Welke maat marathon/recreatiewagen voor kleine D pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Welke maat marathon/recreatiewagen voor kleine D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 21:15

Ik heb de FAQ doorgespit maar kon daar helaas niet vinden wat ik zoek. Mijn menervaring bestaat uit een mini voor een HCA, en nu ga ik wat groters mennen. Komend voorjaar ga ik onze D-pony Ember (schofthoogte 1.41) laten betuigen (bedankt voor alle beleerstallen-tips in mijn andere topic!) en ik ben me nu aan het orienteren op een wagen. Ik kom alleen niet helemaal niet uit de maat.

Ik wil graag vooral het bos in (en dat is heuvelig bij ons), ik denk aan een recreatie/marathonwagen. Ik wil in elk geval een vierwieler, maar niet te zwaar. Als ik online kijk, zie ik vooral óf wagens voor ponies, die meestal aanbevolen worden voor shetlanders/welshjes óf wagens voor cob/paard. Ember zit daar qua schofthoogte dus tussenin.

Zijn er ook wagens in tussenmaten? Of zou hij voor een wagen maat pony passen? Wat is de bokhoogte waar ik rekening mee moet houden? Kortom, benieuwd naar jullie advies


Afbeelding

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Welke maat marathon/recreatiewagen voor kleine D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:20

Hier op stal loopt de C pony onder een marathonwagen maat pony.

Alles daarboven onder een cob wagen.

Als je echt lekker het bos in wil zou ik voor een fijn licht recreatiewagen gaan

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Welke maat marathon/recreatiewagen voor kleine D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 21:26

Hoe groot is de C pony? Ember is net een D pony. En wat is licht, hoe veel kg?

Sorry, voel me een ontzettende newbie :')

Varenka
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-03-10

Re: Welke maat marathon/recreatiewagen voor kleine D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:33

Ik heb een grote c-pony voor de wagen.
Over het algemeen geldt: hoe groter de wielen, hoe lager de rol weerstand. Ik heb voorwielen van 21 inch, achter 19 inch. Die maat is officieel maat cob geloof ik, maar het staat goed.

Let vooral op het gewicht bij een enkelspan in die maat. Ik heb bijv. geen molenrem, omdat dat de wagen zwaarder maakt.

Ik wilde perse onder de 200 kg blijven, uitgaande dat ze de op zwaardere ondergrond, getraind ca. 1x eigen gewicht kunnen trekken.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:34

Vraag gewoon advies bij een menwagenleverancier zoals Voskamp Hall oid. En vraag het degene die je pony gaat beleren. Dat is het handigst. Beleerder kan tijdens het beleren inschatten of hij makkelijk 200 kg trekt, of beter voor een lichtere kar kan staan, en een leverancier kan je vertellen of onder een bepaalde kar wielen met een grotere of juist kleinere diameter gezet kunnen worden.

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Welke maat marathon/recreatiewagen voor kleine D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 21:46

Dank jullie :)

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 22:02

Ik zat met het zelfde probleem, voor mijn shetten een makkie wat ik hebben wil, maar voor mijn New Forest merrie, pffff.

Heb mijn merrie op 134cm gemeten zelf, en heb van het weekeind een Ergonomic gekocht waar eerder een pony van 134cm voor gelopen heeft. Een 19"/21".
Daar zou ook een Dtje voor kunnen, maar een wielmaat groter zou voor de jouwe ook prima kunnen.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30630
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 23:16

Ik zou idd een wielmaat groter kiezen dan.
Ik heb 19/23 achter mijn pony van 1.41m.
Maar mijn merrie van dik 1.47m. Liep er ook voor.
Dit is mijne van 1.41m. Wel pony met front.
Afbeelding

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Welke maat marathon/recreatiewagen voor kleine D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-24 19:05

Dank je voor het beeldmateriaal, Dyonne! Dat geeft een zoekrichting zo. Ember is ook 1.41, maar heeft een lager ingeplante hals dan jouw pony

Merlen

Berichten: 1596
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Welke maat marathon/recreatiewagen voor kleine D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 19:41

Waar je sterk op moet letten,is de bokhoogte.
De leidsels moeten in een (licht) opgaande lijn naar je handen gaan.Je wil niet hebben dat de leidsels op de achterhand van je pony liggen.
Kijk ook op welke hoogte de zweng bevestigt is.Ideaal is dat het lamoen op ongeveer de hoogte van de spronggewrichten langs gaat,of ietsje hoger.
Een wagen met wielmaat 21/19 inch gaat te klein zijn voor een D-pony.

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Welke maat marathon/recreatiewagen voor kleine D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-24 20:07

Heeft de bokhoogte alleen te maken met de hoogte van de pony? Of ook met mijn eigen lengte? De HCA achter de mini destijds was minder ingewikkeld :+

Merlen

Berichten: 1596
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Welke maat marathon/recreatiewagen voor kleine D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 20:38

Je eigen bouw,bovenlijf- en bovenarmlengte speelt ook deels een rol.
Stel je bokhoogte is 1,20m,gemeten in het midden van het bokkussen.Hoeveel dit kussen inzakt hangt af van het gewicht van de menner.De ene persoon heeft een kort bovenlichaam,de andere langere bovenarmen,etc.

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Welke maat marathon/recreatiewagen voor kleine D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-24 20:40

Is dus echt een kwestie van uitproberen? Eerst de pony maar laten betuigen dan ;)

Merlen

Berichten: 1596
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 20:43

__Suzanne__ schreef:
Is dus echt een kwestie van uitproberen? Eerst de pony maar laten betuigen dan ;)


Ja,precies en pony voor verschillende wagens zetten en jijzelf ook passen voor je over gaat tot aankoop.

Oh,nog een belangrijke tip.
Voel voor jezelf aan hoe jij het aangenaamste op een wagen zit met je benen en voeten.
Ik zette het liefst mijn voeten op het horizontale deel van de voetenplank met mijn benen in een hoek van 90°.
Andere menners zitten dan weer liever met gestrekte benen en voeten tegen het schuine deel.
Ik heb korte benen dus moest er ook op letten dat de bok weer niet te hoog was gemonteerd op de wagen of dat het kussen niet te dik was want dan knelden mijn onderbenen weer
tegen het kussen.

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Welke maat marathon/recreatiewagen voor kleine D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-24 22:00

Oh ja, beenruimte, goede opmerking! Ik ben 1.78 met lange benen, die moet ik wel comfortabel kwijt kunnen idd

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 01:02

Afbeelding
Dit is mijn fjord van 146 ongeveer. Voor een kelders wagen met 23 inch banden eronder


Afbeelding
En dit is dezelfde wagen met een merrie van 164 ervoor :D