Volgescheten broek; welke menner nog meer last van?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Volgescheten broek; welke menner nog meer last van?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 17:19

Tja, creatieve topictitel, maar vast wel herkenbaar voor sommigen (ondanks de zeer dubbele betekenis) _O- :')

Een vraag van menner tot menner:

Wie herkent dit vervelende, irritante, onsmakelijke probleem nog meer?

Het leed dat.....
volgescheten broeken heet! _-:(

Heerlijk, een paar daagjes tuig zepen en vetten.
Tot dat je..... bij DE BROEK komt.
Fijn, compleet volgescheten >;)
Ik heb 2 naden/gleuven aan de binnenkant lopen, vanwege het onderlegde. Dat is een mooie bewaarplek voor restjes schijt. Aan de buitenkant trouwens ook.

En hoe doen jullie dat?

Ik hou het met een grove borstel bij, maar als ik ga zepen en vetten dan pak ik één van de platte schroevendraaiers van mijn pa }:)
en ris daarmee alle schijt-plakkaten voorzichtig zoveel mogelijk weg.
Daarna pak ik een schuursponsje, wat warm water en (ja ik weet het, niet goed voor het leer, maar á la, daarna in de zeep en vet) Dreft, om me vervolgens rot te boenen op alle schijtrestjes.

Lang kan ik er meestal niet van genieten :n
Want mijn Welsh merrie vind het heerlijk om haar broek vol te schijten. :roll: >;)
En ja, hij sluit mooi aan hoor, maar gespannen poep = dunne poep en aangezien ik ook gebruik maak van een verlengde culeron, kan ze haar staart ook niet heel hoog optillen.

Ben benieuwd; wie van jullie heeft nog meer last van het volgescheten-broeken-probleem en hoe lossen jullie dat op?

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:25

Als niet-menner stond ik wel even gek te kijken naar je titel. Geniaal :')

Maar iets van een stevig straal water? Beetje warm, dat het een beetje losweekt?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:31

Haha, die titel!!

Misschien kan het niet, maar het is een idee misschien.
Kun je niet zelf van neopreen of ander nepleer oid een band eromheen maken en die vastmaken met klitteband in de gehele lengte.
Na het mennen gooi je die band standaard in een emmer water.
Zo blijft je leer zuiver en de band is gemakkelijk schoon te maken.

Ter verduidelijking:
Net als de wollen band bij een pessoa tuig, maar dan van neopreen of dergelijk materiaal.

F_inley

Berichten: 6401
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Volgescheten broek; welke menner nog meer last van?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:34

Jep heel herkenbaar. Ik spuit die broek gewoon elke week af :j met water en de slang daarna afdrogen en dan invetten gaat hartstikke goed en hij blijft mooi schoon.

En als het heel dun is doe ik het gelijk na het rijden af met een babydoekje die zijn tenslotte gemaakt voor stront _O- _O-

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 17:34

Bruintje; dat is wellicht een idee.
Iets duns van stof ofzo. Een soort hoesje met klittenband.
Kan mn mam misschien wel maken.

Het moet niet dik worden; dan vangt het uiteraard nog meer schijt.

Getup

Berichten: 8276
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Volgescheten broek; welke menner nog meer last van?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:38

Plastic er omheen? En na gebruik afspoelen of weggooien :D

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Volgescheten broek; welke menner nog meer last van?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 17:50

Plastic? Op zo'n mooi bruin met cognac onderlegd tuig?
Hihi nee zonde dat ziet er ook niet uit

Thea_Ste
Berichten: 716
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Zonhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:03

Als niet menner vroeg ik mij serieus af wat jullie doen met jullie broeken om er schijt in te krijgen, heeft 2 maal lezen geduurd tot ik door had dat het een onderdeel van het tuig was :')

Ik heb onlangs de ledendeel van jemako (Duits poetsmerk) ontdekt. Werkt heel goed voor hardnekkig vuil. Beste lederzeep die ik al ben tegen gekomen!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 18:19

_O- Stiekum wist ik al dat de titel veel niet-menners zou gaan triggeren.

Echter heb IKzelf nooit bedacht dat de broek de broek moest heten.

Ik weet wel dat als ik bij thuiskomst uitspan en aftuig en dan vol verontwaardiging naar mijn merrie roep "gatver heb je nou weeeer je broek volgescheten" dat mn ouders me soms raar aankijken....

En waar pak ik de broek vast om op te hangen? Juist.... netjes in t midden...
Waar het dus volgescheten is :+

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Volgescheten broek; welke menner nog meer last van?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 18:21

Ik heb overigens dan ook een echte schijtknol.....
En pismerrie, maar das weer wat anders.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:23

_O- ik herken het zelf eigenlijk niet, mijn merries doen hun behoeften niet als ik met ze aan het werk ben, die wachten altijd tot ze weer op stal staan en dan gaan ze meteen :=

Ik zou inderdaad of steeds afspuiten (maar dat is heel slecht voor het leer) of er iets van een hoesje omheen doen.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Volgescheten broek; welke menner nog meer last van?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:33

Hier ook nog geen oplossing gevonden, maar je probleem is herkenbaar. Klein gat in de markt???

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Volgescheten broek; welke menner nog meer last van?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:45

Haha lekker is dat he. Wij hadden er een die chronisch aan de diarree was, dat was ook erg smakelijk na het mennen <<) Na het rijden gingen er altijd gelijk eek vochtig doekje over voor het opgedroogd was, dat scheelde echt al veel. Als het opgedroogd is er een paar keer met de borstel overheen en dan 1 keer in de week schoonschrobben met water en zadelzeep. Is niet ideaal, maar anders zou je iets om de broek geen moeten doen. Is ook niet ideaal, want dat moet je ook schoonmaken anders wordt het harstikke smerig. Of je moet er iets van plastic omheen tapen dat je er af kan knippen en weg kan gooien..

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Volgescheten broek; welke menner nog meer last van?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:57

Even een half uurtje in een emmer laten weken? Dan laat t vast makkelijker los

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 20:26

Ik kende het probleem niet. Haha Janouk poept nooit als ze in het tuig loopt.

Nu met Meneer Anton komt het wel eens voor dat hij wel poept in het tuig en soms een beetje op de broek komt. Maar ik zet thuis meteen de spuit even de broek schoon. Doekje erover en schoon.

Dat wordt voor jou anders toch met poepzak rijden, blijft alles een beetje schoon

Afbeelding hahah

Of een echte voor het mennen. Scheelt hoop poetswerk

Afbeelding


Of gewoon een grote stop erin tot je weer thuis bwnt :D

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Volgescheten broek; welke menner nog meer last van?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 20:49

Kunststof tuig zoals zilco nemen (of in elk geval voor dat onderdeel), dat kan je zonder problemen in een emmer sop gooien.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Volgescheten broek; welke menner nog meer last van?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 20:53

Oooh ja, dit herken ik zeker! Mijn merrie mest altijd zodra ze een beetje in beweging komt en mijn broek is ook echt vol gescheten inderdaad. :') Ik krijg het er ook niet goed uit helaas, gaat helemaal in de stiksels en naden zitten.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 20:55

Ik heb kunststoftuig dus lekker schrobben kan gewoon. Billendoekjes doen het prima. Maar ik heb er weinig last van omdat ik mijn pony toe sta even stil te staan om te poepen en dan staat de broek vaak strak en hij heeft een goed ontwikkelde staartspier denk ik want hij mikt lekker ver.
1 keer met een pony met diarree gereden. Wat een feest was dat.....zowel de broek als de hele voorkant van de kar onder de stinkende drap. Gelukkig toen nog geen sulky.....

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Volgescheten broek; welke menner nog meer last van?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:01

Gatver, napie, ik heb beeld. :r

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 21:10

janouk;

dan ken je mijn merrie nog niet.
leuk zo'n schijtzak.....

maar ehm.... haar record was 15x in hooguit 20 min.... :=
Tuurlijk hoe vaker hoe minder, maar het is niet zo dat het slechts 1 of een paar keuteltjes zijn.
Ik (en anderen) heb mij vaak afgevraagd waar the f*ck ze het vandaan haalt.... op een gegeven moment zou je toch denken dat ze leeg moet zijn?! :roll:
Ze staat wel altijd onbeperkt op gras en/of onbeperkt op hooi/voordroog. Dat moet ook wel, anders valt ze heel snel in.

en nee, ze heeft geen darmproblemen, ook niet erg nerveus voor de wagen.
maar heeft er wel zin in, erg actief/wakker/voorwaarts. Zoals het een echte Welsh A Merrie betaamt. :j

sinds dat ik haar voor de wagen heb, doet ze dit al. en aangezien zij en ik van lange en flinke ritten houden...... (uiteraard ook kortere ritten, maar ook dan zo'n 10x)
reken dan maar eens uit wat er in zo'n schijtzak terecht komt....
ik rij grotendeels alleen, dus het is dan geen doen om te stoppen en die schijtzak te legen. vind het anders ook sneu voor d'r; al dat extra (meurend) gewicht meezeulen :+
en voor mezelf; dan kijk ik er tegenaan en krijg die fijne geuren ook mee.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 04-02-17 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:13

hahaha Napie!

Dat heb ik dus ook een keer gehad, gestresste pony die vond het nodig te diarreen over de pedalen heen (schietpoep!) gadvveerrrr

Maar normaal scheit de mijne ook zijn hele broek onder, die is te goor om aan te pakken. Ik spuit de broek af (zilco), anders zul je zien dat ik het tuig opruimen precies daar vast bak. Bah!

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Volgescheten broek; welke menner nog meer last van?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:26

Ik maak na iedere rit het leren tuig schoon met een vochtige lap en indien nodig hou ik de volgescheten broek onder de kraan en maak hem met een oude afwasborstel schoon. Ik vet mijn tuig zo'n 3 x per jaar in als het droog begint aan te voelen, dus gewoon met water.

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: Volgescheten broek; welke menner nog meer last van?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:57

herkenbaar, ik laat dat stuk van mijn broek altijd in een bak water met groene zeep (daar zit ook glycerine in) Dan weekt het los en kun je het er zo af halen. Dat tuig is van leer en heb ik al weer iets van 10 jaar.

eventueel zou je er een hoesje omheen kunnen maken van badstof met klitteband zodat je het makkelijk kan wassen.

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Volgescheten broek; welke menner nog meer last van?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:24

Kunststof... echt superhandig. Slang erop, borstel er op, zeep erop, wat je maar wil. Het komt makkelijk los. Ik merk wel dat als ik het makkelijker er af gaat als ik meteen na het rijden het tuig schoonmaak. Ingedroogde poep is een stukje moeilijker! Ik gebruik een spons met zeep en dan spuit ik het sop weg met de slang. Afdrogen met een oude theedoek en badabing badaboem!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 13:20

Badabing badaboem :+

Dank voor diverse tips al.

Kunststof tuig...... tsja, tegenwoordig is het idd vaak bijna niet meer van leer te onderscheiden. Echter wil ik wel kwaliteit, en ik hou van bruin tuig. Ooit in de toekomst een keer een bruin Zilco tuig.
Maarja, centjes hé :$ :$ :$
Maar voor nu, wil ik m'n huidige Ideal bruin met cognac onderlegd Leathertech nog lang niet kwijt :D

En om dan een aparte broek van bijv. kunststof te kopen, vind ik eigenlijk ook zonde van 't geld, staat bovendien dan toch net wat anders bij mijn huidige tuig.

Ik neig er dus meer naar om op termijn mijn mamsie (kan goed naaien) diverse hoesjes te laten maken die makkelijk dmv klittenband te bevestigen zijn en die makkelijk afneembaar/wasbaar zijn.

Liefst zou ik gewoon hebben dat ze netjes OVER de broek schijt ipv. er op, maarja, dat zal niet zomaar gaan :o