[LO] Longeren of gelongeerd worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:10

Ik schaam me diep maar tot voorkort werd ik gelongeert!
Tot de brandblaren zo zeer deden dat ie zichzelf longeered door de hele baan zonder mij wel te verstaan!
Maar tegenwordig wordt ik steeds handiger en kan ik hem beletten tot uitbreken applausje voor de longeuse ikke dus!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:10

Aqua8horse schreef:
Nou Tessebes er schiint hier in Nederland ene meneer te zijn die op scholen verkondigd dat je wel potig moet zijn en de bak moet afzetten omdat je anders door de bak gesleurd wordt door paarden die je longeert.
Vandaar.


Nee, ik heb wel een paar keer op m'n buik achter een haflinger aan gehangen. Telt dat ook mee voor gelongeerd worden??? Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:13

daar hebben ze nou skies voor uitgevonden tess

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 14:24

Tessebes schreef:
Nee, ik heb wel een paar keer op m'n buik achter een haflinger aan gehangen. Telt dat ook mee voor gelongeerd worden??? Haha!


Tja, volgens mij valt dat er wel onder hoor

Maar waarom doe je dat dan Haha!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:25

als ik 1 lijn aan een halstertje knoop word ik gelongeerd, sterker nog, dan gaat ie touwtrekken met me, maar als ik een longeersingel omknoop en er lijnen aan vast maak en een hoofdstel met bit in doe wordt Morrie gelongeerd ~~}>

Maar... er is een nieuwe persionklant die dat allemaal maar onzin vindt evenals de hengstenketting en het zweepje en zij gaat het me allemaal voordoen hoe het moet binnenkort................. als de sneeuw weg is en het lekker modderig is en ik de digitale camera van m'n werk geleend heb, want dat wil ik wel op beeld hebben, dan heb ik het goede voorbeeld en kan ik het nadoen

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 14:27

En ik hecht totaal geen waarde aan deze zogenaamde expert.
En de paardenopleidingen kunnen volgens mij veel beter...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:28

Longeren? Wat is dat?

Ik heb de beschikking over een ronde longeerkraal, en mijn paard loopt gewoon rondjes om mij heen.
Heel raar, ze doet het gewoon. Als ik zeg dat ze langzamer moet dan doet ze dat, en als ik een zoentje geef dan springt ze aan? Wat ook heel raar is: als ik mijn armen wijd uit elkaar houdt, dan versnelt ze, en heb ik mijn handen los langs mijn lichaam dan wordt ze langzamer.
Doe ik een stapje naar voren dan stopt ze..

Toch heel vreemd, want doe ik dan verkeerd? Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:30

Maar das niet eerlijk, jij doet aan westernnh

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:35

O Smurf kan zij ook niet eens bij mij langs komen?
Neem ik mijn camera mee,om te bestuderen nutuurlijk!!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:37

Als ik Morrie samen met een ander paard loslaat, doet ie dit ook, als ik roep CHANGEZ gaan ze de andere kant op.....roep ik galop gaan ze rennen roep ik stap gaan ze langzamer, wat een afwijking.....

Als ik het echter doe met Morrie alleen in de bak, blijft ie voor m'n neus staan met z'n neus in m'n jas en doet geen stap bij me weg.......nog ergere afwijking

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 15:46

Ik longeer mijn paard en niet andersom, het is hem gewoon goed aangeleerd (vorige eigenaar had les van lammert haanstra).
Zelf heb ik het wat minder goed aangeleerd en laat hem meestal gewoon lekker aan een halstertje of helemaal los wat ronddollen.
Bij mij is longeren dan ook niet echt longeren maar meer een manier van bewegen geven en een beetje spelen.

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:14

Ik longeer mijn paarden altijd "los"... geen longeerlijn... (net als in het circus Haha! ) Oke, ik longeer ze dan wel in een paddock, niet in een weiland.
Ben vroeger ook een aantal keer door de modder getrokken.... nu sta ik lekker "veilig". Echt heel handig hoor... je moet alleen je paard van tevoren goed de commando's leren.

Ik vind dat je je ook beter op je paard kunt concentreren, je bent niet constant bezig dat touw goed om je handen te wikkelen.... ook hoef je nooit bang te zijn dat je paard in de knoei komt met het touw. (natuurlijk moet je wel de longeerlijn strak houden, dat snap ik ook wel Lachen )

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:46

Citaat:
O Smurf kan zij ook niet eens bij mij langs komen?
Neem ik mijn camera mee,om te bestuderen nutuurlijk!!


eerst maar eens kijken of ze het nog leuk vindt als ze met Morrie klaar is ~~}>

Morgen schijnt het behoorlijk te gaan regenen, dan is de bak wel lekker modderig...en...ik heb een digitale camera van m'n werk geleend dit weekend Cheese!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 00:55

Vaak slinger ik Trix gewoon eventjes wat rond in de paddock, zonder longeerlijn. Die is klein genoeg om ervoor te zorgen dat ze rondjes om me heen blijft lopen. Meestal doet ze dat dan ook.
Bij onze shetlanders hebben we die mogelijkheid niet en Foxy logeert mij dus wel af en toe. In de vorm van: 'ik trek net zo lang tot je arm eraf valt en je wel móet stoppen. Oscar doet het wel netjes.