[LO] longeren met of zonder bijzets?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
nescio

Berichten: 340
Geregistreerd: 06-05-02
Woonplaats: Vaassen

[LO] longeren met of zonder bijzets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 19:49

hoi ik vroeg me af wat nou het beste is om je paard mee te longeren ?ik gebruik zelf altijd touwtjes maar heb niet het idee dat ie daar van gaat ontspannen!en dan hangen ze best wel losjes hoor!nou zie ik veel mensen met een passoa maar als ik dat gebruik dan neemt ie helemaal een loopje met me!dan hebben we nog de bijzet teugel maar ik heb het idee dat dat ook niet zo goed werkt.wat vinden jullie het fijnst?


Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:07

Ik verkies meestal een pessoa (passoa in combinatie met longeren is niet aan te raden denk ik Knipoog ) en soms bijzetteugels. Ik vind gewoon dat met een pessoa de training 'completer' is, en vind het ook wel fijn werken. Ik moet wel zeggen, dat ik er tot nu toe alleen nog maar paarden mee gelongeerd heb die het kennen en het accepteren, misschien maakt dat wel een verschil... Misschien kan je begeleiding krijgen door iemand met ervaring? Heb ik in het begin ook gedaan, en ik kon altijd met problemen bij mijn instructice terecht, en als ze in de buurt was liet ze weten wat beter kon enzo. Want goed longeren is ook een kunst hoor!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:31

Ik longeer alleen om mijn pony zich te laten ontspannen, dat kun je het beste doen door hem over z'n rug te laten lopen en dat doe je door 1 bijzetstoot door zn voorbenen te zetten en dan met een tussenstukje aan de bitringenvast te maken, en dan de longeerlijn gewoon aan een bitring. De stoot mag absoluut niet strak maar wel zo strak dat hij met zijn hoofd naar beneden loopt, dus niet aan de teugel maar naar beneden

Als ik mijn pony wil trainen, dan gebruik ik 2 longeerlijnen. Ik maak het begin aan de singel vast, door de bitring en weer door een gaatje op de singel die hoger zit. Aan de andere kant die ik precies hetzelfde, alleen als ik hem vanaf de ring, naar het bit doe en dan weer door de ring, sla ik hem dubbel door de laatste ring zodat je die niet strakken kan trekken tijdens het longeren. Misschien dat je hier wat aan hebt. Op het profiel van Sjonniej staan foto's en via haar ben ik het ook gaan gebruiken

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 11:15

Ik longeer het liefst met een halsverlenger. Die is van elastiek en dat stoot niet in de mond. Mijn pony gaat daar goed ontspannen van lopen. Ik maak de halsverlenger gewoon vast aan de longeersingel en door het bit. Het werkt goed hoor!

Rona, Linanda en Oackly

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:04

Met longeren gebruik ik een qoque. Deze hulpteugel trekt ten eerste je paard niet! in de krul, maar zorgt voor een horizontale hals houding terwijl de neus naar voren wordt gevraagd.
Ten 2e is het een teugel die veel ruggebruik vraagt. Als ik sta te longeren, zie ik de rug van m'n paard lekker ontspannen en bol worden.
Geen stress en verzet, gewoon een fijn ontspannen paard, dat lekker aan het werk is.

Ik maak hem, tussen de voorbenen door, vast aan de singel van mijn zadel.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 23:18

Als de rug bol is lijkt mij niet dat hij dan ontspannen is, als mijn paard staat te poepe word zn rug ook bol (hihih):j maar ff serieus, bij longeren kan je het beste zien aan zijn kont spieren of hij ontspannen is. Dat zie je dus op zijn kont zo maar zeggen en dan zie je in de draf de spieren 'dansen' Heel mooi gezicht en dat is pas echt ontspannen, en dan meestal met 1 bijzet stoot aan het bit vast (met tussenstukje) en dan door benen aan singel (losjes) dus over de rug, dan loopt je paard pas echt ontspannen Haha!(mijn mening dan he Knipoog)

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 13:05

ik longeer altijd met een lang touwtje volgens de Lammert Haanstra methode. Volgens hem moet je altijd een driehoek creeren en op mijn paard werkt dat heel goed. Pris ontspant echt helemaal als ik wil dat ze ontspant en richt op als ik dat wil. Sterker nog, ik heb dat met longeren beter onder de knie dan met rijden!


CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:31

Natuurlijk helemaal niets gebruiken!!! Dat is het allerbeste voor een paard. Net als met rijden zo min mogelijk aan de voorkant zitten omdat dat altijd ten koste van de beweging gaat!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 09:28

Aqua8horse, bij jou lopen de paarden nageeflijk en ontspannen tijdens het longeren zonder dat je iets gebruikt? Heb je daar een foto van?


CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 09:43

Ja, die heb ik wel. Maar je kan je toch ook voorstellen hoe een ontspannen paard loopt die aan het werk is?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 12:36

IK kan me niet voorstellen dat een paard dat je alleen aan een longe hebt, dat die uit zichzelf opgericht of neerwaarts of net dat wat je wilt gaat lopen.

Naar mijn mening is longeren met alleen een long en verder niks alleen goed voor de beweging en om uit te razen voor je erop gaat. Niet als training. Dus ik ben daar dan wel benieuwd naar als dat wel zo zou kunnen.

Ik longeer mijn paard om haar rug sterker te maken en daarvoor moet ze neerwaarts lopen met een goed ruggebruik. Als dat zonder hulpteugel zou kunnen, lijkt me dat wel handig...


lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:09

Ik longeer Lance ook zonder bijzet/touwtjes etc. Alleen met longeerlijn en wat je daarmee bereikt is een paard dat in balans loopt.

Ik heb wat foto's alleen is dit zonder lijn gedaan maar met lijn gaat het net zo. Je ziet dat ie op de eerste twee foto's nog wat op de voorhand loopt, maar op de laatste 2 draf foto;s loopt ie helemaal in balans en ontspannen...

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=194559

Hoogwaardige producten die bijdragen aan bewuste en positieve communicatie tussen mens en dier
WWW.LOVELANCE.NL voor de paarden- en hondenliefhebber
I N S T A G R A M - F A C E B O O K

powergirl

Berichten: 49
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: vollenhove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:24

ik vind dat je daar voor geen bijzetteugels moet gebruiken dat geeft juist te veel spaning in de nek en dan brengt hij zijn kracten niet van achteren naar zijn voorhand dus ..........geen bijzetteugeld gebruiken en ......ik ben het dus met aqua8horse eens!! Haha!

Love Timo 4-ever

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 16:28

Ik gebruik altijd dubbele lijnen zodat je op dezelfde manier kan werken als onder het zadel en aangespannen. Dan heb je geen hulpmiddelen nodig, ik vind het zo beter want als je paard braaf is kan je hem meteen belonen door iets meer te geven en hem snel aan te pakken als het nodig is. Als jij met een bijzet oid. je paard wil belonen moet je eerst die bijzet losmaken en snapt het paard eignlijk al niet meer waarvoor dat was. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar het longeren met dubbele lijnen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 17:53

Citaat:
Ik longeer Lance ook zonder bijzet/touwtjes etc. Alleen met longeerlijn en wat je daarmee bereikt is een paard dat in balans loopt.

Ik heb wat foto's alleen is dit zonder lijn gedaan maar met lijn gaat het net zo. Je ziet dat ie op de eerste twee foto's nog wat op de voorhand loopt, maar op de laatste 2 draf foto;s loopt ie helemaal in balans en ontspannen...

[HAW] Lance in de paddock
_________________



Dit zijn zeker mooie foto's. Pas ales het paard geheel vrij is in zijn bewegingen kan hij zich geheel in evenwicht bewegen. Met bijzet enz loopt het paard in evenwicht ten koste van achtere lichaamsdelen en dit voornamelijk de voorhand.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:23

Ik gebruik alleen bijzet en andere hulpmiddelen als ik mijn paard wil trainen enz. In de zomer en met warm weer longeer ik hem altijd zonder lijn en zonder hulpmiddelen en singel. Ik longeer meestal om mijn paard te trainen omdat ik naast mijn paard het gevoel heb dat ik het beter doe als erop. Als je erop zit moet jij aangeven wat hij allemaal moet doen enz. Bij de longe ook wel, maar wel minder, maarja ik vindt het handiger met bijzet of 1 bijzetstoot tussen zijn benen door. En toch loopt hij ontspannen hoor.

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:40

Rival en To The Point longeerde ik zonder touwtjes o.i.d. alleen om conditie op te bouwen. Toen ik Rival ben gaan rijden heb ik een slofteugels gebruikt bij het longeren, omdat ze wel wat hulp nodig had. Over het algemeen gebruik ik liever niets, heb al een paar keer gehad dat het paard in paniek raakte door de hulpmiddelen, hoe lang ik ze ook deed

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 09:25

Ben het met Lovelance en Josien helemaal eens.
Het is alleen een kunst om het zonder hulpmiddelen te doen, en dat kan werkelijk iedereen leren! Bovendien is het een geweldige training en niet om gewoon even uit te laten razen. Dat zou ik persoonlijk niet onder de noemer longeren willen plaatsen.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 09:28

PriscaZ schreef:
IK kan me niet voorstellen dat een paard dat je alleen aan een longe hebt, dat die uit zichzelf opgericht of neerwaarts of net dat wat je wilt gaat lopen.

Naar mijn mening is longeren met alleen een long en verder niks alleen goed voor de beweging en om uit te razen voor je erop gaat. Niet als training. Dus ik ben daar dan wel benieuwd naar als dat wel zo zou kunnen.

Ik longeer mijn paard om haar rug sterker te maken en daarvoor moet ze neerwaarts lopen met een goed ruggebruik. Als dat zonder hulpteugel zou kunnen, lijkt me dat wel handig...


Daar ben ik het helemaal mee eens. Als je "zomaar" rondslingert zonder hulpteugel, loopt een paard echt niet nageeflijk en altijd over de rug.

Ik zou ook graag een foto willen zien om wat bewijs te hebben. Cheese!

Toos paardloos

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:07

Ik kies voor longeren met bijzet,
Ik ben van mening dat een paard van voren begrensd moet worden, zoals normaal een ruiterhand inwerkt. Met de hand maak je tenslotte ook wel eens een halve ophouding omdat het paard zich bijv. te lang maakt en aan de longe doet de bijzet dat voor me. Alleen veel consequenter dan een ruiter ooit kan doen;
Laat het paard los, dan is de bijzet ook los.

Wel is het belangrijk dat je paard er van achter goed bij is, dat bereik je niet door het paard zo hard mogelijk de rondte in te jagen, maar door hem o.a. overgangetjes te laten maken. Doe je dat niet dan zal het paard alleen zijn hals knikken en op de kop gaan lopen en dus in de bijzet hangen.

Ik gebruik overigens altijd touwtjes.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:17

Met Pinky vind ik de dubbele lijnen erg fijn werken. Hier reageerd hij super op en ik kan vanaf het midden zijn hoofd plaatsen waar ik wil. Pinky loopt hierop ook erg gespannen.
Ook het pessoa tuigje vind ik een fijn hulpmiddel. Pinky vind dit zelf iets minder (hij is minder ontspannen).

Met Fellow ben ik zover nog niet. Hij loopt nu 1 maal per week 10 minuten aan de longe. Over enkele weken mag ook hij de bijzets enz uit gaan proberen Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 18:40

Citaat:
VCIK kan me niet voorstellen dat een paard dat je alleen aan een longe hebt, dat die uit zichzelf opgericht of neerwaarts of net dat wat je wilt gaat lopen.


Mijn haflinger(mijn fjord begint ook te komen.) loopt bijna altijd met zijn neusje op de loodlijn, ik zie zijn buikspieren spannen en als ie nog meer ontspannen is gaat de neus over de grond. Mits je maar niet aan die lijn gaat trekken en het paard op zijn eigen benen laat lopen.
Zodra je aan de lijn zit gaat die kop omhoog, schouder naar buiten en hup scheef paard.
Wel goed voorwaarts houden.

Verder spoort hij ook, oftewel achtervoeten staat in de voorvoet afdrukken. Bij een scheef paard worden de achterbenen naast de voorbenen geplaatst.

Een scheef paard kun je in mijn ogen niet rechtzetten dmv een stootteugel, slofteugel of bijzets.
Om deze reden gerbuik ik dan de dubbel als ik het paard wat meer aan het werk wil hebben en hem wil corrigeren.
Ook mijn half beleerde fjord gaat regelmatig aan de dubbel en het werkt.

Ik heb vandaag voor proef eens een pessoa gebruikt maar ben niet 100% tevreden, ik vind het toch wat klapperen en onrustig in de mond.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 18:50

imker"]
[quote="PriscaZ schreef:
IK kan me niet voorstellen dat een paard dat je alleen aan een longe hebt, dat die uit zichzelf opgericht of neerwaarts of net dat wat je wilt gaat lopen.

Naar mijn mening is longeren met alleen een long en verder niks alleen goed voor de beweging en om uit te razen voor je erop gaat. Niet als training. Dus ik ben daar dan wel benieuwd naar als dat wel zo zou kunnen.

Ik longeer mijn paard om haar rug sterker te maken en daarvoor moet ze neerwaarts lopen met een goed ruggebruik. Als dat zonder hulpteugel zou kunnen, lijkt me dat wel handig...


Daar ben ik het helemaal mee eens. Als je "zomaar" rondslingert zonder hulpteugel, loopt een paard echt niet nageeflijk en altijd over de rug.

Ik zou ook graag een foto willen zien om wat bewijs te hebben. Cheese!
[/quote]

Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens... Ik longeer vaak en doe het juist als training en om hem los te krijgen door zijn lijf en hals. Hier een tweetal foto's: Ik weet dat hij hier iets te diep loopt...
Afbeelding

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:30

Zo lopen mijn paarden in ieder geval niet! En wie heeft het over rondslingeren? Ik train mijn paarden aan de longe zonder hulpmiddelen. En ze lopen allemaal goed. In ieder geval in balans en met gebruik van hun kracht. Op deze foto en dat geldt voor alle paarden die zo getraind worden geldt dat het achterbeen krachtverlies lijdt omdat de balans verhouding niet klopt.

Longeren zonder hulpmiddelen is gewoon het beste, als je het maar kunt.
De mensen die denken dat dat niet kan wil ik vragen waarom ze dat denken? Omdat hun paard dan gaat sterrekijken maar ligt dat dan altijd aan het paard? Ook paarden die ik niet ken, lopen goed in dit systeem. Zelfs een jonge hengst die niets kent, pakt het zo op.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:35

Sjonniej"]
[quote="imker"][quote="PriscaZ schreef:
IK kan me niet voorstellen dat een paard dat je alleen aan een longe hebt, dat die uit zichzelf opgericht of neerwaarts of net dat wat je wilt gaat lopen.

Naar mijn mening is longeren met alleen een long en verder niks alleen goed voor de beweging en om uit te razen voor je erop gaat. Niet als training. Dus ik ben daar dan wel benieuwd naar als dat wel zo zou kunnen.

Ik longeer mijn paard om haar rug sterker te maken en daarvoor moet ze neerwaarts lopen met een goed ruggebruik. Als dat zonder hulpteugel zou kunnen, lijkt me dat wel handig...


Daar ben ik het helemaal mee eens. Als je "zomaar" rondslingert zonder hulpteugel, loopt een paard echt niet nageeflijk en altijd over de rug.

Ik zou ook graag een foto willen zien om wat bewijs te hebben. Cheese!
[/quote]

Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens... Ik longeer vaak en doe het juist als training en om hem los te krijgen door zijn lijf en hals. Hier een tweetal foto's: Ik weet dat hij hier iets te diep loopt...
Afbeelding
[/quote]

Volgens mij praten we langs elkaar heen. Ik zei dat ik het nutteloos vind om zonder bijzets oid te longeren, omdat dat niets toevoegt aan de training.
A8H vindt van wel en ik vroeg HAAR daarom om foto's.

Maar gezien A8H ook niet meer reageert op mijn vragen in het andere topic, denk ik dat ik die foto's wel kan vergeten...

Toos paardloos


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers