[LO] Hoe bevestig jij de longe aan het bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

[LO] Hoe bevestig jij de longe aan het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 14:49

En dan niet van je doorgereden paard, maar van je jónge paard. Van die die je beleert of net beleerd hebt.

Bij Isolda doe ik de longe altijd van het bit, achter haar oren naar de andere kant. Dit heb ik nu ook bij Udinde gedaan, die op het moment beleerd wordt voor de wagen. Dat was een en al protest.

Daarna heb ik de lijn door de binnenbitring gehaald, onder de neusriem langs en dan vast aan de lijn. Dat ging vele malen beter, geen protest meer, maar het hoofdstel (met oogkleppen) blijft dan niet zo mooi zitten.

Ik vraag me ook af waar dat protest vandaan komt. Ze protesteert niet op de teugel als ik haar in de lange lijnen stuur. Nou zit er dan misschien ook niet zo veel druk op natuurlijk. Of zou het van de druk achter haar oren komen?

Anyway, ik zoek dus een geschikte manier om de lijn vast te maken, zonder dat ik protest krijg, maar ook dat het hoofdstel mooi blijft zitten.


Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 14:55

Je hebt van die speciale bitstukjes.
Aan elke bitring een haak, en dan de lijn aan dat stukje.

Afbeelding

Kunnen handig zijn, maar ik vind meestal, dat ze de neiging hebben iets te gaan klapperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 15:20

weetje ik heb ook een jonge pony en ik longeer hem gewoon aan het halster..en dan pak ik zo`n bitstukje en die maak ik dan vast aan het halster...zo longeer ik hem (tenminste: doe een poging)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 15:37

Miss_Petit schreef:
Je hebt van die speciale bitstukjes.
Aan elke bitring een haak, en dan de lijn aan dat stukje.

Afbeelding

Kunnen handig zijn, maar ik vind meestal, dat ze de neiging hebben iets te gaan klapperen.


Die dingen heb ik al lang in een hoek gegooid. Vind ze echt helemaal niks. Zoals je al zegt, ze klapperen, maar als er druk op komt doordat het paard naar buiten valt, trekt het helemaal scheef.
Longeren op halster kan ik doen bij de oude merries, als ik weet dat ze braaf zijn. Maar ondanks dat Udinde zo mak als een lammetje is, blijft ze wel een jong paard. Daar wil ik liever niet achteraan skiën Haha!

bora

Berichten: 1386
Geregistreerd: 30-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 17:01

IK heb het met mijn paard zo gedaan. Door beide bitringen en dan weer aan de longe vast waar een knoop in zit, zodat ik de lus nooit strak kan trekken en mocht ze om draaien de longe gewoon door schuift.

Groetjes Bora

Het is niet erg iets moois te verliezen beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad. (Heilige anthonius van Rowwen Hèze)

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 17:07

ik doe de longe door de binnenste bitring dan over de nek (niet vlak achter de oren, maar zeker zo'n 15cm naar achter) en dan aan de buitenste bitring.
als ik net even iets verder wil trainen doe ik hem door de binneste bitring en dan aan de middelste buitenring van de longeersingel. dan kun je stelling vragen en ook begrenzen aan de buitenschouder.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 17:50

Bij de jonge paarden die ik beleerd heb, deed ik altijd de longeerlijn door 1 bitring en dan vast aan zadel of singel. Op het moment dat ze gek doen of willen omkeren, kan ik ze zo "bewerken" dat ze hun achterkant niet naar mij toe keren...voor mijn eigen veiligheid dus..heeft altijd prima gewerkt en ik pas het nog altijd toe..

Haha!

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:32

Longeerlijn met een slag om de binnenbitring en dan vastmaken aan de buitenste bitring

als ik longeer met de liverpoolstang knip ik hem gewoon aan de binnenbitring, dat bit trek je toch niet door de mond.

Goedgekeurd onderschrift :)

zuppie
Berichten: 120
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: mooie twenteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:24

Ik longeer ook meestal met de longe door de binnenbitring en dan of vastmaken aan de buitenbitring, of door de buitenbitring halen en terug naar de binnenbitring. Wanneer mijn paard warmgelopen is, haal ik vaak de longe door de binnenbitring en maak hem vast aan de longeersingel. Om hem zo beter in stelling te kunnen laten lopen.

Egoistische wereld! Iedereen denkt aan zichzelf. Ik ben de enige die nog weleens aan mij denkt.

Wie zich zelf kent, veroordeelt niemand

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 00:38

Billy schreef:
Longeerlijn met een slag om de binnenbitring en dan vastmaken aan de buitenste bitring
.


Zo doe ik het ook. Dan trek je het bit niet door haar mond heen.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 09:10

Bij Dennis heb ik het altijd door de binnen bitring aan de buitenste vast gedaan. Met andere jonge pony's heb ik dat ook altijd gedaan.
Nu gebruik ik met longeren altijd een kaptoom(jaja, zo'n ouderwets ding heb ik in maatje shet gevonden!!!!!!!!!!!!) en daar onder een hoofstel zonder neusriem(want die heb je al van de kaptoom). Longeerlijn aan de kaptoom, hulpteugel aan het bit. Zo stoor ik hem niet in zijn mond maar heb ik toch genoeg te vertellen als hij plannen krijgt.

Mijn voorkeur gaat zeker uit naar die kaptoom en ik ben heel blij dat ik hem in maatje shet gevonden heb. Dat was een opegeven speurtocht(je hebt ze eigenlijk alleen in maatje Full, een enkele keer in Cob) maar ik liep er toevallig tegen aan.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 09:52

Ik heb ook een tijdje met kaptoom gelongeerd maar ik had een leren en die vond ik zo zwaar. Daarom nu maar weer met hoofdstel.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:19

Heel in het begin longeerd ik met kaptoom (nylon). Ideaal om jonge paarden mee te longeren. Eerst zonder bit en later kaptoom over het hoofdstel heen. Nu longeer ik ze allemaal aan het hoofdstel met longe door de binnenbitring over de nek en vastmaken aan de buitenbitring.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:33

Polly heb ik beleerd aan de longe (ze kon het dus nog niet toen ik haar kreeg), en dan dus wel de lijn over haar hoofd...en als ze warm is door de binnenste bitring naar de singel.
Hoe ik het met Sharif ga doen moet ik nog maar zien.
Enig idee waar het protest vandaan komt als je de lijn over haar hoofd haalt?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 12:32

Ik heb ook eens aan een kaptoom gedacht, maar dat komt wel aardig precies dacht ik, wb pasvorm.
Ik zal haar in ieder geval eens in de mond kijken, misschien is ze wel aan het wisselen.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 08:44

Ik heb nog wel een kaptoom liggen die je wel kan lenen.
Zelf longeer ik dus met een halster onder het hoofdstel.Omdat jonge paarden nog niet mooi in een rondje blijven hang je anders soms toch teveel aan het bit (maar dat vind ik)Als ze al een tijdje aan de Passoa lopen en dus wat meer aan het bit gewend zijn longeer ik met zo'n tussenstukje.
Die van mij zijn vrij kort(kunnen 2 vingerstussen) en klapperen niet.weer wat later maak ik de longeerlijn via de binneste bitring aan de singelvast zodat ik meer stelling kan vragen maar dat is pas als ze netjes op een rondje lopen zondat dat de longeerlijn de ene keer strak staat en dan weer loshangt

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 21:45

Miss_Petit schreef:
Je hebt van die speciale bitstukjes.
Aan elke bitring een haak, en dan de lijn aan dat stukje.

Afbeelding

Kunnen handig zijn, maar ik vind meestal, dat ze de neiging hebben iets te gaan klapperen.


Heb ik ook! Ik vind het echt wel handig want ik vind het echt niets om de longe aan een bitring te hangen! Heeft je paard alleen maar last van!

Live,LOve,'ndLaugh

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 08:36

Ik heb de longeerlijn altijd aan de buitenste bitring vast.
Dus je haalt de lijn eerst door de binnen ring heen en daarna maak je hem vast aan de buitenring.
Ik gebruik hem zo bij al de paarden

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 15:11

Ik heb het met onze tinker gedaan zoals je beschrijft: noor een bitring, onder de hoge neusriem en terug aan de lijn hangen (op de plaats waar het nog niet door de bitring is gegaan).

Longeren met oogkleppen hebben we misschien één keer gedaan, maar daar zijn we maar van afgestapt. Ik longeer met vrij veel 'visuele' hulpen en het is spijtig als je paard die niet kan zien. (maar wel goed voor de stemhulpen, maar die komen wel vanzelf bij het langen lijneren Knipoog )

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 15:25

Ik doe het zo:
Afbeelding
Dit is dan wel met dubbele lijnen....
Hier nog een plaatje van het hele paard:
Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28500
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 16:08

maar op de foto's, ik heb sterk de indruk dat dat een beetje werkt als een slof
en niet eht geschikt voor de groene paarden
correct me if i'm wrong!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 16:14

Nee, je kan ieder moment iets meer druk nemen of juist wat meer ruimte geven....
In [UZ] [LO] longeren met of zonder bijzets? heb ik ook een stukje geschreven, moet je daar maar ff kijken, anders schrijf ik 6x hetzelfde
Laatst bijgewerkt door Sjonniej op 15-02-04 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28500
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 16:14

oke, thanks

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 16:15

sorry er stond net een verkeerde link, nu de goede Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers