Hervorming van de mensport....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 08:08

Ik meld alleen maar wie er namens Mendistrictwest inzit.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 14:00

Gisteren dus de vergadering van klasse 4 gehad. Er was flink veel tegenstand, meer dan ik had verwacht.
En dat was oa op de leeftijden tov ohz sport, maar vooral op dat je in klasse 3 zelf mag kiezen welke proef je rijd en welke vdh en daardoor oneerlijke competitie krijgt.
Als ze nou alvast een proef daarvoor hadden gemaakt dat tussen 3 en 4 in lag.....
Maar het is ook een 'overgangsperiode' dus ben benieuwd voor hoe lang.

En de kleinere pony's mogen dus idd in klasse 2 blijven rijden voor winst/prijzen dus dat is iig fijn dat dat dus verkeerd is verstaan vorige keer.

Ook vooral de huidige klasse 4 word zo op kosten gejaagd met oa stalling; verenigingen hoeven geen stallen tenten te bouwen, dus de klasse 4 die daar altijd gebruikt van maakten mag nu als een malle zelf oplossingen gaan bedenken...

NK klasse 3 word open inschrijving, maar zijn ze nog wel naar aan het kijken.. anders worden dat natuurlijk giga rubrieken en hoe is dat dan organisatorisch handig.

13 december word dus het een en ander eventueel aangepast en definitief gemaakt.


Mail dus ook je vragen en/of opmerkingen naar oa de klankbordgroep, of Arjen of Herman.

megaspan
Berichten: 220
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 14:12

Dat ze beter al een nieuwe proef hadden kunnen maken ben ik met je eens melanie. Stallen lijken mij geen probleem bij bijna alle wedstrijden kunnen er gewoon stallen gehuurd worden. Zijn alleen niet altijd op het terrein maar wel in de buurt. Moeten ze er effe heen fietsen, lijkt mij niet het einde van de wereld.

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 14:13

Er is toch op wedstrijd altijd stalling beschikbaar ? Wat bedoel je daarmee dan ?

megaspan
Berichten: 220
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 14:46

Over die rubrieken... daar willen ze juist naar toe dat die groter gaan worden, en zo verschikkelijk veel klasse 4 rijders zijn er niet. Ik heb begrepen dat ze de nieuwe klasse 3 gaan lostrekken van de klasse 1 en 2 met de kampioenschappen dus dan zou er organisatorische niet veel veranderen denk ik.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:00

MelanieB schreef:
Gisteren dus de vergadering van klasse 4 gehad. Er was flink veel tegenstand, meer dan ik had verwacht.
En dat was oa op de leeftijden tov ohz sport, maar vooral op dat je in klasse 3 zelf mag kiezen welke proef je rijd en welke vdh en daardoor oneerlijke competitie krijgt.
Als ze nou alvast een proef daarvoor hadden gemaakt dat tussen 3 en 4 in lag.....
Maar het is ook een 'overgangsperiode' dus ben benieuwd voor hoe lang.

En de kleinere pony's mogen dus idd in klasse 2 blijven rijden voor winst/prijzen dus dat is iig fijn dat dat dus verkeerd is verstaan vorige keer.

Ook vooral de huidige klasse 4 word zo op kosten gejaagd met oa stalling; verenigingen hoeven geen stallen tenten te bouwen, dus de klasse 4 die daar altijd gebruikt van maakten mag nu als een malle zelf oplossingen gaan bedenken...

NK klasse 3 word open inschrijving, maar zijn ze nog wel naar aan het kijken.. anders worden dat natuurlijk giga rubrieken en hoe is dat dan organisatorisch handig.

13 december word dus het een en ander eventueel aangepast en definitief gemaakt.


Mail dus ook je vragen en/of opmerkingen naar oa de klankbordgroep, of Arjen of Herman.

Over de niet meer verplichte tentenstalling voor klasse 4: mogen de klasse 4 paarden dus gewoon weer zoals bij klasse 1,2,3 gehouden worden? Dus aan / op de vrachtwagen of trailer?

Is er voor kleine pony's klasse 3 en 4 dan een "uitsterfbeleid"? Dus wanneer je stopt met een te kleine maat, mag die niet meer vervangen worden door een nieuwe kleine maat, of hoe gaat dat? (denkend bijv. aan de shetlanders van de Vd Kamp'jes)

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:53

Volgens mij zijn de shetten van v.d. Kamp ondertussen groter dan 1.08, aangezien ze momenteel kruisingen gebruiken, onze raszuivere shetten zijn al groter dan 1.08, maar het is inderdaad de bedoeling dat je dan met grotere begint.

Er wordt wel gecontroleerd hoe de paarden gestald zijn aan/op de auto/trailer, want daar was volgens Hermann ook nog wel eens iets mis mee.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 19:29

Van de kamp rijd internationaal ook: dus die moesten al voldoen aan het 1.08 beleid, dus das niks anders.
Maar idd, je krijgt wss dan de tijd om grotere pony's te gaan kopen, hoe dat precies zal gaan is niks over gemeld omdat wij als klasse 4 daar natuurlijk al mee te maken hadden..

Megaspan: eerst was het een selectie van 2 en 3. Nu is het volledig open voor alle 3 rijders +4 erbij; vergeet niet dat oa bij 2 span pony heel druk gaat worden, want dat was het al in 3 met selectie.

Lang niet overal zijn zoveel stallen beschikbaar, dus dan zullen er wel stallen tenten moeten komen te staan, reken maar uit met een zooi vierspannen en 2 spannen paarden die niet op de vrachtwagen/aan kunnen staan.
Ik ben heel blij met zelf stalling die we hebben: maar dit was gister wel een punt van aandacht, en daar kan ik me goed inkomen mbt veel mensen die dan op 1 wedstrijd willen stallen.

Klasse 4 mocht sowieso op/aan de trailer gestald worden, dus dat blijft ook zo.
Alleen internationaal dus CAI mag niet op de trailer: alleen aan de trailer of stallen.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:03


Letsdunit

Berichten: 7792
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 20:17

Mijn mail is net de deur uit, mijn ponies hebben allemaal stokmaten van 100cm tm 107cm :(

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 09:15

Klasse 1 marathon mag van mij idd wel makkelijker en minder zwaar.
Ben dan blij met minder hindernissen.

De stokmaat vd pony's...dat vind ik niks.

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:22

Dus dan mag ik vanaf 2018 niet meer starten in de marathon omdat mijn kar 125 is ??? Heb speciaal een andere kar gekocht om in de hobby klasse eindelijk te mogen starten want andere kar was te smal veranderen ze na 2 jaar alweer de regels nou dan gaat het voor mij helaas ophouden pony word al wat ouder en geld voor andere kar is er gewoonweg niet vind de hobby al duur zat ☹️️☹️️☹️️

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:40

Je mag gewoon starten met 125 spoorbreedte, heb je ook nog voordeel in de vaardigheid, want die staat op 128, dus heb je 3 cm voordeel :)

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:48

Oké dacht dat ik het in presentatie had zien staan dat spoorbreedte 128 moest wezen dus was al helemaal teleurgesteld maar een paar cm extra is altijd fijn Al help dat niks als je een pion om rijd want dan heb je over het algemeen een hoop ruimte over aan de kant waar de pion blijft staan maar je berichtje steld me beetje gerust gr nanny

2span
Berichten: 37
Geregistreerd: 20-08-11
Woonplaats: midden nederland

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 01:12

Het is ZO jammer dat de knhs het ZO slecht communiceert. Hoop onduidelijkheid en onrust om eigenlijk heel erg weinig. In mijn ogen gebeurt er eindelijk iets en dat moest eens gebeuren al vind ik lang niet plannen goed! Feit is dat de sport lang heeft stilgestaan doordat altijd het zelfde kringetje het voor het zeggen had.

Klasse 4 heeft zich de afgelopen jaren zelf kapot gemakt door veel in het buitenland te rijden, en nu klagen dat de wedstrijden altijd meerdaags zijn. Haha! Ze mogen op hun knietjes terug naar klasse 3, jammer dat ze het zelf niet zo zien. Wedstrijden kunnen nu nog steeds kiezen welke rubrieken ze uitschrijven hebben ze geen zin in een 40x100 dressurring komen er geen oude klasse 4 rijders, ik snap het probleem niet zo eigenlijk. Dus is het ook niet gek dat klasse 3 rijders dezelfde snelheid en dressuurproef blijven rijden. Klassen 4 vervalt/valt terug naar 3 en niet andersom! Het wordt dus niet duurder, niet echt anders alleen de rubrieken wat groter. Mensen waar hebben we het eigenlijk over??

Dat de pony’s niet kleiner mogen zijn dan 1.08 is echt heel erg logisch. Het is nu veranderen of anders komt de partij van de dieren(of andere idioten) vanzelf met plannen en is heel de sport kapot. Als de knhs de sport niet beschermd zal het vanzelf kapot gaan door mensen van buiten af. En niet paardenmensen is nu eenmaal slecht uit te leggen dat 2 volwassenen achter 1 pony van 1.00m zitten in een wedstrijd, toch? Ik kan het in ieder geval niet. Dat dat vervelend is voor de mensen die dit treft is een ander verhaal, of ja het verhaal dat de knhs het slecht communiceert… waarschijnlijk. Ik vind dat ze aan de overgangsregeling een einddatum moeten hangen, 2022 ofzo.

Vanuit dit standpunt is het verlichten van klasse 1 ook logisch. Leg een buitenstaander maar eens uit dat een beginnende menner door hetzelfde parcours moet als een wereldkampioen(denk bijvoorbeeld aan wedstrijden als horst, uden, beesd, maasdijk enz.) dat is toch idioot?

De minimum leeftijden van de paarden/pony’s vallen ook onder dierenwelzijn. Als je op voetbal zit en je bent 8 is het veld in de beleving heel groot maar in feite maar een klein deel van een veld voor iemand van 16+! Als je dit spiegelt vanuit het mennen zouden we dus voetbalelftallen van kinderen van 8 jaar op een heel veld laten spelen. Een opbouw van uithouding, techniek en tactiek zit in elke sport behalve in die van ons, of ja nog maar heel even dan;)

De opzet van het menforum met daarin de leden en de leden die in de districten praten met hun klankbordgroepen klinkt prima. Erg jammer alleen dat er geen enkel verslag of wat dan ook te vinden is op de site van de knhs over hoe dit allemaal bedacht is, het resultaat van alle hersenspinsels staat inmiddels wel online(powerpoint maar een uitgeschreven tekst ho maar!) maar zoals zovaak gaat het om de motivatie en het ‘waarom’Daarnaast vraag ik mij ook af hoeveel menforummensen gekozen zijn door hun districtleden. (vast wel een paar maar ook best veel zijn volgens mij gekozen door de districtsbesturen, oftewel de vaste kliek). Maar ik kan me echt mega storen aan het gebrek aan notulen/verslagen. Als de verslagen er waren en alle menformleden hadden via de klankbordgroepen en districtsvergaderingen de mensen geinformeerd dan was er veel minder onrust geweest. Hulde knhs!

Aan de ene kant zijn er mensen die deze sport al tig jaar doen en het niet anders kennen. Elke sport veranderd en ontwikkeld zich, zo ook het mennen. Sommige balen van de minimum hoogte van de pony’s terwijl de ander daar zijn schouders over ophaalt. Aan de andere kant zijn erbij die het afschaffen van het pak, hoed en schootskleed in de dr/va belachelijk vinden. maar soms moet er water bij de wijn kennelijk, er zullen ook best mensen blij zijn dat het zonder jasje/dasje kan.

Ik denk dat we niet moeten vergeten dat we (op een paar na) allemaal liefhebbers zijn of (serieuze) amateurs, maar we doen wel aan sport! Het is eigenlijk te gek voor woorden dat je in sommige rubrieken kampioen van nederland kan worden in klasse 2 met 3 concurrenten dat is toch geen sport? Ik kijk er nu al naar uit om de startlijsten te zien met nk rubrieken van 20/30/40 of wel 70 enkelspannen paarden bijvoorbeeld!


ik heb m'n best gedaan om de voorstellen goed te begrijpen en het dit er uit geconcludeerd dus het kan best wel eens niet helemaal kloppen maar ik ben mijn ‘ei’ kwijt. Succes met de sport jongens, voor commentaar -> mail maar lekker naar de knhs of je district;) haha

Ps1. Opvallend sommige personen veel commentaar hebben maar zich niet in hun district hebben gemeld voor wat voor functie dan ook. De beste schippers staan… afin je kent het wel

Ps2. Voor de mensen die zich echt zorgen maken doe ik alvast een voorspelling:
1 april 2017 gaat het nieuwe reglement in zoals dat altijd met nieuwe reglementen gebeurd. Komende zomer zijn er ‘gewoon’ weer wedstrijden met mooie sport en winnaars en verliezers en aan het eind van een wedstrijd gaat iedereen weer naar huis.
1 april 2018 komt er opnieuw een nieuw reglement met alle aanpassingen en omdat ze nu iets te snel willen en daardoor fouten gaan maken.
In 2022 weet niemand meer beter en zal zo nu en dan iemand met een bietje in zn hand zeggen: “Vroeger was alles beter, hadden we nog 5 trajecten en een hoge hoed in de dressuur.” Sommige zullen knikken, andere mompelen “ja, dat is zo”. Degene die denken dat het met de nieuwe regels beter is draaien zich om en halen hun schouders op en zeggen “Het zal wel, maar die regels komen nooit meer terug! Kom we gaan naar de vrachtwagen, we moeten inspannen over 30minuten moeten we bij hindernis 1 zijn...” (ja 30 minuten, want het A-traject gaat er ook ooit nog eens aan!)

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 01:24

Citaat:
Succes met de sport jongens, voor commentaar -> mail maar lekker naar de knhs of je district;) haha

Je klinkt gefrustreerd 2span. :(:) hopelijk heb je wat minder stress na het uiten van je verhaal.

Maarre, ik als klasse 4 rijder kijk er naar uit dat we weer volle rubrieken hebben en daardoor dus veel uitdaging. Dus hier niet op de knietjes hoor, ik vind het mooi. :D
Enne, klasse 4 rijders zijn meerdaagse wedstrijden gewend hoor, net zoals de klasse 1-2-3 rijders. Niks nieuws daar.

Enne, snelheid voor marathon word voor heel klasse 3.
Uiteindelijk zal 3 ook een nieuwe dressuur proef krijgen net als klasse 1 en 2. Dat is nog even afwachten.

Ik.kan me verder grotendeels vinden in je verhaal. :j

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 09:46

De vertrouwens- en klankbordgroep van district noord is inderdaad gekozen door het districtsbestuur, die werd op de vergadering gepresenteerd, hoefden we niet meer om te stemmen.

Je hebt helemaal gelijk 2span, zo gaat het iedere keer, wat gemor hier en daar door degene die zich benadeelt voelen, de rest past zich gewoon aan en denkt niet zeuren en alles gaat gewoon verder.

mevisto
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:08

Zou toch wel een willen zien. Hoe werkt straks bij een wedstrijd op de box zitten. Gewoon in spijkerbroek met een sponsor jas aan. Vind het eigenlijk niet kunnen.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:23

Er mogen geen strafpunten meer gegeven worden voor het missen van handschoenen/schootskleed, maar daarom kunnen de jury's het toch wel belonen in de presentatie als wel alles aanwezig is, dan moeten een aantal jury's af van het automatische van een 7 of 8 op de presentatie, maar dat lijkt me niet zo'n groot punt.
Vorig jaar op de indoorkampioenschappen van noord zag ik ook iemand rondrijden in fleecevest, met de rits dicht tot aan de kin, dus zoveel veranderd er niet :).

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:57

Grainey schreef:
Vorig jaar op de indoorkampioenschappen van noord zag ik ook iemand rondrijden in fleecevest, met de rits dicht tot aan de kin, dus zoveel veranderd er niet :).


Toen was het ook gruwelijk KOUD! :brr:. Kan met het ook wel voorstellen dat hij/zij er voor kiest dan maar een punt minder. Ik was het niet trouwens. Weer of geen weer ik ga altijd in tenue.
Maar volgens mij gaat de regel over de handschoenen en schootkleed alleen gelden voor SGW... toch?

marga1
Berichten: 905
Geregistreerd: 11-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:10

Ik vind het jammer dat er voor de pony's onder 108 cm geen lagere snelheid is in de trajecten. Dus bijvoorbeeld klasse 1 11 km. in A traject en 10 km in hindernis traject maar wel de volledige hindernissen. En in klasse 2 een km hoger per traject enz. Maar wel in minimaal 2span.
maar ja dan heb je er weer een rubriek bij. Maar zo hou je de liefhebbers van de kleinere pony's er wel bij.
Zelf rij ik 1 x per jaar een SGMW en zal nooit verder komen dan klasse 1 maar ik train er wel het hele jaar voor met mijn ukken van 97 en 104 cm.
Je moet nooit vergeten het gaat voor het plezier met jou paardjes.

