Natural Horsemanship paardvriendelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-01 16:38

Okee, het is niet mijn bedoeling een heftige discussie uit te lokken over dit onderwerp, maar ik zit er wel eens over te denken en vraag me af wat jullie ervan vinden...

Om me heen zijn er best veel mensen met NH bezig. Niks mis mee, heel veel dingen kan ik inkomen, zoals het grondwerk wat betreft netjes meelopen en halthouden door jouw lichaamstaal. Ook is het voor mij duidelijk dat je paard moet weten dat jij de baas bent.

Maar soms vraag ik me af waarom een paard zich 100% moet overgeven aan jou zodat jij de leider bent. Is dit de enige manier om uiteindelijk goed met je paard om te kunnen gaan? Ik denk dat wederzijds vertrouwen in dit opzicht belangrijker is, ongeacht wie er uiteindelijk als 'winnaar' uit de bus zal komen als er echt een strijd van gemaakt wordt. Want de mensen die zeggen het helemaal 'eens' te zijn met hun paarden rijden met de scherpste bitten, dat snap ik dan weer niet. Als het paard jou 100% accepteert en respecteert heb je toch niet zo'n bit meer nodig?

En met bijvoorbeeld de film The Horse Whisperer, op het eind wordt een been van het paard opgeknoopt totdat hij zich helemaal overgeeft. Dat is dan toch ook geen eerlijke strijd? Het paard krijgt in mijn ogen geen eerlijke kans om voor zichzelf op te komen.
Vind ik niet echt paardvriendelijk. Wat jullie??


_________________
[img]../upload/363/user.gif[/img]bok, bok, bok [img]../upload/363/nut.gif[/img]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Cody op 2001-09-24 17:40 ]</font>


Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 16:53

Dat in de horse Whisperer vind ik er ook niet echt paardvriendelijk uitzien, kan em toch neit van eht idee onttrekken dat het dat ook niet is...
Het schijnt zo te zijn dat het voor een paard het fijnste is als hij iemand heeft om zich aan over te geven, zodat hij ergens op terug kan vallen en veiligheid kan zoeken, zo gebeurd het in de natuur immers ook. Maar er zijn ook veel mensen die dit juist tegenspreken, maar zo zal je altijd verschillende meningen houden. Ikzelf denk dat het wel paardvriendelijk is, tenminste grondwerk, maar dat opknopen ben ik minder zeker van Scheve mond\ Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 17:23

stel het is andersom: is niet-NH paardONvriendelijk? Die indruk word wel eens gewekt door NH-ers en daar ben ik het helemaal niet mee eens.

Zorg dat je alfa-leider bent en weet-ik-wat voor gedoe: toen ik 8 was en een shetlander reed kreeg ik te horen: zorg dat jij hém de baas blijft ipv andersom. Da's precies hetzelfde maar dan anders gezegd Haha! Het ontloopt elkaar niet veel namelijk, ik vind alleen de poeha die men erover maakt zo'n onzin.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 17:37

zondag was er op National diagraphic een docu over Pat Pirelli

Ik dacht echt: HOE KAN DIT???

een groep wilde mustangs uit de natuur, dreven ze bij 1 in een omheinde omgeving.

Binnen een uur zat hij op de rug van het allerwildste paard

JEEEEEEESSSS
ik snap er niets van
verder kan ik niet uitleggen wat ik ervan vind.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 17:53

denk dat je t niet allemaal in hokjes moet stoppen.
wat is eigenlijk NH? wat wel en wat niet?
denk dat je beter gewoon naturel kunt zijn ipv proberen naturel te zijn. ga op je gevoel af das t belangrijkste. pik uit alles iets en stop t in je eigen kistje (is uitspraak van heike dacht ik). Heel veel dressuurruiters maken gebruik van NH alleen die roepen niet om t hardst dat ze t doen.
er zijn zoveel methodes dat je voor jou en je paard de beste moet uitzoeken.

trouwens van de horsewhisperer heb ik maar hele kleine stukjes gezien. maar vind het dus helemaal niets wat ze laten zien, tegenstrijdige lichaamstaal zit erin en t heeft niets met fluisteren te maken eerder met schreeuwen. dis echt zo'n verhaal van hij heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-01 18:29

Citaat:
Op 2001-09-24 18:53, schreef Marjolein:
denk dat je beter gewoon naturel kunt zijn ipv proberen naturel te zijn. ga op je gevoel af das t belangrijkste. pik uit alles iets en stop t in je eigen kistje (is uitspraak van heike dacht ik). Er zijn zoveel methodes dat je voor jou en je paard de beste moet uitzoeken.

Dat bedoel ik precies! Lachen
Ik kan mezelf in heel veel dingen wel vinden, maar andere dingen zou ik zelf nooit op die manier doen. Daardoor volg ik meestal mijn gevoel, maar daardoor kwam deze vraag bij me op: wat is dan precies NH? Het is een manier van omgaan met je paard die wat mij betreft altijd vanuit een bepaald gevoel komt, maar bij NH kan ik er niet precies de vinger op leggen of het mij aanspreekt of niet omdat ik NH niet altijd begrijp of soms zelf het idee heb dat NH zichzelf tegenspreekt.
(of de mensen die "aan NH doen", zodat ik er soms een vertekend beeld van heb)

Warrig verhaal Verward Snapt iemand mij nog?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 18:54

Hahahaha, misschien een idee om eens mee te lezen op de NH-NL Heike weet volledige adres wel, denk ik. Is heel interessant van clicker training, centered riding, emiel voest, parelli etc. wordt er besproken en ruimschoots uitgemeten.

NH => Natural Horsemanship => Natuurlijk Paard/manschap .... in mijn ogen is dat;
Eerlijk in je gedrag zijn (vooral tegenover jezelf),
behandel je paard niet zachter dan je een baby zou behandelen en niet harder dan een ander paard je paard zou behandelen, beloon en straf correct en op het juiste tijdstip, twijfel niet als je iets vraagt van je paard en verwacht iig reactie op je vraag,
zorg ervoor dat je paard paard kan zijn door hem niet sociaal arm te maken (interactie met andere paarden) en let op zijn gezondheid en geestelijke gesteldheid. Luister met je hart, praat met je gevoel en handel met verstand....

Verder is NH grondwerk heel leuk ter afwisseling voor je paard en voor jezelf. Wees bewust van je lichaam.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 18:58

Ben ik het helemaal met orri eens. Ook ik pik van alles een graantje mee, om het zo goed mogelijk met mijn paard te kunnen vinden, en waarmee ik denk dat zij het ook goed met mij kan vinden. Je bent toch samen een combinatie! En hoe je een paard moet rijden/bewerken is bij elk paard (en elk mens) verschillend. We zijn toch allemaal levende wezens met ons eigen karakter!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 19:08

ik doe af en toe wel eens grondwerk, ik denk dat het wel goed is voor het vertrouwen, en ik denk ook dat hij er beter van gaat luisteren, en het is natuurlijk weer wat anders dan rijden Lachen

Maar als je net als in de film zn pootje op gaat binden....dan neemt het paard later wraak

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 20:22

Ik denk dat er een beetje en zootje van gemaakt wordt. Alles wat alternatief is wordt al bijna 'NH' genoemd en dat is het nu ook weer niet.
Ik zou geen "feiten" uit een film gaan overnemen. Er zijn wel meer dingen in 'the horse wisperer' die niet kloppen.

Over het de vraag of je wel 100% de baas moet zijn is er voor mij maar 1 antwoord: ja.
Een paard denkt ook maar in zwart en wit. Ofwel ben je een ondergeschikt paard, ofwel een een gelijke (die af en toe al een een hap naar zich krijgt of op zijn plaats wordt gezet door 'mede gelijken', omdat zijn toestand vrij labiel is) ofwel ben je een leider en dat vertrouwt je paard op wat jij zegt.
Voor mij is het dus de leider, omdat de andere posities onaangenaam zijn voor een mens.
Natuurlijk ben ik beste vriendjes met mijn pony's, maar ik ben de baas en daar zijn ze het ook helemaal mee eens, want ze hebben iemand op wie hun vertrouwen rust en ze hebben niet heel de tijd te strijden voor hun positie (toch niet t.o.v. mij).

