[LO] probleem met 'beginnen'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

[LO] probleem met 'beginnen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-04 22:21

Aangezien onze bak eigenlijk nog steeds te zwaar/nat is om te rijden wordt het morgen denk ik weer longeren, maar mijn verzorgpaard heeft de neiging niet te willen 'beginnen'. Als ik haar 'aanspoor' om te gaan lopen blijft ze staan, en draait ze om me weg. Dit doet ze meestal ook bij het van hand veranderen. Wat ik nu doe is haar net zo lang pirouettes laten draaien totdat ze het zat is, dan nog een paar en dan loopt ze wel 'de cirkel in'. Ik heb alleen het idee dat het nog maar even duurt voordat ze doorheeft dat ze dan weer aan het werk moet en gewoon pirouettes blijft draaien.... Iemand tips?

Nog even: ik heb zelf nog nooit een ander paard dan Oki gelongeerd (manegeruiter), en het is mijn verzorgpaard, niet een eigen paard, dus ik kan/mag er niet alles mee.


Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 22:26

Gezellig he, als ze zo leuk bij je willen blijven Haha!.

Wat ik doe: ik 'richt' me op de achterhand en stuur vanuit daar het paard rond. Dan langzaam maar zeker de volte groter maken totdat de cirkel groot genoeg is naar je zin.

Dat 'richten' op de achterhand kan dmv handgebaar, naar achterhand toe lopen, duwtje tegen achterhand (als je zeker weet dat ze niet slaat Haha!) etc. etc. Zorg dat je ondertussen aan de voorkant voldoende longeerlijn geeft zodat ze ook de mogelijkheid krijgt om in een cirkel om je heen te lopen.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-04 22:34

ja, ik denk dat ze me heel lief vind Lachen

wat ze doet als ik me nu op de achterhand richt is dus net zo hard wegdraaien tot ze weer met d'r neus naar me toestaat, wat dus resulteert in rondjes draaien...

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:40

Wat ik een paard als eerste leer, voor wat dan ook, is halthouden op mijn commando. Ho is ho en ik duld daarin geen tegenspraak. Al doet m'n paard maar een halve stap, dan heb ik meteen m'n stem erbij; HO of iets dergelijks.
Van daar uit loop ik om m'n paard heen, zonder dat hij me mag volgen, immers, ho is ho.
Dit doe ik ook met longeren. Meestal moet ik nog ff aansingelen of iig de boel nog even controleren en dan loop ik om m'n paard heen. Die moet gewoon stil blijven staan. Als dit lukt neem je wat meer afstand van je paard, zonder dat ze een stap zet, zodra ze een stap zet, meteen een stem-en of een teugelhulp. Als ze blijft bewegen dan ga jij naar hààr toe, niet je paard in dit geval naar jou toe laten lopen.
Wanneer je het voor elkaar hebt dat ze blijft staan, ookal loop jij(achteruit) bij haar weg, dan ga je ter hoogte van haar achterhand staan en drijf je haar voorwaards met je zweep. Niet meppen natuurlijk, maar met je zweep duidelijk maken dat ze voorwaarts moet. Zorg dat je ter hoogte van haar achterhand blijft zodat ze niet naar jou toe kan keren.

Ook met van hand veranderen niet naar je toelaten komen. Eerst je paard halt laten houden en gewoon laten staan in de richting van de volte. Dan loop je naar haar toe en zet je haar op de andere hand, ook weer neerzetten in de richting van de volte. En dan herhaal je weer wat je op de andere hand ook hebt gedaan. Om dit aan te leren is het misschien handig om eerst met z'n 2en te zijn. 1 persoon in het midden die de stemhulp geeft (halt). 1 persoon die je paard halt laat houden door hem vast te houden en die haar kan belonen als het goed gaat.

Succes verder..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:28

Ik zie het al precies voor me Haha! Je moet zelf gewoon net wat sneller zijn, zodat ze echt van je af moet en niet de kans heeft om zich om te draaien. Blijf zelf ter hoogte van haar achterhand, kijk naar de richting waar je haar wilt hebben. Ze neemt gewoon een loopje met je.

Ik ken ook mensen die het liever oplossen door iemand het paard mee te laten nemen de volte op. Dat werkt vaak op termijn prima dus is misschien voor jou een oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:28

En Ophelia: als zo eentje echt blijft plakken krijgt ie van mij gerust een keer een mep. Krijgt ie in het land van een ander paard ook Knipoog Je kunt beter 1 keer heel duidelijk zijn, dan 10 keer halfslachtig.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:44

Zep schreef:
En Ophelia: als zo eentje echt blijft plakken krijgt ie van mij gerust een keer een mep. Krijgt ie in het land van een ander paard ook Knipoog Je kunt beter 1 keer heel duidelijk zijn, dan 10 keer halfslachtig.


Op die manier los ik het in de regel ook op hoor. Maar het gebeurt nog weleens hier op bokt, als je zegt voorwaarts drijven met de zweep, dat je volgens een berg mensen meteen je paard mishandeld en voor je het weet heb je weer een 2 pagina durende discussie Knipoog . Dus vandaar de opmerking van niet meteen meppen, maar 1 ferme lel kan natuurlijk geen kwaad(of 2 Lachen ). Mijn paard loopt ook weleens tegen de zweep of mijn hand op hoor, geen probleem, als het maar eerlijk en op het juiste moment gebeurt. Ik heb dan ook een lief paard wat hartstikke goed luisterd, maar geen angst heeft voor mij, de zweep of wat dan ook.
Ook ik weet dat je een paard onder controle moet houden, ze zijn immers ik weet niet hoeveel sterker dan jij en ik en je moet er niet aan denken wat er gebeurd als ze hun kracht tegen ons gebruiken. Dus idd, duidelijkheid vòòr alles..

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 19:51

Bedankt Lachen

Ik vind van hand veranderen door naar haar toe te lopen in plaats van andersom echt een geweldig idee Lachen denk/hoop dat een deel van het probleem dan weg is. Ik heb in ieder geval weer iets om mee te werken! Lachen

'ho is echt ho' heb je helemaal gelijk in, Oki vind al van niet, maar het is niet m'n eigen paard, ik ben er maar 1 á 2 keer per week, dus ik kan niet in alles een verschil maken...

En ik weet dat ze een loopje met me neemt, maar als ik niet precies weet wat ik moet doen vind ik het altijd niet eerlijk om kwaad te worden (bovendien heb ik haar al een keer naar degene die aan het longeren was toe zien stormen, en dat vond ik toch een behoorlijk eng gezicht)

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:27

Zowel mijn 3,5 jarige Tinker als ikzelf hadden geen enkele longeerervaring toen ik enige tijd geleden met longeren begon. Een van de problemen die ik had was inderdaad ook dat Kieran rondjes om me heen bleef lopen, of achteruit stapte; ik kon hem niet van me afdrijven. Ik heb geleerd dat je eerst maar eens moet proberen naast je paard (ter hoogte van zijn rug) te staan. Steeds als hij een stap doet beweeg je met hem mee. Als hij stil staat sta jij ook stil (al is dat aan de zijkant op de hoefslag). Je beloond hem door jouw rust. Je staat naast hem en doet even helemaal niks. Vervolgens kan je hem een klopje geven. Het is ook van belang om, als je in deze fase zit, even niet aan het longeren op zich te denken. De kunst om alleen maar naast hem te staan is al een oefening op zich. Dus leg die zweep weg en loop eens om je stilstaande paard heen. Pas als je rustig naast hem kan staan kan je hem uiteindelijk ook van je afdrijven. Let goed op zijn hoofd. Als zijn hoofd steeds jouw kant opdraait duw je hem weg. Zijn hoofd zal als eerste naar je toe draaien dus zorg dat zijn hoofd niet jou kant op komt.

Bovenstaande heeft mij erg geholpen . Er is wel veel geduld voor nodig en nu gebeurd het natuurlijk nog wel eens dat hij met me meedraait, maar dan beweeg ik weer met hem mee. Ik heb laatst wel een cruciale fout gemaakt door hem bij het van hand veranderen een snoepje te geven!! Toen was ie natuurlijk niet meer van me af te slaan!! Weer met veel geduld geprobeerd naast hem te staan en uiteindelijk lukte het weer.
Ik hoop dat je hier iets mee kan. Succes ermee!! OK dan!

"Wat een Tinker Enormus Reusachtig!" :P (LilianR)
Een groots paard is niet meer. Kieran of Oz 28.08.2014

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 23:34

Bedankt Lachen dat had de eigenaresse me ook al laten zien, het stilzetten enzo, maar de merrie is dat vrij gauw zat, superongeduldig zeg maar. Maar die grens kan natuurlijk opgerekt worden Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 6 bezoekers