Beginnen met mennen, wat heb ik nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Renske_W

Berichten: 13840
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Beginnen met mennen, wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-17 20:31

hallo allemaal!

Nog een jaartje wachten en dan is het zover, dan wordt mijn welsh 3 en mag hij beleerd worden.
Dus de voorpret kan vast beginnen!
9 jaar geleden heb ik mijn enkelspan koetsiersbewijs gehaald.
Nooit niks mee gedaan behalve netjes verlengt. :))

Voor iemand begint te roepen, ik heb gisteren een proefles mennen bij iemand genomen en de planning is nu om om de week te gaan lessen.
Mijn pony zal naar alle waarschijnlijkheid ook op dit adres beleerd worden.
Maar er komt natuurlijk nog veel meer bij kijken!
ik moet een tuig hebben, een koets, maar vast nog meer dingen waar ik nu niet aan denk.
De menner waar ik les is tevens ideal dealer, dus de kans is erg groot dat het een ideal tuig wordt.
Maar welk tuig is aan te raden? Ik ga puur recreatief rijden.
En dan de koets, ik vind het leuk als ik mensen mee kan nemen.
Maar het zou ook tof zijn als het mogelijk is een koets te hebben waar mijn welsh voor kan, maar over 2 jaar ook mijn haflinger.
Naar wat voor type moet ik kijken?

Ik heb natuurlijk nog bijna een jaar te gaan, maar ik vind het prettig om mij van te voren kunnen te oriënteren. En daarnaast ook ervaringen te horen.

Mijn slachtoffers

Afbeelding

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand


Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:55

Haha, arme slachtoffers! :D Wat leuk dat je het mennen weer wilt oppakken en wat een leuke pony! En als ik het zo lees pak je het ook goed aan door te gaan lessen en de pony te laten beleren door een ervaren persoon.
Zelf men ik ook met mijn welsh a pony. Hoe groot is jouw pony? Is het een a of net een b pony? Lastig te zien van de foto.

Voor deze kleinere pony's is het in mijn ogen wel van belang om voor een lichte wagen te kiezen zonder onnodige extra's dat de wagen alleen maar zwaarder maakt. Ik heb een marathon wagen waar geen bankjes op zitten, maar wel plek achterop is voor een groom. Ook kan ik mijn stoel opzij verplaatsen waardoor er twee mensen op de bok kunnen zitten. Echter zit ik er ook nooit met meer dan 2 mensen op.. Dan vind ik het persoonlijk te zwaar worden voor de pony. Ik heb een Leica van Kraay en deze weegt ongeveer 180 kg. Vind het zelf een hele fijne wagen, rolt licht en pony trekt hem makkelijk weg. Maar voor een eventuele marathon zou hij te zwaar zijn. Ritjes op straat en over het gras/ niet te mul ruiterpad gaan prima! Er zijn ook bokkers die met welsh atjes rijden voor lichtere wagens zoals de buggy van GJ van Boven. Prachtig ding, en goed geschikt voor de enkelspan sport met een a pony.
Wat zijn jouw ambities met de pony?

Een algemene richtlijn is dat een paard of pony op het asfalt maximaal 3x zijn eigen lichaamsgewicht kan trekken, op het gras maximaal 2x zijn eigen lichaamsgewicht en op zwaardere ondergrond maximaal 1x zijn eigen lichaamsgewicht.
Let daar op bij het kiezen voor een wagen.

Ik denk zelf dat je geen wagen zult vinden die zowel voor je welsh als haflinger geschikt zal zijn....

Ideal heeft prachtige tuigen! Zacht voor de pony, degelijk, goed te onderhouden en heel mooi. Ik heb persoonlijk alleen minder goede ervaring met het schofttuig van Ideal en hier laatst een topic over geopend. Mijn pony kreeg er namelijk drukplekken van en loopt nu al 2 maanden met verdikte rugspieren.. Na advies in het topic heb ik een schofttuig aangeschaft van Zilco en deze gecombineerd met het Ideal tuig en dat gaat veel beter. Wil niet zeggen dat het ook niet past op jouw pony, maar houd het in de gaten als je voor het gehele tuig van Ideal kiest :)

Maar je hebt nog genoeg tijd om je te oriënteren ^^

Renske_W

Berichten: 13840
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Beginnen met mennen, wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-17 21:15

Ik wil puur recreatief gaan mennen.
Zal hier voornamelijk over asfalt zijn, weet zo niet of er hier bossen in de buurt zijn die geschikt zijn voor aanspanningen.

Puzzle de welsh meet nu 1.12, echt een uk.
Hij zal natuurlijk nog wel wat groeien dit jaar, maar veel zal het niet zijn.
ik was er ook al bang voor dat ze niet voor dezelfde koets zouden kunnen... Had ik toch een groter maatje moeten kopen voor de haflinger. :))

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 22:50

Ik zou zeggen: verdiep je eens in de FAQ hier op AR :)

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Beginnen met mennen, wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 20:25

Zou wel kijken voor een tweedehands tuigje dan. Ideal is nieuw erg duur!

Hier pony van 1.13 staat voor een relatief zware wagen maar gebruik ik alleen recreatief.

Mijn haflinger gaat tzt ook beleerd worden (is helemaal groen) ik neem zelf grondwerkles en (dubbele)lonngeerlessen denk dat dat ook goede dingen zijn om mee te beginnen

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Renske_W

Berichten: 13840
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Beginnen met mennen, wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-17 22:00

Mijn instructeur is dealer van ideal maar heeft ook 2e hands tuigen liggen.
Dus tzt gaan we eens kijken wat het wordt. :)
Maar ik moet zeggen dat ik 500 euro voor een tuig niet absurd duur vind, mijn zadel van mijn vorige paard was 3x zo duur. :))
Het lastige vind ik dat koets.
Wat voor type, hoe groot, hoe zwaar.
Maar daar hebben we dus gelukkig nog bijna een jaar voor. :)

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers