Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 22:49

Lieve bokkers,

Mijn pony heeft (vermoedelijk) sinds november/ december een verdikte schoft. Precies op de plek waar normaal het schofttuig ligt. Hier kwamen we in januari achter toen de zadelpasservice langs kwam en zij de rug goed nakeek en bevoelde. Zij ontdekte toen dat Rosa een dikkere plek had aan beide kanten van haar schoft. Ook reageerde ze hier gevoelig op door te ‘trekken’ met haar lichaam en een lichte kromming naar binnen te maken.

Afbeelding

Afbeelding
Misschien lastig te zien, maar zijn de duidelijkste foto's die ik heb kunnen maken

Afbeelding

Afbeelding
Afdruk van het schoftje is na twee weken niet rijden nog te zien...

De enige verandering die ik aan haar merkte, was het plotseling geven van de kleine knikjes in draf en later ook in stap, vaak halverwege de rit. Zonder de leidsels uit mijn handen te trekken, bewoog ze haar hoofd zo nu en dan op en neer. Mijn instructrice (die toen nog niet afwist van de verdikte schoft) zei dat ik haar voorwaarts moest drijven, maar dit loste niet veel op.

In een poging om dit probleem te verhelpen heb ik een osteopaat (tevens dierenarts) laten komen die haar nagekeken heeft. Ze heeft Rosa los gemaakt en met name de schoft en onderrug zaten aardig vast. Ze gaf het advies om 5 dagen rust te houden (lees; vrije, ongedwongen beweging) en daarna weer rustig op te bouwen met mennen. Ik heb dat advies opgevolgd, maar na 4 keer rijden had ik er nog geen lekker gevoel bij. Ze bleef die knikjes geven en de verdikking was nog altijd niet minder geworden. Nu ben ik tijdelijk gestopt met mennen en ondertussen staat ze al twee weken niet meer voor de wagen. Ik durf nog geen longeersingel op haar rug te leggen in de angst dingen te verergeren. En ondertussen denk ik me suf waardoor de plekken precies ontstaan kunnen zijn. Ik heb veel topics terug gelezen met vergelijkbare problemen van menners, maar mijn probleem stond er toch niet bij. Ook mensen op stal vonden het moeilijk en de osteopaat durfde het ook niet te zeggen.

Wat wel nog handig is om hierbij te vermelden is dat ik met een Ideal tuig men waarvan het schofttuig steeds losser ging zitten naarmate mijn pony meer op gewicht kwam.
Rosa was vorig jaar veel dikker dan nu en daardoor is het schofttuig steeds losser komen te zitten totdat er geen gaatjes meer over waren. Ik heb toen een onderlegger van Ideal gekocht die dit probleem gedeeltelijk oploste. Echter is het nu weer zo ver dat ik ruim een vuist tussen buik en binnensingel kan doen. Mijn vermoeden is dat het schofttuig wellicht te veel gestuiterd en geschoven heeft in draf op de rug waardoor er een drukplek is ontstaan. Echter zegt mijn osteopaat dat je dan bijna nooit een verdikking ziet, maar eerder spieratrofie en misschien witte haren. Ik was van plan om naar van Rijs te gaan om gaatjes bij te laten slaan in de binnensingel, maar kwam vandaag op het idee om het schofftuig eens in breedde te vergelijken met het zadel dat aangemeten is op mijn pony. En wat schetst mijn verbazing; centimeters verschil tussen deze twee! Het zadel is veel en veel smaller dan het schofttuig + onderlegger. Het schoftje ligt met de bovenkant op de ruggenwervels van mijn pony wanneer er geen (stevige) onderlegger onder ligt. Gaatjes bij laten slaan is wellicht geen oplossing meer :?

Nu vraag ik mij af wat de beste oplossing zou zijn… Ik las dat het verbuigen van een Ideal schofttuig minimaal mogelijk is. En daarom denk ik dat er misschien een ander schofttuig aangeschaft moet worden. Maar welke? Het liefst zou ik een flexibel schoftje willen (zoals een boomloos zadel) en eentje die een groter oppervlak heeft dan die van Ideal, want hij is wel heel smal. Misschien dat een losse draagriem ook verlichting kan brengen aan gezien ik men met een (vierwielige) wagen met vast lamoen?
Klein lastig puntje; ik woon nabij Hoek van Holland en veel tuigenmakerijen/ passers wonen in het oosten van het land. Ik ben voor vervoer afhankelijk van de paardentaxi…

Ik hoop dat er iemand is die een idee heeft, want ik weet niet wie of wat ik nu moet benaderen voor een oplossing.

Uiteraard wacht ik eerst tot de verdikking weg is/ doe ik daar alles aan voordat ik uberhaupt weer zal gaan rijden.

Tnx voor het lezen van het hele verhaal in ieder geval! :o

Groetjes, Willemijn

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:55

Ik zal morgen uitgebreid antwoord geven. In het kort, ik ken en herken het probleem. Zelfde merk tuig, alleen heb ik een tweewieler. Ik heb een ander schofttuig, met losse draagriem en klittebandkussens genomen. Mijn probleem is vrijwel zeker opgelost.
Mijn pony had ook verdikkingen van het schofttuig. Na verharing bleken er ook witte haren onder te zitten. Deze trekken nu langzaam weg.

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 23:16

Blij te lezen dat iemand het probleem herkent! :)
Ben benieuwd welk schofttuig je hebt en hoe lang het heeft geduurd voor de verdikking op de schoft van jouw pony weg was.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 23:45

Hier helaas hetzelfde met Ideal schoftjes, 1 pony heeft nu voor de rest van z'n leven het schoftje in z'n lichaam te zien. Zat ook vast in z'n lichaam toen en liep er niet fijn door. Heb nog steeds wel ideal 2 span wedstrijd tuig maar alleen voor dressuur/vaardigheid dus hebben ze dan maar af en toe op en kort. Ondanks mooi tuig ben ik van de schoftjes geen fan.
Ook met de onderleggers blijf je druk punten houden, op gegeven moment blijft je onderlegger er ook naar staan.

Afbeelding

Foto te groot dus ff in link; hier onderlegger na tijdje mee gereden te hebben en toen ik ze wisselde voor gel onderlegger kwam ik hierachter.
In begin verdeeld het dus wel druk, maar daarna worden die punten dun en verdeeld het niks meer.
https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t35.0-1 ... e=58B705BD

https://www.ems-webshop.com/a-25328285/ ... a-gel-pad/
Deze gel onderleggers gingen dan wel stuk beter onder de ideal schoftjes.

Pony's worden hier 2 maal per jaar gemasseerd maar nu met ander schoftje nog amper last. Maar helaas zal dit nooit meer bij trekken..

Heb als enkelspan trainings tuig Ideal, maar het schoftje vervangen voor Zilco schoftje, die zijn soepel en buigen mee naar het lichaam door beweegbare boom, kan 'm dus bijna de andere kant op dubbelvouwen zo soepel, net zoals idd een boomloos zadel. Pony loopt er stuk beter mee en gebaald dat ik dat niet 3 jaar eerder had kunnen zien... maar goed. Al doende.... Heb alleen schoftje toen gekocht, en ideal lichtogen erop gedaan.
Omdat je met 4wieler rijd maakt losse draagriem niks uit, das echt bedoeld voor 2wielers/sulky's als ze door hobbels gaan aan 1 kant ivm in evenwicht hangen.

Ideal heeft 1 pasvorm, hoog, smal en hard en tsja, of daar honderden verschillende paarden tussen passen... Kieffer heeft bijv ook beweegbare boom zoals Zilco.

De oudere Ideal tuigen waren veel mooier qua schoftje, zachter, breder. Zijn daar helaas alleen mee achteruit gegaan en baal ik van.

Volgens mij is hier al eens een topic over geweest ook trouwens.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:15

Ik heb voor mijn (destijds) 4-jarige shetlander een Ideal Luxe marathontuig laten aanmeten. De pony is met 4,5 voor de sulky beleerd en heeft er toen een keer of 10 voorgestaan (max 30 minuten). Toen de pony 5,5 was heb ik het mennen weer opgepakt en heb ik de trainingen opgebouwd naar ritjes van 20 kilometer.
De pony leek redelijk leuk te lopen voor de wagen. Ze was niet extreem voorwaarts, maar daar trainde ik ook niet op.
Na verharing bleek dat er drukplekken met witte haren onder het schofftuig zaten. Na verder onderzoek merkte ik dat ze ook vochtophopingen had rondom de drukplekken. De pony reageerde ook iets op het aanraken van het schoftgebied.

Ik heb de osteopaat laten komen en die heeft flinke blokkades gevonden rondom de schoft. De pony heb ik daarna meegenomen naar een goede zadelmaker en die constateerde dat de vulling van het schofftuig echt helemaal niks meer waard was. Bobbels, deuken, onregelmatige vulling. Niet wat je verwacht na zo'n kleine periode van gebruik (maximaal een jaar, 2 keer per week).

Ik ben op zoektocht gegaan naar een goed alternatief. Uiteindelijk heb ik nu een Zilco Classic schofftuig. Dit schofftuig heeft een flexibele boom en heeft klitteband kussens. Daarnaast heeft het tuig een losse draagriem die echt vrij beweegt (de ideal losse draagriem zit muur- en muurvast). Omdat ik met een tweewieler rijd heb ik ook nog gekozen voor een losse binnen- en buitensingel.

Mijn pony loopt nu een stuk ruimer met dit schofftuig, heeft geen vochtophopingen meer en reageert niet meer op aanraken van de rug.

Ik denk dat het een kleine 2 maanden heeft geduurd voordat de verdikkingen rond het schoftgedeelte echt waren verdwenen. Ik vind het lastig te zeggen omdat mijn pony een flinke wintervacht aanmaakt en daardoor is één en ander lastig te zien. Ik heb in deze periode haast niet gemend. Ze heeft een winterstop gekregen en nu pakken we het mennen weer op met het nieuwe Zilco schofftuig en ik merk heel duidelijk dat ze dit veel en veel beter oppakt.
Het zou mij niets verbazen als bij jouw pony witte haren tevoorschijn komen na de verharing.
Ik heb mijn pony een dag voor een wedstrijd volledig gewassen. De dag van de wedstrijd poets ik haar nog eens flink met een rosborstel en ze verhaarde flink. Pas toen zag ik enkele witte haren tevoorschijn komen. Hoe verder ze verhaarde, des te meer witte haren kwamen er tevoorschijn.
Nu met de wintervacht zijn alle witte haren zo goed als verdwenen. Ik ben dan ook heel benieuwd wat er dit jaar aan witte haren tevoorschijn komt. Ik hoop niks.

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:32

Hier precies het zelfde met mijn ideal schoftjes, ik kan ze niet passend op de pony's krijgen maar bij de nieuwe pony liep ik een beetje dezelfde problemen al wat je zegt, verdikking, en hij kwam los te liggen op de pony ondanks een dik bontje(finntack) er onder. De onderleggers van ideal verergerde het probleem nog meer. de pasvorm past gewoon niet bij mijn pony's en ben nu over gestapt op een Arden tuig (de Luxe). heb nog wel aan Kieffer zitten te denken die hebben ook fijne schoftjes.

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 20:48

Onwijs bedankt voor jullie reacties! Ik weet nu zeker dat ik kan gaan kijken voor een nieuw schofttuig. Wel jammer eigenlijk dat de schoftjes van Ideal zo smal en hoog zijn, de rest van het tuig is wel heel mooi en fijn voor de pony. Maar als het veranderd is zal daar toch een rede voor geweest zijn..
Melanie; ik denk aan een losse draagriem omdat mijn wagen een vast lamoen heeft. Wanneer ik bijvoorbeeld met twee wielen door de kant rijd trekt het schoftje ook iets scheef naar mijn idee, net als bij een sulky. Maar dat kan ik mis hebben.
Wel vervelend dat een van jouw pony's zelfs een blijvende afdruk heeft.
En heb je een Zilco schofttuig met klittenband kussens? Of vaste kussens?

Aan de ene kant snap ik de beredenatie van Sakvis om voor losse kussens te gaan ivm vervangen. Maar dan moet ik ze wel op de goede plek bevestigen en goed recht, iets dat me lastig te bepalen lijkt.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:54

Ik heb mijn Ideal schoftje uit laten buigen voor mijn bijzonder gebouwde tuiger. Echter door iets meer aansingelen ook hier een schoftjeafdruk in haar lijf en witte haren kwamen tevoorschijn met scheren. Arden schoftjes zijn zo smal dat gaat die van mij nooit passen. En zo meer merken. Ik ben er nog niet uit wat het gaat worden.

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 21:04

sakvis schreef:
Ik heb voor mijn (destijds) 4-jarige shetlander een Ideal Luxe marathontuig laten aanmeten. De pony is met 4,5 voor de sulky beleerd en heeft er toen een keer of 10 voorgestaan (max 30 minuten). Toen de pony 5,5 was heb ik het mennen weer opgepakt en heb ik de trainingen opgebouwd naar ritjes van 20 kilometer.
De pony leek redelijk leuk te lopen voor de wagen. Ze was niet extreem voorwaarts, maar daar trainde ik ook niet op.
Na verharing bleek dat er drukplekken met witte haren onder het schofftuig zaten. Na verder onderzoek merkte ik dat ze ook vochtophopingen had rondom de drukplekken. De pony reageerde ook iets op het aanraken van het schoftgebied.

Ik heb de osteopaat laten komen en die heeft flinke blokkades gevonden rondom de schoft. De pony heb ik daarna meegenomen naar een goede zadelmaker en die constateerde dat de vulling van het schofftuig echt helemaal niks meer waard was. Bobbels, deuken, onregelmatige vulling. Niet wat je verwacht na zo'n kleine periode van gebruik (maximaal een jaar, 2 keer per week).

Ik ben op zoektocht gegaan naar een goed alternatief. Uiteindelijk heb ik nu een Zilco Classic schofftuig. Dit schofftuig heeft een flexibele boom en heeft klitteband kussens. Daarnaast heeft het tuig een losse draagriem die echt vrij beweegt (de ideal losse draagriem zit muur- en muurvast). Omdat ik met een tweewieler rijd heb ik ook nog gekozen voor een losse binnen- en buitensingel.

Mijn pony loopt nu een stuk ruimer met dit schofftuig, heeft geen vochtophopingen meer en reageert niet meer op aanraken van de rug.

Ik denk dat het een kleine 2 maanden heeft geduurd voordat de verdikkingen rond het schoftgedeelte echt waren verdwenen. Ik vind het lastig te zeggen omdat mijn pony een flinke wintervacht aanmaakt en daardoor is één en ander lastig te zien. Ik heb in deze periode haast niet gemend. Ze heeft een winterstop gekregen en nu pakken we het mennen weer op met het nieuwe Zilco schofftuig en ik merk heel duidelijk dat ze dit veel en veel beter oppakt.
Het zou mij niets verbazen als bij jouw pony witte haren tevoorschijn komen na de verharing.
Ik heb mijn pony een dag voor een wedstrijd volledig gewassen. De dag van de wedstrijd poets ik haar nog eens flink met een rosborstel en ze verhaarde flink. Pas toen zag ik enkele witte haren tevoorschijn komen. Hoe verder ze verhaarde, des te meer witte haren kwamen er tevoorschijn.
Nu met de wintervacht zijn alle witte haren zo goed als verdwenen. Ik ben dan ook heel benieuwd wat er dit jaar aan witte haren tevoorschijn komt. Ik hoop niks.


Tnx voor je uitgebreide verhaal! Fijn dat het probleem bij jou opgelost is door een Zilco schoftje. Ik hoop dat dit bij mij ook zal werken, maar als hij flexibel is en dus beter aan te passen is, heb ik daar wel vertrouwen in.
Het zou zomaar kunnen dat er inderdaad witte haren tevoorschijn gaan komen.. Ik hoop het niet. En twee maanden voor de verdikking weg getrokken was; dat is nog vrij lang.. Ik rijd nu sinds 2/3 weken niet meer met de wagen en hoop volgende maand weer wat te kunnen gaan doen.

Hoe bevallen de losse kussens van het schofttuig? Blijven ze goed zitten en was het niet moeilijk om ze op de goede plek te bevestigen? Weet je ook wat voor vulling de kussens hebben?

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:30

Ipsilonka schreef:
Ik heb mijn Ideal schoftje uit laten buigen voor mijn bijzonder gebouwde tuiger. Echter door iets meer aansingelen ook hier een schoftjeafdruk in haar lijf en witte haren kwamen tevoorschijn met scheren. Arden schoftjes zijn zo smal dat gaat die van mij nooit passen. En zo meer merken. Ik ben er nog niet uit wat het gaat worden.


Arden kun je in hoge schoft model, gemiddeld schoftje krijgen en bijna geen schoft, ronde paarden/pony's krijgen. Ik had de middel maar moest toch eentje voor een hoge schoft, mijn pony's zijn toen helemaal opgemeten.

Roikik

Berichten: 95
Geregistreerd: 01-11-16

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:35

Wat vervelend. Ik volg, het lijkt me wel interresant

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:45

De losse kussens bevallen bij mij echt prima. Ik heb de kussens zelf op de juiste plek geplakt. Het is erg sterk klittenband en ze laten echt niet vanzelf los. Het kost best een hoop kracht om ze los te krijgen. Ik heb nu 1 kussen iets verschoven. Ik zag een ongelijke zweetafdruk en heb de hele boel nog eens nagemeten. Inderdaad, er was 1 kussen dat net iets meer naar buiten stond. De ritten daarna had ik een gelijke zweetafdruk.
Ik had het liefste dat de zadelmaker de kussens op de juiste positie zou zetten. Echter lukte dat logistiek niet en gaf de zadelmaker mij het vertrouwen dat ik het ook wel moest kunnen. Ik denk dat ik een uur lang heb staan passen en meten. Niet omdat het moeilijk is, maar omdat ik het een grote verantwoording vond.

Je kan altijd een losse draagriem kopen en dan met speciale klemmen de draagriem vast zetten. Dat heb ik mij laten vertellen door de leverancier van Zilco. Mocht ik ooit nog met een vierwieler gaan rijden, dan kan ik dus dit schoftje ook prima gebruiken.

Ik weet zo gauw niet meer welke vulling erin het schoftje zit. Het is wel een heel stuk zachter dan het Ideal Foam.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:04

Oh bedankt nienschaap dat wist ik niet op p en k hingen alleen eng smalle schoftjes overal.

_Margarita_

Berichten: 2333
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:40

Mijn schoftje was ook te smal voor mijn pony. Ik heb een ideal leather tech tuig. Mijn tuigenmaker heeft het schoftje verbreed en nu past het prima.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:10

Tinkies7 schreef:
Onwijs bedankt voor jullie reacties! Ik weet nu zeker dat ik kan gaan kijken voor een nieuw schofttuig. Wel jammer eigenlijk dat de schoftjes van Ideal zo smal en hoog zijn, de rest van het tuig is wel heel mooi en fijn voor de pony. Maar als het veranderd is zal daar toch een rede voor geweest zijn..
Melanie; ik denk aan een losse draagriem omdat mijn wagen een vast lamoen heeft. Wanneer ik bijvoorbeeld met twee wielen door de kant rijd trekt het schoftje ook iets scheef naar mijn idee, net als bij een sulky. Maar dat kan ik mis hebben.
Wel vervelend dat een van jouw pony's zelfs een blijvende afdruk heeft.
En heb je een Zilco schofttuig met klittenband kussens? Of vaste kussens?

Aan de ene kant snap ik de beredenatie van Sakvis om voor losse kussens te gaan ivm vervangen. Maar dan moet ik ze wel op de goede plek bevestigen en goed recht, iets dat me lastig te bepalen lijkt.

