Hoe passeer je een andere menner op een smal bospad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anyw1

Berichten: 513
Geregistreerd: 12-03-09

Hoe passeer je een andere menner op een smal bospad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-22 15:07

Hallo mede-bokkers!

Ik heb me een ongeluk gezocht op Bokt en ver daarbuiten, maar zero gevonden, dus vandaar mijn vraag.

Kleine inleiding: ik ben net begonnen met mennen, menbewijs in de pocket, paardje met hulp beleerd, gaat supergoed en ik vind het te gek!

Nu reden we laatst op een bospaadje waarvan ik achteraf dacht 'als ik hier een tegenligger had gehad, hoe doe je dat dan?'
Hoe lossen menners dat op?

Het paadje was breed genoeg voor ons, maar een andere kar zou echt niet passen. Ene kant een sloot, andere kant dichte struiken.
Een pad waar we wel in mochten, geen illegaal mountainbike-paadje ofzo.

En laat dit nou zo'n beetje het enige zijn dat we niet hebben geoefend op mencursus ;)
Ik rijd een rotonde op zaterdagmiddag met 1 hand, maar elkaar passeren op smalle paden; geen idee.

Dus, who helps a girl out?
Hoe passeer je tegenliggers op paadjes waar je nauwelijks kunt uitwijken?

Dankjewel alvast _/-\o_

Sabbientje

Berichten: 4710
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Hoe passeer je een andere menner op een smal bospad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:32

Goeie vraag.

Denk toch een plek zoeken waar je elkaar kan passeren.
Eventueel een stukje waar de struiken iets minder dicht zijn of het pad net wat breder is.

Ik had van de week tijdens onze eerste echte buitenrit met de kar als tegenligger een grote bus op een redelijk smalle dijk. (Auto's kunnen elkaar net passeren)
Ik nog niet opzij, ivm stijl dijktaluud. Gelukkig is de busschauffeur zo ver mogelijk aan de kant gegaan.
Dus konden we zonder enige moeite doorrijden. Mijn mannetje als steun voor het paard ernaast gaan lopen, want ja eerste keer bus met oogkleppen vond ik toch wel spannend.

lovehaffie

Berichten: 893
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe passeer je een andere menner op een smal bospad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:55

Als het pad echt zo smal is en geen uitwijkmogelijkheden heeft is het waarschijnlijk geen officieel menpad... Wellicht een ruiterpad? Daarop zijn menners niet toegestaan officieel. Menpaden zijn er helaas maar heel weinig (veeeeel te weinig)

anyw1

Berichten: 513
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-22 17:14

lovehaffie schreef:
Als het pad echt zo smal is en geen uitwijkmogelijkheden heeft is het waarschijnlijk geen officieel menpad... Wellicht een ruiterpad? Daarop zijn menners niet toegestaan officieel. Menpaden zijn er helaas maar heel weinig (veeeeel te weinig)


Dat dacht ik even, maar er lopen wel karrensporen. Er rijden dus wel menners.
Bij ons is er ook geen onderscheid tussen ruiter- en menpaden; er is 1 soort pad hier, voor beide.

Hier = Drents-Friese Wold

Even opgezocht, op de site van SBB staat letterlijk dat alle ruiterpaden hier toegankelijk zijn voor menners.

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:25

lovehaffie schreef:
Als het pad echt zo smal is en geen uitwijkmogelijkheden heeft is het waarschijnlijk geen officieel menpad... Wellicht een ruiterpad? Daarop zijn menners niet toegestaan officieel. Menpaden zijn er helaas maar heel weinig (veeeeel te weinig)

Dat is hier ook zo Ik loop met twee pony's aan de hand of ik zit erop maar hier in de buurt zijn men /ruiterpaden en daar zou je ook als menners niet kunnen passeren

suusje26

Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:25

Ooit zelf een keer meegemaakt dat we elkaar met geen mogelijkheid konden passeren. Uiteindelijk voor gekozen om paard uit te spannen, wagen te draaien en weer terug te rijden. Haha. Soms lukt het nog wel om ergens half door de berm te gaan als de ander strak langs de kant gaat staan.

