streng aan zweng vast van onbekende wagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
claudiadvx

Berichten: 2799
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

streng aan zweng vast van onbekende wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 01:35

hoi bokt!
ik heb vanmiddag mijn sulky opgehaald! super blij mee natuurlijk alleen nu heb ik 1 probleempje.. hoe moet ik mijn strengen vastmaken aan mijn zweng? ik kan geen goede foto vinden van hoe mijn zweng eruit ziet, kan ik morgen een foto van maken. hij heeft 2 uitstekende dingen erop. wel een foto gevonden hoe mijn streng eruit ziet namelijk:
Afbeelding

ik wil er graag panieksluitingen op maar hoe moet ik die aan mijn zweng bevestigen? en hoe moet dan de streng daar weer aan :+
alvast heel erg bedankt! jullie zullen me voorral kunnen helpen met voorbeeld foto's
(overig krijg ik hulp bij de eerste keer inspannen)

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: streng aan zweng vast van onbekende wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 01:41

Ha, die ken ik! Ik heb ongelofelijk zitten kloten met die dingen. Ik zal eens zoeken in m'n foto's of ik foto's heb van mijn aanspanning in die vorm.
Ben je wel bekend met dat soort strengen en hoe je die "buigt" om de trekstang?

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 01:43

Ik hoop dat je aan deze foto wat hebt... Heb zelf niets beters op het moment. ;)


Afbeelding

xSCWx
Berichten: 7077
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 01:50

Ik begrijp het niet geloof ik, wat bedoel je nu precies? Je hebt een HCA sulky, daat zit een ijzerdraad door rolletjes als zweng. Aan het uiteinde van de ijzerdraden maak je een panieksluiting. Die klik je aan de streng.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 26-02-15 01:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Merlen

Berichten: 1613
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 01:51

Dit is een HCA sulky toch?
Die heeft toch geen zweng.Werkt met een touw systeem.
Je ziet 2 katrolletjes aan je sulky.Hier zou een soort touw tussen verbonden moeten zijn waar je aan de uiteinden je strengen aan vast maakt.

Edit: zoals xSCWx al zei.

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: streng aan zweng vast van onbekende wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 02:10

Je hebt een HCA sulky zo te zien. Daar hoort inderdaad een staalkabel + katrollen bij. De panieksluitingen maak je vast aan de staalkabels.

Echter heb jij strengen die enkel bedoeld zijn om met stroppen te rijden (dus niet met panieksluitingen). Je zal eerst je strengen moeten 'verbouwen'. Die vierkante gesp aan beide uiteinden van de strengen kun je voorzichtig door midden zagen met een ijzerzaagje. Dan hou je een kale strop over. Als je dan deze oogjes gebruikt,
http://www.demenner.nl/sleutels-sluitin ... O5jvHyG-_g
kun je die in je stengen zetten en kun je veilig en praktisch met panieksluitingen rijden. Anders dan wel eens wordt gedaan, zijn die vierkante gespen aan je strengen absoluut niet geschikt om met panieksluitingen te rijden.

Je kan dus gemakkelijk (en relatief goedkoop) je stengen zelf verbouwen voor het rijden met panieksluitingen, of je kan nieuwe strengen met D-ringen kopen. Dat laatste is een heel stuk duurder (en dan moet dat ook nog allemaal passen op je tuig).

Hier nog wat foto's van mijn vorige tuig (die had ook stropstengen, heb ik zelf 'verbouwd') ter verduidelijking:
Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik een 4wieler en dus een zweng heb, zitten dus de paniekhaken aan de zweng bevestigd. Jij hebt geen zweng, maar staalkabels met katrollen. De paniekhaken moeten bij jou dus aan de uiteinden van die staalkabel bevestigd worden.
Afbeelding

claudiadvx

Berichten: 2799
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 03:12

Die foto heb ik trouwens van internet haha ik heb geen hca sulky maar een soort van cavalettie zie foto hieronder zal morgen een foto van de zweng maken.
De foto laat dus zien wat voor strengen ik heb en niet welke sulky :)

Afbeelding

claudiadvx

Berichten: 2799
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 03:15

Chiave schreef:
Ik hoop dat je aan deze foto wat hebt... Heb zelf niets beters op het moment. ;)


[ [url=m/XoVzYD.png]Afbeelding[/url] ]



Deze ken ik wel! Ik wil alleen graag met panieksluitingen rijden aangezien ik de strengen dan zo los kan klikken

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: streng aan zweng vast van onbekende wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 03:28

oh, oké........ ik ging dus uit van een HCA met staalkabel als zweng.

In dat geval........... zou je detailfoto's van je zweng kunnen maken? met name van de zijkanten/uiteindes? Kans is groot dat daar geen 'gaten' in zitten om de panieksluitingen aan vast te maken. Die zal je dan moeten (laten) uitboren.

overigens is mijn ervaring met de cavalettie sulky's en bijbehorende zweng dat de stopstrengen telkens 'naar binnen' verschuiven.

Het is imo zeker aan te raden om met panieksluitingen te gaan rijden. Het is niet alleen veel veiliger in geval van nood, maar het is ook nog eens 10x zo snel in- en uitspannen en dus lekker praktisch, ook als er geen sprake is van een noodsituatie :)

claudiadvx

Berichten: 2799
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 03:36

Tuurlijk kan ik een detail foto maken! Zal ik morgen gelijk doen. Ik las al zoiets over boren etc. Gelukkig is de staleigenaar bijzonder handig :D dus dat komt helemaal in orde

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: streng aan zweng vast van onbekende wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 08:23

Wat ik heb gedaan met mijn zweng met dezelfde cavalettie:

Die pinnetjes er af zagen, dan houd je 2 gaatjes over waar precies de stangen van een panieksluiting doorheen passen. Dan de streng gewoon vast klikken aan de panieksluiting, en gaan met die banaan :D

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 08:36

Je hebt dus een zweng zonder gaatjes en stropstrengen en je wil met panieksluitingen rijden

Dan zou ik je streng bewerken zoals Joyciej gedaan heeft; dat lijkt me aan streng kant de juiste optie.

Er zijn ook tussen stukken voor maar dat maakt het geheel wel heel zwaar:
Afbeelding
Afbeelding

Aan wagen kant moet je of dit aanschaffen en er tussen doen:
Afbeelding

Of inderdaad gaatjes in je zweng maken, dmv van boren of pinnen verwijderen die er nu voor jan-met-de-korte-achternaam zitten

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:09

De opties die Toydoll noemt voor je strengen zijn idd ook een mogelijkheid.

Die strengbussen van foto 1 en 2 zijn ook een mogelijkheid, echter maakt het het geheel idd zwaar, daarnaast rammelt het vaak aan alle kanten. De strengbussen zijn ongeveer even duur als die oogjes die ik eerder postte.

Kortom; qua strengen zou ik er dus persoonlijk voor kiezen om dus de metalen vierkante gespen er af te zagen, en deze oogjes er in te zetten.

Zweng inderdaad aanpassen, er moeten gaatjes komen om de panieksluitingen te kunnen bevestigen.
Die tussenstukjes met panieksluitingen voor aan de wagenkant (foto 3 van Toydoll) zou ook een mogelijkheid zijn, echter als je relatief gemakkelijk er voor kan zorgen dat er gaatjes aan weerszijden van de zweng kunnen komen, waar de panieksluitingen doorheen passen, dan heb je e.a. ook niet nodig (scheelt ook weer in kosten en materiaal).

Pluttersput: oké, dat zou wel een hoop schelen, zou mooi zijn als dat zou passen! TS dan zou ik het idd op die manier proberen om je zweng aan te passen.

SaskiaPop
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-02-15

Re: streng aan zweng vast van onbekende wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:24

Strengen is inderdaad altijd heel handig voor je paard.