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:45

mevisto schreef:
Zou toch wel een willen zien. Hoe werkt straks bij een wedstrijd op de box zitten. Gewoon in spijkerbroek met een sponsor jas aan. Vind het eigenlijk niet kunnen.


Je moet wel in kostuum/net tenue, alleen de verplichting schootkleed/handschoenen vervalt. Dus spijkerbroek en sponsorjas is zeker niet aan de orde.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:50

Het was koud, maar niet gruwelijk koud, dat hebben we wel erger meegemaakt, toen stopten mensen halverwege de proef, omdat ze hun eigen handen niet meer voelden (Kampioenschap in Exloo),je kunt er altijd wat van maken toch, het is een kampioenschap, ik doe dan liever er een thermoshirt en thermobroek onder aan en dan in tenue, dan rondrijden of het een trainingsrondje is.
Pony's onder de 110 mogen niet in enkelspan starten op een SGMW.

Rizette
Berichten: 4394
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:08

Heb nu toch van een aantal mensen vernomen dat het voor hen klaar is over en uit. Dat vind ik ook geen opsteker voor de sport. Het zou breedtesport moeten zijn en blijven.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 23:09

2span schreef:
Het is ZO jammer dat de knhs het ZO slecht communiceert. Hoop onduidelijkheid en onrust om eigenlijk heel erg weinig. In mijn ogen gebeurt er eindelijk iets en dat moest eens gebeuren al vind ik lang niet plannen goed! Feit is dat de sport lang heeft stilgestaan doordat altijd het zelfde kringetje het voor het zeggen had.

Klasse 4 heeft zich de afgelopen jaren zelf kapot gemakt door veel in het buitenland te rijden, en nu klagen dat de wedstrijden altijd meerdaags zijn. Haha! Ze mogen op hun knietjes terug naar klasse 3, jammer dat ze het zelf niet zo zien. Wedstrijden kunnen nu nog steeds kiezen welke rubrieken ze uitschrijven hebben ze geen zin in een 40x100 dressurring komen er geen oude klasse 4 rijders, ik snap het probleem niet zo eigenlijk. Dus is het ook niet gek dat klasse 3 rijders dezelfde snelheid en dressuurproef blijven rijden. Klassen 4 vervalt/valt terug naar 3 en niet andersom! Het wordt dus niet duurder, niet echt anders alleen de rubrieken wat groter. Mensen waar hebben we het eigenlijk over??

Dat de pony’s niet kleiner mogen zijn dan 1.08 is echt heel erg logisch. Het is nu veranderen of anders komt de partij van de dieren(of andere idioten) vanzelf met plannen en is heel de sport kapot. Als de knhs de sport niet beschermd zal het vanzelf kapot gaan door mensen van buiten af. En niet paardenmensen is nu eenmaal slecht uit te leggen dat 2 volwassenen achter 1 pony van 1.00m zitten in een wedstrijd, toch? Ik kan het in ieder geval niet. Dat dat vervelend is voor de mensen die dit treft is een ander verhaal, of ja het verhaal dat de knhs het slecht communiceert… waarschijnlijk. Ik vind dat ze aan de overgangsregeling een einddatum moeten hangen, 2022 ofzo.

Vanuit dit standpunt is het verlichten van klasse 1 ook logisch. Leg een buitenstaander maar eens uit dat een beginnende menner door hetzelfde parcours moet als een wereldkampioen(denk bijvoorbeeld aan wedstrijden als horst, uden, beesd, maasdijk enz.) dat is toch idioot?

De minimum leeftijden van de paarden/pony’s vallen ook onder dierenwelzijn. Als je op voetbal zit en je bent 8 is het veld in de beleving heel groot maar in feite maar een klein deel van een veld voor iemand van 16+! Als je dit spiegelt vanuit het mennen zouden we dus voetbalelftallen van kinderen van 8 jaar op een heel veld laten spelen. Een opbouw van uithouding, techniek en tactiek zit in elke sport behalve in die van ons, of ja nog maar heel even dan;)

