[LO] Omscholing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

[LO] Omscholing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 12:19

Ik heb een vijfjarige engels volbloed, met een braaf en nuchter karater. Nu ben ik eerst aan het investeren in onze band. Hem kennis laten maken met longeren, ging redelijk. Maar hij lijkt helemaal panisch voor de zweep. Gedurende lange momenten had ik de zweep verticaal naar beneden, maar wanneer hij naar binnen kwam bracht ik de zweep rustig achter zijn achterhand. Gisteren ben ik met hem buiten gaan wandelen. Hij staat voor het eerst van zijn leven met een vriendje in het weiland en begon meteen te brullen van naar mijn idee angst...waar zijn mijn vriendjes!

Nu is mijn vraag. Hoe kan ik hem hierin begeleiden. Het allemaal nog nieuw en onbekend, maar neem ik niet te grote stappen? Wie kent er nog meer leuke oefeningen om de band te versterken waardoor hij minder angstig wordt? OK dan!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:33

wel ik heb eigenlijk 3 woorden die je moet onthouden:
duidelijkheid,
gewoonte,
consequent zijn

daar heeft een paard enorm veel aan!

verder is het ook een kwestie van tijd. geef hem genoeg tijd, forceer niets, maar deins ook niet terug om te straffen indien nodig.
=> vb: 'ik laat hem happen, anders vind ie me niet meer aardig als ik hem een pets geef,' is verkeerd.
maar dat wist je hopelijk al.
veel succes!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:37

ben het met kattebeest eens...... paard is een gewoontedier en heeft heel veel baat bij een regelmatige gewoonte....... daarnaast vinden paarden duidelijkheid en consequentie heel belangrijk....... bied ze dat en ze zijn je beste maatjes

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:43

Hmm, mijn paard komt van de renbaan. De eerste keer toen ik ging longeren keek ik alleen maar naar een in zeer snelle galop voorbijscheurende zwarte schicht. En daar stond ik dan als groentje. Mogelijkheden tot begeleiding had ik niet dus ben ik alles op gevoel gaan doen. Bokt had ik toen ook nog niet.

En inderdaad, door duidelijk te zijn en consequent had ik hem na een manad of twee zover dat hij niet meer op zijn zij door de bak scheurde. En na een maand of vier kon ik hem voorzichtig gaan bijzetten. Inmiddels zijn we zover dat longeren er twee keer per week bij hoort. Bijgezet en over balkjes! Ben er best trots op. Eerlijk is eerlijk, zulke dingen hoor je eigenlijk niet zonder begeleiding te doen maar ja, dan sta je dus voor een dilemma. Dus besloten we het samen op te lossen Haha!

Neem de tijd, probeer niets te overhaasten of te forceren. Mijn ervaring bij mijn paard is dat wanneer ik forceer ik tien keer langer bezig ben met dit te corrigeren.

Succes!!!

Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 22:45

Toen hij tijdens de wandeling me voorbij wilde lopen ben ik gestopt en heb ik een rukje aan het halstertouw gegeven. Toen hij stopte heb ik hem meteen beloond middels een aai. Toen ik me erg groot maakte met mijn rechterhand omhoog gericht (dus geen tik) deinsde hij naar achteren. Is dit dan al een signaal van onderwerping, of is dit pure angst? Mijn volbloed merrie is gewoon eigenwijs en drammerig, maar bij hem heb ik idee dat we elkaar nog moeten gaan snappen. Klopt deze gedachte? Cool

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:28

Nou, mijn paard doet dit ook als je een onverwachte beweging maakt. Maar hij loopt me nog steeds voorbij de rekel Haha!. Dat zijn nog van die uitdagingen die we aan moeten gaan. Hij kan vreselijk bijdehand zijn. Hij zal me nooit kwaad doen maar lopen is meer van 'paard laat fasel uit' dan andersom.

Toch, hoewel ik iets harder moet zijn misschien, smelt mijn hart voor hem. Wetende dat ie het niet makkelijk heeft gehad kan ik niet al te snel boos op hem worden. Ben wel consequent. En van de week heb ik hem ook echt even een tik verkocht toen hij voor de zoveelste keer liep te klooien want de balkjes waren eng. Yeah right. Meneer wilde de beentjes niet strekken.

Overigens ben ik wel heel hard. Eergister gelongeerd over die balkjes dus. Meneer was zo fris hij heeft eerst een 30 minuten staan klooien en rennen. Ik heb hem geduldig verteld dat hij dat wel kan doen maar dat zijn 30 minuten werk nog niet ingaan voor hij normaal doet. Dat viel hem een beetje tegen. Hij was ook erg tam de dag erna Haha! .

Wel ben ik begonnen hem aan een pessoabitje te rijden. Nu puur om er wat feeling mee te krijgen maar straks enkel en alleen tijdens wedstrijden. Het is namelijk zo dat hij zich vreselijk sterk kan maken en ongelooflijk kan gaan hangen. Resultaat: ik ga ook hangen. Niet leuk voor hem en niet leuk voor mij. Dus op aanraden van mijn begeleidster maar geprobeerd en ik moet zeggen het ging zowaar best goed. Eerst liep ie er doorheen. Toen kwam hij in verzet, toen ben ik rustig gebleven en heb gewoon mijn handen op dezelfde plaats gehouden en vervolgens had ie het door, liep met zijn koppie omlaag en mijn teugels hingen los. Was zeer ontspannen. Voor mij en voor hem.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:42

bij bloedpaarden kan alleen kalmte je redden............

en idd moortje, jullie moeten elkaar nog een beetje aftasten..... volbloeds zijn niet lomp, juist heel gevoellig..........

succes

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 01:11

Ik heb een engels volbloed merrie die van de renbaan komt. Ze kwam hier als 4 jarige. Ik longeerde haar in het begin gewoon aan het halster, maar dat was geen succes. Nu longeer ik haar altijd met dubbele lijnen, zonder zweep. Gaat super.
Verder heeft ze een peesblessure gehad en al het gewandel en naast haar rennen heeft ook veel goed gedaan aan onze band.
En gebaren ... zo subtiel mogelijk maken, volbloeden reageren nou eenmaal sterk omdat ze zo sensibel zijn.