[LO] vraagje over hulpteugels bij het longeren

Moderators: Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

sorayalover

[LO] vraagje over hulpteugels bij het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-04 14:15

hallo

als ik mijn haf longeer gebruik ik nu dus nog geen hulpteugels oid welke teugels kan ik aan het zadel maken?en welke gebruiken jullie?
ik heb geen ongeersingel maar kan eventueel wel aangeschaft worden maar liever gewoon aan het zadel want ik rijd vaak na het longeren ok nog?

Fellor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 14:18

Slof (door je beugels en aan je singel), elastiek (aan je singel en achter de oren langs), bijzet (singelstoten) enz.
Zijn er nogal wat, maar waarvoor wil e ze gaan gebruken, want ze \zijn alleen bedoeld natuurlijk als je precies weet wat je ermee wilt bereiken en ermee om kan gaan. Het ligt ook daaraan welke je wilt gaan gebruoiken.

sorayalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-04 14:21

ik wil gewoon dat ze wat meer werkt aan de longe ik wil dat ze der achterhand gebruikt en mooi aan de teugel loopt zodat ze der rug ok gebruikt

Fellor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:45

Dan zou ik haar persoonlijk een keer aan de slof zetten, maar let op, alleen op de pinken!!!!! Niet in de krul trekken en zorg dat ze eerst goed losgelopen is!! Niet meer dan een minuut of 5-10 de eerste keer.

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 21:20

Met longeren gebruik ik een qoque. Deze hulpteugel trekt ten eerste je paard niet! in de krul, maar zorgt voor een horizontale hals houding terwijl de neus naar voren wordt gevraagd.
Ten 2e is het een teugel die veel ruggebruik vraagt. Als ik sta te longeren, zie ik de rug van m'n paard lekker ontspannen en bol worden.
Geen stress en verzet, gewoon een fijn ontspannen paard, dat lekker aan het werk is.

Ik maak hem, tussen de voorbenen door, vast aan de singel van mijn zadel. Meestal wil ik na het longeren ook nog rijden, dus heb met het longeren altijd m'n zadel op. Scheelt ook weer in de aanschafkosten. Een goede longeersingel kost ook nog wel wat..en een zadel heb je toch.

siesti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 22:22

Ik longeer mijn haflinger met een passoatuig waar ik heel erg tevreden over ben.
Mijn haflinger deed nooit wat behalve hard rennen als hij alleen maar aan de longeerlijn liep. Ik heb het toen geprobeerd met bijzetteugels maar vind dat niet echt een prettige hulpteugel.
Met het pessoatuig gebruik hij heel erg goed zijn achterhand eronder en kan hij in allerlei houdingen lopen qua halsgebruik.
Vind het een ideeaal ding OK dan!

Siƫsti van de Rythpluim

Honeymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 22:55

Je kunt ook touwtje kopen, door de singel doen en dan door de bitringen en dan bij de singelstoten vastmaken. Dan loopt hij ook lekker ontspannen over de rug. Dta doe ik wel s bij mijn pony.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 23:16

Ik longeer soms ook met slof. Onderaan de singel vast, door de bitringen en onder de zweetbladen weer vast. Gewoon losjes beginnen en na een minuut of tien een stukje strakker zetten. Dan zijn ze wat losser en lekker warm. Werkt beter als gelijk strak trekken

TREC Noord
<3 SuperTammy 14/4/2001-13/5/2016 ;(

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 23:20

Of gewoon met dubbele longe!! Dan krijg je ook aanleuning en je paar dgebruikt zijn achterhand goed. Maar dan moet je wel even wat begeleiding krijgen, anders loop je te prutsen met 2 lijnen!

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 09:05

Ten eerste hoort dit eigenlijk thuis bij uit het zadel, dus als je daar gaat kijken vindt je vast meer informatie.

Als je de achterhand wil stimuleren zou ik voor de pessoa gaan, of dubbele longe maar die is vrij moeilijk in gebruik en heb je, zoals bramblerose al schreef, begeleiding nodig

Sinterklaas kapoentje, gooi wat in mijn schoentje!

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 10:06

Voor de achterhand de pessoa
maar je kan ook touwtjes nemen zodat ze meer naar beneden loopt en zelf haar ontspanning vind.. maar dat is niet iets waar de achterhand meer door gebruikt wordt.

-

sorayalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-04 11:33

is het moeilijk aan te leren met passoa en dubbele longe?en als je touwtjes vast maakt hoe strak meot het dan of mag het dan?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 13:54

Pessoa en dubbele longen lijkt me wat teveel van het goede Haha! .
Longeren met een perssoa is niet moeilijk, maar je moet wel goed weten wat de teugel doet, hoe die inwerkt. Daarbij heb je dan wat begeleiding nodig, ook om de boel op maat te maken - want het is best een gepruts als je niet weet hoe het precies moet zitten.
Longeren met een dubbele longe vind ik moeilijker. Ik heb 1 paard waarbij ik het zonder problemen kan doen, maar een andere valt permanent naar binnen - en dan loop je dus het risico dat je lijnen minder strak komen te staan en je paard er in stapt. Maar ook hiervoor is enige begeleiding wel handig, of je moet een paard hebben die er aan gewend is, dan kun je je zelf wat beter concentreren op wat je aan het doen bent omdat je paard toch wel loopt. Als het eenmaal loopt is het niet zo moeilijk meer omdat het eigenlijk net zo werkt als bij het rijden.

sorayalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-04 15:18

ik bedoelde ook niet pesoa en dubbelo longe..maargoed volgens mij is ze bij de ovrige eigenaar wel eens gelongeerd emt dubbele longe dus ik denk dat ze het al wel kan maar is het dan gewoon een kwestie van de lijnen strak houden?en hoe moet je dit dan bevestigen/waardoorheen halen als ik met zadel longeer?doorde beugels heen?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie