Bit of bitloos aangespannen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabiennexvis
Berichten: 30
Geregistreerd: 16-04-17

Bit of bitloos aangespannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 21:20

Hoiii bokkersss,

Ik zit even helemaal in de knoop?!
Ik heb een welshje van 7 jaar en zijn hem aan het beleren voor de kar nu begon ik met een dubbelgebroken die te laag ging dus die niet meer gebruikt. Toen een kunstof stangetje 2/3 keer in gehad dat was echt niks hij was zo met het bit bezig dat hij niet meer naar me luisterde...
Toen bitloos geprobeerd en WOW dat ging super!!
Maar nu is het probleem dat ik wel wedstrijden wil gaan rijden van de KNHS met de marathon wagen..

Nu is mijn vraag:
Zal ik een bitloos hoofdstel kopen en bitloos beleren een nog wat oefenwedstrijden bitloos rijden en ondertussen op zoektocht naar een bit voor de KNHS wedstrijden?

Als mensen tips hebben of zeggen van nee ik zou het zo aan pakken VERTEL MAAR :P ben benieuwd. Alvast bedankt!

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: Bit of bitloos aangespannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 21:23

Als hij zo fijn op bitloos loopt zou ik hem daar lekker op trainen en opzoek gaan naar een bit waar hij ook lekker op loopt zodat je die kan gebruiken op wedstrijden, maar dat je bitloos traint. Tenzij je een bit vind waar hij even fijn of fijner op loopt natuurlijk :)

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Bit of bitloos aangespannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 21:34

Mijn tip als je doel de wedstrijden rijden is, om meteen te beleren op een gewone liverpoolstang en te beginnen met leidsels in de bril.
En hoe fijner jij jouw hulpen geeft, hoe fijner de hulpen doorkomen.
Trainen voor wedstrijden doe je met dezelfde optuiging als waarmee je in de ring verschijnt in mijn ogen.

Ik ben sowieso geen voorstander van bitloos mennen.

Fabiennexvis
Berichten: 30
Geregistreerd: 16-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 21:37

janouk schreef:
Mijn tip als je doel de wedstrijden rijden is, om meteen te beleren op een gewone liverpoolstang en te beginnen met leidsels in de bril.
En hoe fijner jij jouw hulpen geeft, hoe fijner de hulpen doorkomen.
Trainen voor wedstrijden doe je met dezelfde optuiging als waarmee je in de ring verschijnt in mijn ogen.

Ik ben sowieso geen voorstander van bitloos mennen.


Ja heb ook al met de leidsels in de bril gelangelijnd. En als ik bitloos train en wedstrijd met bit dan wonden de trainingen voor de wedstrijd wel weer met bit. Wel bedankt voor de tips *\o/*

Fabiennexvis
Berichten: 30
Geregistreerd: 16-04-17

Re: Bit of bitloos aangespannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 21:39

Afbeelding

Dit is trouwens de wagen vond het wel leuk om hem even te laten zien(: hij lijkt wel groot op de foto trouwens hahah

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Bit of bitloos aangespannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 07:54

Lange lijnen is veel minder subtiel dan mennen. Dus mogelijk dat mennen met bitje wel goed gaat.
Zelf hang ik vaak al tijdje een bit in bijvoorbeeld met grondwerk zonder te gebruiken.
En met beleren altijd rechtuit de weg op zodat je nog niet zoveel hoeft te sturen. Dat scheelt ook.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 20:17

Maar als ik je goed begrijp heb je eigenlijk maar 2 soorten bitten uitgeprobeerd? En dat zijn dan niet de 2 standaard bitten...

Als dat zo is zou ik eerst even wat verder zoeken om het juiste bit voor je pony te vinden. Bitloos op wedstrijden mag niet dus als dat je doel is zou ik zeker even verder kijken naar een simpel dun liverpool bitje (of bokkebitje) naar voren of omhoog gebogen en dan lekker op de bril.

Of zoals hierboven al word vermeld lekker hoofdstel in, bitje in. Eventueel eronder een (onder)halster en dan lekker grondwerk doen zodat ie went aan het bitje.

Fabiennexvis
Berichten: 30
Geregistreerd: 16-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 22:33

MelanieB schreef:
Maar als ik je goed begrijp heb je eigenlijk maar 2 soorten bitten uitgeprobeerd? En dat zijn dan niet de 2 standaard bitten...

Als dat zo is zou ik eerst even wat verder zoeken om het juiste bit voor je pony te vinden. Bitloos op wedstrijden mag niet dus als dat je doel is zou ik zeker even verder kijken naar een simpel dun liverpool bitje (of bokkebitje) naar voren of omhoog gebogen en dan lekker op de bril.

Of zoals hierboven al word vermeld lekker hoofdstel in, bitje in. Eventueel eronder een (onder)halster en dan lekker grondwerk doen zodat ie went aan het bitje.


Heb ook nog een gewoon Liverpool bit een dunnen en een wat dikkere de dune scherpere gooide hij meteeen zijn tong overheen en de andere loopt hij ook maar raar mee te doen. Miss is dit ook wel gewoon wennen hoor heb ook nog een enkel gebroken omgehad liep hij dwars doorheen dus heb al wel aardig wat geprobeerd, natuurlijk zijn er nog wel 50 andere bitten..(;

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Bit of bitloos aangespannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 00:01

Dunner is natuurlijk niet perse scherper. Zoveel ruimte hebben die kleine pony's niet in de mond, dan is soms een dik bit juist scherper.
Hier begin ik altijd met een simpel naar voren gebogen liverpool bitje en als dat niks is een in zn geheel naar boven gebogen bitje. Het is idd een kwestie van wennen en goed in de mond hangen.

Gebroken liverpools lopen er hier ook 2 dwars doorheen omdat het niet fijn in de mond ligt en raar gaat kantelen. Dat moet ook maar bij je pony passen.

En desnoods iemand met voldoende ervaring inschakelen die je erbij kan helpen, is sowieso nooit verkeerd.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 18:42

ten eerste, heeft hij geen problemen met zijn tanden. haken of andere problemen kunnen zeer vervelend zijn. vraag een goede paardentandarts en laat hem regelmatig nakijken.

ik heb zelf ook meerdere shetlanders die aangespannen lopen.
ze kunnen allemaal met bit, b-trens ongebroken lopen.
toch ben ik ze allemaal bitloos gaan mennen omdat ze niet helemaal fijn liepen naar mijn idee.
twee zijn heel gevoelig op elk bit. ook met bitbandage, of dikker of dunner bit. alles geprobeerd.
deze twee lopen perfect op een sidepull. ze durven te ontspannen en luisteren echt top hiermee.
en daarmee rijdt ik dus ,nu 2 jaar, alle menritten mee.
de andere is heel fel en ondanks dat ik haar op twee vingers kan rijden, is ze met de ritten zeer fanatiek en moet ik vaak te veel met haar bezig blijven. en daar wordt ze geirriteerd van.
nu rijdt ik haar met een hackamore met brede leren neusriem en leren kinriempje.
en dat bevalt zeer goed. ik kan nu gewoon rijden en ze loopt weer ontspannen.

als je wedstrijden wilt rijden is dit geen optie natuurlijk. je kunt proberen thuis het rijden af te wisselen tussen met bit en bitloos.
en als hij echt problemen blijft houden met het bit zou ik er persoonlijk voor kiezen lekker recreatief of menritten te gaan rijden.

Fabiennexvis
Berichten: 30
Geregistreerd: 16-04-17

Re: Bit of bitloos aangespannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 20:43

tanden kan het probleem niet zijn. Tandarts nog geen 2 maanden geleden geweest

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 21:40

Begrijp ik uit jullie verhalen dat bitloos wedstrijden mennen niet is toegestaan?
Puur interesse van een dressuurruiter die bitloos rijdt en wel ermee de wedstrijden in wil en ook mag.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Bit of bitloos aangespannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 19:13

Bitloos mag je inderdaad niet op een menwedstrijd verschijnen.

Fabiennexvis
Berichten: 30
Geregistreerd: 16-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 20:57

manubres schreef:
Begrijp ik uit jullie verhalen dat bitloos wedstrijden mennen niet is toegestaan?
Puur interesse van een dressuurruiter die bitloos rijdt en wel ermee de wedstrijden in wil en ook mag.


haha nee dat mag niet. ik vind het ook maar raar eigenlijk.
als je je pony bitloos goed traint en hij loopt beter dan met een bit in zijn mond waarom zou je dan met bit moeten?! :z

Ps: In de dressuur mag je toch ook maar tot bepaald niveau bitloos rijden?

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 16:40

In de dressuur mag je tegenwoordig t/m M2 bitloos rijden en vanaf Z mag je de mond vol ijzer hangen...Er wordt gezegd dat je een paard niet kan verzamelen bitloos...volledige onzin natuurlijk, maar daar gaan ze hopelijk nog wel achter komen.

Toch wel jammer dat het in de mensport nog niet mogelijk is.