Absolem

Berichten: 2766
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Hoe passeer je een andere menner op een smal bospad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:30

Ja een van de twee is dan de pineut en moet uitspannen. Gevalletje steen papier schaar :D

Jorex

Berichten: 9978
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:31

Ik heb makkelijk praten met mijn hca'tje en minishet, maar ik parkeer mezelf dan gewoon vol in de struiken. Ik heb dat meerdere keren gedaan tijdens de eper vierdaagse als ik een groot tweespan in mijn nek had hijgen. Maar ik pas dan ook in elk mini gaatje. Binnenkort met een tweespan mini's ervoor dan gaat dat lastiger worden. Dan moet degene met de minste aantal paarden maar uitspannen. Al is mijn draaicirkel ook dan nog relatief klein dus misschien kan ik ook dan nog omdraaien.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:35

Je paard strak leren omkeren voor de wagen en omdraaien als het niet anders kan :D Helaas heb je daar niet altijd ruimte voor natuurlijk.

Hier rijden we ook gewoon over smalle paadjes, maar soms kom je omgevallen bomen tegen en dan moet je wel omdraaien. Met de jonge pony's gaat de groom naar voren om te helpen of zonodig uit te spannen en met de oudere paarden kunnen we vaak wel wat door de bosjes draaien, die zijn wel wat gewend.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8347
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Hoe passeer je een andere menner op een smal bospad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:39

In mijn gebied zitten niet veel menners, dat scheelt :+
Anders idd een gevalletje steen, papier, schaar als beiden niet kunnen keren. Jammer maar helaas :D

Kookaburra

Berichten: 5415
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Hoe passeer je een andere menner op een smal bospad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:43

Ver vooruit kijken, mocht je in de verte een andere aanspanning zien, dan heb je nog de tijd en ruimte om te kijken of het ergens wat breder is. Bijvoorbeeld omdat de struiken op een stukje wat dunner zijn.

Maar heel soms heb je pech. Zelf nog niet meegemaakt.

MaritB

Berichten: 8640
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Hoe passeer je een andere menner op een smal bospad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:47

Grappig dit, nog niet mee gemaakt, maar wat zou je doen als er een omgevallen boom ligt ? ;)

Mijn pony heeft bij haar vorige eigenaar heel goed geleerd op een dubbeltje te draaien met de wagen :) erg handig moet ik zeggen. (is wel een shet van 97cm en een hca)

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe passeer je een andere menner op een smal bospad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 19:18

Als je rechtsomkeert kunt maken met de wagen op een pad, kun je elkaar ook passeren. Menwagen is max 1.35 breed normaalgesproken, paard dwars op de kar bij rechtsomkeert is langer dan dat. Dus alleen als een pad zó smal is dat je er ook niet kunt keren heb je een probleem bij tegenliggers. Dat soort paden zijn echt niet geschikt voor aanspanningen, en ik zou dit dan ook aankaarten bij SBB.

anyw1

Berichten: 513
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-22 20:10

Precies wat jullie zeggen schoot inderdaad ook door me heen, fijn!

Of uitspannen, of omkeren.
Maar ook daar dacht al 'ja, als omkeren lukt, lukt passeren ook wel'

Het is hier heel rustig in het bos gelukkig, maar ben wel graag enigszins voorbereid.

Dankjulliewel, heel fijn.

Lukasje
Berichten: 11317
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:29

Gelukkig hebben wij het nog niet meegemaakt, en ik hoop dat dat zo blijft. Als raad zou ik geven: jezelf of het andere span zeker niet in moeilijkheden/gevaar brengen. Indien je je span niet veilig aan de kant kan zetten, dan maar uitspannen en keren.

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:46

lovehaffie schreef:
Als het pad echt zo smal is en geen uitwijkmogelijkheden heeft is het waarschijnlijk geen officieel menpad... Wellicht een ruiterpad? Daarop zijn menners niet toegestaan officieel. Menpaden zijn er helaas maar heel weinig (veeeeel te weinig)


En toch zijn die hier in het bos genoeg, ruiterpaden en menpaden maar sommige van die paden zijn ontzettend smal. Sommige paden kruisen zich met onze wandelroutes en zelfs als ik daar met de honden wandel dan is het pad al vrij vol. Daar zouden twee menners elkaar ook niet kunnen passeren. Kunnen ze beter eenrichting van maken. :=

DreamGuideJarig

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Hoe passeer je een andere menner op een smal bospad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:15

Even hele domme vraag, ik ben geen menner, maar moet één van de twee dan niet gewoon achteruit tot je wel kan passeren? Zo gaat dat ook met auto's toch?

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:18

DreamGuide schreef:
Even hele domme vraag, ik ben geen menner, maar moet één van de twee dan niet gewoon achteruit tot je wel kan passeren? Zo gaat dat ook met auto's toch?


Nu gaat een auto iets makkelijker in de achteruit als een paard. :+

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:23

DreamGuide schreef:
Even hele domme vraag, ik ben geen menner, maar moet één van de twee dan niet gewoon achteruit tot je wel kan passeren? Zo gaat dat ook met auto's toch?

Een paar passen achteruit is misschien een optie, maar meters achteruit rijden is niet echt een optie hihi

Het "makkelijkste" is dan uitspannen, omdraaien en weer inspannen :)

Kookaburra

Berichten: 5415
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:23

DreamGuide schreef:
Even hele domme vraag, ik ben geen menner, maar moet één van de twee dan niet gewoon achteruit tot je wel kan passeren? Zo gaat dat ook met auto's toch?

Kans dat de wagen gaat scharen is groter, immers is je enige stuur 'hoe het paard loopt'. Je hebt geen stuur om de banden van je menwagen te draaien.

Daarnaast kun je alleen goed achteruit als het paard een broek aan heeft. Dat is een deel van het tuig welke achter de benen ligt. De broek zorgt ervoor dat de wagen stopt als het paard stopt. Of achteruit gaat als het paard achteruit gaat. Dus heb je een menwagen met rem, dan kun je de broek achterwege laten. Heb je geen broek. Dan tsja, wordt het lastig en qua belasting voor het paard niet fijn. Niet persee onmogelijk, maar absoluut niet aan te raden.

Dus tsja, een paar stappen achteruit kan. Maar een stuk als wat meters achteruit is al pittiger. Een heel stuk recht achteruit? Nah. Met een heleboel geluk kan het :D Maar geluk zoek ik niet op als ik op de wagen zit :D De kans dat het mis gaat is te groot.

Ryder
Berichten: 1492
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:26

Met een menwagen ga je niet (een heel stuk) achteruit, je loopt dan kans om te scharen. Je leert in principe ook (los van de paar pasjes in een dressuurproef) dat paarden voor de wagen niet achterwaarts gaan.

DreamGuideJarig

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Hoe passeer je een andere menner op een smal bospad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 00:20

Kijk, weer wat nieuws geleerd. Niet achteruit dus. :o

Kookaburra

Berichten: 5415
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:09

Geen probleem! Altijd interessant om weer wat nieuws bij te leren DreamGuide!

Ryder schreef:
Met een menwagen ga je niet (een heel stuk) achteruit, je loopt dan kans om te scharen. Je leert in principe ook (los van de paar pasjes in een dressuurproef) dat paarden voor de wagen niet achterwaarts gaan.

En inderdaad ook dit. Op de menwagen 'moet' je altijd naar voren. Als een paard leert dat hij achteruit kan, dan kan hij/zij dat ook in spannende situaties doen.
Je bent bijvoorbeeld op buitenrit en je rijdt over de weg. Aan beide kanten van de weg zit een smalle berm en naast deze bermen een sloot.
Verderop staat een hokje aan de weg met 'jam te koop!'. Prachtig gekleurd hokje met bovenop een vlaggetje. Het kon maar eens duidelijk zijn. Het paard denkt 'help' en stapt achteruit. De wagen schaart, rolt de berm in, en plons. Zo in de sloot. Je hebt gewoon heel weinig controle over wat de wagen doet. En dat is vaak draaien/scharen.

Liannetje86
Berichten: 786
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:21

Nu zit ik misschien heel dom te denken, maar stel, je bent allebei alleen, hoe doe je dat dan? (M.a.w. eigenlijk kun je nooit alleen gaan mennen in het bos of?) Terwijl ik dat toch genoeg mensen zie doen...

Heb het maar 1x meegemaakt dat we onderweg moesten uitspannen, maar dan ben ik mee voor de gezelligheid en zijn we met z'n 2en... Als je zoiets alleen hebt.... (misschien leuk als je een super braaf paard hebt, maar dat is toch best lastig of ligt dat nu aan mij?)

Absolem

Berichten: 2766
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:35

Liannetje86 schreef:
Nu zit ik misschien heel dom te denken, maar stel, je bent allebei alleen, hoe doe je dat dan? (M.a.w. eigenlijk kun je nooit alleen gaan mennen in het bos of?) Terwijl ik dat toch genoeg mensen zie doen...

Heb het maar 1x meegemaakt dat we onderweg moesten uitspannen, maar dan ben ik mee voor de gezelligheid en zijn we met z'n 2en... Als je zoiets alleen hebt.... (misschien leuk als je een super braaf paard hebt, maar dat is toch best lastig of ligt dat nu aan mij?)



Je paard leren dat hij uitspannen moet kunnen worden met 1 persoon. Kan dat niet? Dan niet de weg op.