[AR] een bit-probleem bij een jonge tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

[AR] een bit-probleem bij een jonge tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 17:40

(oké, een beetje een lang verhaal, maar het is dan ook alleen bestemd voor aandachtige lezers Knipoog Haha! )

Bij het tuig dat we tweedehands gekocht hebben zat een liverpoolstang. Deze hebben we een tijdje gebruikt om onze jonge tinker (3jaar, en al onder het zadel bereden) op te leren (we oefenen nu aan de lange teugel). Maar onze tinker legde nogal snel haar tong over het bit en ook het bit een gaatje hoger hangen wilde daar niet tegen helpen.

Toen hebben we op aanraden van de meninstructeur een nieuwe stang gekocht, maar dit keer met een gebogen mondstuk (dus meer tongvrijheid). Het probleem lijkt opgelost, want de tinker legt zijn tong niet meer over het bit. Maar toch blijkt zij het niet fijn te vinden. Haar nieuwe 'trukje' om er onderuit te komen, zeg maar, is geen contact meer aanvaarden in de rechterkant van haar mond. Dit doet ze door een stelling naar rechts te nemen en terwijl naar links te porberen uitwijken.

Om het wat beter in de gaten te kunnen houden ben ik onlangs op een weggetje gaan oefenen in plaats van op het grasveld waar ik gewoonlijk oefen. En inderdaad, als je haar zou laten doen, zou ze zo van het weggetje af lopen.

Ik corrigeer het gedrag niet door haar hoofd weer recht te 'trekken' (want dan zou ik nog meer contact moeten nemen op haar zware kant en nog minder op haar "geprikkelde" kant), maar wel door met de zweet een tikje langs haar linker flank te geven. Dat wil wel helpen, maar ze probeert het toch telkens weer opnieuw. Na een tijdje oefenen lukt het aardig om weer een gelijke contact aan beide zijden te krijgen en mooi rechtdoor te lopen.

Maar ik blijf me toch vragen stellen over dat bit. Is het werkelijk nodig met een liverpoolstang te rijden (in een eerder topic heb ik dat al gevraagd, en daar was iedereen het er over eens van wel), ook als het paardje echt echt niet leuk vindt? Moet ik blijven doorvragen en zal ze dan uiteindelijk dit bit wel verdragen? Of kan ik beter toch met haar vertrouwde trens (van onder het zadel) rijden? of hebben jullie nog een andere oplossing?

Merk ook even op dat het om een hele lieve, werkwillige tinker gaat, die nooit een stap verkeerd zet. Linksom is inderdaad haar moeilijke hand, ook onder het zadel. We hebben de oefeningen heel traag opgebouwd (longeren, tuig aan- en uit doen, paardrijden met het menhoofdstel en uiteindelijk aan lange teugel werken).

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 18:18

Een bit met tongvrijheid is scherper op de lagen, daarmee doe je een jong paard geen plezier. Jou probleem zou wel eens in de mond kunnen liggen; doppen op de kiezen of zoiets, laat de paardentandarts een keer komen.
Ik zou wel met een liverpoolstang rijden, maar doe er zeem omheen of latex. Zeem is handig omdat je dat een smaakje kan geven met bijvoorbeeld stroop, dan gaat hij het bit lekker vinden.
Probeer met een zo zacht mogelijke hand toch de druk op de leidsels gelijk te houden en leg het bit zover naar achter dat er twee plooien in de mondhoeken ontstaan. (is het bit groot genoeg, ligt het vrij van de kaak?) Kijk wel even of je dan geen kiezen raakt. Gaat hij dan met de tong over het bit, leg een hand op de neus en til het bit tegen de bovenkaak aan.
Probeer door wat te spelen met je handen (hand sluiten, hand open enz) een heel lichte aanleuning te houden.
Veel oefenen op bospaden is altijd beter dan op de wei omdat een pad natuurlijke aanleuning geeft zodat je de mond kan laten ontspannen.
Ook als je er achter loopt kun je ze zich op jou laten concentreren door veel overgangen te maken; halthouden, aandraven, achterwaarts, stelling vragen voor een wending enz.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 20:00

Albert"]
Een bit met tongvrijheid is scherper op de lagen, daarmee doe je een jong paard geen plezier. Jou probleem zou wel eens in de mond kunnen liggen; doppen op de kiezen of zoiets, laat de paardentandarts een keer komen.
[/quote]

Ja, daar heb ik ook al gedacht, maar de tandarts is een kleine maand geleden langs geweest. Hij heeft een wolfstand getrokken en alles glad gevijld (het was toen dus wel nodig, maar haar gebit zou nu in orde moeten zijn).

