Met ruiters samen in de bak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:36

LadyMadonna schreef:
Mijn ervaring is dat het met recreatie Ruiters' en dito paarden vaak prima gaat, maar dat sportpaarden/pony's gruwelijk over de zeik gaan...


ja en dan de ruiters ook , terwijl dan hun paarden niet te controleren zijn ....en dat kunnen ze niet verwerken. Mijn ervaring is niet positief incl kinderlijk gedrag van de ruiter als afsnijden en met opzet in de weg rijden...... -O-

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:40

Ik merk ook vaak een soort onwelkom gevoel wanneer ik ga rijden als er al ruiters rijden. Die stoppen dan vaak snel omdat ze dan toch niet fijn kunnen rijden. Ik merk ook dat veel ruiters niet snappen dat je met een aanspanning minder wendbaar bent en je dus vaak in de weg rijden. Daarom rij ik toch het liefst alleen.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:57

Fenny schreef:
NienSCHaap schreef:
Hier ook weinig leuke stallen waar je als menner echt welkom bent, aangezien ik pony's heb is het rijden ohz ook uitgesloten voor mijn :+ dan is het wel eens lastig.


Klinkt bekend! Gelukkig sta ik nu op een super leuke kleinschalig pensionstal waar alles en iedereen welkom is *D De stalhoudster heeft ook geen bezwaar als ik aangespannen in de bak rij terwijl zij ook aan het rijden is. We hebben een buitenbak en dat is met dit weer lastig, helemaal met de kampioenschappen voor de deur. In de buurt is een hele mooie binnenbak maar daar mag ik alleen 's avonds na 20u komen. Wordt al snel laat dan, maar goed, ik heb weinig keus :o

Ook ik heb pony's (welshjes en een shetlander) waardoor ik echt van mennen/longeren afhankelijk ben.


Ik heb een paard die niet beleerd is ohz :) hihi!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:57

hier kwam er een zo dicht langs dat haar beugel aan het lamoen bleef hangen , zij en haar paard over de rooie, haar verder kon ik aan de buitenkant niet opzij, zij kan haar figuur toch ook zo aanpassen dat het niet tot confrontaties komt. Ik heb toch zo een hekel aan die dressuur miepen het was notabene een grote bak met 2 paarden. Gelukkig weet ik dat mijn paardje juist van dit soort treiterijen niets aantrekt, en ik heb die dag 1,5 uur gemend incl beugel ook nog even buiten uitgestapt!.
En zij werd echt uitgelachen ....en dat was nu net niet haar plannetje ;)

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:08

Dat is wel triest Kwita. Zoiets zelf gelukkig niet mee gemaakt maar ze zijn idd niet allemaal even vriendelijk.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:12

Bij ins op stal zijn paarden onder de man gewend aan aanspanningen.. De helft bij ons op stal ment en de andere helft rijdt.. En sommigen doen beide.. :)

stoerebanaan

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:16

Ik heb geen bak :(

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:13

Jeetje Kwita, zielig gedrag zeg

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:22

kwita schreef:
hier kwam er een zo dicht langs dat haar beugel aan het lamoen bleef hangen , zij en haar paard over de rooie, haar verder kon ik aan de buitenkant niet opzij, zij kan haar figuur toch ook zo aanpassen dat het niet tot confrontaties komt. Ik heb toch zo een hekel aan die dressuur miepen het was notabene een grote bak met 2 paarden. Gelukkig weet ik dat mijn paardje juist van dit soort treiterijen niets aantrekt, en ik heb die dag 1,5 uur gemend incl beugel ook nog even buiten uitgestapt!.
En zij werd echt uitgelachen ....en dat was nu net niet haar plannetje ;)


nou, dat gaat ook nergens over -O- ...
Zondag vroeg die meid hoeveel afstand ze moest houden, ik heb gezegd minimaal een meter.
Zo dicht langs elkaar rijden is toch nergens voor nodig, ook niet met het oog op dat paarden prima kunnen slaan naar een ander paard als ze voor de koets staan... echt een trieste actie Kwita...

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:55

Ik sta op een stal waar ik de enige ben die ook ment. In overleg met de staleigenaar rij ik aangespannen alleen op woensdagmiddag op zondag wordt er altijd een buitenrit gemaakt. Dan rijd er bijna niemand. Vorige week wilde iemand ook graag rijden was even vergeten dat ik dan men. We hebben samen in de bak gereden in goed overleg. Bleek het paardje bloedbraaf te zijn. Ook wordt er weleens gebruik van me gemaakt als een jong paard het nog even moet leren. Dan komen ze aan het eind van mijn trainingssessie als ik aan het uitstappen ben dat gaat altijd goed. We hebben een kleine stal met 30 pensionklanten we hebben een gezonde respect voor elkaar als we aan het mennen en rijden zijn.

Els_175
Berichten: 187
Geregistreerd: 07-03-11

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:58

Wij hebben ook een menner op onze pensionstal en zij traint fanatiek in de grote 20x60 bak. Ze gaat netjes met ruiters om en mijn paard had eerst wat moeite met de aanspanning, maar door rustig opbouwen en vaak achter de wagen aan rijden of juist aan de andere kant van de bak heeft hij geleerd dat het normaal is.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:35

Nou els dat kan ook dat je als mens en dier van elkaar kunt leren, en zo is het ook gewoon veel gezelliger!

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:43

als jullie mennen in de bak, brengt de kar geen schade toe aan de bodem?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:44

Hier een recreatieve sport ruiter en "dressuurmiep" zoals Kwita ze zo charmant omschrijft... Ik hang er tussen in. Ik rijd wedstrijden maar voor de fun, met 2 paarden die gereden worden en een 3e die dit jaar beleerd zal worden. Twee van de drie schat ik zo in dat ze gewoon niet zouden moeten miepen. Ze zullen wel de eerste keer beetje nerveus zijn maar die wennen wel. Eentje echter schat ik heel anders in.. :) Ik heb het nog nooit moeten doen en ik zou absoluut willen proberen als die dag ooit komt (want je weet het pas als je het probeert.) maar als ik voel dat hij echt alleen maar meer over de zeik geraakt dan ga ik mezelf, mijn paard en de aanspanning niet in gevaar brengen en zou ik wel de bak verlaten met hem. :) Omdat ik weet dat hij of relatief snel normaal doet of zich alleen maar meer opnaait tot hij op een punt komt dat hij staatsgevaarlijk wordt. :) En zo ver "dwing" ik hem gewoon niet. Die andere twee hebben dat "eigenschapje" veel minder. :)

Maar IMO moet jij als menner je niet constant aanpassen aan zulke uitzonderingen. :) Dan moet je als ruiter van zo'n neuroot gewoon zelf je verantwoordelijkheid nemen en je aanpassen. :)

Kom ik buiten menners tegen is dat probleem niet zo groot omdat hij wel een tijd "bij me blijft". Hij is dan nerveus maar hij blijft bij me. Als de menner dan gepasseerd is dan wordt zijn hoofdje weer geleidelijk kalmer en problem solved. Maar als hij een uur lang geconfronteerd wordt met de menner dan gaat z'n emmertje op een gegeven moment over lopen en dan hebben we (ja we, want de menner is niet zo wendbaar maar daar heeft neuroot weinig begrip voor als ie overprikkelt is.) een probleem. Dus dat ben ik dan liever voor. :)

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:04

Duhelo schreef:
als jullie mennen in de bak, brengt de kar geen schade toe aan de bodem?

Dat was waarom er bij onze les aan de laatste wagen een sleep hing, zodat de bodem ook gelijk weer geƫgaliseerd werd. Uiteraard dan alleen bij het laatste uitstappen, niet tijdens de les of vaardigheidrijden.

Maar toen ik nog leste werd zowel de buiten- en als binnenbak enkel voor aanspanningen gehuurd voor bepaalde tijd, en dan ook niet meer dan 3 in de bak (variƫrend van shetlander tot merens). Dat is in een normale rijhal als je echt figuren/dressuur wilt rijden wel het maximum.
Gingen we oefenparcoursjes doen (vaardigheid) dan gingen we om en om met de aanspanning de bak in.

Maar het is hier ook bekend probleem dat veel paarden onder het zadel, bepaalde angst hebben voor aanspanningen. Kom het hier vnl. in het bos tegen als mij eens ruiters tegemoet komen die echt niet langs mij en mijn kleine pony durven (want ook shetlanders vinden veel paarden eng :+ )

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:13

yarrah schreef:
Ik sta op een stal waar ik de enige ben die ook ment. In overleg met de staleigenaar rij ik aangespannen alleen op woensdagmiddag op zondag wordt er altijd een buitenrit gemaakt. Dan rijd er bijna niemand. Vorige week wilde iemand ook graag rijden was even vergeten dat ik dan men. We hebben samen in de bak gereden in goed overleg. Bleek het paardje bloedbraaf te zijn. Ook wordt er weleens gebruik van me gemaakt als een jong paard het nog even moet leren. Dan komen ze aan het eind van mijn trainingssessie als ik aan het uitstappen ben dat gaat altijd goed. We hebben een kleine stal met 30 pensionklanten we hebben een gezonde respect voor elkaar als we aan het mennen en rijden zijn.



Lijkt mij ook niet meer dan normaal :) zo doe ik dat ook.
Daarom schrijf ik op het bord als ik wil mennen, ruiters mogen wat mij betreft erbij in daar heb ik geen moeite mee, is slechts 1 of 2 keer in de week een uurtje.
in goed overleg kan alles :)

kwita schreef:
Nou els dat kan ook dat je als mens en dier van elkaar kunt leren, en zo is het ook gewoon veel gezelliger!


precies!


Duhelo schreef:
als jullie mennen in de bak, brengt de kar geen schade toe aan de bodem?


Nee... er zit een hele mooie stevige zandbodem in de binnenbak :)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:46

niet dat ik weet, en de eigenaar zat er niet mee.
Alysha jij probeert dus ook op te letten en niet uit te dagen, in dit geval moest iedereen aan de kant want miep haar plan is wet.En haar plan was ik druk ze tegen het schrikdraad, dan schrikt die van haar dus ook en zal ze het weten ....jammer voor haar pakte dat anders uit.
Maar zij is echt zo een gemeen en venijnig persoon , niet iedereen is dus zo want er waren ook hele lieve dressuurmiepen waar ik prima mee in de bak kon en die dus ook zz reden en bloedfanatiek waren. :D

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:17

@Duhelo
Ik heb er in de bak meer last van dat er van te voren een springles is en ik naast de hoefslag moet rijden vanwege het slome tempo van mijn pony in verhouding tot de rest. De bak is altijd vol kuilen door de rijles voor ons. Tis wel een hele goede bodem trouwens en helemaal niet zwaar om de kar door te trekken. Dat is in mijn bak waar ik dressuur rijd wel anders, dat is echt heel zwaar zand voor m.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:42

Duhelo schreef:
als jullie mennen in de bak, brengt de kar geen schade toe aan de bodem?


Bij ons niet. Nu rij ik wel met een heel lichte wagen, wellicht dat dat scheelt. Ik vind juist dat de grote rijpaarden ohz veel 'hobbels' maken in het zand vooral in galop.

Je ziet wel lichte bandensporen, maar deze zijn niet 'diep'. Drukken enkel het zand plat.

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 18:59

Als de wielsporen te diep zijn dan is de bodem van de bak te los en te zwaar = slecht voor de pezen.
En de, manier om jou menpony een grote hekel te doen krijgen aan rijden in de bak.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:02

Dank jullie :D
Wij hebben een fijne 20*60 piste, en ik men ook wel met mijn oudste merrie. Echter meestal ben ik alleen en de weg op alleen is geen zon strak plan, ik dacht dat mennen in de piste (er is altijd wel iemand aanwezig op stal), niet zou kunnen ivm schade aan de bodem.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:20

Het hangt heel erg af van de bodem die je in de bak hebt.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:23

Bij ons is het een gewone zandbodem, bij 2 dagen regen wel behoorlijk nat maar stevig.

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:35

op mn vorige stal werd ik door bijna iedereen gemeden, zowel in de bak als een rondje mee om.
Vind dat er in overleg veel mogelijk is, maar ga zelf niet continue uit mijzelf rekening houden met anderen. Mijn huidige stal is van origine een men-stal, maar er wordt voornamelijk onder het zadel gereden ;-). Maar hier is iedereen heel makkelijk en durft men wel te overleggen ;-)

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:37

ik vind het niet heel fijn om samen te rijden, behalve als ik het heb afgesproken. anders heb ik het gevoel dat ik de ander voor de voeten loop en andersom. ik kan me niet goed concentreren als ik met meerdere mensen rijd :)
edit: en ik herinner me dat marron doodsbang is voor menwagens :') hij vindt dat gerammel heel eng :+
Laatst bijgewerkt door Jeika op 09-02-17 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt