Mini's of shetten; advies en ervaringen gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Mini's of shetten; advies en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 15:25

Advies gevraagd; ik ben op zoek naar 2 pony's die op een camping komen te staan. Ze zullen in het seizoen dus veel in aanraking komen met kinderen.

Ik wil zelf graag aangespannen rijden; en vind mini's heel erg leuk. Ik ben in contact met iemand die twee pony's heeft van 80 cm; broertjes.. super leuk!

Maar nu twijfel ik of ik niet beter voor een iets grotere maat shetlanders kan gaan. De pony's staan langs de Drunense duinen en we zullen dus veel het bos in gaan. Is dat echt aan te raden met 2 van die kleintjes?

Kan ik beter mijn liefde voor mini's opzij zetten en voor wat meer trekkracht gaan?

Je leest.. ik heb ervaringen nodig ;-)

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Mini's of shetten; advies en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 15:29

Komen ze ook op de camping om de kinderen bezig te houden...? Want qua ritjes ofzo heb je eigenlijk niets aan het formaatje 80 cm. Als ze door mul zand een karretje moeten trekken dan is dat ook best zwaar. Zou je alleen op een wagentje willen, of wil je mensen mee kunnen nemen? Is het je idee dat ze samen voor 1 wagentje gaan? En zo ja, past dat dan ook op de routes die je wilt gaan rijden?

bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Re: Mini's of shetten; advies en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 15:39

Ik zal er zelf het meeste tijd mee doorbrengen. Maar het is zeker leuk als de kinderen ook mee op de kar kunnen. Ze hoeven er niet op te kunnen rijden.

Op zich hebben de duinen best prima paden. Maar een enkelspan kan wel meer routes aan.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Mini's of shetten; advies en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 15:49

En een grote maat mini, net als het NSPS heeft het NMPRS ook grote maat pony's van ruim een meter. Hebben net even wat meer te vertellen voor de wagen t.o.v. een van 80 cm.

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Mini's of shetten; advies en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 18:34

grote maat shetten doen en uitkijken wat de campinggasten allemaal aan de pony's voeren want ze zijn zo bevangen.
Je staat er versteld van wat men denkt te kunnen voeren aan pony's van aardappels tot feestbrood.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:46

Als ik al lees dat je graag ook de kinderen mee op de kar wil zou ik eerder kijken naar 1 van 1m15 a 1m20 of een dubbelspan vanaf 90cm.

Onder de meter moet je zeker in enkelspan geen meerdere mensen op de wagen willen, nog meer deze zet je best voor een sulky type hca of Pien en dat is voor 1 persoon bedoeld. Je hebt wel tweezitters maar als je veel afwisselt qua alleen mennen of een kind erbij dan zit je al met het stukje balans ook. Door zand is het ook sowieso al zwaarder trekken.

Wat marga hierboven zegt is ook zeker waar, het zal goed opletten worden dat ze achter de rug om niet van alles worden gevoerd. Het gaat natuurlijk snel "oh er is niemand, hier eet maar op".

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:14

Behalve de hoogte is ook de bouw en het karakter van de paardjes belangrijk. Een paardje met een heel fijn bottenstelsel zal minder aankunnen dan een wat steviger type. Maar gezien het feit dat je ook echt wat met de paardjes gaat doen is een groter/steviger type ook mijn advies.

En het mooiste is als je een koppeltje kunt vinden wat misschien al gewend is om voor de kar te staan, dan weet je wat je aan ze hebt. Ik heb zelf ook nmprs pony's gehad en daar zat wel een sterk karakter in. Rondje met kind op de rug of was ongeveer 5 minuten leuk, en dan was het afstappen of afgezet worden door de pony's. En ik mocht ze ook best voor de wagen spannen, maar tot de oprit vonden de dames ver genoeg.. :+

Als de pony's iets groter mogen zijn maar je zelf de voorkeur hebt voor een wat fijner gebouwde pony, kun je ook overwegen om voor een welsh-A te kijken. Deze vind ik zelf ook errug leuk en vaak worden ze al gefokt als kinder- en menpony. :)

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:29

Bij die hele kleintjes kunnen er geen kindjes op rijden. Wel mee op de menwagen. Ik heb zelf 2 van 85cm en die hebben met 2 volwassenen erop de volledige Eper paarden4daagse gelopen. Wel met de groom als aanduwhulp bij mulle paden. Ze wegen elk rond de 100kg, wagentje weegt 100kg. Mijn vaste groom en ik samen wegen rond de 130kg. Dus het kan wel voor goeie bospaden, maar je moet echt een heel licht wagentje erachter gooien. De mijne hebben op hun zwaarst ongeveer 270kg wat ze moeten trekken(als vriendlief meegaat). En dat ging de eerste 2 dagen Vierdaagse eigenlijk prima. En natuurlijk af en toe zo. :D
Afbeelding

Dus goed op conditie kunnen ze aardig wat, maar wil je ook dat de kinderen erop zitten dan moet je niet onder de meter willen qua grootte. Mijne zijn overigens twee shetties, waarvan er eentje echt grof gebouwd en de andere is fijn gebouwd. Maar beide werken heel erg graag!

bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Re: Mini's of shetten; advies en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 09:03

Bedankt voor de reacties!

Het voeren gaan we zeker in de gaten houden. Ze staan bij het woonhuis. Bij de geitjes hangen ook ‘verboden te voeren’ bordjes en dat werkt goed.

Nav jullie berichtjes merk ik dat rijden van mij eigenlijk helemaal niet hoeft. En dat ik vooral moet kiezen waar ik blij van wordt en niet de kinderen van de camping

En daarbij krijg ik de broertjes niet uit m’n hoofd en vind ik het berichtje van Jorex wel weer bemoedigend.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Mini's of shetten; advies en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 09:12

Ik zou meer rond de meter gaan zitten. De pony's van Jorex zijn heel stoer, maar zitten wel aan hun absolute max qua trekkracht met deze combinatie. Dus ik vind het heel tof dat de pony's het doen, maar waarom bewust op het randje gaan zitten als je nog de keuze hebt in welke pony's je gaat aanschaffen?

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Mini's of shetten; advies en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 09:16

Kan je niet in de buurt iemand vinden die met een mini of setje mini's ment om die om advies te vragen wat handig is bij jullie daar?

Ik snap dat je hart nu lijkt te kiezen voor de broertjes :)
En als je echt voelt dat die bij je horen dan vind je wel een manier om het te laten werken.
Dan pas je je wensen aan aan wat zij aankunnen. Maar het is toch jammer als je een bepaald verlangen hebt wat je wilt gaan doen en het dan achteraf niet zo blijkt te kunnen als je voor ogen had.

Nu heb je nog de mogelijkheid om een andere keuze te maken en "had ik toch maar" te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 09:34

Wij hebben al 27 jaar een mini, misschien een klein beetje groter dan de pony's van Jorex maar zeker geen meter.

Meerdere kindjes hebben met haar zoveel plezier gehad, ook al rijdend!

Zelf was ik al 8 toen we ze kregen, voor mij was ze dus te klein, maar mijn jongste broertje reed er echt met zadel en hoofdstel op tot hij een jaar of 4/5 was.

Mijn oudste dochter ging er zonder zadel weleens op ook tot een jaar of 4/5, en mijn jongste is nu bijna 3 dat zit echt als gegoten! Super leuk om te zien.

Pony vindt het heerlijk al die aandacht en doet het met plezier.

En voor kinderen ouder dan 4 jaar is ze gewoon het ideale gezelschap, poetsen, knuffelen, spelen,... niets is te gek.

We hebben ook een tijd shetlander gehad die een stuk steviger en groter was (meer dan 1 meter), maar dat was toch niet hetzelfde :o dus ik begrijp je voorkeur voor de mini's.

bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Re: Mini's of shetten; advies en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 10:40

Goede tip Pmarena; ik heb het geregeld! Een dubbelspan mini’s ☺️ Zelf niet aan gedacht. Ben heel benieuwd!

Nog even geen overhaaste beslissingen maken. Jullie hebben zeker gelijk. Ik heb ook geen haast. Maar m’n enthousiasme wint het soms

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Mini's of shetten; advies en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 12:29

Oeh leuk! Ben ook benieuwd of je een beetje beeld daarvan kan krijgen of jij zo ook rond zou willen rijden :j

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 11:36

Je mag gerust eens mee met mijn tweespan. Dat die van mij dit kunnen is ook puur omdat ik ze goed heb opgebouwd qua conditie. Ze staan nu nog zodanig goed op conditie dat ze enkelspan 30+km lopen in mendurance tempo. Dus je moet er wel actief mee trainen wil je wat bereiken. Maar dat geldt voor grote shetten net zo. Ik trainde voor Epe makkelijk 4-5 keer per week met ze en in het weekend 2 keer 20+km op een gegeven moment. Ik voer ze heel erg sober, ze staan op voer van equifyt, nu de gold+green balance, eerder de pre-active. Wel komen ze alle dagen in het gras. Maar dan weer, ze trainen dusdanig veel dat ze dat gras ook wel mogen hebben. Verder krijgen ze na de training een slobbertje met elektrolyten en extra eiwitpoeder. Die slobber zit wel bomvol suiker, dus dat krijgen ze alleen als ze minstens 15+ km lopen. Anders grasbrok en daardoor hun poedertjes.

Ik had met de eerste pony weinig keuze. Ik riep dat ik een pony wilde en mijn pa kwam aanzetten met Alex van Marktplaats. Ik bedoelde als 11 jarig meisje een rijpony, geen mini shet hengstveulen van 5 maanden. Maar inmiddels ben ik helemaal verslaafd aan die kleintjes. _O-
En toen ik een tweede erbij nam, was het beter dezelfde maat te houden, want anders werd het een ongelijk spannetje. En toevallig had diezelfde fokker weer een hengstveulen dus zo kwam Jorie erbij. :j

Overigens heb ik in mijn eigen omgeving alleen maar asfalt zo ongeveer, dus dan is het karretje soms zelfs wat te licht voor ze al. Maar bij Epe zou ik in de toekomst misschien zo'n Duitse tweespan tweewieler willen waar ik samen met mijn moeder op zou kunnen zitten.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mini's of shetten; advies en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 12:30

Wij hadden een shet van 95cm die eerst gereden is en daarna voor de sulky gelopen heeft met mijn zoon of man en soms ik zelf, maar wij zijn allemaal heel licht en hadden ene sulky van ong 30kg. Met echt zwaar zand stapten we weleens af, maar dat kwam weinig voor.
Qua bouw was hij wat kort. Zoonlief had er iets langer op kunnen blijven rijden als hij wat meer "model" had gehad. En dan bedoel ik vergeleken met andere shetjes van die maat.
Qua karakter echt super fijn. Hij heeft nog nooit gebeten of getrapt, was een harde werker en altijd heel relaxt.

Nu hebben we een merrietje van ong 83cm ( volgens verkoper) en haar zoon. Zij is heel breed en heeft super korte beentjes. Ze kan leuk draven en heeft een fijn galopje, maar zie haar echt niet alleen voor een sulky. Ze is 23 en onbeleerd, dus gaan dat ook niet meer doen.
Ze was niet erg vriendelijk, maar shetjes leren vaak snel en ze is nu best aanhankelijk. Maar niet geschikt als kinderpony. Ze was puur fokmerrie voorheen, dus kende echt weinig.

Haar zoon is een paar cm groter, maar erg chique en loopt ook heel makkelijk. We gaan wel kijken of hij straks voor een sulky kan of gaan evt nadenken over een tweespan met een gelijke pony. Hij was eerst ook wat angstig en had ook het vb van zijn moeder, maar is nu de grootste knuffel. Leert ontzettend snel, dus hij zou het goed kunnen doen als kinderpony.

Met rijden hadden we voor die van 95cm een western zadeltje en onze zoon reed met een bitje of bitloos. Door veel vanaf de grond werken stond hij goed aan de hulpen onder het zadel en later heeft zoonlief zelf de rest kunnen doen.
Ik nam hem altijd mee naast een ander paard door het bos, dus hield goede conditie en was veel gewend.

Ik hoor vaak de vooroordelen over shetjes, maar net als met andere paarden en pony's moet je ook tijd investeren in beleren, omgang, trainen en onderhoud. Onze vorige shet is in 21jr bij ons nooit hb geweest bijv. Er wordt in mijn ogen vaak te makkelijk over gedacht en ze worden vaak niet correct behandeld en ten onrechte verkeerd beoordeeld/veroordeeld.

Naar mijn ervaring is een tweespan wel weer heel anders dan een enkele pony. Ze kunnen bijv vrij hard gaan samen :)

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Mini's of shetten; advies en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:23

Ja, inderdaad, Superpony, ik lees ook vaak de vooroordelen over Shets. Zo jammer, want het zijn fantastische pony's, mits je zelf ook eerlijk, duidelijk en empathisch bent. Het zijn vaak helemaal geen kinderponies, dát is mijn ervaring.

Ik heb er één, zo'n mooi ouderwets type Shet met weelderige manen en staart, sterk gebouwd, 1,05 hoog. Ik heb haar vanaf 4 jaar oud, ze is nu 13. Totaal niet gevoelig voor bevangenheid, ze is een oersterk, slim, werklustig, vriendelijk paardje. Ze is geweldig om mee te werken. Ik heb haar niet voor de kar, maar ze kan fantastisch lange teugelen, dubbele lange lijnen, diverse soorten grondwerk, ze kan goed (vrij) springen, ze kan mee naast de fiets, wandelen en is berijdbaar, maar mijn dochter was al snel te groot voor haar en ik kies er bewust voor haar niet (meer) te laten berijden.

Maar ik snap het ook als TS haar voorkeur heeft voor mini's. Dan moet je daar voor gaan, kiezen wat bij jou past en waar je hart naar uit gaat.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mini's of shetten; advies en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:42

Kinderpony zelf is al een breed begrip. Voor kinderen is het wel fijn dat ze klein zijn, mits de pony goed opgevoed is, maar je ook de kinderen gelijk leert er netjes mee om te gaan. Een b,c,d-pony is toch snel groot, maar daar wordt dan vaak meer tijd in gestopt.

Heb al zo vaak gehoord dat mensen een shet weg doen omdat ze niet geschikt waren voor de kinderen. Maar mensen hebben dan zelf 0,0 geïnvesteerd en willen een soort kant en klare robot. En als ze dat niet zijn, hebben mensen vaak ook te weinig geduld en tijd.

Onze shet werd gereden en zoonlief heeft er echt 100x af gelegen. Toen hij het door kreeg en ze samen leuk gingen rijden, was het echt super. Shet kon vrijwel alles wat hij vroeg onder het zadel.
Toen zoonlief 10 was, werden zijn benen wat te lang, maar qua gewicht kon het prima, dus nog wel gereden.

Later weleens een kindje erop gelaten, maar dat werkte niet. Hij was echt super lief in de omgang en alles, maar als een kind niet kon rijden, ging hij weer naar de uitgang, stopte en werpte ze er vooraf af.

Maar daar tegenover zat mijn broer in een elektrische rolstoel en die kon echt niks. Dan propte ik het touw in zijn handen en liep de shet keurig mee naast de rolstoel. Heel vaak zo gewandeld en dat was gewoon super.

Maar wat gezegd; er is echt veel verschil qua type en bouw en dat staat nog wel los van de maat. En de rest moet je er zelf in stoppen. De merrie is 23 en is fokmerrie geweest, maar die had ik anders nog wel beleerd. En dan wel gewoon voor de sulky en 1 persoon. Marathon wagentjes vind ik vaak wel snel zwaar.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Mini's of shetten; advies en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 14:35

Daarom heb ik er een recreatiewagen achter hangen van 100kg. Mijn jongens zijn overigens ook gewoon raszuivere shetten, maar dan de minimaat. Er zit echter wel verschil in bouw. Jorie is echt een tank, vooral zo naast Alex. Alex is veel meer als een mix tussen shet en minipaard gebouwd en is daardoor ook lichter en kan dus minder trekken. Alleen beide zijn ze super werkwillig.

bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 15:41

Afbeelding

Ik ben de mini’s gekocht ze komen zaterdag! Niet m’n hoofd, maar toch m’n hart gevolgd

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Mini's of shetten; advies en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 15:59

Leuk hoor! Gefeliciteerd met je nieuwe vriendjes :+:

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:14

Wat een schatje(s) <3 !! Gefeliciteerd en heel veel geluk samen!! Prachtige kleur ook....

Altijd goed om je hart te volgen!!

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 17:27

Wat een leukerd ts! Mooie zilver!
Ik ken overigens ook iemand die met kleine minis mee doet met de 4 daagse in enkelspan voor een sulky en die heeft ze ook in tweespan en vierspan voor een wagen lopen. Mijn pony's zijn al relatief heethoofden voor de wagen, maar haar minis zijn van een hele andere klasse. Die liepen 30 km in de tijd dat wij over de 16,5km deden. Dus ze kunnen wel heftig in karakter zijn. Maar goed dat is ook maar net wat je ze zelf aan leert.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mini's of shetten; advies en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 01:04

Wat leuk!!! Ze zeggen ook altijd; volg je hart, want dat klopt :)