Dat kan idd, alleen zou dat niet de plekken ten gevolge moeten hebben.
Waarom het veranderd is, tsja geen idee, nergens een verbetering imo. De oudere ideal zijn veel mooier breder, dus breder draagvlak = drukverdeling, en ze waren nog niet zo kanonnehard als ze nu zijn. Ik hoop dat Ideal nog eens beweegbare bomen gaat verwerken in hun schoftjes. Ik heb nog wel een ouder type Classic tuig leer, en die is al wel veel zachter in de vulling dan mijn vrij nieuwe leather tech.

Ik heb gewoon met vaste kussens, dit omdat ik A welshjes heb en die met losse kussens zijn alleen vanaf pony te krijgen, en die passen wel maar word wel heel lomp op zo'n klein lijfje, toen gepast met 2 span tuigen. Bovendien voldoen de zilco deluxe SL schoft tuigjes dus hier meer dan voldoende. Onwijs blij mee. Heb er wel alsnog een onderlegger onder omdat bijv bij 1 hoge schoft heeft en doordat er geen hoge vulling in de kussens zit komt ie er anders dicht op.
Maar geen enkele plekken meer gehad en kan het alleen maar sterk aanraden.

Ik heb er wel eens aan gedacht stuk van vulling weg te snijden van m'n ideal schoftjes, maar dan nog vind ik de schoftjes van zilco/kieffer door hun beweegbaar/soepelheid mooier op de pony's liggen. Wat dat betreft zijn die goedkope oudere simpele leren schoftjes nog fijn, zacht in vulling, soepel leer en breder draagvlak.
Verbreden van de Ideal schoftjes had hier geen zin,dan nog is het te hard/smal qua drukverdeling helaas en hij was niet te smal verder. Ken wel mensen die ze hebben laten verbreden, dus wellicht wel een optie om naar te kijken met een goede passer die ook kan aanpassen.

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 23:53

sakvis schreef:
Je kan altijd een losse draagriem kopen en dan met speciale klemmen de draagriem vast zetten. Dat heb ik mij laten vertellen door de leverancier van Zilco. Mocht ik ooit nog met een vierwieler gaan rijden, dan kan ik dus dit schoftje ook prima gebruiken.


Dat is een goede tip! Ga ik onthouden! :)

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 00:00

MelanieB schreef:
Tinkies7 schreef:
Onwijs bedankt voor jullie reacties! Ik weet nu zeker dat ik kan gaan kijken voor een nieuw schofttuig. Wel jammer eigenlijk dat de schoftjes van Ideal zo smal en hoog zijn, de rest van het tuig is wel heel mooi en fijn voor de pony. Maar als het veranderd is zal daar toch een rede voor geweest zijn..
Melanie; ik denk aan een losse draagriem omdat mijn wagen een vast lamoen heeft. Wanneer ik bijvoorbeeld met twee wielen door de kant rijd trekt het schoftje ook iets scheef naar mijn idee, net als bij een sulky. Maar dat kan ik mis hebben.
Wel vervelend dat een van jouw pony's zelfs een blijvende afdruk heeft.
En heb je een Zilco schofttuig met klittenband kussens? Of vaste kussens?

Aan de ene kant snap ik de beredenatie van Sakvis om voor losse kussens te gaan ivm vervangen. Maar dan moet ik ze wel op de goede plek bevestigen en goed recht, iets dat me lastig te bepalen lijkt.


Ik heb gewoon met vaste kussens, dit omdat ik A welshjes heb en die met losse kussens zijn alleen vanaf pony te krijgen, en die passen wel maar word wel heel lomp op zo'n klein lijfje, toen gepast met 2 span tuigen. Bovendien voldoen de zilco deluxe SL schoft tuigjes dus hier meer dan voldoende. Onwijs blij mee. Heb er wel alsnog een onderlegger onder omdat bijv bij 1 hoge schoft heeft en doordat er geen hoge vulling in de kussens zit komt ie er anders dicht op.
Maar geen enkele plekken meer gehad en kan het alleen maar sterk aanraden.


Welke maat Zilco heb je nu op je pony's liggen? Maat shet? Ik heb nu een maat pony van Ideal. Kan ook deels verklaren waarom hij te breed is nu..
En welke onderlegger gebruik je?

Ik denk dat hier ook een Zilco schofttuig gaat komen ^^

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 00:30

Ik heb zowel pony als shet tuig gehad van ideal, past hier beide (of naja beide qua schoft niet. Maar verder qua onderdelen zit er amper verschil in shet en pony).
Van zilco heb ik shet maat erop liggen. Pony paste ook maar omdat dat zo breed was allemaal was het meer tuig dan pony :))

Ik gebruik de zilco gel onderleggers. Die gaan niet uit model, stevige onderleggers die druk mooi verdelen.
https://www.ems-webshop.com/a-25328285/ ... a-gel-pad/

Heb ook voor trainingstuig zo'n half matras eronder. Geen gezicht maarja wel lekker voor de pony en ter afwisseling als die gewassen word. Is wel mooi dik en zacht en blijft mooi in model.
https://www.ems-webshop.com/a-25328415/ ... derlegger/
Afbeelding
Hier dus ideal tuig maar met zilco schoftje. Zilco singel en met ideal lichtogen. Mengelmoes uit nood maar met bijna dagelijks gebruik heel prima.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 08:52

Hier een grote shetlander (105 cm ) met een pony-maat schofttuig van Zilco. Ik vind het meevallen hoe lomp het eruit ziet. Ik zal er vanmiddag eens een foto van maken.
Ik heb er ook die gel-onderlegger onder die Melanie gebruikt.
Mijn tuig is nu ook een heerlijk rommeltje qua kleuren. Van Ideal heb ik alles in het Australisch notenbruin. Het Zilco schofttuig is zwart met dus wel de bruine ideal lichtogen en singels. Ach, gelukkig is mijn sulky bruin met zwart.

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 10:46

sakvis schreef:
Hier een grote shetlander (105 cm ) met een pony-maat schofttuig van Zilco. Ik vind het meevallen hoe lomp het eruit ziet. Ik zal er vanmiddag eens een foto van maken.
Ik heb er ook die gel-onderlegger onder die Melanie gebruikt.
Mijn tuig is nu ook een heerlijk rommeltje qua kleuren. Van Ideal heb ik alles in het Australisch notenbruin. Het Zilco schofttuig is zwart met dus wel de bruine ideal lichtogen en singels. Ach, gelukkig is mijn sulky bruin met zwart.


Ben benieuwd naar een foto!

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:31

ik heb dit probleem ook met ideal. Ik heb daarom ook een kieffer en een zilco. Deze hebben beide een beweegbaar schoftje. die van kieffer heeft met klitteband.

Ik heb ook arden en lessing en deze geven ook geen problemen.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:35

Ik heb wat foto's gemaakt vandaag. Het bruine schoftje is een Ideal luxe marathon versie. Het zwarte schoftje is een Zilco Classic. De pony is ongeveer 105 cm hoog.

Het verschil tussen het IDeal en Zilco tuig op mijn pony (met enorme wintervacht).
Afbeelding
Afbeelding

De kamer en kussens van beide tuigjes;

Afbeelding
Afbeelding

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 19:46

Tnx Sakvis! De maat pony oogt inderdaad zo gek nog niet op jouw pony. Maar kan me wel voorstellen dat je misschien gaatjes te kort komt aan de singel?
Dank je wel voor het maken van de foto's!

En jij ook hartstikke bedankt voor je heldere uitleg Melanie! Heb daar heel veel aan! :)

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 20:26

Qua singel valt het reuze mee. Ik had een gewone men-singel in maatje shet. Aangezien ik toch bezig was met aanpassingen in mijn tuig heb ik ook gelijk een Ideal anatomische singel gekocht. Deze singel is, uit mijn hoofd, 10 cm langer dan de singel die ze eerst had.

Afbeelding

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 17:54

Wat is eigenlijk het verschil tussen het Zilco classic schofttuig en het Zilco deluxe SL schofttuig?

Heb even op de website van EMS gekeken, die me doorverwezen naar Zilco zelf, maar de catalogus vind ik nog niet zo verhelderend :roll:
Ook prijzen voor losse tuigonderdelen (zoals in dit geval het schofftuig) staan er niet in en zijn blijkbaar alleen op aanvraag te krijgen.
Zal morgen even contact opnemen met EMS :j