Wat is veiliger: sulky of koets?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

Wat is veiliger: sulky of koets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 12:22

Hallo iedereen
Binnenkort komt er bij onze merrie een nieuwe pony staan, die al in/voor (geen idee hoe je het zegt) de sulky kan lopen. Omdat we zelf nog een koets of sulky moeten aanschaffen, vroeg ik me af welke van de 2 veiliger is om mee te mennen.
( uiteraard ga ik hier lessen voor nemen)

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:56

Waarom een koets?
Een koets is een gesloten rijtuig en daarmee kom je al snel in de klassieke rijtuigen terecht.
Leuk om op zondag een ritje mee door het dorp te maken maar niet echt handig...

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat is veiliger: sulky of koets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:12

Ik denk dat je met koets een vierwieler bedoeld?
Sulky is wat makkelijker met achteruit lopen, als in gaat niet scharen, maar denk kwa veiligheid dat t niet veel uitmaakt.
Ik heb beide. Sulky kan ik maar in mn eentje weg en met vierwieler met twee personen.
Wat voor een pony is het?

margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 13:24

Kenyada schreef:
Ik denk dat je met koets een vierwieler bedoeld?
Sulky is wat makkelijker met achteruit lopen, als in gaat niet scharen, maar denk kwa veiligheid dat t niet veel uitmaakt.
Ik heb beide. Sulky kan ik maar in mn eentje weg en met vierwieler met twee personen.
Wat voor een pony is het?

Het is een miniatuur paard x welsh van 110cm

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Wat is veiliger: sulky of koets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:44

Veiligheid kan bij beidde prima zijn zolang je fatsoendelijk materiaal aanschaft. Wat wil je? Vooral alleen weg? Veel Door mulle bospaden? Juist samen met meerdere mensem wegkunnen?

Ik heb hier beidde voor een pony van 1,13 voor als ik alleen op pad ga pak ik lievet de sulky en anders pak ik de vierwieler

damduns

Berichten: 49
Geregistreerd: 17-02-13

Re: Wat is veiliger: sulky of koets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:01

een vierwieler vind ik veiliger voelen. Een sulky is handig maar als je die niet goed hebt afgesteld kun je met een gekke beweging (steigermoment) achterover knallen. Ook ben je minder wendbaar. Mocht je pony er vandoor gaan en een scherpe bocht maken, kun je ook omvallen.
Een vierwieler is voor mijn gevoel stabieler en makkelijker te vinden. maar dat is mijn mening. Het is maar waar je je prettig bij voelt.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wat is veiliger: sulky of koets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:23

Als je achterover gaat met een sulky van je 'm wel heeeeel slecht afgesteld hoor. Als je alles netjes afstelt, moet je veel moeite doen om achterover te slaan (namelijk de pony optillen en over je heen laten zwaaien).

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Wat is veiliger: sulky of koets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:48

Denk dat damduns bedoelt dat jij als menner achterover van de kar afklapt. Niet de situatie die jij beschrijft ;)

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:32

Denk niet dat het zo erg uit maakt. Als ze gaan, gaan ze toch wel. Ik ben zeer tevreden met mijn sulky, maar blijf op zoek naar een kleine 4-wieler omdat ik denk dat dat voor mijn shet wat gemakkelijker is. Maar op het moment wordt mijn sulky wat verbouwd, misschien dat ik mijn mening daarna weer wat bij stel. Maar heb absoluut niet het idee dat ik achterover klap op mijn sulky. Ook niet als ik even achterover leun. Moet er alleen geen gekke capriolen mee uithalen.

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat is veiliger: sulky of koets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:44

Sulky van mij kan ook echt met geen mogelijkheid achterover klappen. En omvallen in bochten ook niet. Sulky is dan ook wel vrij breed hoor moet ik zeggen, is een oude draverssulky.
Ik vind het wel fijner dat ik met mn vierwieler gewoon zit met mn benen voor me ipv aan iedere zijde eentje. Maar je hebt natuurlijk ook sulky's met gewone bankjes of n stoel.

damduns

Berichten: 49
Geregistreerd: 17-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 12:06

Hilary schreef:
Als je achterover gaat met een sulky van je 'm wel heeeeel slecht afgesteld hoor. Als je alles netjes afstelt, moet je veel moeite doen om achterover te slaan (namelijk de pony optillen en over je heen laten zwaaien).



Ik heb tot 2x toe zien gebeuren bij vreemden dat pony/shet tijdens de rit steigerde en doordat het lamoen omhoog gaat dat de menner achterover klapte.
Dus het afstellen is wel een dingetje. Men moet niet zomaar denken dat ze leuk een pony voor een sulky kunnen spannen en dat dat afdoende is. ;)

Jorex

Berichten: 9935
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Wat is veiliger: sulky of koets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 15:38

Ik heb juist dat eerder naast mijn vierwieler lig dan naast mijn sulky. Ik heb nu al 2 keer naast mijn vierwieler gelegen(klapband en berm) en nog nooit naast mijn sulky. Ik vertrouw mijn sulky dan ook meer dan mijn vierwieler. Zelfs toen mijn pony dacht dat het wel leuk was om een stukje af te snijden door door de berm met 1 wiel te gaan, viel ik niet om. Terwijl de berm toch wel even heel wat hoger lag, ik had er wel naast gelegen met mijn vierwieler, maar dat is ook maar gewoon een kar met een bankje. Ik vertrouw karren met bankjes gewoon niet meer eigenlijk, zou ook nooit een sulky met bankje aanschaffen. Bij mijn sulky hoef ik trouwens maar iets voorover te leunen en dan kan mijn pony volgens mij niet eens meer steigeren, dus achterover klappen geloof ik niet zo in. Maar voor TS, ik zou een sulky nemen als je altijd alleen op pad gaat en anders gewoon een vierwieler. Want een sulky met bankje klinkt misschien handig voor twee personen, maar die moet je dan als een keertje alleen gaat weer helemaal opnieuw afstellen.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:26

het kan beide, maar het nadeel van een sulky is dat je in draf alle bewegingen van je paard voelt en dus niet echt fijn zit.
een 4 wieler zit , als die fijn geveerd is, altijd fijn.
en een sulky moet perfect in evenwicht hangen. ook dat "probleem" heb je met een 4 wieler niet.
ik heb beide, maar vindt de 4 wieler het fijnste.
de sulky is af en toe makkelijk om effe te pakken voor een ritje alleen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wat is veiliger: sulky of koets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 18:17

Als je bij een sulky alle bewegingen voelt in draf, hangt ie niet goed in balans. Ik kan onze sulky laten zweven in de lichtogen. De pony beweegt als het ware tussen de bomen door.

Zon101

Berichten: 62
Geregistreerd: 11-07-17

Re: Wat is veiliger: sulky of koets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:16

Ik ga voor de sulky, al moet het wel goed in evenwicht zijn. Maar een ongeluk kan met beide.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Wat is veiliger: sulky of koets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:27

Denk dat jij je zelf eerst meer vragen moet stellen.

Waar ga je rijden, ga je alleen, wat zou de pony kunnen trekken. Wat wil.je uitgeven aan een tuig en menwagen..

Ik heb zelf een sulky maar een degelijke met rem.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Wat is veiliger: sulky of koets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:43

Ik heb ook een rem op mijn sulky, maar nog nooit gebruikt. Ja, 1 keer om te testen maar werkte ook voor geen meter. Bovendien, als ze echt gaan, dan heb je niks aan zo'n rem..

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Wat is veiliger: sulky of koets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:03

Een groen paard(je) altijd eerst met een tweewieler beginnen omdat dat niet kan scharen.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:19

Ik zelf men liever met een vierwieler (mini van 95,5cm) maar het is uiteindelijk ieder zijn voorkeur. Als je het zelf niet goed weet kan je altijd rondvragen of je bij niemand op beiden eens mee kan?

judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

Re: Wat is veiliger: sulky of koets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:20

Zoals Lori schrijft, kijk of je met beide rijtuigen een ritje mee kan rijden.

Zelf rij ik liever met de tweewieler maar mijn vrouw voelt zich veiliger op vier wielen, ondanks dat we daarmee al eens van de weg gesukkeld zijn.

Veel menplezier !