen advies gevraagd voor menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 17:11

Hier de pony's op scoot boots en Smitjes (die laatste zijn niet meer te krijgen meneer Smit is gestopt)
Bevallen mij allebei prima, en wedstrijd op gras gewoon op blote voeten. Ik maak veel km's en de scoot boots gaan dan 2 a 3 jaar mee. En de Smitjes kan je laten verzolen. (heb gelukkig nog reserve zolen van Smit).
Maar vraag Dennis hier op bokt ze help je goed.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 17:37

Lindsey_99 schreef:
Hoeven groeien, en het meten van de juiste maat kan het best een week of 2 a 3 na bekappen. Dan moeten ze goed passen. Het zelf tussendoor bijhouden door even de wand te vijlen scheelt enorm want ze worden niet te strak naarmate de hoefwand groeit. Houd er rekening mee dat hoefschoenen altijd iets uitlopen, ook de scootboots; de straps worden wat soepeler.
Mijn voorkeur voor mennen gaat uit naar Equine Fusion schoenen. Die omsluiten de hoef mooi en zijn zacht van binnen.
Maar het staat of valt met goed passende schoenen. Hoofware kan prima advies geven.
Cavallo's zijn vrij harde schoenen; mijn voorkeur hebben ze niet. Dit omdat het afrollen van de hoef niet lekker gaat door de harde ronde neus van de zool, ze bij de hoefballen vrij hoog en stug zijn wat kan irriteren, ondanks dat ze de voordeligste zijn. Voor paarden met lage hielen vind ik ze niet prettig.

@Latinnn; de hoefsmid heeft volgens mij nog enige onkunde op het gebied van hoefschoenen; het hoefmechanisme wordt juist NIET belemmerd, en een passende schoen drukt nooit op de pezen. Bovendien gaan schoenen na de rit weer uit, en loopt het paard de rest van de dag op blote voeten.


Ik heb de equine fusions in het verleden ook gebruikt maar voor de wagen vond ik ze wat minder fijn.
Ze draaiden en bij nat weer blijven ze ook lang nat. In de zomer had ik met warm weer broei in de schoenen.
Ook vind ik ze wat lomper dan de scootboots die ik nu heb.
Pluspunt vind ik de soepele zool.

Pluspunten van de scootboots vind ik de eenvoud, makkelijk aan te trekken en ze zitten echt alleen om de hoef. Door een plas/modder ook geen probleem want ze zuigen niet vol zoals equine fusions.
Nadeel kan zijn de hardheid maar dan kunnen er nog zooltjes in.
Ze zijn in het begin wat stug maar lopen op den duur wel uit.

Ik heb net een nieuw paar en heb met de vorige 3 jaar gedaan.