[LO] Kleine of grote volte aan de longe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

[LO] Kleine of grote volte aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 15:43

Wij hebben een hele grote longeercirkel, een diameter van 18 á 20 meter. Ik heb mijn longeerlijn laten verlengen en ik kan Maddox dus op de buitenste ring longeren.

VOor zijn benen is de grootste cirkel natuurlijk beter, voor buiging en stelling de kleinere cirkel (diameter bijv. 10 meter).

Mijn doel op dit moment is zijn rug los krijgen, die zit vast van achter de schoft tot net achter het zadel.

Welke keuze zouden jullie dan maken met longeren?

Nu wissel ik het af. Op de grote cirkel weet hij trouwens ook wel dat hij meer te vertellen heeft omdat mijn zweep er niet bij kan en omdat het contact met de mond rotter is doordat de lijn langer is.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 15:58

Ik laat de lijnen (longeer met dubbele lijn) nooit langer dan dat ik kan reiken met de zweep. Dus als ik een grote volte wil, loop ik zelf op een kleine volte mee. Wil ik een kleine volte, dan ga ik mijn eigen volte verkleinen en kan ik eventueel op dezelfde plaats blijven staan.

In jouw geval zou ik gewoon bezig blijven met volte verkleinen en vergroten. In eerste instantie de volte niet te klein maken en niet te lang. Alles rustig opbouwen. Het paard geeft zelf aan als het hem makkelijker afgaat en dan kun je een stapje verder gaan met verkleinen.

Eventueel kun je hem ook over balkjes longeren?

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 22:43

Ik wil niet meelopen want dat beïnvloed mijn hulpen. Als ik meeloop, ben ik te actief vandaar dat ik een langere longeerlijn heb zodat ik kan blijven staan. Dank je voor de tip!

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 08:56

Kan ik me wel iets bij voorstellen maar 1 van de basisregels bij goed longeren is dat de ruimte tussen jou en het paard niet groter mag zijn dan de lengte van je arm/zweep/slag. Scheve mond
Misschien kun je iig wel de slag van je zweep verlengen?

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 11:16

1 van de andere basisregels bij goed longeren is dat je stil moet staan.

Ik ken de regel niet die jij noemt en ik ben blij dat ik een lange zweep heb dan Knipoog