[LO] Halsverlenger?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

[LO] Halsverlenger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 12:19

Hay bokkers, ik vroeg me af wat nou een halsverlenger is, waar het voor is, of jullie misschien een foto hebben en wat jullie ervaringen zijn met de halsverlenger. Ik lees namelijk op verschillende topics dat ze met longeren een halsverlenger gebruiken. Ik heb wel gelezen dat het ontspannend is voor je pony maar verder????

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 13:25

Afbeelding dit is een halsverlenger.

ik heb er ook een maar vind het niet echt goed het geeft veel druk achter de oren. tenzij je een kleiner paard heb dan staat ie niet perce strak te staan. je kan het met rijden ook gebruiken,maar dan kan je paard naar mijn idee niet echt stelling aannemen. je kan hem opverschillende manieren vast maken ook als een soort bijzet.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 13:26

Dus wat voor soort hulpteugel is het nou? om te zorgen dat hij zijn hoofd niet strekt ofzo?

Hevonen

Berichten: 5617
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 13:27

Ik heb hem een tijdje voor mijn paard gebruikt, maar hij ging er na een poosje heftig tegenintrekken en het werkte dus heel erg averechts. Je kunt die halsverlenger (soort elastiek) ook lager vastzetten maar dat hielp niets. Ik gebruik hem allang niet meer, maar bij sommige mensen schijnt het goed te werken.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 13:29

Ik heb dit op google gevonden:
Halsverlenger

Doel
Een halsverlenger leert het paard zijn hoofd lager te houden. Het is de bedoeling dat je het paard aan de teugel rijdt, in dat geval staat de halsverlenger niet meer strak en leert het paard dus dat als hij aan de teugel loopt dat er dan geen druk van de hulpteugel is.

Hoe wordt de hulpteugel bevestigd?
Een halsverlenger loopt van achter de oren van het paard door de ringen van het bit en van daar naar de singel.

Let op!
Jonge paarden hebben nog niet zo'n goed evenwicht, dus die moeten wat meer met hun hoofd kunnen bewegen. Ook moet je de halsverlenger bij het uitstappen even losmaken zodat het paard zijn hals kan strekken.

Afbeelding

Maar welke manier is nou beter? deze of die ene die Alikesflame liet zien?

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 13:37

Ik heb op google gezocht naar hulpteugels.
en ik kreeg deze teugels en foto's:
Een Chambon
Afbeelding

Een Slofteugel
Afbeelding

Een Thiedemann-teugel
Afbeelding

en natuurlijk de bijzet, en martingaal

Maar ik snap niet helemaal hoe die Thiedemann in elkaar zit.

en je heb toch ook nog een gogue ofzo dat is toch bijna hetzelfde als de Chambon?? Ik raak volgends mij een beetje erg in de war Verward

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 13:39

ik zou meer voor die van jou kiezen dan gaat ie wat lager en die ik liet zien blijft ie wat meer opgericht.maar evengoed ik vind het waardeloos die druk mijn paard word er niet goed van bij me pony doe ik hem tussen zijn benen dan door het bit en maak ik hem weer vast door knopjes in de halsverlenger te leggen en dan de klipjes daar achter vast te klippen, maardat kan alleen bij kleine pony's

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 13:41

heb je het divoza boek?ander even op www.divoza.nl kijken staat ook uitleg bij trouwens gogue en chambon lijken inder daat op elkaar alleen de een houd bij het bit op en de ander gaat nog een stukje naar beneden dat ze iets meer kunnen begrenzend werken,weet niet precies hoe ik het moet uitleggen

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 13:44

Oke bedankt maar wat je in je 1 na laatste bericht zei:
bij me pony doe ik hem tussen zijn benen dan door het bit en maak ik hem weer vast door knopjes in de halsverlenger te leggen en dan de klipjes daar achter vast te klippen, maardat kan alleen bij kleine pony's

Kan dat ook bij mijn pony dan? want die is 1.48, ook niet erg groot vindt ik...

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 15:21

ja misschien kan dat wel moet je het even uit proberen of hij dan niet te strak komt. denk datdat wel moet lukken. bij mijn ponytje moet ik namelijk geen druk op hem zetten want dan gaat ie een soort van flippen.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 15:37


Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:18

ik vind die halsverklengers niet zo goed,ik rij dan wel op manegepaarden hoor, maar, als je ze niet aan teugel kan rijden staat er de ganse tijd druk op hun mond en achter de oren, als je stelling vraagt verschuift hij zdat je paard stelling blijft hebben, wil je hem weer recht krijgen dan moet je het hoofd recht trekken zodat hij weer verschuift, ook zonder stellng verschuift hij, ze gaan er in hangen, en je moet afstijgen om hem los te krijgen dat ze hun hals eens kunnen strekken...

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 19:19

Dutske ik vroeg in de topic alleen wat een halsverlenger was en waarvoor hij gebruikt word. Reageer dan alleen als je wat boeiends te melden hebt ofzo want je bericht bevat niet veel zinnigs

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:31

Assiej schreef:
Dutske ik vroeg in de topic alleen wat een halsverlenger was en waarvoor hij gebruikt word. Reageer dan alleen als je wat boeiends te melden hebt ofzo want je bericht bevat niet veel zinnigs


ahum niet banketstaaf bedoeld maar je vroeg ook wat voor rvaringen je ermee had Verward

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 22:11

Jah sorry Lachen