[AR] Nog te realiseren Barefoot tuig, Wie denkt er mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zou je een schofje met pommel, dan wel tuig kopen van Barefoot?

Ja zeker! Heel fijn dat het schofje dan bijna op maat gemaakt kan worden door de pommel.
7 (21%)
Mocht het een normale prijsklasse zijn zou ik er zeker over nadenken.
21 (63%)
Nee, wat een onzin!
5 (15%)

Totaal aantal stemmen: 33

hannatjuh

Nog te realiseren Barefoot tuig, Wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 16:37

Hoi,

naar aanleiding van dit topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1815720&start=575
en naar aanleiding van dit product: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Grondwerk/Longeersingel-Save-my-Spine.html

We zijn ondertussen gekomen tot: Meer schoftvrijheid dmv de pommel, een borsttuig met meer drukverdeling en ergonomisch gevormd. zo ook de broek. uiteindelijk gemaakt van het softleder waar de zadels ook van gemaakt zijn.

Is er vraag naar een tuig met meer schoftvrijheid dan doorgaans? Zo ja, wat zou je er nog meer aan willen veranderen? En wat zijn de ideeën over de rest van het tuig?

Uiteindelijk zou het fijn zijn als we tot 1 of 2 ontwerpen kunnen komen die doorgegeven kunnen worden aan Pmarena hier op bokt. Zodat ze heeeeeeeeel misschien gemaakt kunnen worden. *\o/*

_00_0

Re: Nog te realiseren Barefoot tuig, Wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:45

Het lijkt mij een mooi principe. mijn shet verandert wel eens van vorm. zeker in het zomer seizoen en dan zie je soms toch dat het schoftje gaat drukken. een aanpasbare zou er dus voor zorgen dat we kunnen blijven mennen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:47

Pelryo schreef:
Het lijkt mij een mooi principe. mijn shet verandert wel eens van vorm. zeker in het zomer seizoen en dan zie je soms toch dat het schoftje gaat drukken. een aanpasbare zou er dus voor zorgen dat we kunnen blijven mennen.

idem dito hier!

Ik ben erg benieuwd of het betaalbaar en haalbaar is! :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:53

We hebben ooit een soortgelijk schoftje gehad met een wintec boom ipv een pommel dat was opzich een goed idee maar paste destijds ook niet goed op ons paard en gaf en probleem met de rugriem.
Ik vind het verder wel jammer dat je bijna geen tuigen hebt waarbij de broek nog gewoon met twee riemen over de rug zit, dat zit meestal veel beter dan een gevorkte riem.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:53

Nou ik ben wel benieuwd of jullie concreet iets kunnen bedenken a.d.h.v. duidelijke plaatjes, waar een soort basis-ontwerp aan zou moeten voldoen.

En dat echt anders is dan bestaande tuigen, dat het wel de moeite waard is om er een meer paardvriendelijke / comfortabele / anatomisch gevormde draai aan te geven waardoor het ook echt een artikel wordt dat een redelijk unieke en zeer welkome aanvulling is op het bestaande aanbod van schoftjes / tuigen :)

Als ik zoiets redelijk duidelijk "in beeld" heb en als klanten-behoefte aan de bazin van Barefoot kan presenteren dan is de kans al groter dat ze zich er in gaat verdiepen dan wanneer ik gewoon een losse flodder in tekst afvuur zeg maar :P

Ik heb al even via een mailtje geïnformeerd of ze in de mentuig-richting plannen heeft of verwacht te gaan krijgen.
Denk eigenlijk dat de kans erg klein is, maar wie weet....ik ben eigenlijk ook wel benieuwd :)

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:01

Ik zie hier als menner niet de toegevoegde waarde van in denk ik. Een goed passend tuig drukt niet op de schoft. Zeker niet als je een kwaliteitstuig koopt. Je kan een tuig niet met een zadel vergelijken omdat op een schoft totaal geen druk komt te staan, enkel je lamoen hangt eraan. mijn singels zitten ook nooit super strak, dit verklaart wel hoe weinig het kan drukken. Daarnaast heb je nog vele drukverdelers etc. Je hebt tegenwoordig emphaty borsttuigen die en druk verdelen en meer vrijheid bieden dus daar verzin je niks nieuws op, en een broek is het stukje tuig waar het paard mits het goed afgesteld is het minst last van hoort te hebben, bij een goed tuig zijn deze vaak al zacht onderlegd. En op welke markt wil je je richten, recreatief of wedstrijdgericht? kunstof of leer? Mensen willen weinig uitgeven aan een tuig dat zie je hier op bokt wel. En ik denk dat een barefoot tuig toch richting de prijs van een Zilco of vergelijkbaar tuig gaat, dus ik zo er overnadenken of hier idd wel een markt voor is.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:25

liedje89 schreef:
We hebben ooit een soortgelijk schoftje gehad met een wintec boom ipv een pommel dat was opzich een goed idee maar paste destijds ook niet goed op ons paard en gaf en probleem met de rugriem.
Ik vind het verder wel jammer dat je bijna geen tuigen hebt waarbij de broek nog gewoon met twee riemen over de rug zit, dat zit meestal veel beter dan een gevorkte riem.

Ideal heeft dat gewoon, in alle maten, materialen en kleuren, dus wat let je? :D

Ik voeg me toe bij shelltje, om druk meer te verdelen heb ik de ideal onderleggers, is toch net ff wat fijner, schoftjes zijn vaak zo smal.

Dus ik ben heel benieuwd wat er bijzonder is waarom we deze zouden willen kopen.

Anatomische zooi qua borsttuigen komt hier sws voor geen goud op de pony's.
Wel zou iets met meer vrijheid bij de singel/voorbenen wel fijn zijn. Maar of dat echt goed te realiseren is.

Ben wel heel benieuwd naar bijv schets of duidelijkere omschrijving wat een eventuele planning zou zijn, en waarom we het zouden (moeten) kopen :D

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 20:22

ok… misschien heb ik het niet helemaal goed duidelijk gemaakt maar ik ben geen verkoper oid van Barefoot dan wel tuigage. Dus eerlijk gezegd heb ik geen idee waarom je dit tuig zou moeten kopen (als het al in productie komt)

Ik wil met dit topic juist de mensen bereiken die net als ik of andere nog niet het "perfecte" tuig tegen zijn gekomen en een tuig van Barefoot wel zien zitten ivm de pommel, het leer of welke rede dan ook.
Voor mijzelf is de reden dat de pommel wel op maat gegoten lijkt te zijn voor mijn paard.

Kritiek is natuurlijk fijn en op zijn plaats maar onderbouw deze dan alsjeblieft goed zodat we er ook echt wat aan hebben. Het vragen naar waarom je dit zou moeten kopen, of er een markt voor is(ik denk dat de bazin van Barefoot dit moet bekijken) en hoe het er op de tekeningen uitziet zijn nogal loze vragen als er niet wordt meegedacht over het ontwerp.

Dus het is meer de bedoeling dat er meegedacht wordt over dit ontwerp zodat alle ideeën die er zouden zijn dan ook verwerkt kunnen worden in tekeningen of ontwerpen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:01

Wat verwacht je dan als ik vragen mag? Tuigen kunnen van merken al helemaal op.maat gemaakt worden, als je maar betaald.

Leer heb je ook al in alle soorten van verschillende merken in verschillende soorten kwaliteit.

Dus nee, lastig te zien waar je qua materiaal anders.moet kunnen zijn of worden.

Dan zou het aan de prijs liggen , of kwaliteit en hoe het afgewerkt is.

Dus er valt daarnaast vrij weinig te bedenken aan een tuig..

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:10

Zal eerlijk zijn: moest eerst eens opzoeken wat een pommel nu precies is. Mijn conclusie, een soort "losse boom" voor een boomloos zadel, zeg ik dat goed?

Ik ben altijd wel geïnteresseerd in noviteiten, zeker bij paarden met een aparte schoft of weinig bespiering langs de schoft zoals oudere of uit conditie geraakte paarden bijvoorbeeld kunnen hebben.
Hier heeft paard een schoftje van een Winner-tuig dat zijn schoft nét niet raakt wanneer het lamoen er in hangt. We zochten iets beters, heb inmiddels op stal een Ideal gepast, een Kieffer en 2 merkloze tuigen, maar alles zit minder goed of niet heel veel beter dan de Winner. Om de Winner toch iets vrijer te laten liggen heb ik bij Agradi een siliconen-drukverdeler gekocht, ontworpen om een zadel aan de voorzijde op te hogen en deze daarna op maat geknipt zodat hij niet uitsteekt achter het schofttuig. Moet er nog een hoesje omheen naaien en probleem voorlopig opgelost.

Een op maat gemaakte of naar het lichaam vormende pommel zou dus best ideaal kúnnen zijn, maar ik vraag me af of dat nog een beetje "smoelt". Een schoftje, zelfs in zware marathon-uitvoering is geen groot stuk harnachement en een pommel moet er niet uitspringen zoals op dat plaatje van de longeersingel. Dat ziet er niet uit.

Ergonomisch gevormde, drukverdelende borsttuigen bestaan al, de broek heeft dat niet nodig. Doorgaans komt daar maar weinig druk op te staan (de meeste wagens zijn geremd) en bovendien ook altijd van korte duur.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:27

Ik zou dan bijna denken dat je eerder richting verwisselbare kussens moet gaan voor de schoftjes.
Bredere/smallere
Hogere/lagere

Aan te passen aan het paard.

Maar als ik bijvoorbeeld naar een Vd wiel of v rijs tuig kijk, kunnen de kussens er ook makkelijk af om bijvoorbeeld op te laten vullen.
Weet eigenlijk niet hoe dat bij andere tuigen zit.

