Hervorming van de mensport....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalPalousa

Berichten: 43
Geregistreerd: 06-03-07

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:02

Inderdaad Assie, jij snapt het. En die groep menners die nu uitgesloten is is in de praktijk zo klein, dat die paar combinaties er niet toe doen in de klasse 3, dat selecteert zich vanzelf uit, dus waar maken ze zich druk om. Het meerdere deel aan kleine pony's zal in de klasse 1 of 2 blijven, alleen de beste kunnen hoger. Kun je in de klasse 3 niet mee, haal je wel verliespunten en wordt je gedegradeerd naar klasse 2. Wantoestanden mogen in alle rubrieken en klasses niet plaatsvinden, niet meer dan logisch.

StalPalousa

Berichten: 43
Geregistreerd: 06-03-07

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:06

We kunnen er heel lang over praten maar het besluit was voor 12 december al gevallen, dus de inbreng was ver te zoeken. Op mijn mail aan de voorzitter van het menforum kreeg ik al voor deze datum een antwoord terug dat de kleintjes niet meer in klasse 3 mochten rijden, dus waarom er op 12 december nog vergaderd moest worden....

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:32

Er waren meer onderwerpen, zo mag de hoed nog bij de dressuur, terwijl bij ons op de vergadering werd gezegd van niet.
Wij hebben shetten en die hebben zeker hun beperkingen, zoals alle kleine pony's en het is heel verstandig om die beperkingen te erkennen zodat je daar kunt inspelen op wedstrijden, wij zijn wel eens gestopt, omdat het zo'n modderzooi was dat we onze pony's dat niet aan wilden doen, daarbij hebben wij er namelijk een bij die gaat altijd door, waarschijnlijk tot ze erbij neervalt, die moet je beschermen tegen zich zelf en dat doen wij dan.
Stamboekshetten zul je dus niet meer in klasse 3 zien, stamboekeis is 1.07m en heel eerlijk gezegd vind ik dat ook wel terecht.

StalPalousa

Berichten: 43
Geregistreerd: 06-03-07

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:43

Grainey, er bestaan nog meer kleine ponyrassen dan alleen shetten. Hoewel ik diverse shetten gezien heb die behoorlijk mee kunnen doen. En natuurlijk moet iedereen zijn beperkingen kennen, maar dat geldt voor alle rassen. Daarom dient er ook gecontroleerd te worden.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:05

Ik ken een heleboel kleine ponyrassen, maar nog veel meer rassen die groter zijn dan 1.08m, als wij serieus de marathons in waren gegaan, hadden wij voor een van die laatsten gekozen.

Herman had het bij ons op de vergadering erover dat gezond verstand de boventoon moet gaan voeren en als er tig controleurs op zo'n wedstrijd rond moeten lopen dan vraag ik mij eigenlijk af of dat gezond verstand wel aanwezig is en waar je dan mee bezig bent.

Wij doen het echt voor de hobby en hebben onze kleine shetten (die echter wel groter zijn dan 1.08 en ook genoeg winstpunten hebben voor klasse 3) gehouden en nu ze wat ouder worden rijden we nu nog alleen dressuur/vaardigheid. Daar heb ik nog geen controleurs (nou ja, een chipcontroleur op een kampioenschap) gespot.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:15

Maar je hoeft toch geen tig controleurs? Je hebt nu ook al een dierenarts team, hindernisrechters en 3 juryleden.
Als die nu eens op hun strepen gaan staan? Gewoon afkeuren wat niet goed is in plaats van oogluikend toestaan.
Ja dat geeft in het begin gezeik, maar daarna is het wel voor iedereen duidelijk en een goede waarschuwing.

xxpetraxx
Berichten: 329
Geregistreerd: 11-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:29

iederen krijgt er in de L en M vaardigheid gewoon 5 tot 8 cmbij *\o/* (Afhankelijk van de breedte van de wagen de mijne is 125cm dus ik krijg 8 cm }> )

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:11

Ik neem aan dat ze bij dressuur/vaardigheid nog wel de spoorbreedte van de wagen opmeten en dat die 128 alleen geldt voor de SMW (anders koop ik een concourswagentje van 110 voor mijn A pony en ga daar de vaardigheid mee in }> )

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 17:08

Precies Grainey, de vaste doorgang maat is alleen voor SMW wedstrijden :D
Mijn wagenmaat is 130 dus ik ga er wel 3 cm op voor uit :P

Assie wat betreft controleurs ben ik het wel met je eens. Er zijn er genoeg, maar ik vind zelf dat er eenduidiger gecontroleerd moet worden. Bij de ene wedstrijd kijken ze alleen hartslag en het achtje draven. Bij de andere wedstrijd wordt echt alles uit de kast gehaald met temperatuur meten en alles.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 17:09

Ipsilonka schreef:
Indoor komt los hiervan aan bod. Is de volgende stap.

Letterlijke woorden van iemand uit het menforum. Omdat ik dat een heel belangrijk punt vind had ik dat even gevraagd :P

Det was pas 8 toen ze voor het eerst een marathon/indoor liep.

Dat jij zo lang wacht met je paard meenemen, wil toch niet zeggen dat die regels dan maar moeten veranderen?

Er is niets mis mee om een 5 jarige mee te nemen naar een minimarathon, daar lijden ze niet van, mits rustig gereden en met enige vorm van training het jaar vooraf.
Waar ze van lijden is gejakker en gejaag of geen enkele vorm van conditie/voorbereiding of zelfs veelste zware wagens/mensen in verhouding. DAAR moeten ze wat mee.

Kan je vertellen dat 5 jarige die al jaar dress/vaardigheid en bosritten loopt echt geen enkele moeite heeft om een minuut wat rond te galopperen in de bak hoor. Op de rechte lijnen gasgeven was het punt ook niet. Niet eens zwaarademig.

Gewoon finale verbieden voor jonge pony's, jagen ze vanzelf niet meer, want wat voor zin heeft het dan nog. Sowieso, misschien moet er harder opgetreden worden tegen menners die hun dieren echt door marathons moeten slaan. Blijkbaar wil die niet, waarom moet ie dan.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 17:11

Ik heb erg lang gewacht, dat was een persoonlijke keuze. Ik bedoel ook zeker niet dat iedereen dat maar moet doen hoor :P
Maar later als 4 jaar ben ik zeker wel een voorstander van. Meeste indoor is toch pittig wat stuurwerk en jij weet ook dat de goede (die het dus doen op jouw manier zeg maar) lijden onder de kwade die hun paarden met 5 jaar al in de finale rijden.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 17:15

Ipsilonka schreef:
Ik heb erg lang gewacht, dat was een persoonlijke keuze. Ik bedoel ook zeker niet dat iedereen dat maar moet doen hoor :P
Maar later als 4 jaar ben ik zeker wel een voorstander van. Meeste indoor is toch pittig wat stuurwerk en jij weet ook dat de goede (die het dus doen op jouw manier zeg maar) lijden onder de kwade die hun paarden met 5 jaar al in de finale rijden.

Je mag nu pas met 5 minimarathon he, niet met 4.

En daarom zeg ik, verbied het eerste jaar (jaar dat ze 5 zijn dus) dan de finale. Dan geloof ik echt niet dat ze gaan jakkeren, dat doen de meeste pas in de finale.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 17:37


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 08:32

In de hele discussie wordt volgens mij 1 conclusie anders neergezet;

Het is niet zo dat klasse 4 verdwijnt, maar klasse 3 is er juist tussenuit gehaald.
Dus de klasse 3 rijders zijn ineens gepromoveerd tot Nationaal niveau, maar om deze club niet op kosten te jagen mogen ze met marathonwagens etc. blijven rijden.
De nieuwe hoogste klasse noemen we dan Z.

Kleine pony's mochten al nooit in de hoogste klasse starten. Daar is dan toch niets aan veranderd?
Leeftijd hetzelfde; FEI was al 6 jaar en klasse Z is nu het niveau waarvandaan je FEI kan starten. Dus dan is dit ook niet heel gek toch?

.

Nijbro

Berichten: 70
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:52

De leeftijd voor enkelspan en tandems is 6 jaar. Ze hebben het niet over tweespan...?? Maar als ze over dier welzijn hebben wanneer worden de hengstenkeuringen aangepakt?? Of kom ik dan aan de grote jongens geld?? En ik denk dat er nu meer mensen "wild" gaan rijden. Want hier kun je wel met een kleine span rijden of een jongere paard. Is gezelliger en goedkoper.
Zeker mensen die nu klasse 3 rijden en eigenlijk niet met de top mee kunnen. Zoals leeftijd menner of type paard. Zij hebben geen behoefte om startlijsten te vullen. En voor hun gevoel dus inschrijfgeld te betalen om de kas te spekken.

Zelf zal ik aankomende jaar starten met een 5 jarige in de klasse 1. Dus don shoot the messenger

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 21:32

Hengstenkeuring staat los van de mensport, dus daarvoor zal je de knhs aan moeten schrijven. Heb er zelf geen ervaring mee dus weet niet hoe het daar er aan toe gaat.

Tweespan/meerspan staat idd niks over in nog. Kan dus best zijn dat dat gewoon 5 blijft ivm het kunnen wisselen van pony's. Ik heb dat oa voorgesteld om bijv dag 1 wel een 5 jarige in te kunnen zetten (dus alleen dressuur en vdh lopen, aangezien ze met 4 al M zouden mogen lopen, kan 1 proefje en 1 vdh rondje in een 2 span al helemaal prima).
6 jaar voor marathon vind ik ook heel normaal al helemaal in een enkelspan voor de zwaardere klasse. Klasse 1 word praktisch de jonge paarden rubriek dus daarmee kan 5 wel prima. Ik vind met 5 in m'n 2span 1e jaar lekker dressuur en vdh meelopen echt ideaal, ervaring opdoen.
Kan best zijn dat in de regels die nog komen t alsnog wel 6 word hoor maar word afwachten.

Wilde wedstrijden aka onderlinge worden nu ook al zat verreden. Denk niet dat het daar drukker zal worden, zijn namelijk ook zat wedstrijdrijders die er mee rijden voor de leuk of het ritme.
Maar ook daar betaal je inschrijfgeld wat vaak niet eens echt goedkoper is dan een officiële. En of het gezelliger is is iets wat voor jezelf spreekt, aangezien ik en vele anderen zich heel goed vermaken op de officiële sgmw, gezellig savonds bbq-en, iedereen kent elkaar. Ik vind het op een officiële wedstrijd net zo gezellig als op een onderlinge, het is maar net hoe je je eigen erop instelt en open stelt.