[LO] problemen met longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

[LO] problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 00:11

Heb ik altijd al gehad met Goldy, dus heb jaren lang niet meer gelongeerd. Ik werd alleen maar pissed op Goldy en Goldy alleen maar pissed van longeren.

Nu heb ik dus sinds een tijdje besloten het longeren weer op te pakken, in het begin ging het dan ook heel er moeizaam. Kreeg dr nooit van me af als ze rechtsom moest en ze kon alleen maar hysterisch skeuren als ze eenmaal wel rondjes liep. Nou heeft mijn instruktie me daar mee geholpen en ze wil nu inieder geval een beetje normaal rondjes lopen, maar ik kan dus echt helemaal niks met de zweep doen want dan word het geheid weer vliegen.
Nu komt ze weer een beetje in een uitprobeer fase en dat vooral rechtsom, als ik dr eindelijk weer van me af heb, een half rondje en dan draait ze dr kont naar buiten en gaat ze lekker een potje stilstaan. En straffen helpt niet, daar word ze alleen maar pissed en hysterisch van. (is ook met rijden zo, ik hoef maar een keer uh! te zeggen en t is weer 1 bonk spanning) Ik moet dus gewoon met belonen werken, maar zodra ik aan de longeerlijn iets zeg (zoals braaf ofzo) dan vind ze dat zelf ook en dan is het volgens haar maar weer tijd om te stoppen. Meestal zeg ik dus niks totdat ik vind dat het goed en lang genoeg heeft geduurd en linksom gaat dat redelijk.
Ik longeer dr trouwens vaak met pessoa of bijzets, zonder dat loopt ze ook alleen maar met buitenstelling. (en de pessoa werkt nog niet eens zo goed want daar trekt ze gewoon zo hard aan dat ze toch wel weer met buitenstelling kan gaan lopen)
Maar vraag nu is, hoe zorg ik ervoor dat ze het longeren leuk gaat vinden en dat we niet altijd die eeuwige strijd hoeven voeren. (stil staan, weer oppakken en van me af drijven, want als ze te ver af staat krijg ik dr toch de goeie kant niet weer op, en dat steeds weer en zoals ik al zei, vooral rechtsom, maargoed, linksom gaat ook niet perfect, daar moet ook aan gwerkt worden)
Want longeren is wel goed voor dr, toen het een tijdje terug nog redelijk ging kon ik dat met rijden ook duidelijk merken, dus ik wil er wel mee doorgaan. Maar wel op een plezierige manier voor ons beiden.
En ik denk dat de grootste oorzaak ligt bij de spanning, ze is zo snel afgeleid en gespannen. (dat is ook met rijden zo, maar met rijden kan ik dr makkelijker bewerken)
Ik ga er binnenkort weer aan werken met mijn instruktie, maar ik wilde graag nog even zien of een van de bokkers misschien nog een tip heeft?

En iemand die zin en verstand van longeren heeft mag altijd even langs komen om te helpen, maar bereid je voor want she's no picknick! (geen makkelijke tante dus Tong uitsteken) maar dan pb je maar even!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 13:22

Ik zou zegggen eerst die spanning weg halen. Deze spanning is door angst. En angst komt door geen vertrouwen.
Wees duidelijk en consequent maar wel vriendelijk. Begin met kleine voor het paard overzichtelijke stapjes. Dus direct belonen als ze gaat lopen. Ookal scheurt ze weg. Op het moment dat ze begrijpt dat ze gewoon rustig in beweging moet komen, word ze vanzelf rustiger. En dan steeds een stapje verder.
Van die buitenstelling komt door het verkeerd werken aan de longe. Want ik neem dat ze dit bijde kanten doet. Om niet uit evenwicht te raken als de longe even strak komt te staan doet ze haar hoofd naar buiten. Zodat ze tenminsten niet naar binnen valt. Is dit al heel lang zo. Dan is het een automatische manier van lopen geworden. En zou ze inderdaat met pessoa dit ook doen.
Een aangeleert iets is heel moeilijk te corrigeren. Want het is de bedoeling dat ze zonder bijzet ook gewoon mooi rond loopt. Daarbij vind ik bijzet iets wat in geheel niet bevordelijk is voor een paard.

Longeren op NH manier zou heel veel helpen. Voor de spanning maar ook de verkeerde stelling.

Hevonen

Berichten: 5625
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 13:30

Je kunt heel veel doen door je eigen lichaamstaal te gebruiken en je moet goed leren inschatten wat je paard van plan is. Als ze al met haar kont naar je toe staat, ben je eigenlijk al te laat, zodra je denkt dat ze zoiets wil uithalen, moet je haar onmiddellijk voorwaarts drijven. Dat naar binnen vallen kun je corrigeren door met de zweep naar haar schouder te wijzen en steeds weer 'naar buiten' te zeggen, later reageert ze dan al op jouw woorden. Ook door een op en neer gaande beweging met de longeerlijn te maken kun je haar van je af drijven. Het belangrijkste is dat je niet achteruit stapt, maar juist naar haar toe als ze naar binnen valt. Een flinke stap naar haar toe en duidelijk aangeven dat ze van je af moet helpt gewoonlijk. Maak de lijn eventueel korter in je handen, maar loop niet achteruit! Je werkt drijvend als je je meer naar haar achterhand keert en remmend als je 'voor' haar staat. Moeilijk uit te leggen, eigenlijk moet je zoiets tekenen of zien. Verder zou ik wel een zweep meenemen, maar haar uiteraard niet slaan. Houd de zweep laag en maak de longeerlijn niet te lang, je hebt dan meer invloed. Je hoeft ook niet lang te longeren, langzaam opbouwen. Maak het afwisselend, leg eens een balkje neer of iets waar ze tussendoor moet lopen en beloon wel! Maar als ze er dan mee stopt, meteen duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is.