Ik ben bang dat er niet echt handel in gaat zitten.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:43

palousa_boy schreef:
Ik zou dan bijna denken dat je eerder richting verwisselbare kussens moet gaan voor de schoftjes.
Bredere/smallere
Hogere/lagere

Aan te passen aan het paard.

Maar als ik bijvoorbeeld naar een Vd wiel of v rijs tuig kijk, kunnen de kussens er ook makkelijk af om bijvoorbeeld op te laten vullen.
Weet eigenlijk niet hoe dat bij andere tuigen zit.

Ik ben bang dat er niet echt handel in gaat zitten.

zilco heeft al losse kussens onder de schoften deze kan je hoger of lager doen en pas maken aan de rug :)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:33

Eens met sheltje zie ik geen voordelen voor een mentuig.
Ons tuig raakt de schoft totaal niet. De singel zit sowieso niet strak. Er komt ook geen persoon bovenop te zitten, alleen het lamoen leunt erop.
Janouk heeft een ergonomisch borsttuig, dat vrijheid geeft in de schouder en drukverdeling.
En de broek heeft het paard minimaal last van tijdens een rit.
En het tuig is in onderdelen goed op maat te krijgen met de hulp van een goede tuigenmaker.

Ik zie geen voordelen
Laatst bijgewerkt door janouk op 09-12-14 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:36

hannatjuh schreef:
Hoi,

naar aanleiding van dit topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1815720&start=575
en naar aanleiding van dit product: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Grondwerk/Longeersingel-Save-my-Spine.html

We zijn ondertussen gekomen tot: Meer schoftvrijheid dmv de pommel, een borsttuig met meer drukverdeling en ergonomisch gevormd. zo ook de broek. uiteindelijk gemaakt van het softleder waar de zadels ook van gemaakt zijn.

Als je weet hoeveel kracht er soms op de strengen en het borsttuig komt als een paard goed moet aantrekken, denk ik dat het gebruik van softleder zoals op een zadel het meteen in stukken scheurt.
Een tuig heeft juist veel stevigheid nodig.
Ik wil best mee denken, maar ik zie hier geen heil in.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:45

De strengen zou je nog kunnen doen door er nylon in te verwerken. In de meeste strengen zit er wel een laagje verwerkt om het meer te kunnen belasten.
Dan de buitenkant van gewoon leer en de binnenkant van wat zachter leer..

Maar ook hier zie ik eigenlijk geen voordeel van.

Daarbij denk ik dat het snel modder en zand gaat verzamelen waardoor het erg gaat schuren.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:47

janouk schreef:
Eens met sheltje zie ik geen voordelen voor een mentuig.
Ons tuig ruikt de schoft totaal niet. De singel zit sowieso niet strak. Er komt ook geen persoon bovenop te zitten, alleen het lamoen leunt erop.
Janouk heeft een ergonomisch borsttuig, dat vrijheid geeft in de schouder en drukverdeling.
En de broek heeft het paard minimaal last van tijdens een rit.
En het tuig is in onderdelen goed op maat te krijgen met de hulp van een goede tuigenmaker.

Ik zie geen voordelen

Goed schoonhouden zeker :D :D :D

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:48

scherp, Echwel :D

typen is ook een vak :o?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:49

Zag het ook al staan, maar dacht nog houd je in houd je in :+

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:51

:z te weinig slaap zullen we maar zeggen :D :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:53

Ik zou het geen slecht concept vinden mits de pommels recht zijn. En serieus ik heb nog geen rechte gezien... Alleen hele scheve en wat minder scheve. Daarbij als je een wat zwaardere twee wieler hebt moet het wel goed de druk verdelen dus dan moet de vorm van de pommel wel echt passend zijn.

Ook ben ik benieuwd naar onderzoeken met druk metingen en hoe het op de langere termijn werkt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:56

Maar een schoftje krijgt bijna geen druk, zeker niet bij een 4wielige wagen (bij een 2 wieler als het goed is ook niet)..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:17

Ik zie geen voordelen en zou het ook niet kopen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:12

Ik zou het toch met drukmetingen eens nagaan. Het is geen stil staand iets, dus pieken kunnen denk ik nog best hoog zijn. En bij een twee wieler wil de de houder voor de lamoenen toch los/bewegend hebben als ik me goed herinner?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:20

Maar een drukmeting is bijna geen doen..

De ene menner singelt te strak aan, de ander juist te los
Het ene paard zet zn buik uit tijdens het vastmaken van de singel waardoor hij daarna weer erg los zit etc etc
Uiteraard heb je dit bij een zadel ook, maar daar zit je op, en kan aan de hand daarvan een drukmeting doen.

En als je 2span rijd, heb je helemaal geen lamoen maar houd het schoftje alleen de strengen en lijnen op z'n plaats, dus heb je al helemaal geen druk.
We hebben regelmatig zonder singel gereden en dan blijft het schoftje ook gewoon liggen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:07

Jammer dat je er anders over denkt.