Shetlander laten beleren voor sulky

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CitrusBliss
Berichten: 29
Geregistreerd: 27-03-22

Shetlander laten beleren voor sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 10:48

Hallo,

Ik wil mijn 6-jarige shetlander van rond de 87cm graag laten beleren voor de sulky, maar ik kan bijna geen adressen vinden om dit te laten doen. Hebben jullie tips voor me? Het liefst in Noord-Holland/Zuid-Holland/Utrecht maar bij een goed adres mag het door het hele land zijn. Ik heb nog geen sulky en tuig dus het liefst iemand waar dat aanwezig is voor deze maat pony, of iemand die me van tevoren precies kan vertellen wat ik moet kopen. Ik heb totaal geen ervaring met mennen maar ben van plan in de tussentijd menlessen te nemen.

Iemand die aan huis komt (Heemskerk) is natuurlijk ook een optie.

Alvast bedankt!

CitrusBliss
Berichten: 29
Geregistreerd: 27-03-22

Re: Shetlander laten beleren voor sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 21:21

Helemaal niemand tips? Het heeft trouwens geen haast, ik begrijp dat dit leuker werk is om in het voorjaar of in de zomer te doen :)

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Shetlander laten beleren voor sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:18

Ik weet niemand in jouw regio. Wel in Drenthe. Ik zou iig zelf beginnen met menlessen nemen en eventueel je menbewijs halen. Je kunt ook beginnen met lange lijnen met je pony en commando's aanleren.

Qua sulky kan ik een hca adviseren, voor jouw maat een 16inch. Ik ben zelf heel tevreden over het Eurotech tuig van Ideal. Mijn pony is 93cm en heeft maat mini-shet.

CitrusBliss
Berichten: 29
Geregistreerd: 27-03-22

Re: Shetlander laten beleren voor sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 22:37

Dankjewel! Ja menlessen nemen en een menbewijs halen staan zeker op de planning. Het zullen vooral recreatieve ritjes zijn, eigenlijk uit noodzaak geboren want hij is veel en veel te dik en ik heb het idee dat hij zich verveelt. Bedankt voor je tip voor tuig, en ik had de hca inderdaad al op het oog, die lijkt me heel fijn.

Ik kan eventueel wel wat voorbereidend werk doen, maar het lijkt me verder niet zo slim om als menbeginner een pony te gaan proberen te beleren. Ik hoor dus graag wie je in Drenthe weet, mag ook via PB :)

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Shetlander laten beleren voor sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:40

Weet in Noord-Limburg wel iemand. Die heeft geen eigen materiaal voor dit formaatje overigens, kan je wel adviseren hierin.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Shetlander laten beleren voor sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:51

Ga eerst zelf les nemen en bekijken of je het wel leuk vindt om te mennen, anders komt er nog niks van terecht.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 23:00

Beste is toch om eerst menlessen te nemen. Dan leer je mennen, tuig controleren etc etc. Het is vreselijk leuk, en het is erg prettig om goed voorbereid de weg op te gaan.
Je zou eens naar een menevenement kunnen gaan, of vragen of je mee mag met een rit bij bijvoorbeeld een vereniging in de buurt.
Beetje rondvragen, dan kom je wel adressen in je regio tegen.

https://www.shetlandermenrit.nl/
https://www.startlijsten.nl/lijsten-zoe ... ken=zoeken

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Shetlander laten beleren voor sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:00

Als hij nu te dik is en verveeld dan zou ik niet wachten op het voorjaar. Schaf gewoon alvast een tuig aan en ga daar mee oefenen. Zorg dat hij de stemhulpen kent aan de longe, leer hem dat het oké is dat er tuig zijn lijf aanraakt en begin alvast met lange lijnen. De overgang naar een sulky met deze voorbereiding is dan maar een kwestie van een paar keer begeleid aanspannen.

jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Shetlander laten beleren voor sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:18

Ik ben met mijn verzorg mini/wandelpony begonnen met een longeersingel en lange lijnen. Daarmee buiten wandelen. Is voor beide goed. In een overleg met eigenaresse een ruig gekocht van Tjeu vd Meulen. Daar aan laten wennen. En in die tijd idd ook zelf menlessen genomen. Op een gegeven moment pony iets leren slepen (ook ons geval een hardhouten balkje). En zo zijn we uiteindelijk langzaam maar voor de sulky zetten gaan werken. En dat hebben de eigenaresse en ik uiteindelijk ook zelf gedaan. Gewoon vanuit rust.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:45

Napie schreef:
Als hij nu te dik is en verveeld dan zou ik niet wachten op het voorjaar. Schaf gewoon alvast een tuig aan en ga daar mee oefenen. Zorg dat hij de stemhulpen kent aan de longe, leer hem dat het oké is dat er tuig zijn lijf aanraakt en begin alvast met lange lijnen. De overgang naar een sulky met deze voorbereiding is dan maar een kwestie van een paar keer begeleid aanspannen.


Helemaal mee eens. Bouw vast wat conditie met hem op. Ga wandelen met tuig aan en bouw dat uit naar lange lijnen. Mijn oudste pony is na een soortgelijke voorbereiding bij Napie gaan logeren om te laten beleren en zij had hem in no-time voor de 2wieler lopen. En daar heb ik nog wekelijks plezier van!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23444
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Shetlander laten beleren voor sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:56

Ik zou contact opnemen met Dennis hier op Bokt, wellicht kan zij helpen of weet ze iemand in deze regio

CitrusBliss
Berichten: 29
Geregistreerd: 27-03-22

Re: Shetlander laten beleren voor sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 19:34

Heel erg bedankt voor de tips! Ik ga aan de slag met de longeersingel en ik heb tuig op het oog. Ik heb ook alvast wat boeken gekocht want ik moet om hier in de duinen te mogen rijden volgens mij een menbewijs hebben. Dus les zal er zeker van komen. En of ik het leuk ga vinden of niet... hij heeft nu eenmaal beweging nodig. Ik heb hem al met obesitas gekocht en afvallen gaat op deze manier gewoon niet lukken. Klinkt misschien een beetje gek om geld uit te gaan geven aan lessen, sulky en tuig maar het is nou eenmaal nodig, weg gaat hij niet want ik heb hem als gezelschap voor m'n paard. Mocht ik er uiteindelijk helemaal niets aan vinden (wat ik me haast niet kan voorstellen) dan ga ik hier in de buurt naar iemand op zoek die met hem wil rijden :)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Shetlander laten beleren voor sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 21:17

Kan je hem niet als handpaard meenemen als je hem als gezelschap hebt? Stuk simpeler, en dan maakt hij flink km's ook om vriendje bij te houden.

CitrusBliss
Berichten: 29
Geregistreerd: 27-03-22

Re: Shetlander laten beleren voor sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 22:19

Hopelijk in de toekomst wel ja! Maar mijn paard is pas 2,5, dus dat duurt nog wel even. Mennen zou daarom eigenlijk ook wel leuk zijn om iets te doen te hebben tot ik weer kan rijden.