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: streng aan zweng vast van onbekende wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:59

Ik heb gewoon paniek haken aan die strengen zitten hoor. Zonder dat ik wat aangepast heb.
Die triangels zijn zo zwaar, dat vind ik nooit fijn aan een mini tuig.

claudiadvx

Berichten: 2799
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 22:11

Dus dat zou ook kunnen? Zou nog mooier zijn
edit:
Hierbij fotos van mijn zweng:

Afbeelding

Afbeelding

xSCWx
Berichten: 7077
Geregistreerd: 21-02-07

Re: streng aan zweng vast van onbekende wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:17

Ik had ook mijn paniekhaken aan de streng zitten. Maar dat was wel een hca dus veel gewicht hing er niet aan.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: streng aan zweng vast van onbekende wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:28

Ja diezelfde heb ik dus ook. Die puntdingetjes kun je er af zagen met een ijzerzaagje, en dan houd je mooie gaatjes over om de basis van je panieksluiting doorheen te steken. Werkt bij mij ideaal!
Het is overigens als ik het zo zie gewoon een echte cavaletti, alleen het oude model.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:20

Patty14 schreef:
Ik heb gewoon paniek haken aan die strengen zitten hoor. Zonder dat ik wat aangepast heb.
Die triangels zijn zo zwaar, dat vind ik nooit fijn aan een mini tuig.

Ja dat die triangels zwaar zijn, zei ik ook al,

maar paniekhaken aan strengen zonder aanpassingen zou ik zeker niet doen, dit gaat scheef zitten en krachten komen verkeerd uit.


De aanpassing van JoyCiej007 kost je maar een paar euro en is echt een veel beter oplossing.

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:03

Toydoll schreef:
Patty14 schreef:
Ik heb gewoon paniek haken aan die strengen zitten hoor. Zonder dat ik wat aangepast heb.
Die triangels zijn zo zwaar, dat vind ik nooit fijn aan een mini tuig.

Ja dat die triangels zwaar zijn, zei ik ook al,

maar paniekhaken aan strengen zonder aanpassingen zou ik zeker niet doen, dit gaat scheef zitten en krachten komen verkeerd uit.


De aanpassing van JoyCiej007 kost je maar een paar euro en is echt een veel beter oplossing.


Klopt. De vierkante gespen die normaal gesproken aan strengen zitten die enkel met een strop gereden kunnen worden, zijn niet geschikt om met paniekhaken te rijden. En dat is niet voor niks!

xSCWx
Berichten: 7077
Geregistreerd: 21-02-07

Re: streng aan zweng vast van onbekende wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:21

Ik had ronde 'gespen'. Heb niks gemerkt van scheef trekken, maar kan me voorstellen dat dat bij een vierkante wel gebeurd.

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: streng aan zweng vast van onbekende wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:01

Ik rij al heel lang zo en dat gaat prima. Strengen gaan niet schreef zitten en pony heeft er geen last van. Dus geen reden om mn hele tuig te gaan aanpassen.

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:02

Patty14 schreef:
Ik rij al heel lang zo en dat gaat prima. Strengen gaan niet schreef zitten en pony heeft er geen last van. Dus geen reden om mn hele tuig te gaan aanpassen.

Maar jij rijd met een hca toch?
Kracht die er op de strengen komt is minimaal bij hca omdat het zo weinig weegt.

Het is niet optimaal, maar het is te doen.

claudiadvx

Berichten: 2799
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: streng aan zweng vast van onbekende wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 21:13

Mn vriendin had hopelijk nog nog een stel paniekhaken liggen die ik kan overnemen, dan ga ik aan de slag! Tot die tijd ga ik met strop rijden :)

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:45

xSCWx schreef:
Ik had ronde 'gespen'. Heb niks gemerkt van scheef trekken, maar kan me voorstellen dat dat bij een vierkante wel gebeurd.

Als je ronde gespen had zonder extra flappen waren dit helemaal geen strop strengen, maar juist strengen speciaal voor panieksluiting.