De opzet van het menforum met daarin de leden en de leden die in de districten praten met hun klankbordgroepen klinkt prima. Erg jammer alleen dat er geen enkel verslag of wat dan ook te vinden is op de site van de knhs over hoe dit allemaal bedacht is, het resultaat van alle hersenspinsels staat inmiddels wel online(powerpoint maar een uitgeschreven tekst ho maar!) maar zoals zovaak gaat het om de motivatie en het ‘waarom’Daarnaast vraag ik mij ook af hoeveel menforummensen gekozen zijn door hun districtleden. (vast wel een paar maar ook best veel zijn volgens mij gekozen door de districtsbesturen, oftewel de vaste kliek). Maar ik kan me echt mega storen aan het gebrek aan notulen/verslagen. Als de verslagen er waren en alle menformleden hadden via de klankbordgroepen en districtsvergaderingen de mensen geinformeerd dan was er veel minder onrust geweest. Hulde knhs!

Aan de ene kant zijn er mensen die deze sport al tig jaar doen en het niet anders kennen. Elke sport veranderd en ontwikkeld zich, zo ook het mennen. Sommige balen van de minimum hoogte van de pony’s terwijl de ander daar zijn schouders over ophaalt. Aan de andere kant zijn erbij die het afschaffen van het pak, hoed en schootskleed in de dr/va belachelijk vinden. maar soms moet er water bij de wijn kennelijk, er zullen ook best mensen blij zijn dat het zonder jasje/dasje kan.

Ik denk dat we niet moeten vergeten dat we (op een paar na) allemaal liefhebbers zijn of (serieuze) amateurs, maar we doen wel aan sport! Het is eigenlijk te gek voor woorden dat je in sommige rubrieken kampioen van nederland kan worden in klasse 2 met 3 concurrenten dat is toch geen sport? Ik kijk er nu al naar uit om de startlijsten te zien met nk rubrieken van 20/30/40 of wel 70 enkelspannen paarden bijvoorbeeld!


ik heb m'n best gedaan om de voorstellen goed te begrijpen en het dit er uit geconcludeerd dus het kan best wel eens niet helemaal kloppen maar ik ben mijn ‘ei’ kwijt. Succes met de sport jongens, voor commentaar -> mail maar lekker naar de knhs of je district;) haha

Ps1. Opvallend sommige personen veel commentaar hebben maar zich niet in hun district hebben gemeld voor wat voor functie dan ook. De beste schippers staan… afin je kent het wel

Ps2. Voor de mensen die zich echt zorgen maken doe ik alvast een voorspelling:
1 april 2017 gaat het nieuwe reglement in zoals dat altijd met nieuwe reglementen gebeurd. Komende zomer zijn er ‘gewoon’ weer wedstrijden met mooie sport en winnaars en verliezers en aan het eind van een wedstrijd gaat iedereen weer naar huis.
1 april 2018 komt er opnieuw een nieuw reglement met alle aanpassingen en omdat ze nu iets te snel willen en daardoor fouten gaan maken.
In 2022 weet niemand meer beter en zal zo nu en dan iemand met een bietje in zn hand zeggen: “Vroeger was alles beter, hadden we nog 5 trajecten en een hoge hoed in de dressuur.” Sommige zullen knikken, andere mompelen “ja, dat is zo”. Degene die denken dat het met de nieuwe regels beter is draaien zich om en halen hun schouders op en zeggen “Het zal wel, maar die regels komen nooit meer terug! Kom we gaan naar de vrachtwagen, we moeten inspannen over 30minuten moeten we bij hindernis 1 zijn...” (ja 30 minuten, want het A-traject gaat er ook ooit nog eens aan!)


Dat slaat de spijker behoorlijk op zijn kop.
Natuurlijk heeft de mensport zich ontwikkeld en is er veel veranderd.
De kennis van de gemiddelde menner is en het materiaal waarmee men aan treed behoorlijk vooruit gegaan. Waar je vroeger nog veel hobbyisten zag komt men tegenwoordig toch goed beslagen ten ijs.
Nu ben ik wel van een oudere generatie die de eerste tien jaar nog onder de vlag van de NBVAP heeft gereden maar eigenlijk willen alle menners die ik ken uit die tijd graag terug naar het systeem waaronder we toen mochten mennen.

We reden in vijf klassen. De eerste drie waren voor de beginners en hobbyisten. Die reden drie trajecten waarbij de hoogste 2 klassen er vijf reden (1 kilometer stap- en 3 – 4 km sneldraftraject extra. De snelheden waren aanzienlijk hoger, de koetsen zwaarder, de afstanden groter en kreeg je nog een bokrechter mee. De paarden moesten goed getraind zijn want de veterinaire normen waren veel strenger en werden scherp gehanteerd. Voor de maat <1.17 mtr. hoefde een kilometer minder snel in de draftrajecten.
Het was een duursport waarbij alleen de besten ook nog konden sprinten.

Dit alles ligt vandaag de dag toch behoorlijk anders. Onder het mom van paardvriendelijkheid heeft men de gewichten van de wagens omlaag gebracht, afstanden beperkt en snelheden omlaag gebracht. Ik durf echter te beweren dat het tegengestelde het geval is!
De professionele menner is niet gebaat bij duurtraining. Dat kost veel uren die men zich niet wil permitteren. Men wil een lekker kort opwarm-trajectje waarna men lekker fris de hindernissen in kan knallen.
Een staptraject vraagt van een menner dat hij de rust en tact in zijn dieren kan houden en er waren er velen die peentjes moesten zweten in dit traject en de sneldraf vroeg conditioneel toch ook nog wel iets van de paarden. Wanneer je meer op de grens moet rijden en de normen streng zijn maakt dat je als menner gedwongen word bewuster met je dieren om te gaan.

Dit alles maakt dat je toch in een iets andere mindset de hindernissen in gaat. En je liet het wel om ze over de kop te jagen want direct na de finish werd je gecontroleerd en moest je dier onder een pols van 80 zitten. Tegenwoordig zie je er bijna niemand meer uitgewipt worden door een dierenarts maar dit is eerder door de versoepeling van de normen dan door de verbeterde omstandigheden voor het paard.
Een toprijder heeft zijn paarden meestal wel voor elkaar maar in de subtop en daaronder zou met heel wat meer strafpunten uit de wedstrijd komen wanneer men op de ouderwetse manier zouden moeten rijden, als ze al niet stranden onderweg.
Dit zou ook een positief effect hebben op het aantal winstpunten dat wordt binnengeharkt tegenwoordig.

Met de moderne techniek als GPS, stappentellers, hartslagmeters, bulletcams en weet ik wat niet meer mogelijk is moet het toch niet al te moeilijk zijn een app te ontwikkelen waarmee je een bokrechter vervangen kunt en de rekenkamer, hindernisrechters en andere officials veel werk uit handen neemt.


Wat de kleine maat pony betreft moeten die tegenwoordig toch met gemak bijna alle wedstrijden uit kunnen lopen, zeker de lagere klassen. Natuurlijk moet je oppassen met de politieke ontwikkelingen van tegenwoordig maar dit is m.i. te ondervangen door aanscherping van de normen.

Of lange startlijsten voor het grote publiek leuk zijn denk ik niet want meestal is dan de beste 10 – 20 procent interessant om te kijken. Kwalitatief sterke rubrieken zijn veel belangrijker.

Afschaffing van handschoenen en schootskleed vind ik een goede zaak. Het heeft geen enkele functie. In deze tijd dat zelfs een molenrem is toegestaan op een presentatiewagen (een paard dat correct gereden is gaat recht achterwaarts en is bij te sturen!) is een folklore -verkleedpartij toch niet meer aan de orde.
Wat mij betreft mag men ook nog wel verder gaan en strafpunten opleggen op het rijden met massieve wielen. Het zijn toch met name dit soort wagens die er voor zorgen dat de hindernissen aan gort gereden worden.


De KNHS, juryleden, officials en wedstrijdorganisaties hebben zich indekt met regeltjes en veel van de verantwoordelijkheid van menners is afgenomen.
We zijn opgeslokt in een systeem waar we als rijders geen invloed meer op hebben. Besluitvorming word door een kleine groep gedicteerd en vind plaats achter gesloten deuren. Sinds de oprichting van de KNHS komen er elke keer weer reglementswijzigingen door waar het merendeel van de menners niet blij meer is maar het moet telkens maar weer worden geslikt.
Ik ben een tijd lang behoorlijk betrokken geweest bij het mendistrict (Oost), hervorming in gang gezet maar ook het huidige bestuur leren kennen en ik heb er afstand van genomen.

De roep om verandering is niet van de laatste tijd maar het word wel steeds luider. Het is een kwestie van tijd dat een groep mensen de handen in elkaar gaan slaan en met een aantal wedstrijdorganisaties een nieuwe start gaan maken.



Afbeelding