[AR] wat is wijsheid ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

[AR] wat is wijsheid ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 22:36

Hoi ,

Zoals sommige misschien al weten ben ik bezig om Shay voor de wagen te beleren. Ik heb zelf m'n koetsiersbewijs en heb haar het nodige al zelf geleerd. Nu ze het slepen met de band eenmaal doorheeft , wil ik natuurlijk nu door naar de volgende stap. Voor de wagen zetten.
Maar ik heb hier zelf weinig of geen ervaring mee. Shay vertrouwd mij voor de volle 100 % , maar ik heb te weinig zelfvertrouwen om haar dus daadwerkelijk tussen de burry te zetten. Shay kennende zal ze zich hier echt niet druk over maken Schijnheilig . Maar ik heb ook nog de mogelijkheid om haar naar iemand te brengen die haar kan beleren. Maar ze heeft het niet zo op vreemde mannen en zodra het haar dus niet aanstaat worden ze dan ook compleet de grond in gewalst Extreme duivel ~~}> .
Zelf had ik het idee om een soort sulky door m'n handige vriend te laten maken zodat ik het eerst daarmee kan proberen voordat ik haar voor de wagen zet. Op die manier kan ik er nog even achterblijven lopen totdat ik vind dat ik wel op de wagen kan gaan zitten. Ook denk (weet) ik dat ik meer zelfvertrouwen heb als ik erachter loop dan dat ik op de wagen zit .
Maar wat zou nou wijsheid zijn ?
Het toch zelf proberen of haar toch wegbrengen met de kans dat ze erg gestresst terug komt ? Verward

Iemand tips ????

Groetjes van ons !

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 10:57

Tja, als je naast het koetsiersbewijs weinig ervaring hebt, dan zou ik haar zelf niet voor de wagen zetten. Vraag eens rond (bijvoorbeeld bij een menvereniging) of iemand met meer ervaring je wil helpen. Je hoeft haar dan niet weg te brengen en je bent er dus zelf bij.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 14:52

Er is bij ons geloof ik geen menvereniging in de buurt (ik heb hem tenminste nog niet kunnen vinden Haha! ) De enigste die ik weet waar ik het aan kan vragen is de oom van m'n vriend , maar die heeft het meestal te druk met z'n werk en z'n eigen paarden.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:55

Ik zou in jouw situatie Shay wegbrengen... Ik denk ook dat Shay geen kick zou geven, haar kennende... maar wellicht reageert ze op jouw gebrek aan zelfvertrouwen, waardoor het wel misgaat. Sowieso heb je nooit zekerheid van tevoren Lachen Dus mijn tip: wegbrengen, ze went wel aan die man Lachen

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 16:25

Wij hebben in ongeveer dezelfde situatie gezeten. Naast veel paardenervaring hadden we nog niet zo veel menervaring, maar wel het koetsiersbewijs op zak. Wij hebben het hele opleren van onze tinker zelf gedaan, behalve het allerlaatste, het voor de kar zetten. Daarvoor is een 'assistent' van onze meninstructeur gekomen. Hij heeft het samen met ons gedaan. Ik was er erg tevreden over. Ons paardje was heel rustig en in een vertrouwde omgeving. Na een paar rondjes in de binnenpiste zijn we gelijk even de 'straat' (lees: betonweggetje waar geen verkeer is) op geweest. Het ging er allemaal heel gemoedelijk aan toe. De volgende keren hebben we telkens alleen ingespannen (zonder de ervaren menner erbij) en dat ging perfect.

Voor mij was de hulp een echte steun. Ik kon er gerust van zijn dat het tuig pastte en dat we op een correcte manier bezig waren. Bovendien heeft hij nog een paard nuttige tips gegeven (zoals de eerste keren het halster aanlaten en het touw binden aan de ring van het schoftje, en goed letten op de bochten , zodat de burry niet prikt in haar nek bij het draaien) Onze tinker heeft geen kick gegeven. ze is met de koets achter zich weggestapt alsof ze het al 20 jaar kende. Maar zo kennen we tinkers wel hé Lachen .

Als het nu geen supermakke tinker was geweest, hadden we het beleren niet zelf gedaan. Maar zoals de situatie bij ons was, twijfelde niemand eraan dat het goed zou komen.

Ik denk dat je goed moet kijken naar hoe jij en je paardje ervoor staan. Als je echt weinig zelfvertrouwen hebt, kan je je beter laten begeleiden. Maar het lijkt me het beste dat je het zelf doet (toch met wat ik over je situatie weet) onder toezicht en niet dat je je paard helemaal uitbesteedt en het enkele weken later terug ophaalt. Want daardoor is je paardje wel opgeleerd, maar is je zelfvertrouwen misschien nog niet opgekrickt? En voor je paardje is het ook gemakkelijker als jij er bij bent, zeker als het al een beetje van zijn eigen wantrouwend is tegenover vreemden.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 19:37

Shay is ook wel erg makkelijk met dat soort dingen. Neem nou de eerste keer dat we de autoband erachter hebben gehangen. De eerste 2 a 3 bochtjes vond ze een beetje eng , maar echt reacties van HELP ik vind dit echt eng kwamen er niet. En na die eerst bochtjes had ze ook zoiets van : oooooo is dit nou alles ? Verward En liep ze ermee alsof ze nooit anders gedaan had. OK dan! Dus dat verwacht ik ook met de wagen. En ik weet van mezelf dat zodra ik 1 x gezien of gemerkt heb dat het goed gaat , dat ik dan spontaan meer zelfvertrouwen heb. Waar dat zich dan soms verstopt weer ik ook niet. (Waarschijnlijk ligt dat dan ergens nog op stal en komt later ineens naar me toe.) Haha!

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 00:27

Ik was net zo ervaren als jij. Alleen koetsiersbewijs en ondertussen al aan het beleren met Spetter. Had hulp van iemadn met ervaring. Heb zelf altijd de leidsels in handen gehad. Ook met voor het eerst voor de kar had ik hulp, maar zelf leidsels in handen. Is me goed bevallen. Spetter is erg braaf voor de kar en ik hoefde hem niet weg te brengen.
groetjes Cindy en Spetter