Ik vind het verkeerd om eerst grondwerk te doen en dan te zeggen: "doe maar jongen, je bent toch mijn vriend en ik ben geen 'baas'"
Voor een paard is een leider iets anders dan voor een mens. Een paard voelt zich veel veiliger met een leider en is in een gemakzuchtige positie als hij een leider heeft, omdat hij zichzelf niet heel de tijd moet verdedigen en omdat hij zijn verantwoordelijkheid kan afgeven aan de leider.

Consequentie is in principe de basis van het vertrouwen en dit "leiderschap". Je paard kan je maar vertrouwen als hij zijn verantwoordelijkheid aan jou geeft en jou als 'baas' accepteert. Dat is nu eenmaal zo in kuddes. Ik voel mij er ook vreemd bij om baas te zijn, maar je ziet dat als je je paard goed kent dat er wel geen verschil meer lijkt te zijn en dat er wel een soort vriendschap blijkt te ontstaan. Een paard mag zich gewoon niet zomaar aan je beginnen afschuren.


Femke Haha!

Kadans
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 20:50

ik denk dat je gewoon vanuit je gevoel moet uitgaan.je gevoel heeft vaak gelijk.kijken hoe je paard zich gedraagt en daar van uit gaan.een vreg paard zul je anders moeten behandelen dan een paard die geen vertrouwen heeft.En je gevoel zegt vaak wat je moet doen en hoe je het moet doen.
Dit is wat ik heb geleerd van mijn ouders en oud instructeur herman eeningk.en ik heb weinig communicateistoringen met mijn paardjes

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 21:16

Hm, je hebt NH en NH. Dat horsewhisper idee komt van Monty roberts. Niet iedereen is een voorstander van zijn methodes. Zelf ben ik dan ook meer voor Klaus Hempfling. Maar ik vind wel dat er te veel over NH geluld wordt. Veel mensen proberen het te doen maar dan ontaardt het vaak in slappe hap en daar is niemand mee gebaat, het paard al helemaal niet. als er een rijtechnisch probleem is, beginnen ze al over NH te praten. Dat vind ik wel zo waardeloos!

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 21:17

NH is niet iets wat je er even bij doet. Het is a-way-of-life. Nu moet je dat ook weer niet te zwaar zien, maar als je werkelijk leider bent naar je paard toe dan heeft dat ook zijn weerslag op andere facetten in je leven. Het gaat namelijk om je eigen stabiliteit, m.a.w. geloof je in jezelf en in de dingen die je van een ander (paard of mens) verlangt. Als dat zo is dan ben je een echte natural horse(wo)man. als dat niet zo is, dan moet je nog een en ander bijleren, gewoon doorgaan, het is niet iets magisch, het is gewoon te leren door het te doen, op je snuit te gaan, op te staan en weer verder gaan. Succes.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 21:39

ii zelf vind wat Monty Roberts bijvoorbeeld doet echt geweldig en ook heb ik een boek van Richard Maxwell (die had samengewerkt met Pat Parelli ofzo) en dat staat volgens mij ook vol waarheden. Zelf kan ik uiteraard niet zo omgaan met paarden als zij dat kunnen. Daarom probbeer ik maar gewoon veel van hen te leren maar ook vooral mijn eigen hoofd erbij houden en dingen uit andere richtingen oppikken. Ik denk dat je gezond verstand gebruiken en je eigen methode ontwikkelen toch wel het beste is.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 21:50

Aan het touw speel ik de seven games van parelli (inmiddels al weer tijdje terug), loswerken beetje voest achtig, maar NH rijden daar begin ik niet aan Lachen ik wil best eens rondhobbelen op een schapenvacht met een halster om hoor, maar ik heb daar geen speciaal 'joepie' gevoel bij...
ik heb centered riding les en dressuur/(springen komt nog) les en dat vind ik best, ben ik heel blij mee en kan ik naar mijn idee wat mee.
Mijn paard is altijd blij me te zien en doet zijn best voor me, meer kan ik me haast niet wensen.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 22:20

Hee Orri, welkom bij de NVVR *LOL* *LOL* *LOL* . Met zo'n instelling voel je je gegarandeerd thuis. NH is niet iets van deze tijd, ook Ernest van Loon beschrijft in Ruiters en Rechters al hoe we met paarden moeten omgaan, daar kunnen sommige hedendaagse Goeroes nog wat van leren. Maar voor sommige mensen is het heel confronterend om zichzelf tegen te komen, en dat is waar op dit moment handig, commercieel, op ingespeeld wordt.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 22:44

Citaat:
Op 2001-09-24 21:22, schreef visje:

Over het de vraag of je wel 100% de baas moet zijn is er voor mij maar 1 antwoord: ja.
Een paard denkt ook maar in zwart en wit.


ben het niet helemala met jou eens. een paard denkt in mijn ogen niet zwart wit. je kan ook baas zijn en ondertussen goede vriendjes zijn, alleen baas zijn is zo moeilijk. je moet IMO samen een bassis hebben die vertrouwelijk is. en waarop je van daaruit verder kunt bouwen. t paard moet niet alleen op jou vertrouwen maar jij ook op je paard.
tuurlijk moet een paard jou als leider zien, maar ook als partner, als vriend, en iemand die hij ook kan beschermen. als alleen jij de leider bent verschuilt hij zich achter je en laat hij alles aan jou over. wat niet de bedoeling is.
enja wie nou mijn NH Held is? ik denk Ailin want uiteindelijk zal ik van haar t meeste leren.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 08:09

Als mensen nu maar eerlijk een eenduidig met paarden omgaan, dan weten die beesten waar ze aan toe zijn met de eigenaar. Er zijn veel mensen die onbewust niet eerlijk zijn met hun paard omdat ze het niet aan durven te pakken.

Sprintie
Berichten: 12
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 08:11

ik ben voor NH, in de natuur wil en heeft een paard ook een leider nodig om te overleven. ik denk dat een relatie met je paard het beste is als hij jou als de leider van de kudde ziet. dan zal hij jou vertrouwen en volgen, net als in de natuur. Lovers

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-01 09:06

Citaat:
Op 2001-09-24 23:44, schreef Marjolein:
een paard denkt in mijn ogen niet zwart wit. je kan ook baas zijn en ondertussen goede vriendjes zijn, alleen baas zijn is zo moeilijk. je moet IMO samen een bassis hebben die vertrouwelijk is. en waarop je van daaruit verder kunt bouwen. t paard moet niet alleen op jou vertrouwen maar jij ook op je paard.
tuurlijk moet een paard jou als leider zien, maar ook als partner, als vriend, en iemand die hij ook kan beschermen. als alleen jij de leider bent verschuilt hij zich achter je en laat hij alles aan jou over. wat niet de bedoeling is.

Marjolein, dat is dus precies wat ik bedoel!

Verder: als je paard het zo fijn vindt om 'volger' te zijn in plaats van 'leider', waarom kan je dan met sommige paarden zoveel strijd hebben hierom? Ik denk nl dat sommige paarden hun uiterste best doen om leider te zijn/

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 13:22

heel interessant, en ik vind dat er behoorlijk zinnige dingen zijn gezegd. Eerlijk en vooral consequent zijn is volgens mij heel belangrijk: het paard weet dat tenminste wat hij aan je heeft. Straffen en vooral belonen! Afwisseling in werk, lekker veel naar buiten etc.

NH wordt inderdaad vaak genoemd bij softe toestanden waardoor het wellicht een slechetre naam krijgt. Dat komt ook denk ik omdat het velen tegen de borst stuit dat er soms zo belerend wordt gedaan, zoals ook sommige westernruiters het engels rijden zo kunnen bestempelen als paardonvriendelijk.

Wie was die idioot ook weer die eens - was het neit in De Bit schreef - dat je eerst van jezelf moest houden om van een paard te kunnen houden en dat een ieder met geestelijke problemen niet op een paard thuishoorde? Dat vind ik dus heel ontactisch en niet echt slim. Juist na een pokkedag ga ik heeeerlijk genieten van mijn paard, na het rijden is standaard de donkere lucht verdwenen! Lachen

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 19:05

Ik heb hier verder niet veel verstand van hoor. Toch denk ik dat als je 2 paarden bij elkaar zet er toch uiteindelijk 1 de baas wordt. Zou dit ook niet zo werken tussen een mens en een paard?
Mijn paard is nogal eigenwijs en als je niet laat merken dat jíj de baas bent haalt hij steeds meer kattekwaad uit.
En toch -zoals Marjolein schreef- merk ik aan sommige dingen ook wel dat hij op mij vertrouwd.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: * Ellen * op 2001-09-25 20:06 ]</font>

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 09:55

Ik heb zo'n cursus gehad, privelessen.
Ik ben het niet overal mee eens.
Mijn mening: ik vind dat je er veel van kunt leren.
Maar dat wil niet zeggen dat je meteen alles precies zo moet doen. Ik heb me de dingen eruit gehaald die ik goed vond, die methodes gebruik ik nu nog steeds. Dingen die me minder lagen gebruik ik dus ook niet. Ik vind dat je natural horsemanship aan moet passen aan je eigen persoonlijkheid!

Je moet doen wat jou het beste ligt en wat het beste bij je pony past. Elke pony reageert anders op Natural horsemanship!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 10:34

Ik ben ook wel eens naar die NH clinics geweest. Waren toch leerzaam, je leert hoe een paard in elkaar zit van nature. En dan ga je hem ook anders benaderen, op een manier die hij beter verstaat. Maar ik zie ook allemaal van die sukkels met touwtjes zogenaamd grondwerk verrichten. En ze bakken er helemaal niets van en hun paarden zijn onopgevoede onmogelijke krengen.

toetje

Berichten: 17
Geregistreerd: 23-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 11:00

Citaat:
Op 2001-09-24 21:22, schreef visje:
Ik denk dat er een beetje en zootje van gemaakt wordt. Alles wat alternatief is wordt al bijna 'NH' genoemd en dat is het nu ook weer niet.
Ik zou geen "feiten" uit een film gaan overnemen. Er zijn wel meer dingen in 'the horse wisperer' die niet kloppen.

Over het de vraag of je wel 100% de baas moet zijn is er voor mij maar 1 antwoord: ja.
Een paard denkt ook maar in zwart en wit. Ofwel ben je een ondergeschikt paard, ofwel een een gelijke (die af en toe al een een hap naar zich krijgt of op zijn plaats wordt gezet door 'mede gelijken', omdat zijn toestand vrij labiel is) ofwel ben je een leider en dat vertrouwt je paard op wat jij zegt.
Voor mij is het dus de leider, omdat de andere posities onaangenaam zijn voor een mens.
Natuurlijk ben ik beste vriendjes met mijn pony's, maar ik ben de baas en daar zijn ze het ook helemaal mee eens, want ze hebben iemand op wie hun vertrouwen rust en ze hebben niet heel de tijd te strijden voor hun positie (toch niet t.o.v. mij).

Ik vind het verkeerd om eerst grondwerk te doen en dan te zeggen: "doe maar jongen, je bent toch mijn vriend en ik ben geen 'baas'"
Voor een paard is een leider iets anders dan voor een mens. Een paard voelt zich veel veiliger met een leider en is in een gemakzuchtige positie als hij een leider heeft, omdat hij zichzelf niet heel de tijd moet verdedigen en omdat hij zijn verantwoordelijkheid kan afgeven aan de leider.

Consequentie is in principe de basis van het vertrouwen en dit "leiderschap". Je paard kan je maar vertrouwen als hij zijn verantwoordelijkheid aan jou geeft en jou als 'baas' accepteert. Dat is nu eenmaal zo in kuddes. Ik voel mij er ook vreemd bij om baas te zijn, maar je ziet dat als je je paard goed kent dat er wel geen verschil meer lijkt te zijn en dat er wel een soort vriendschap blijkt te ontstaan. Een paard mag zich gewoon niet zomaar aan je beginnen afschuren.


Femke Haha!

kijk jij heb er verstand van!!!! Schijnheilig


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers