Twijfelen overstap tweewieler naar vierwieler

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Twijfelen overstap tweewieler naar vierwieler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 22:46

Al een tijd loop ik hiermee rond, en iedere keer kom ik er voor mezelf niet aan uit.
Ben benieuwd wat bokkers zouden doen.

Mijn paard is eind 2014 beleerd voor een vierwielertje. Leuk wagentje om te zien, maar zeer simpel kwa vering (zeg maar bijna geen) en harde wielen.
Begin februari 2015 een luxe tweewieler van Hans van der Mee gekocht. Kwa rijcomfort is hij super. Ook een trailerophangsysteem erbij gekocht.
Maar toch heb ik sinds dat ik hem gekocht heb twijfels erbij.
Ik reed eerst altijd alleen erop, balans was in het begin zoeken, nu ben ik zover dat hij goed hangt, maar wel met 3 tegels in het mandje.
Maar sinds een jaar heb ik een vriendin die ook graag en vaak mee gaat rijden, dus ik wissel steeds van balans en vooral voor ons tweeën is het verzetten, stukje rijden, stoppen, weer verzetten en zo soms 2 - 3 keer.
In stap en draf hangt hij als ik alleen ben of dat ik met iemand ben goed, maar in de galop blijft het vaak klapperen. Mijn merrie gaat dan na een paar passen weer vanzelf in draf terug.
Maar heb ik dan weer een rit waarin hij super in balans hangt is het zo fijn rijden.

Ik weet niet waarom ik toch die twijfel blijf houden. Een vierwieler is mooier om te zien, dat heb en roep ik nog steeds.
Ook wil ik ooit een trektocht met haar maken en dan is een vierwieler makkelijker.
Mijn moeder en zus durven niet mee te rijden op de tweewieler, op mijn vorige kar zijn ze paar keer meegeweest.

Hier hebben we voornamelijk asfalt om over te rijden, met een klein rondje gras.
Wel staan we tegen de zeedijk aan, en zijn daar ook graag te vinden.
In juni gaan paard en wagen 2 weken mee op vakantie naar brabant, maar de veluwe staat ook nog op de planning, net als de barchemse vierdaagse.
Maar ook een strandrit willen we nog eens doen.

Ik twijfel vooral ook omdat mijn huidige wagen een 150 - 200 kg is.
Een vierwieler is al snel het dubbele.
Is dit naar mijn paard toe wel eerlijk alleen omdat ik een vierwieler wil.
Het wordt dan een tweedehands wagentje en zit al wat te speuren op internet en weet welke richting ik op wil. Een marathon/recreatiewagentje waar 4 personen op passen.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Twijfelen overstap tweewieler naar vierwieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:11

Een tweewieler van 150-200 kg? Lijkt me erg zwaar. Veel marathonwagen hebben ook dat gewicht. Wat voor een paard heb je ervoor lopen? Met een grote pony of paard zou ik ook eerder kiezen voor een vierwieler omdat het qua trekkracht weinig uit maakt. Hoe ga je de boel vervoeren? Heb je de mogelijkheid een mensporttrailer aan te schaffen en mag je daar ook mee rijden?

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 23:31

Ik heb destijds van Hans zelf begrepen dat hij rond de 150 kg zat, maar precies wist hij het niet.
Het gaat om een tinker van 1.54.
Voor vervoer maakt het niets uit, moet nu ook bus en trailer huren. En heb be-rijbewijs.
Dan wordt het alleen een bus waar de kar inpast, en adresje daarvoor is al gevonden waarschijnlijk.
Uitendelijke doel is om alles zelf te hebben, maar dat is een 20 jaren plan zal ik maar zeggen.

De wagentjes die ik juist leuk vinden gaan allemaal richting de 260 - 300 kilo.

Dit is mijn huidige tweewieler.
Afbeelding

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Twijfelen overstap tweewieler naar vierwieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:41

Tinker van 1.54 kan gemakkelijk een vierwieler trekken hoor! Zou me daar niet te druk om maken.
Heb zelf een sulky en sinds kort een "nieuwe" vierwieler en pak nu toch steeds de vierwieler!

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Twijfelen overstap tweewieler naar vierwieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:57

Als mijn 2 welsh a-pony'tjes zowel in enkel als tweespan mijn wagen van 230kg kunnen trekken met 2 vingers in de neus, zou ik me niet zo druk om maken dat jouw grote tinker dat niet kan.

Mijn tinker liep voor een wagen van ±220 kg, en dat was zeker wel nodig. Overigens een kleine tinker van 1.40.
En ook vroeger voor een grote recreatie wagen gelopen waar 4 mensen achterop meekonden en 2 voorop. Die wagen zal ook zeker niet onder de 200 hebben gezeten, meer richting 250. Plus de mensen erop. Trok ze gerust ritten door het bos.

Zat leuke recreatie/marathonwagens die voor jouw tinker mooi pas zijn, die wegen vaak tussen 200-250 kg.

En bovendien moet je vooral kijken naar rolweerstand; een wagen kan nog zo licht of zwaar zijn, rolweerstand doet alles. Grootte van de wielen helpen ook.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 00:00

Vooral kijken of die makkelijk rolt en 3/400kg kan je Tink met gemak trekken. Weet niet of je de gewicht regel kent?

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Re: Twijfelen overstap tweewieler naar vierwieler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 00:09

ja die ken ik.
Tot 3x eigen gewicht op asfalt
Tot 2x eigen gewicht op harde zandwegen, gras
Tot 1x eigen gewicht op (mulle)zandwegen, graslanden etc.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Twijfelen overstap tweewieler naar vierwieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 00:32

Is dan toch geen enkel probleem? Denk zo dat je tinker toch wel rond de 500kg zit? Gewoon lekker voor een vierwieler gaan. :)

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Twijfelen overstap tweewieler naar vierwieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 00:51

Onze tinker van 1.48 loopt voor een vierwieler, een recreatie/marathonwagen, twee plaatsen voorop en twee achter.
Wij rijden bijna nooit met 4 mensen op de wagen, maar deze wagen is helemaal geen probleem voor haar.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:21

een tinker kan prima een wagen van 250-300kg trekken. je moet wel het gewicht van de personen die meegaan er bij optellen en je daar een beetje op aanpassen. dan niet veel losse zand/ modder e.d.
maar dat spreekt voor zich.
ik heb al jaren de luxe tweewieler van hans. bevalt perfect. als je alleen rijdt, hangt hij in evenwicht. met z'n tweeen moet ik het bankje een beetje naar voren schuiven en dan is hij ook prima in evenwicht.

ik heb ook een mooie 4 wieler van hans. rijdt super, maar er gaat niets boven de vering van de 2-wieler.

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Re: Twijfelen overstap tweewieler naar vierwieler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 14:59

Ja en daar ben ik dus ook bang voor, dat er een of andere hobbelkar voor terug in de plaats komt.

karmas
Berichten: 22
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: Schouwen-Duiveland

Re: Twijfelen overstap tweewieler naar vierwieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 15:42

Ik heb een marathonwagen van Hans van der Mee voor mijn fjorden, de wagen weegt rond de 220/230 kg. Rijdt super, onafhankelijk geveerd, 2e hands gekocht, heeft wel een jaar geduurd voordat ik er een vond. Hobbelt niet, zelfs niet op ongelijke bospaden.

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 15:47

Afbeelding
Ik heb sinds kort dit wagentje.eentje van van der Wal, Ziet er simpel uit en dat is ie ook! Maar ding is zo stil met rijden en de vering is super!
Ik denk dat ie zo tussen de 150 en 200 kilo weegt, heb er een new forest pony voor staan van 1.35 maar die kan m heel goed trekken. Ook op hobbelige paadjes.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Twijfelen overstap tweewieler naar vierwieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:25

Onze marathon/recreatie (ook tweedehands) veert super, heeft ook nog een geveerde bokkussen, daar zit je zo stil op, daar hoef je geen onafhankelijke vering voor te hebben, als je er een op het oog hebt gewoon vragen of je proef mag rijden, dan wat drempels en hobbels nemen en je weet genoeg.

Ik zou die tweewieler niet achter onze tinker willen knopen, je hebt zoveel meer comfort met een goede vierwieler, daarbij, dat klapperen voelt je pony ook in de rug, dat gebeurt met een vierwieler niet, onze pony galoppeert gewoon door hoe hobbelig het ook is :).

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:39

Grainey, dan heb je een verkeerd beeld van deze tweewieler.
hij hobbelt juist niet. Is onafhankelijk geveerd en heeft geveerde bomen.
daarom voel je dus de bewegingen van je paard niet en andersom.
Hij is daarom comfortabeler als menige 4 wieler.

je "zweeft" als het ware door kuilen en over hobbels. Geen gestuiter.

het enige is dat de bomen in de lichtogen moeten zweven. En dat vergt de eerste keer wat werk met juist afstellen.
maar dan heb je ook wat.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Twijfelen overstap tweewieler naar vierwieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:49

We hebben er over nagedacht om achter onze shetten een tweewieler te knopen, dit omdat het gewicht van een tweewieler lager is, we hebben het toch niet gedaan, mede door problemen met het afstellen die we hier en daar hoorden, we hebben nu 2 hele lichte vierwielers.

Een tinker is echter zoveel sterker, ik zou niet weten waarom ik daar (een hele dure ook nog) tweewieler achter zou zetten, voor hetzelfde geld heb ik een hele comfortabele vierwieler, waar je nooit wat aan af hoeft te stellen, dus ik zie de toegevoegde waarde niet.
Ik weet dat v.d. Mee goede tweewielers maakt, maar daar hangt dan ook een flink prijskaartje aan en zo eenvoudig is het toch ook allemaal niet als ik het verhaal van TS lees, daarbij vind ik klapperende bomen iets wat ik mijn pony nooit aan zou willen doen, het idee alleen al.

Onze twee honden zouden ook heel teleurgesteld zijn met een tweewieler, is er geen plaats meer voor ze achterop :).

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Re: Twijfelen overstap tweewieler naar vierwieler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 13:07

Iedereen super bedankt voor de antwoorden.
Ik heb er nog flink over lopen nadenken maar ben eraan uit.
Er zijn meerdere redenen die de doorslag hebben gegeven.
Hij gaat verkocht worden en er komt een vierwieler voor terug.
Heb ook al een geintresseerde in de tweewieler.
Ondertussen ga ik op een rijtje zetten wat ik precies zoek, ook kwa vering want daar zit nogal verschil in als ik zo lees op internet.

Pien_1

Berichten: 1295
Geregistreerd: 25-10-06
Woonplaats: Pien zit op haar nest. Fatima in haar bunker.

Re: Twijfelen overstap tweewieler naar vierwieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 00:01

Ik heb een recreatiemarathonwagen en een luxe tweewieler van Hans van der Mee. Ik men met mijn tinker van 164 en we pakken altijd de tweewieler . We hebben al de gekste dingen meegemaakt in het bos maar geen dag spijt van mijn tweewieler. Succes met de verkoop!

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Re: Twijfelen overstap tweewieler naar vierwieler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 01:40

Dank je Pien_1. Ja kwa comfort is het een heerlijke wagen daar is echt niets op te zeggen.
Maar ondertussen zijn mijn wensen met vorig jaar verandert en nog een paar dingen die meespelen dat de zoektocht naar een opvolger is begonnen.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: Twijfelen overstap tweewieler naar vierwieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:20

Is een tweewieler niet veel handzamer? Makkelijker alleen in te spannen, makkelijker op een pad draaien zonder gevaar te kiepen, kan niet scharen...
Ik heb zelf altijd juist heel graag tweewieler gereden, een vierwieler vind ik zo log voelen. Misschien meer een gevoelsdingetje :)

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 22:42

Ja dat misschien wel. Maar op stal met wegzetten en uit de schuur halen is een vierwieler weer veel makkelijker.
Voor optuigen lijkt het mij niet veel uit te maken. Paardlief weet dat ze stil moet staan en doet dat meestal ook netjes.

Maar in de tijd dat ik mijn tweewieler heb loop ik me steeds te ergeren aan dingen.
Vooral de balans. Ik wil nu gewoon een wagen dat ongeacht wie of wat er meerijdt het optuigen en wegrijden is. Of alleen vanaf stal vertrekken en thuis moeders ophalen, rondje doen en dan weer thuis brengen en alleen door naar stal.
Niet steeds stoppen om iets te veranderen, om dat 2 of 3 keer te moeten herhalen.

Weet nu al dat ik sommige dingen die ik met mijn tweewieler heb uitgehaald niet meer moet doen, omdat we anders geheid op zijn kant liggen :o

Ondertussen al flink lopen rondkijken op internet, en voor een groot deel weet ik al wat ik al hoe ik volgende kar wil hebben.
Ben aan het kijken voor een nieuwe, maar tweedehands heb ik ook al leuke wagentjes gezien in wat ik zoek.

Dannon

Berichten: 389
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Julianadorp (bij Den Helder)

Re: Twijfelen overstap tweewieler naar vierwieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 23:00

Wat betreft dat verstellen... staat in de basis je as dan wel goed?

Ik was laatst bij de bouwer zelf (die zit dus naast mijn beste vriend bijna, erg handig :') ). Mocht ik er even bij springen op zijn tweewieler. En met twee seconden had hij hem, alleen via het bankje verstellen, zwevend in de lichtogen.

Terwijl hij afgesteld stond op hem alleen, en ik met mij, erm... 2x hem, er naast kwam zitten :')

Needless to say, I was impressed. Heerlijk type wagen ;)

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 23:12

Voor mezelf weet ik nu wel de stand.
Maar de ene rijdt vriendin a mee, de rit daarna niemand. Dan rijdt vriendin b weer mee. Rijdt ik weer een paar ritten alleen.
En zo blijf ik bezig.
Toen ik begon met mennen was ik altijd alleen, nu niet meer.
En ik geef het eerlijk toe, mijn moeder wordt ouder en wil graag mee, en dat wil ik ook. Maar mijn tweewieler vertrouwt ze niet. Mijn vorige vierwieler heeft ze paar rondjes meegereden.
En weet dat dat niet de reden moet zijn om een andere wagen te nemen, maar merk aan mezelf dat dat toch ook zwaar meetelt.

Ik wil nu een wagen waar ik zo mee weg rijdt zonder na te denken wie er naast of achter me zit.
Heb er ook aan lopen denken om alles op te laden en naar van der mee te rijden om af te stellen, maar dan heb ik nog steeds puntje mama. En hoe meer ik daar over nadenk hoe meer ik dat wil.
Het lijkt me ook leuk om eens een oefenwedstrijd te doen, in het kader van ik wil alles met paardlief een keer gedaan hebben.

Kwa vering is het verder een heerlijke wagen, daar is echt niets over te klagen.
Maar een tweewieler is niet meer het geschikte type wagen voor ons.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Twijfelen overstap tweewieler naar vierwieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 23:17

Gewoon lekker over de weg rijden is het makkelijk af te stellen en rijd het goddelijk. Echter op hobbelige ondergrond word het toch lastiger.

Een wagen met onafhankelijke vering rijd ook goddelijk.
Recreatief is die er wel minder te vinden maar ik denk dat je zat keuze hebt voor een geschikte vierwieler voor jou, je moeder en je tinker. :j

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Twijfelen overstap tweewieler naar vierwieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:58

Gewoon rond kijken bij dealers, proefrijden, ook over hobbels en stoepranden en de beste er uitzoeken, waar je moeder ook gemakkelijk op kan komen, geriefelijk op kan zitten en waar ze zich veilig bij voelt.
Ook vooral even achterop gaan zitten, want soms lijkt het mooi, maar zit het voor geen meter, kun je je benen niet kwijt of zit je met je gezicht tegen de voorleuning.

Je doet het voor je plezier en wat is er leuker dan met je moeder uit rijden gaan nu het nog kan.