Het bit dat ik nu heb is niet zo een met echt een 'beugel' in het midden. Het is eerder een bit dat in zijn geheel een beetje gebogen is (dus niet heel sterk gebogen). Is dit bit ook slecht? Ze doet alleszins haar tong niet meer over het bit. Oja, het is een bit met vaste scharen, volgens mij instructeur heel geschikt voor één-spannen.


[quote="Albert"]
Ik zou wel met een liverpoolstang rijden, maar doe er zeem omheen of latex. Zeem is handig omdat je dat een smaakje kan geven met bijvoorbeeld stroop, dan gaat hij het bit lekker vinden.
[/quote]


Koop je zoiets in de paardenwinkel, of moet je een gewone "huishoud-zeem" gebruiken??? Lijkt me wel een goed idee. Het blijft ook altijd moeilijk om op elk moment zacht te zijn, als je achter je paard aan moet hollen. Vooral als je dan eens een tikje geeft (omdat ze naar links uitwijkt). Dan zou ik graag willen even nageven en daarna zacht opvangen. Wat nu gebeurt is meer iets in de trand van: een tik, en hop ze loopt tegen mijn hand aan. Ik kan die sprongetjes nauwelijks volgen (met mijn jeugdige benen).


[quote="Albert"]
Probeer met een zo zacht mogelijke hand toch de druk op de leidsels gelijk te houden en leg het bit zover naar achter dat er twee plooien in de mondhoeken ontstaan. (is het bit groot genoeg, ligt het vrij van de kaak?) Kijk wel even of je dan geen kiezen raakt.
[/quote]

Het eerste bit hebben we echt hoog genoeg gehangen. Eerst hing het te laag, maar toen het goed hing deed ze dus nog steeds haar tong over het bit (hoger hangen zou niet paardvriendelijk geweest zijn, en bovendien zou het hoofdstel dan niet meer aan te krijgen zijn, over die dikke tinkerkop). Het nieuwe bit past wel beter. Het vorige bit zat wel goed in de mond, maar daar waar de kinketting hangt, klemde het net niet tegen de kaken. Het nieuwe bit is beter voor haar omdat het bit op die plaats lichtjes naar buiten geplooid is.

[quote="Albert schreef:
Gaat hij dan met de tong over het bit, leg een hand op de neus en til het bit tegen de bovenkaak aan.
Probeer door wat te spelen met je handen (hand sluiten, hand open enz) een heel lichte aanleuning te houden.
Veel oefenen op bospaden is altijd beter dan op de wei omdat een pad natuurlijke aanleuning geeft zodat je de mond kan laten ontspannen.
Ook als je er achter loopt kun je ze zich op jou laten concentreren door veel overgangen te maken; halthouden, aandraven, achterwaarts, stelling vragen voor een wending enz.


Haha, met alle plezier, voor zover mijn conditie mee is. Zo een dravende tinker is moeilijk bij te houden! Maar inderdaad, als ze vanzelf de weg zou volgen, zou ik haar ook meer rust kunnen geven in de mond, en niet constant moeten corrigeren om niet van de weg te bollen. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:34

Wat ik zelf een heel fijn mondstuk vind is het Nathebit.
http://www.gebrvanderwiel.com/a4_b1_c1.html
Het is iets gebogen maar werkt erg zacht in, mischien is dit een oplossing.
Ik heb hem zelf in de marathonuitvoering (1 gats liverpool) en in een liverpool met schuimstanguitvoering.
In Nederland zijn ze volgens mij niet krijgen maar v/d Wiel stuurt ze ook gewoon per post.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:36

Zie net dat je zelf ook uit België komt Haha!
Weet niet of je in de buurt van v/d Wiel zit maar kan je echt aanraden om er eens heen te gaan.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 00:58

Zo'n licht gebogen stang ken ik. Ik ben er niet dol op, dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Vaste scharen werkt preciezer dan een bit met pompwerking.
De zeem: gewoon een standaard zeem, die rol je om het bit, een stuk of drie slagen tot je een acceptabele dikte hebt en dan naai je hem aan de bovenkant vast met naald en draad over de gehele breedte met zo klein mogelijke steekjes. Het is wel een prutswerkje maar dit moet goed gebeuren.
Elke keer voordat je het bit in doet moet je het wel weken in water, met of zonder smaakje. De zeem droogt namelijk uit en wordt dan zeer scherp.

Als je er achter loopt is het onmogelijk om altijd zacht in te werken, dat is ook niet erg, daarmee leert ze ook dat vluchten niet mag. Als je ze wil corrigeren met de zweep neem dan iets meer druk (contact) op de leidsels, dan springt ze minder naar voren.

Als je het hoofdstel aan doet mag je het bit wat lager hangen zodat je het makkelijker achter de oren krijgt. Daarna gesp je het bit in de juiste positie.

Vogens mij is ze al lang toe aan voor de kar te lopen, daar word je ook minder moe van Haha!
Tip: Vlak achter de oren kan je een dunne vlecht maken, leg die via de doorn van de windriem strak over het hoofdstel. Dan gaat het hoofdstel nooit spontaan af.
Veel succes.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 11:01

We gaan nog even wachten met het echte inspannen tot ze ook het trekken geleerd heeft. Ze heeft namelijk nog nooit moeten een band trekken en er heeft nog niemand aan de strengen gaan 'hangen'.

Maar ik heb wel de indruk dat het probleem makkelijker op te lossen zal zijn als ik eenmaal hoog en droog (mmm... droog?) kan zitten op de bok. Maar ja, in afwachting willen we toch dat ze zoveel mogelijk ervaring opdoet. Ook met strengen die tegen haar benen komen enzo.

Ik plaats er nog wat foto's bij, want het is misschien leuker als je weet om welke tinker het gaat *LOL* . Wil je ook eens zeggen of je de oogkleppen goed vindt? Ik vind ze wat aan de grote kant, temeer dat onze tinker haar ogen wel dieper in de oogkassen liggen. Maar dat is louter intuïtief dat ik dat vind.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En wat kan deze tinker van gewicht trekken? We hebben een oude wijckmans recreatiewagen gekocht en die zou wel over de 300 kilo wegen...

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 11:02

Mmm... ze zijn wat klein, ik zal ze groter proberen up te loaden.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 11:06

Afbeelding


Afbeelding
op deze foto houdt ze haar hoofd een tikje naar rechts en je ziet het rechterleidsel doorhangen.


Afbeelding

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 11:13

Nog eentje om de oogkleppen beter te tonen:

Afbeelding

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 11:24

visje schreef:
Maar ik blijf me toch vragen stellen over dat bit.
Is het werkelijk nodig met een liverpoolstang te rijden (in een eerder topic heb ik dat al gevraagd, en daar was iedereen het er over eens van wel), ook als het paardje echt echt niet leuk vindt? Moet ik blijven doorvragen en zal ze dan uiteindelijk dit bit wel verdragen? Of kan ik beter toch met haar vertrouwde trens (van onder het zadel) rijden? of hebben jullie nog een andere oplossing
?
Dat het om een hele lieve, werkwillige tinker gaat, die nooit een stap verkeerd zet.


Ik rij ook altijd met een rij-hoofdstel (met een dubbelgebroken bit). Dit gaat heel goed!! Het is wel een A-pony (dus minder sterk).
Ik ben van plan om mijn Lusitano ook met zijn dubbelgebroken bit voor de koets te krijgen (we zijn net bezig)

Als je met stang blijft rijden zou ik eerder latex om het bit heen doen i.p.v. een zeem. De zeem (gewoon op de markt/supermarkt te verkrijgen) zuigt zich zo vol. Die latexrollen verkopen ze bij een ruitersportzaak en volgens mij ook bij de paardendrogist.

Succes OK dan!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 18:35

Ja, mij leek het eerst ook het beste om gewoon met haar vertrouwde trens te mennen. Dan zou dit probleem zich waarschijnlijk niet voor gedaan hebben. Maar dat is me zo hard afgeraden om met een gewone trens te rijden, dat ik toch van in het begin met een stang heb geprobeerd, ondanks het feit dat ze heel zacht rijdt op een dikke trens. Maar met een liverpoolstang heb je meer te zeggen in noodgevallen. En het is wel waar dat je met het mennen verder van je paard af staat. De enige verbinding tussen jou en het paard zijn de leidsels (en de zweep, ja...).

Onze welsh (1m15) menden we ook met een simpele trens.

Caadhola
Berichten: 738
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 14:06

Wij hadden met ons tinkertje het zelfde probleem.
Wij hebben het opgelost met een panty kousje.
Eerst het hoofdstel indoen met de liverpoolstang,dan een panty kousje in zijn mond op de zelfde manier als het bit.Deze strak onder de kin vastmaken.
Hierdoor kunnen ze de tong niet over het bit doen,verder hebben ze er geen last van.
Na twee weken zo gereden te hebben heeft hij het nooit meer gedaan.
Het is een simpele,goedkope en vriendelijke oplossing.
Veel succes verder met het beleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 16:44

Ja, echt een lekkere oplossing
Je bindt de tong toch niet vast Verward

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 17:50

Mij lijkt het niet echt de oorzaak aanpakken. Bovendien doet ze haar tong niet meer over het bit, maar reageert ze wel heel geïrriteerd en weigert ze aanleuning te nemen (aan de rechter kant van haar mond).

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 18:53

Hoe simpel het soms is:

Afgelopen zondag heb ik gereden met een Welshcob die ik op de eigen stang met één leidsel kan rijden, zo vast.
Het was toch rotweer en ik had niet zoveel zin om te klooien; dus een stang met rubber er in, even de beentjes te strekken.
Wat blijkt: met een dikke liverpoolstang is ze wèl in evenwicht (had ik nou die andere leidsel ook maar mee genomen Tong uitsteken )
Ze is wel wat zwaarder op de hand, maar dat is makkelijker te herstellen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 19:14

Oh, dat geeft toch al wat goede moed voor ons probleem. Morgen gaat de tinker naar mijn instructeur (geen menner, wel een dressuur- en springruiter). We gaan de stang dan nog voor één keer zo laten (zodat hij goed kan voelen waar het probleem percies zit) en waarschijnlijk zal het de keer daarop wel met een zweem zijn of zo'n latex-bandage.

En ja, anders zal ik ook een leidsel kunnen weggooien Knipoog .

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 19:38

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn merrie Katinka. Ik rij met een bokkenbit:
Afbeelding
En dan aan de uiteinden ingepakt in latex:
Afbeelding
Omdat ze haar tong over het bit gooide (wat trouwens goed zat) heb ik een rubbere tonglepel om het bit gedaan:
Afbeelding
Sponsored bij Divoza... Lachen Tong uitsteken
Hierdoor kon ze haar tong er niet meer overheen gooien. Na een tijdje zo gereden te hebben heb ik hem er weer af gehaald en ze heeft het daarna nooit meer gedaan..

Ik vind de oogkleppen inderdaad wel erg groot, maar ze staan wel ver van de ogen dus goed.
Ikzelf men met tuighoofdstellen zonder kleppen:
Afbeelding

Het is trouwens heel normaal hoor dat ze de ene kant vaster houdt dan de andere. Onder het zadel is dit makkelijker op te lossen (even met je been aanleggen weer rechtrichten) maar aan de leidsels is dit wat lastiger. Veel corrigeren en blijven oefenen!
Succes!!! OK dan!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 22:34

Haha, leuk beeldverhaal en praaaaaaaachtige paardjes!

Vandaag zijn we met de tinker naar mijn instructeur gegaan en het ging eigenlijk super. Ik denk echt dat het aan de lucht ligt die daar rond de stallen en de piste hangt. Natuurlijk associeert ons paardje die plaats ook met werken, terwijl een grasveld veel verwarrender is.

Ik denk wel dat ik alsnog iets rond het bit ga doen zodat het zachter wordt.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 12:52

Update update!!!

We zijn gisteren voor de tweede keer in de overdekte piste gaan oefenen met ons paardje (dit gaat veel gemakkelijker dan op een langweggetje of een grasveld) en met hulp van m'n instructeur. Deze keer heeft te ook de borstriem aangehad en dat ging ook prima. Aan elke streng hing iemand (aan de ene mijn vader en aan de andere de instructeur) en zelfs als ze er met hun volle gewicht hingen, liep ze nog even gemakkelijk vooruit. Om gezondheidsredenen Knipoog (vermoeiend hoor, en zeker in draf!) en omdat ze er volgens ons wel aan toe is, gaan we ze volgende week voor het eerst de koets laten trekken. We hebben nog even getwijfeld om er eerst nog eens een sleep aan te hangen, maar omdat daar wel eens ongelukken meer gebeuren en omdat het wel heel goed gaat, slaan we dat liever over.

Het bit-probleem is nu ook helemaal opgelost. We hebben er heel zorgvuldig een zeem aan genaaid en ze knabbelt nu vrolijk op haar sponzige bit, en geeft helemaal geen verzet meer. Het lijkt wel of ze zegt: "eindelijk hebben jullie er een zeem rond gehangen, sufkopppen."

Dus: heel erg bedankt voor alle tips die ik gekregen heb. Volgende week zullen we ook foto's maken en ik zal er zeker enkele op bokt zetten.