[VD] combineren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

[VD] combineren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 17:08

ik ben wat informatie aan het opzoeken over vrijheidsdressuur en nu heb ik een vraagje....
Ik doe met sietske aan freestyle we oefenen vaak de join up en daarbij is het de bedoeling dat ze me uit zich zelf gaat volgen....
maar we willen ook graag vd gaan doen maar nu lees ik dat je moet leren dat ze pas naar je toe mag komen als je roept... zijn deze 2 diciplines dan wel te combineren en is het dan nog wel te begrijpen voor de pony??


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:42

ze moeten komen als je een commando geeft. Dit kan een verbaal commando zijn, maar ook een nonverbaal commando (een bepaalde houding, een hand signaal, etc) het is maar net wat je ze aanleert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 23:42

Het pas naar je toekomen als je roept is niet specifiek een vrijheidsdressuur-oefening. Het wordt wel tot de basisoefeningen gerekend voor je met de echte kunstjes begint, maar dat hoeft niet per se in deze uitgewerkte vorm.

Het doel van deze oefening is eigenlijk dat je vrij rond kunt lopen om je paard, zonder steeds het halstertouw vast te moeten houden. Dat werkt immers niet als je bijvoorbeeld met de berggeit de achterbenen naar voren wilt vragen terwijl het paard blijft staan. De bedoeling is dus dat je paard op een bepaald specifiek voor deze oefening gekozen signaal (als je normaal ho gebruikt, dan kies je hiervoor bijvoorbeeld halt, zodat je paard niet net als gewoonlijk weer meeloopt als jij weggaat) halthoudt, jij gooit het halstertouw over de schoft en loopt langs zijn lichaam naar achteren terwijl hij stil blijft staan. In het begin zal hij het nog onwennig vinden, en dus houd je de eerste keren een hand op het lichaam die je mee laat glijden naar achteren. Daarnaast beloon je voor elke centimeter die je verder naar achteren kunt komen terwijl het paard stil blijft staan. Zo bouw je de afstand steeds verder op van het hoofd weg, tot je (nog steeds aanrakend) via de staart weer terug naar de andere kant van het hoofd kunt lopen. Als je dat lukt, dan volg je hetzelfde traject nog eens maar dan zonder handcontact, zodat je uiteindelijk in een straal van twee meter vrij rondom je paard kunt lopen. Dat is de praktische ruimte die je bij bijna alle vrijheidsdressuur oefeningen rondom het paard nodig zult hebben. Voor je aan de Spaanse pas of het steigeren begint is het echter noodzakelijk dat je paard ook het parkeren kent, en jij dus op twee-drie meter voor hem kunt staan zonder dat hij op je af loopt. Anders kan dat immers goed fout gaan. Voor de rest van de oefeningen kun je echter ook uitstekend de praktische en simpelere manier van parkeren of zelfstandig los staan gebruiken.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 10:53

Tussen volgen en naar je toe komen zit een groot verschil.
Ik neem idd aan dat je bij freestylen ook best commando's mag geven?

Pink en Fellow (jaja hij kan ookal iets :p) weten heel duidelijk wanneer ze me moeten volgen, wanneer ze moeten blijven staan en wanneer ze moeten komen.

Ik denk dus wel dat het prima te combineren is. Het is egwoon een deel basisopvoeding imo dus ik neem aan dat dat bij freestylen ook mag.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 11:00

bij pnh mag je geen commando's geven, daar moet je alles met je lichaamstaal doen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers