Ervaringen bitlifter gezocht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Ervaringen bitlifter gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 23:11

Hoi.

Zoals de titel zegt zoek ik mensen die ervaring hebben met een bitlifter.
Hoe beviel/bevalt jullie het en wat was de reden voor een bitlifter?
Mijn pony loopt momenteel op een onderlegtrens van 14 mm.
Hij heeft ook een liverpool met vrij dik mondstuk en ribbels maar hij vind het bit niks.
Met dressuur loopt hij fijn, loopt tegen nageeflijk aan en als hij erdoor komt en je voelt dat hij fijn aanneemt schiet hij weer omhoog.
Dat doet hij op een trensje niet, maar ik wil wel graag een passende stang hebben voor met wedstrijden op vreemd terrein o.i.d.
Hij heeft nu een liverpool gekregen met kleinere scharen, dunner mondstuk zonder ribbels en een tongboog.
Daarbij een bitlifter meegenomen omdat hij op bokkenbit hetzelfde deed met dressuur, ik gok dat hij de hefboom niet zo prettig vind.
Aan de lange lijnen wilde hij op deze combi dus wel goed druk aannemen en redelijk ontspannen, maar ik moet dat nog verder uitzoeken.
Hij was zelfs hangerig vond ik, dus dat is een goed teken bij hem.
Lichter op de hand kan ik hem wel op trainen, als het comfort er maar is.
Hij loopt bitloos ook fijn onder zadel, dus daarom ook de keus.

Wie gebruikt er een of heeft er een geprobeerd?

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:27

Een onderlegtrens gebruik je in de dressuursport (onder zadel dus) in combinatie met een dressuurstang, voor zover ik weet wordt dat in de mensport niet gebruikt.

Een bitlifter is bedoeld om de druk van de lagen af te halen. De liverpool met tongboog zorgt weliswaar voor tongvrijheid, maar omdat je de druk dus van de tong haalt, verhoog je de druk op de lagen.
Je kunt een sperriem gebruiken (dus bovenlangs bevestigen, zoals een bitlifter) om te kijken of dat wezenlijk verschil uitmaakt. Indien ja, is een "echte" bitlifter misschien (een stukje van) de oplossing.

Hangerig worden hoeft geen goed teken te zijn. Mijn vorige paard deed dat op bepaalde bitten ook, maar om ervoor te zorgen dat ik niet met het bit kon spelen. Ze deden hem blijkbaar pijn en door te hangen zette hij mij buitenspel.

edit:
In een ander topic (die ik overigens hier op AR gezet zou hebben ipv HAR), schrijf je dat de trens waar je op rijdt een dubbelgebroken trens is. Wellicht is het ook nog een idee om te mennen met een enkel- of dubbelgebroken liverpoolstang. Voor mijn vorige paard was dat een prima tussenoplossing.
Laatst bijgewerkt door Gem op 25-08-16 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Ervaringen bitlifter gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:37

Ik heb ook pony's (wel ohz) op een onderleg trens lopen, puur omdat die wat dunner zijn en daarom mooier in kleine mondjes passen.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 13:25

Gem, mijn pony ontloopt het bit juist als hij het niks vind, mijn verzorgpaard had wat jij zei wel inderdaad.
Maargoed ik ga het nog uitgebreid testen, ik ken mijn pony en weet prima wat hij wel en niet fijn vind, en ik ga dus rustig bekijken wat voor hem het fijnste is.
Het meest opvallende vond ik met deze combi dat hij gelijk begon te schuimen zonder protest o.i.d. binnen twee rondjes stappen over het erf.
Het trensje is overigens bekeken en gepast door de tandarts en is perfect voor zijn mond qua dikte en pasvorm.
Ik had eerst een 16 mm, maar van de tandarts mocht het rustig een 14 zijn.
Ze adviseerde er een zelfde in 14 mm bij te kopen en te kijken waar hij zich het fijnst bij voelde, maar dat maakte geen verschil.
Achteraf hing aan zijn longeerhoofdstel al de 14 mm versie en dat gaat even goed.
Hij heeft er ook speciale gelbitringen aan om te zorgen dat er geen velletjes tussen de ringen komen trouwens voor het mennen.

Hij heeft gewoon geen groot mondje dus daar moet geen dik bit in.
Het advies was ook van een bitfitter: niet dik, en een goed smal tussenstukje omdat het gehemelte gewoon niet zo breed is als bij een paard.
Meerdere getest, maar op enkelgebroken aan de longe/langelijnen werd hij echt narrig, op zijn oude liverpool niet lekker contact pakken en op zijn trensje top.
Hij mag zelf kiezen in elk geval, ik streef ernaar dat hij net zo happy is op zijn stang als op zijn trensbitje.
Een dubbelgebroken liverpool is een optie, die staat absoluut nog in mijn achterhoofd maar het heeft mijn voorkeur niet.

Deze heeft hij, heel fijn bit voor mijn pony.
Gewoon het verschil tussen geen fijne aanleuning en gelijk nageeflijk en tevreden.
Gewoon dat wat hij aan de longe ook doet, geen ontlopen van dus.
Afbeelding

Marieke33

Berichten: 382
Geregistreerd: 31-07-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:40

Ik heb toevallig gister de bitfitter bij mijn paard gehad. Wij hebben echt moeite om een stille verbinding te krijgen samen. Als ze eenmaal los is en aan elkaar loopt ze lekker nageeflijk, maar heb ik geen echt contact meer met haar mond...heel lastig. Vandaar de bitfitter ingeschakeld. Ik was bang dat ik het verschil niet zou voelen (ben geen topruiter), maar de verschillen tussen de bitten voel je echt wel, door hoe je paard erop reageerd! Mijn instructrice was er ook bij en dat vond ik erg fijn. Zij weet waar ons probleem ligt en waar we naar op zoek moeten. Dus niet gekozen voor het bit waarbij ze meteen in de krul liep, maar ik nog steeds weinig in mijn hand had. Maar gekozen voor het bit wat ons een fijne en stabiele verbinding opleverde (en ze ook fijn nageeflijk liep hoor!!)
De pony van mijn dochter is een paar weken geleden al gefit (toen was mijn paard geblesseerd) en zij heeft haar eigen bitje gehouden. We hadden geen probleem met haar, maar ik wilde gewoon zeker weten dat we niets geks doen, en dat het gewoon past wat we in haar mond hangen. Je zit er toch iedere dag weer aan in de mond. En waarom zou je wel een passend zadel zoeken en geen passend bit? De bitfitter zei dat het huidige bitje goed was, alleen een half gaatje hoger gehangen aan het hoofdstel. Daarna toch nog bitjes geprobeerd om gewoon even te testen en één leek er nog fijner dan ons huidige bit. Die dus gekocht en mocht een week uitproberen. De dagen erna bleek die helemaal niet fijn, en hebben we ons eigen bit weer ingedaan. Bit kon ik gewoon terug geven en kreeg het geld terug (uiteraard niet de kosten van het fitten, 50 euro). Prima zo! Weten we zeker dat dit past en goed is voor onze pony.

Veel succes!! +:)+

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 13:56

Nog even over hangen trouwens.
Mijn verzorgpaard had de neiging onwijs te hangen op dubbelgebroken en was ook erg slecht lichter te krijgen in je hand.
Op een ander bit deed ze dat niet.
Mijn pony heeft enkelgebroken watertrens en kneveltrens gehad aan de longe maar daar toonde hij dus inderdaad dat erg hangerige en stugge op.
Dit toont en voelt anders.
Ik zoek inderdaad ook niet perse een bit waarbij hij erg licht is, maar vooral waar hij happy en fijn mee is.
Als hij het fijn vind kunnen we het lichtere best trainen, dat is beter als geen fijne aanleuning kunnen krijgen.
Met de bitlifter moet ik ook nog zoeken hoor of het wat is, en op welk gaatje.

Volgens de tandarts hing ie hier wel wat laag. :')
Ik kreeg zijn mond niet meer open om het bit eruit te halen. :')
Afbeelding

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Re: Ervaringen bitlifter gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:06

Waarom zou je hem niet gewoon op trens blijven rijden voor de wagen?
Lopen genoeg paarden ook op wedstrijd met een trens in.

Mijn pony loopt op wedstrijd op een nathe trens (zacht flexibel rubber) en dit gaat prima.
Ik zou gewoon lekker rijden met het bit waar hij fijn op loopt!

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 14:49

Omdat ik voor erbij een fijne zocht, hij blijft voornamelijk op trens hoor!
Eergister getest, maar hoe zachter de hefboom met dit bit hoe fijner meneer loopt.
Daarin is het zonder bitlifter kop omhoog, met bitlifter redelijk los minder.
Het fijnste vind hij het nog met de leidsels op de bril en dan de bitlifter redelijk strak, op de brug ging ook redelijk.
Maar bij alles begon hij zich op te drukken voor zijn schoft en hij wilde het niet lekker aannemen.
Zonder lifter staakt hij gewoon echt op het nieuwe bit, headbangen en geen rem.
Het is erg opvallend, op de eerste sleuf was hij niet blij, op de brug zat er al veeeeel meer rust in.
De bitlifter opzich ben ik echt tevreden over moet ik zeggen, dat maakt écht een heel groot verschil bij hem.
Hij lijkt het echt veel prettiger te vinden.
Daarna ook zijn trens weer gepakt, en dat was gelijk weer goed.
Hij blijft dus lekker op trens lopen, ik vond hem met de bitlifter goed aangesloten en leidsel op de brug wel acceptabel lopen trouwens.
Daarop staakt hij niet, neemt de hulpen braaf aan maar nageeflijk zie ik hem er niet op worden, maar bijv. in het bos hoeft dat ook niet bij wijze van.
Wat ik nog wel kan proberen is sealtex, dat heb ik nog liggen en wie weet vind hij dat met dit bit wel heel fijn.
Verder maakt het mij weinig meer uit, meneer mag zelf beslissen en ik ken hem goed genoeg om te zien wat hij fijn vind en wat niet.
Het is ook een pony die iets of fijn vind, of juist niet.
Vind hij het fijn is het gelijk goed, vind hij het niks laat hij het duidelijk weten. :Y)