[AR] Hete pony met heel gevoelig mondje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Hete pony met heel gevoelig mondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 20:44

Beste mennende bokkers,

Ik heb sinds een paar dagen een pony op proef, het is de bedoeling dat hij eventueel mijn toekomstige wedstrijdpony voor SGMW wordt.

Het is een pony met super bewegingen die al heel wat bewezen heeft in de sport, maar hij wordt verkocht omdat hij in het vierspan van de eigenaar niet goed functioneert. De pony kan heel erg heet worden, maar hij is daarnaast ook erg gevoelig in de mond.
Zodra je hem wat te veel gaat vasthouden gaat hij in verzet en maakt hij zich heel erg druk, waardoor het ook lastig is om hem terug te rijden in tempo.

Ik heb verder wel een goede klik met de pony, als ik hem rijtechnisch wat in de vingers kan krijgen denk ik wel dat het een fijne pony voor me wordt.

Hoe pak je zoiets het beste aan? Zijn er oefeningen die kunnen helpen? Kan ik op vlak van bitten nog iets proberen te veranderen?

Alvast bedankt om mee te denken!

Anoniem

Re: Hete pony met heel gevoelig mondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:55

Ik vindt dat juist een ideale combi. Juist door dat ze zo gevoelig is, is ze juist prima te rijden ondankse het heet.

Belangrijk is om met kleine hulpen te werken, voeding kan eventueel ook wat doen. Bijv Subli zonder + wat extra magnesium en liefst veel weidegang zodat die in zijn vrije tijd zijn energie ook goed kwijt kan. En regelmatig lessen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:04

Misschien moet de pony eerst terug wat "naar rust" gereden worden? Ik heb zelf een vrij pittige pony en de eerste 6 maanden ben ik enkel bezig geweest om hem rustig van het erf af te krijgen (hij vloog er in draf vandoor) en rustige bosritjes te maken. Naarmate zijn vertrouwen in mij groeide, wilde hij ook wel beter naar mijn stem luisteren en kan ik hem daarmee ook wel wat kalmerend toespreken.

Soms is het zoeken naar een bitje dat ze prettig vinden maar een pittige pony met een gevoelige mond zou ik nooit te scherp optomen, evenmin de kinketting te strak. Dat maakt het vaak enkel erger.

Veel succes !

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:09

Hé, nu ik in je vorige topic gespiekt heb, herken ik je! Ik heb je gezien op de wedstrijd in Someren. Het was jij toch die je bok niet naar voor kreeg, toch?
Prachtige pony en ook schitterende proef die je daar neerzette!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 07:12

Laat de tandarts of veearts eerst heel goed de mond van het paard onderzoeken. Als het paard in het vierspan gelopen heeft en veel ingehouden is, kan er behoorlijke schade aan de lagen zijn ontstaan door zijn heetheid.

Het paard is gewend om zich druk te maken, en als je er vier voor heb staan, maakt hij zich nog drukker.
Op zoek naar een nieuwe menpony de laatste maanden ben ik helaas een aantal menpaarden tegen gekomen met forse schade op de lagen door het werk.

Ik zou een flinke stap terug doen, veel trainen op rust, ontspannig en vertrouwen. Herscholen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 10:17

Lukasje schreef:
Hé, nu ik in je vorige topic gespiekt heb, herken ik je! Ik heb je gezien op de wedstrijd in Someren. Het was jij toch die je bok niet naar voor kreeg, toch?

Bedankt, ik was er ook heel blij mee. Jij had anders ook wel 2 heel fijne proeven gereden ;)

Dat was echter niet deze pony, mijn valkje is wat te klein en licht uitgevallen om samengesteld te rijden dus die rijd ik enkel dressuur en vaardigheid.

Bedankt ook voor de tips iedereen! Ik les zo vaak ik kan, ik denk dat ik gemiddeld gezien op zo'n 5-6 keer per maand kom.
De rust erin krijgen is in eerste instantie inderdaad mijn prioriteit. De komende maanden krijgt Magic geen kegels of hindernissen te zien, maar wil ik vooral aan de basis werken en vertrouwen opbouwen. De optoming wil ik zo zacht mogelijk houden, maar ik zal waarschijnlijk eens een aantal dingetjes moeten proberen :)

Syllke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:56

Hoi Eline, spannend, een nieuwe pony. Voor zover ik je heb zien rijden ben je zelf heel rustig en subtiel in je hulpen. Dat helpt al enorm. Ik ben het met Janouk eens, even kijken of er geen schade in de mond is en daarna rustig de tijd nemen om weer op te bouwen. Ik zou ook op je gevoel afgaan, je schrijft dat je een klik hebt, dat is super belangrijk. Succes met de beslissing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:32

Wat bij die van mij ook helpt is om vaak en regelmatig met diertje bezig te zijn en niet een week lang in weiland te laten staan.

Woodwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:43

Ik heb ook z'n pony die erg snel heet word als je hem tegen wilt houden en er dan direct vandoor wil, ik ben begonnen met kleine hulpen en ook als hij ervan door wou rustig terug nemen in de stap en zo aals maar door als hij iets uit zichzelf wilde zoals ineens in galop weggaan hem terug halen en laten stappen tot de rust is wedergekeerd en dan opnieuw rustig aandraven wanneer jij wilt ook had mijn pony erg veel baad bij mijn stem daar reageert hij nu goed op zonder dat ik hoef te trekken dat hij terug moet, rustig vertrouwen opbouwen en blijven praten tegen hem! Succes met hem!! :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:20

Eline91 schreef:
Lukasje schreef:

Bedankt, ik was er ook heel blij mee. Jij had anders ook wel 2 heel fijne proeven gereden ;)

Dat was echter niet deze pony, mijn valkje is wat te klein en licht uitgevallen om samengesteld te rijden dus die rijd ik enkel dressuur en vaardigheid.

Jaja, dat had ik door dat je toen niet met deze nieuwe was maar met je prachtig valkje!

Ja, ik was ook erg blij *\o/* . Ik was na 2 jaar voor het eerst terug op wedstrijd. Voordien reed ik ook samengesteld met de pony maar na een val van hem had ik mijn rug gebroken en SGMW zitten er nog niet in, daarvoor heb ik nog te veel pijn.
De pony die ik bij had in Someren is dus die hittepetiet die de eerste 6 maanden het erf afstormde :) . Maar net zoals jij had ik meteen een erge klik met hem ondanks zijn kloppen op de koets, steigeren en nog van die onzin. Indien je basisvertrouwen goed zit en je hebt een leuk gevoel bij de pony, kom je al een heel eind. Je zal de nieuwe inderdaad terug moeten omscholen, terug tot rust brengen, maar ik ben er haast zeker van dat dit je gaat lukken! :j

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 14:31

Wat een fijne tips allemaal!

Syllke_x: Hé, nog iemand die in Someren was ;) Bedankt!

Tobbes, dat vind ik ook een goeie. Ik ben een beetje aan het aftasten wat voor dingen hij leuk vindt om te doen en waar hij niet zo heet van wordt :+ Aan de hand stappen vind ik altijd fijn om elkaar wat beter te leren aanvoelen, en als de bak te nat ligt om te mennen werk ik ook soms aan de lange teugel of dubbele longe.

Marissa bedankt :) Kleine hulpen moet ik ook zeker onthouden, zodra ik wat te veel doe reageert hij daar heel sterk op. En van even stappen tussendoor wordt hij inderdaad echt beter.

Lukasje, het was echt niet te zien dat jullie zo lang buiten strijd geweest zijn ;) Maar als dat diezelfde pony is, dan hebben jullie wel een heleboel bereikt zeg! Misschien is er dan toch hoop voor mij en Magic :=

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:35

Eline, wat je ook zou kunnen proberen is een pullerriempje. Maar dat moet je wel even weten hoe dat vast moet.. Heb je op kamp les gehad van P.aul?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:40

Eline91 schreef:
Wat een fijne tips allemaal!

Syllke_x: Hé, nog iemand die in Someren was ;) Bedankt!

Tobbes, dat vind ik ook een goeie. Ik ben een beetje aan het aftasten wat voor dingen hij leuk vindt om te doen en waar hij niet zo heet van wordt :+ Aan de hand stappen vind ik altijd fijn om elkaar wat beter te leren aanvoelen, en als de bak te nat ligt om te mennen werk ik ook soms aan de lange teugel of dubbele longe.

Marissa bedankt :) Kleine hulpen moet ik ook zeker onthouden, zodra ik wat te veel doe reageert hij daar heel sterk op. En van even stappen tussendoor wordt hij inderdaad echt beter.

Lukasje, het was echt niet te zien dat jullie zo lang buiten strijd geweest zijn ;) Maar als dat diezelfde pony is, dan hebben jullie wel een heleboel bereikt zeg! Misschien is er dan toch hoop voor mij en Magic :=

Ik lees stiekem een beetje mee, die van mij is ook heel gevoelig in de mond en erg heet..
Wat je ook nog in het rijtje zou kunnen zetten is bijvoorbeeld gaan fietsen met de pony, daar heeft de pony van mij ook veel baat bij gehad :D ze had dan echt veel om te bekijken en zo kan je een langer stuk en meer energie eruit gooien ;)
Ik ben ook nog steeds opzoek naar een goede combinatie :')

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 13:13

Ipsilonka schreef:
Eline, wat je ook zou kunnen proberen is een pullerriempje. Maar dat moet je wel even weten hoe dat vast moet.. Heb je op kamp les gehad van P.aul?

Ik heb les gehad van hem, maar met een andere pony :) De pony die ik toen bij me had neemt zijn bit wel netjes aan, dus ik heb het daar met hem in elk geval niet over gehad.

Bedoel je dat wat in dit topic besproken wordt?
Heb jij daar ervaring mee? Is dat iets wat ik makkelijk eens kan proberen, of doe ik dat beter onder begeleiding van iemand als hij?

Mijn wedstrijdpony heeft gisteren helaas een beenblessure opgelopen, dus het lijkt erop dat ik de komende tijd wat vaker met deze ga lessen :) Benieuwd hoe dat loopt!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:55

Dat bedoel ik inderdaad. Dat kun jij best zelf uitproberen hoor.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 23:01

Ik heb het deze namiddag even geprobeerd, en ik denk dat dit misschien wel zou kunnen werken. De pony was veel rustiger in de aanleuning en sperde zijn mond veel minder open, hij liep ook veel minder te drammen en bleef gewoon aan een fijn tempo stappen.
Na een tijdje ging hij zelfs kleine stukjes nageven en naar het einde toe zelfs wat halsstrekken. Het blokkeren en in de staak gaan op teugeldruk was in elk geval bijna volledig weg, dus het gaat de goeie kant op.

Ik weet natuurlijk niet 100% zeker of het enkel door dat riempje komt, want ik ben ondertussen natuurlijk wel met hem bezig geweest, maar ik denk dat het er toch wel voor iets tussen zit :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 08:45

Ik heb 'm gisteren voor de eerste keer in de groepsles gereden, en het begon echt als een complete ramp _/-\o_

Het eerste uur heeft ie op geen enkel moment meer dan 1 been tegelijk aan de grond gehad, hij werd bloedheet en bleef maar stuiteren :') Toen hebben we even gepauzeerd, en dan heb ik nog even rustig met hem gestapt en gedraafd terwijl de rest nog stilstond.
Tijdens het 2de deel van de les had ik al een compleet andere pony, hij liep nog niet super maar het was een pony waar je wat van kon vragen.

Ik kijk het dus nog even aan, binnen een paar lessen zou ik toch willen zien dat er iets meer rust in komt. Vandaag heb ik een privéles, dan kan ik eens kijken wat hij doet als er geen andere paarden bij zijn :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:29

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 12:52

Bedankt Gem! Hier kan ik inderdaad wat mee. We werken ook aan het 'wachten': niet onmiddellijk versnellen als de druk op de leidsels minder wordt.

Het antwoord over de bitten is ook erg interessant, maar ik begin een beetje te vermoeden dat het misschien wel de kinketting is die dat protest veroorzaakt. Want hij doet het voornamelijk wanneer er een correctie of ophouding gemaakt wordt.
Doordat hij echter wat moeite heeft met balans en heel makkelijk over de schouder valt hebben we die correcties wel af en toe nodig.

Update: Zondag in de privéles was de pony al heel wat minder heet, maar hadden we veel moeite met het 'recht' maken en op 2 teugels lopen. Op de linkerhand viel het mee, maar op de rechterhand liep hij echt gewoon zijwaarts naar links gesteld (als een krab) :')
Gisteren zijn we opnieuw aan de slag gegaan met hem (mét hoesje om de kinketting) en hebben we eerst een heel stuk op straat gereden, zoveel mogelijk rechtuit en werken aan dat rechtrichten. Dat begon echt te lukken, in het begin liep hij | \| en naar het einde toe ging het al | | | :o Hij ging de correcties ook steeds beter accepteren.
Daarna nog even in de bak, wat zeker beter ging als zondag maar nog steeds niet geweldig. Het is natuurlijk veel te verwerken voor zo'n dier, zeker op zo'n korte tijd. Vandaag maar even rust, en later op de week nog eens longeren :)

Ik krijg zelf ook heel wat op mijn boterham, ik moet aan zoveel dingen denken dat mijn hoofd bijna ontploft :') Mijn andere pony is zó verschillend en zoveel minder gecompliceerd.
En toch wil ik dit echt een kans geven, omdat de klik er is en ik er echt in geloof. De pony is in de omgang echt bomproof, goed met kinderen, betrouwbaar en heel respectvol, dus ik denk dat er voor de wagen ook wat moet van te maken zijn :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:26

Eline91 schreef:
Ik krijg zelf ook heel wat op mijn boterham, ik moet aan zoveel dingen denken dat mijn hoofd bijna ontploft :') Mijn andere pony is zó verschillend en zoveel minder gecompliceerd.
En toch wil ik dit echt een kans geven, omdat de klik er is en ik er echt in geloof. De pony is in de omgang echt bomproof, goed met kinderen, betrouwbaar en heel respectvol, dus ik denk dat er voor de wagen ook wat moet van te maken zijn :)

Hier leer je juist van.... ik heb ook bewust een heel ander type paard gekozen na de New Forester die ik hiervoor had. De Forester was niet-kwalijk nemend; bij dit paard mag je weinig fout doen, dan krijg je het meteen terug. Je denkt al gauw dat je het nooit leert, maar de aanhouder wint!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:13

Als eerste respect voor je doorzettingsvermogen. Volgens mij is het een flinke puzzel.

Je zegt dat de kinketting mogelijk het 'probleem' is. Je zou ook nog kunnen variëren met kinkettingen? Je hebt hele grove en ook hele fijne. Of dubbele ringen of juist enkele ringen. Wie weet dat daar nog wat winst te halen is?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 13:26

Update: De pony is sinds gisteren van mij :D

assie: Ik heb er nu een gelkussentje om gedaan en dat lijkt wel te helpen :)

Zaterdag had ik de pony weer mee naar mijn groepsles, maar deze keer in de normale groep. Dat was beter voor hem omdat het tempo wat lager lag dan vorige week :) De pony was bijna niet te herkennen, al heel wat minder heet en nerveus. Hij ging nog wel wat 'plakken' tegen de aanspanning voor hem, maar dat werd beter naar het einde toe.
Het gigantische probleem met de rechtse buiging bleek ook al voor een groot stuk opgelost, dus ik vermoed dat dat vooral te wijten was aan stress en aan verkeerde rijstijl van de menner :+

En hij blijkt ondanks dat hete wel goed betrouwbaar in crisissituaties! Het paard van een andere menner was op hol geslagen en galoppeerde als een gek de bak door, tot ze uiteindelijk omgeslagen zijn. Ik kon Magic onmiddellijk kalm naar stap brengen en de baan uit leiden.

Gisteren heb ik nog eens gereden samen met de vader van zijn vorige eigenaar, en ook dat ging eigenlijk heel goed :D Er waren al momenten waarop hij wat ontspanning liet zien *\o/* Stelling en buiging gaat steeds beter, net als het tempo controleren :)

Edit: Ik was wel wat onaangenaam verrast door de reacties die ik krijg van andere menners. Ik heb er een goed gevoel bij en het rijden gaat ook met grote sprongen vooruit, en toch kunnen velen niet laten om te zeggen wat voor een domme beslissing ik genomen heb :\

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:22

Van harte gefeliciteerd Eline! Heel veel geluk en plezier met je nieuwe pony. Zoals ik jou heb zien rijden, geloof ik echt in jou, komt goed meid! En, ik hoop jullie een keertje te ontmoeten in Nederland.

Nilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:55

Ik rij ook marathon wedstrijd maar mijn paard is dusdanig sterk in de nek dat ze in het begin onbestuurbaar was is de wedstrijden. Ik heb veel energie gestoken om haar op stem commando's. Te zetten dus links, rechts, rechtdoor, draaien enz. Hiervoor een paard wat goed te sturen is en minder frustraties toont. Misschien voor jou ook een goede tip.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 21:21

Bedankt Nilda :) Ik probeer ook zo veel mogelijk op stem te werken, goeie tip!

Intussen hebben we een fijn bitje gevonden waarop hij goed reageert (gewoon rechte liverpool en in de bril gegespt) en het stellen/buigen begint beter te lukken.
In draf is hij op sommige momenten best fijn te rijden al, met kleine stapjes maar dat hete gaat er echt wel steeds een beetje meer uit :)

Nu hebben we intussen twee nieuwe 'problemen'/werkpunten ontdekt, namelijk dat hij de zweep niet verdraagt en dat hij heel veel spanning opbouwt in stap.
Voor beide problemen hebben we een actieplan opgesteld :D
Met de zweep ben ik aan de slag gegaan op de grond, geleidelijk desensibiliseren terwijl hij los staat, daarna wil ik hetzelfde doen aan de lange lijnen en vervolgens ook voor de wagen. Op de grond kon ik vandaag al de zweep tegen hem aan leggen zonder dat hij meteen wegsprong :)

De stap is een iets lastiger probleem, maar gelukkig heb ik via de Pavo-Hoefnet-actie al eens aan Bram Chardon kunnen vragen hoe je de stap het beste traint :) http://www.hoefnet.nl/home/site/nieuws/nieuwe-pagina-67
Het toeval wil dat ik slechts enkele weken later verliefd ben geworden op deze pony met z'n slechte stap :) Hier gaan we dus ook mee aan de slag, onder begeleiding van mijn fijne lesgevers.