Met ruiters samen in de bak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:57

Ik ben de enige op stal die ment, dus ze moeten nog een beetje wennen aan het idee :o ja hoor sommige laten hun paarden kennismaken en laten ze kijken en snuffelen dan gaat het meestal wel goed +:)+
Als het druk is en het weer goed is dan ga ik naar de overkant om op het veld trainen daar heb ik veder niet echt last van de ruiters :') haha of inderdaad je kunt hier zo de zandpaden op, heerlijk.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:14

bij jou vast mooier dan waar ik sta, daar is 1 kort zandpad :')
ik heb niet zoveel te kiezen, ons paard is (nog) niet ohz beleerd en ik moet opnieuw leren rijden, dus vooralsnog kunnen wij alleen longeren en mennen :) maar voor we hierheen gingen, had ik al eea afgestemd hihi.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:23

Ir1ne schreef:
We hebben onze vriend gister verplaatst naar de nieuwe stal en hem ook direct even aangespannen, was wel grappig, er kwam een meisje direct de kantine uit;

Ik ga opzadelen, mijn paard kent dit nog niet, kan hij mooi wennen. :+ Was een "gewone" kwpn'er en hij keek nergens van op of om, kon zelfs galopperen met haar in de bak (en zij galoppeerde ook, bewust overigens :o ) .

My kind of girl, die ziet geen bedreigingen, die ziet kansen om te oefenen _/-\o_


Je hebt ook paarden die bang zijn van Haflingers, die hebben bij Janouk dubbel bonus: aangespannen Haffies :D

Anoniem

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:34

Hier inderdaad de eigenaar van zo'n stresskip die volledig uit d'r plaat gaat als ze paard en wagen tegenkomt :roll: En nee, ik ben er enorm koel onder en niet zo snel onder de indruk, maar ik krijg dat koppie echt niet rustig... Stond op een stal waar 3/4 fanatiek mende. Enorm veel geoefend (aan de hand, wagen zonder paard, om stilstaande wagen met paard rijden...) maar het eindigde altijd in vliegles voor mij of een paard dat letterlijk stond te trillen op d'r benen en droop van het zweet...
Als de menners les hadden ging ik gewoon niet rijden, en tijdens afgesproken dressuurlessen mocht er niet gemend worden, maar het gebeurde wel is dat we elkaar 'tegen kwamen' ja, en dat is helaas nog nooit goed gegaan...
Inmiddels staan we op een andere stal waar toevallig niemand ment.

Maar hoe zouden de menners dat dan doen? Een paard dat ècht over de zeik gaat? (En dus niet door de eigenaar, en ook niet te kalmeren is)

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:17

Anoniem schreef:
Hier inderdaad de eigenaar van zo'n stresskip die volledig uit d'r plaat gaat als ze paard en wagen tegenkomt :roll: En nee, ik ben er enorm koel onder en niet zo snel onder de indruk, maar ik krijg dat koppie echt niet rustig... Stond op een stal waar 3/4 fanatiek mende. Enorm veel geoefend (aan de hand, wagen zonder paard, om stilstaande wagen met paard rijden...) maar het eindigde altijd in vliegles voor mij of een paard dat letterlijk stond te trillen op d'r benen en droop van het zweet...
Als de menners les hadden ging ik gewoon niet rijden, en tijdens afgesproken dressuurlessen mocht er niet gemend worden, maar het gebeurde wel is dat we elkaar 'tegen kwamen' ja, en dat is helaas nog nooit goed gegaan...
Inmiddels staan we op een andere stal waar toevallig niemand ment.

Maar hoe zouden de menners dat dan doen? Een paard dat ècht over de zeik gaat? (En dus niet door de eigenaar, en ook niet te kalmeren is)


Dat is natuurlijk van tevoren niet echt te zeggen, als ik al aan het rijden ben en de ruiter wil er bij in rijden vind ik dat prima. Mijn paard wordt er niet anders van... maar als ie dan uit zn stekker gaat, moet de ruiter de keuze maken of ze wel of niet door wil rijden.

Indien de ruiter al aan het rijden is, ik vraag of ik er bij in mag, en het paard gaat dan compleet over de zeik, dan zou ik gewoon diegene in de bak verder zn gang laten gaan (en dan dus vertrekken) en dan weet je voor de volgende keer dat je daar niet weer bij in kunt rijden.

Ik denk dat in goed overleg zoveel mogelijk is, daar schort het nu juist aan... indien je bij een bepaald paard niet in kunt rijden, ga je toch gewoon eerst je box mesten, of je paard toiletteren, ofzo.... of je vraagt hoe lang ze nog werk hebben en past daarop aan... of je gaat op momenten dat het rustig is op stal, zoiets.

Anoniem

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:24

Dat deed ik inderdaad, als iemand aan het mennen was wachtte ik wel even. Alleen hadden wij een menner met 3 paarden, die al met wagen en al voor 'm klaarstonden en hij dus zo al snel zeker 2 uur aan het mennen was. En helaas niet even aan andere denken, dat vond ik altijd erg jammer... In overleg is zeker veel mogelijk, helaas stond dit persoon daar niet voor open en hield hij ook geen rekening met mij als ik al aan het rijden was, waardoor het voor mijn paard allemaal niet beter geworden is om samen met ene wagen te rijden...

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:44

Anoniem schreef:
Dat deed ik inderdaad, als iemand aan het mennen was wachtte ik wel even. Alleen hadden wij een menner met 3 paarden, die al met wagen en al voor 'm klaarstonden en hij dus zo al snel zeker 2 uur aan het mennen was. En helaas niet even aan andere denken, dat vond ik altijd erg jammer... In overleg is zeker veel mogelijk, helaas stond dit persoon daar niet voor open en hield hij ook geen rekening met mij als ik al aan het rijden was, waardoor het voor mijn paard allemaal niet beter geworden is om samen met ene wagen te rijden...

Ik vind dat niet zo netjes van die menner :o maar goed.. hangt ook van de stal eigenaar en regels af denk ik..

Anoniem

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:06

Ik ook niet, maar was helaas vrij weinig aan te doen.. Echter is de angst bij mijn paard daardoor wel veel groter geworden, daar baal ik nog het meest van maar ook daar is helaas niet veel meer aan te doen..

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:14

Ik heb er een die ook oprecht bang was voor wagens en pony's (ook als het zijn vriendinnetjes waren) voor wagens. Dit na een ongeluk, dus met een rede.
Hij vind mijn wagens nu prima, maar een nieuwe wagen of iemand anders voor de wagen moet hij echt aan wennen. Een 2span van achter gaat hij nog steeds wel een pasje harder van lopen. Gelukkig niet meer dat hij begint te rillen als hij een wagen ziet.

Hier kan dus gewoon gement worden als er ook gereden word, voor al mijn pony's geen probleem.

De rest van mijn pony's vind juist (grote) paarden onder het zadel enger, die hoor je niet komen. Zeker als ze zijgangen doen, dat zien ze echt als een verraasings aanval. Maar reageren daar niet spastisch op gelukkig.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:20

Op een vroegere stal (enige stal waar ik stond waar ook menners waren) was het heel simpel: ruiters hebben voorrang. Als er gereden werd, mocht er geen aanspanning in de bak. Allemaal fanatieke dressuur- en springruiters en nooit maar 1 combinatie in de bak. Daar een aanspanning niet zo snel kan reageren als een ruitercombinatie, waren de ruiters hoofdzakelijk aan het opletten waar de wagen was, en waar ze heen wilden sturen. Dat wekte bij heel veel mensen irritatie op. Het komt wel eens voor dat je een andere ruiter tegenkomt als er meerdere combinaties in de bak bezig zijn en dat je op het laatste moment even een snelle beweging moet maken. Dat is met een aanspanning erbij niet handig. Als menner had je de keuze het te accepteren, of een andere stal te zoeken. Er was ook een buitenbak, een baan rond de weilanden, een groot weiland waarin gemend (en niet gereden) mocht worden.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:42

Bij ons gaat t altijd best goed.
De meeste menners rijden gewoon rustig/ dressuurmatig en dan is er geen probleem.
(Sommigen gebruiken nogal duidelijke stemhulpen dat is wel eens verwarrend)

Qua bakregels spreek ik het vaak even af met de menner, ik heb soms liever geen voorrang op de linkerhand, dan dat ik half geplet wordt tussen kar en omheining

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:02

Nibbit schreef:
Bij ons gaat t altijd best goed.
De meeste menners rijden gewoon rustig/ dressuurmatig en dan is er geen probleem.
(Sommigen gebruiken nogal duidelijke stemhulpen dat is wel eens verwarrend)

Qua bakregels spreek ik het vaak even af met de menner, ik heb soms liever geen voorrang op de linkerhand, dan dat ik half geplet wordt tussen kar en omheining


Ik rij ook dressuurmatig hoor :)

Vandaag heb ik gewoon netjes in overleg aangegeven dat ik woensdagavnod graag wilde mennen en gevraagd of het dan handig was dat ik dit even op het bord zou zetten. Heb ik gedaan, met daarbij mijn beoogde tijd en daarbij aangegeven dat het voor mij geen probleem is dat er ruiters bij in rijden.

GamblersCup; vroeger zal dat zo zijn geweest dat een aanspanning niet snel kan reageren, maar ik kan best vlot reageren hoor. Wij hebben een relatief kleine marathonwagen die superstabiel is en we kunnen heel snel om of opzij.. zolang je maar in goed overleg en met je verstand rijdt, is er niets aan de hand.
Ik heb op voorhand gevraagd hoe we eea konden doen met ruiters; en het was gewoon in goed overleg, er zijn combinaties waar je gewoon bij in kunt mennen en sommige kan het niet. Dan ga je gewoon longeren... en we hebben geloof ik 1 hele hele hele grote buitenbak ( 45 bij 60 ) een binnenbak van 55 bij 22, een paddock om in te longeren en nog een paddock van 15 bij 25 ofzo, dus om te longeren iig ruimte zat indien het weer het toelaat. In de winter is dat even behelpen denk ik(we zijn net van stal gewisseld :Y) ), maar het lukt wel :)

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:27

Bij ons is het gewoon drama en hebben ruiters en menners vaste uren is er niemand dan mag je rijden als het niet jouw uur is maar komt er een ruiter dan mag je nog kwartier rijden en dan moet je vertrekken als deze niet samen wil rijden ! Nou ligt de binnenbak bijna een uur rijden met de aanspanning en niet de behoefte om voor niks te gaan dus geen abonnement . Als ik mazzel heb kan ik bij ons zelf in de bak maar die is redelijk zwaar voor c pony van 20 . Bij mijn instructrice hebben we een super bak sinds september dus daar kan ik zo lessen en als ik zou willen vrij rijden en had voor die tijd meestal de mazzel dat we anders op het land konden oefenen echt ideaal. Zelf mennen ze ook veel . Mijn rij paard is blind aan 1 oog en kan prima met aanspanning in het bos rijden maar is in de bak lastig omdat een kar toch wat herrie maakt maar zou het zeker wel proberen als het uit kwam. Maar mocht ik nou privé les hebben onder het zadel zou het waarschijnlijk wel storend kunnen zijn en zou ik zonde geld vinden.
Laatst bijgewerkt door nannyrana7 op 06-02-17 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ney
Berichten: 58
Geregistreerd: 20-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:32

Ra die raakt helemaal uit de zeik van menners dus die mijd ik liever. Maar op stal is dit wel bekend en als de menners zien dat ik in het boekje sta bij een bepaalde tijd om te rijden dan plannen zij daar omheen en andersom.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:36

nannyrana7 schreef:
. Mijn rij paard is blind aan 1 oog en kan prima met aanspanning in het bos rijden maar is in de bak lastig omdat een kar toch wat herrie maakt maar zou het zeker wel proberen als het uit kwam. Maar mocht ik nou privé les hebben onder het zadel zou het waarschijnlijk wel storend kunnen zijn en zou ik zonde geld vinden.



Mijn koets maakt geen lawaai hoor... haha. maar ik vind het ook anders wat als je prive les hebt. daar a je niet bij in rijden, ook niet met een ander paard ohz...


Ney schreef:
Ra die raakt helemaal uit de zeik van menners dus die mijd ik liever. Maar op stal is dit wel bekend en als de menners zien dat ik in het boekje sta bij een bepaalde tijd om te rijden dan plannen zij daar omheen en andersom.


Maar daar kun je rekening mee houden, omdat het bekend is :) daarom vroeg onze pensionhoudster mij het op het bord te zetten :o

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:51

Hier überhaupt geen stallen te vinden waar je mag mennen als er gereden wordt -O-

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 00:06

hier ook weinig, ben nu met mn kont in de boterpot gevallen.. dat wil zeggen: veel stallen willen wel, maar hebben de mogelijkheid niet...

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 00:11

Ik rijd met mijn paard bij een menstal, waarbij er dus heel veel wordt gemend in de (20x60) bak.
In het begin vond mijn paard het doodeng, maar als iedereen een beetje rekening met elkaar houdt is het prima te doen! Nu vindt mijn paard het even normaal als een combinatie onder de man. :)

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 00:13

Hier ook weinig leuke stallen waar je als menner echt welkom bent, aangezien ik pony's heb is het rijden ohz ook uitgesloten voor mijn :+ dan is het wel eens lastig.

Irene, kom je toch hier heen :Y) leuk buiten rijden hoor. Haha

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 00:14

xLoki schreef:
Ik rijd met mijn paard bij een menstal, waarbij er dus heel veel wordt gemend in de (20x60) bak.
In het begin vond mijn paard het doodeng, maar als iedereen een beetje rekening met elkaar houdt is het prima te doen! Nu vindt mijn paard het even normaal als een combinatie onder de man. :)


Dat is wel een groot voordeel dan, dat die het even normaal vind.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 00:33

NienSCHaap schreef:
Hier ook weinig leuke stallen waar je als menner echt welkom bent, aangezien ik pony's heb is het rijden ohz ook uitgesloten voor mijn :+ dan is het wel eens lastig.

Irene, kom je toch hier heen :Y) leuk buiten rijden hoor. Haha



als jij een koper vindt voor ons huis dan is dat een deal :P

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:09

Ohh dat zou ik wel wat vinden zeg op een men stal staan dan kan je het er makkelijk over hebben en met problemen zo aan de andere vragen . Klein nadeel die hebben we hier in de omgeving niet en de pony is niet van mij maar van mijn werk dus meenemen geen optie . Aangezien de pony al 20 is wil ik rustig op zoek naar een opvolging en zit nu aan een van de jonge pony's op het werk te denken want zelf een extra erbij gaat niet werken . Maar op een men stal zou je vast wel menners hebben die dat leuk zouden vinden nu ga ik zo maar met lesgever aan de slag !!

MJR_Tjelle

Berichten: 153
Geregistreerd: 12-09-11
Woonplaats: vlakbij m'n pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:56

Gelukkig zijn bij mij op stal alle paarden gewend aan het aangespannen rijden!
Gebeurt ook vaak zat dat de meiden met 1 of 2 hindernissen aan het springen zijn, en dat ik er bij rij met m'n marathonwagen. :)
Gaan ook met z'n allen op buitenrit (2 aanspanningen en 4 of 5 ruiters) Ben standaard de rem dan _/-\o_

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Re: Met ruiters samen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:01

Das wel vet leuk met zijn alle naar buiten hier gaat af en toe wel is een pony mee als ik ga rijden maar de meeste willen niet of het is geen succes . Denk dat als hè het een beetje zou oefenen het best mogelijk zal wezen !!

Fenny

Berichten: 1981
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Waskemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:13

NienSCHaap schreef:
Hier ook weinig leuke stallen waar je als menner echt welkom bent, aangezien ik pony's heb is het rijden ohz ook uitgesloten voor mijn :+ dan is het wel eens lastig.


Klinkt bekend! Gelukkig sta ik nu op een super leuke kleinschalig pensionstal waar alles en iedereen welkom is *D De stalhoudster heeft ook geen bezwaar als ik aangespannen in de bak rij terwijl zij ook aan het rijden is. We hebben een buitenbak en dat is met dit weer lastig, helemaal met de kampioenschappen voor de deur. In de buurt is een hele mooie binnenbak maar daar mag ik alleen 's avonds na 20u komen. Wordt al snel laat dan, maar goed, ik heb weinig keus :o

Ook ik heb pony's (welshjes en een shetlander) waardoor ik echt van mennen/longeren afhankelijk ben.