[AR] problemen met overgang stap-draf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LvA1993

problemen met overgang stap-draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 14:02

Hoi allemaal,

Mijn pony loopt al een aantal jaren voor een wagentje, drie jaar geleden heb ik een marathon mix men wagen gekocht. Vorig jaar is mijn rijvereniging begonnen met men lessen voor pony's (naast de paarden men lessen). Dit is in het seizoen tussen het verzetten van de klokken (eind maart - oktober). Vorig jaar ging dit prima, zijn flink vooruitgegaan. Dit jaar stuit ik echter op een probleem...

Als mijn pony wordt opgetuigd en in gespannen wordt is er niets aan de hand. Op het moment dat ik contact zoek met zijn mond komen echter problemen. De eerste stappen komt hij amper van zijn plaats. Het lijkt alsof hij zich opkropt en pijn heeft. Dit bleek ook zo te zijn zonder de wagen erachter, en ook met alleen het schoftje, leidsels en hoofdstel. Als hij eenmaal van zijn plek is loopt hij prima. Stelling en buiging in stap gaat goed, geen problemen. Maar op het moment met aandraven gooit hij zijn hoofd omhoog en houd zijn kaken scheef ten opzichte van elkaar. Lijkt duidelijk ergens last van te hebben. De tandarts is inmiddels geweest en heeft het een en ander in zijn mond kunnen bijwerken. In de hoop dat het probleem opgelost zou zijn.. Dit is echter niet het geval. Hij blijft moeite hebben en verzet tonen, met name in overgangen van stap-draf, hoofd omhoog en geen buiging en stelling kunnen pakken. Na een poosje zo gereden te hebben lijkt het wel beter te gaan, nog niet zoals de bedoeling, maar hij loopt dan niet meer met zijn hoofd hoog in de lucht.

Ik gebruik een liverpool bit met tongboog. Heb een normale stang geprobeerd (zijn vorig menbitje) en hiermee leek het eerder erger te worden dan minder. Ik heb verder precies hetzelfde tuig en toebehoren als vorig seizoen.

Even op een rijtje:
- verzet met weg stappen (direct na inspannen, daarna niet meer in overgang halt-stap)
- in stap prima aanleuning/stelling
- overgang stap/draf spanning en verzet, hoofd omhoog en kaken scheef
- op den duur zakt dit weg en loop hij niet meer met zijn hoofd omhoog, mits ik geen stelling/aanleuning vraag

Ik ga zo weer een poging wagen om de oorzaak te vinden; dit keer door te kijken of hij ook dezelfde problemen geeft met enkel het hoofdstel aan de longe.. ben benieuwd. Het is van alles uitproberen, dingetjes aan het tuig/hoofdstel verstellen etc.. maar ik ben er nog niet uit helaas.

Mogelijk herkennen jullie zich in mijn verhaal en hebben jullie hierbij ervaringen/tips?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:54

De meeste problemen in de aanleuning voor komen weg uit problemen met de rug/achterhand. Ik denk dat je het meer moet zoeken in rugproblemen, pijn in het si-gewricht, dan in problemen met het bit.

elenaMM77

Re: problemen met overgang stap-draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:08

dit klinkt mij ook in de oren als probleem met de rug..
bij stilstand niets aan de hand..
eenmaal op gang redelijk..

maar issues bij het opschakelen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:34

Ik zou er een osteo/ fysio bij halen. Die van mij deed dit ook. Soms ook tong over het bit gooien.
Hij is nu een aantal keer behandeld en het gaat elke keer beter.

Ik rijd hem trouwens met een zilco liverpool bitje.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:34

Het eerste waar ik aan dacht... Nek, hals of rug.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:06

Ik ga mee met de adviezen om er een osteopaat bij te halen. :j .

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:14

Ik ga ook mee met de bovengenoemde reacties, maar daarnaast ook: geef je hem wel voldoende ruimte met je handen om weg te kunnen stappen c.q. overgangen te kunnen maken? Sommige menners houden onbewust (iets) teveel druk op de leidsels, waardoor het paard/pony blijft staan of moeite heeft om de overgang te maken.

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 13:31

Inmiddels ben ik longeer werk met hem gaan oppakken. Dit pakt ie goed op, ook met druk met behulp van bijzetteugel etc. Geen gekke dingen. Gisteren 10 minuten gelongeerd en vervolgens voor de wagen gezet. Dit pakte goed uit! Ik weet dus in welke hoek ik het verder moet gaan zoeken.. :) Bedankt voor jullie reacties!