Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
josien schreef:Het komt te vaak op onder drukken neer. Het paard word net zo lang achterna gezeten totdat het paard zich overgeeft. Zeer zeker slaan of schoppen kom je niet tegen. Maar mijn gevoel zegt me dat ze het paard onderdrukken op een andere manier. Doorzetten!
Probeer is zonder voor gevoel naar iemand te kijken of te luisteren.
josien schreef:Ik ben er helemaal mee eens dat je boven je paard moet staan. Op gelijke voet kan gewoon niet. Het is er boven of er onder.
Maar wat ik met onderdrukken bedoel is dat je het paard zo gezegt dwingt om te luisteren. Natuurlijk moet het paard luisteren. Maar als je het op de juiste manier met je paard omgaat. Dan wil hij graag met je mee doen. En dit niet omdat hij weet dat als hij niet luisterd een tik krijgt. Het paard moet alle vrijheid krijgen die het nodig heeft om zich zelf te ontwikkelen. En die vrijheid word steeds groter hoe verder je met je paard komt.
Oké in het begin kan het inderdaat nodig zijn als nood het paard een tik te geven. Maar hoe verder je komt hoe minder je hoeft te doen. En hoe meer vrijheid het paard kan krijgen. De vrijheid om zelf beslissingen te durven nemen. Om zelf iets engs te overwinnen. Geen paard dat vlak bij jouw blijft omdat hij bij jouw veilig voelt. Natuurlijk moet dit er zijn(veilig gevoel) Maar wil je dat het paard zich zelf ontwikkeld. Dan moet je hem de gelegenheid geven om zelf dingen op te lossen.
Je geeft hem dus de gelegenheid om dat te doen. Zonder daarbij je positie aan op te offeren.
Citaat:En als ik iets wil leren dan ga ik naar een leraar waar het mee klikt, en die geduldig is. Iemand die voortdurend uit zijn slof schiet als een leerling iets verkeerd doet, is in mijn ogen niet geschikt om iemand les te geven.
josien"]
Sanne ik zie Voest en Parelli als mensen waar het meer om geld als om de paarden gaat. Emiel Voest vind ik dan niet zo erg. Ook omdat ik veel dingen van hem goed vind.
Het verhaal ging over 6 apen in een hok.
In dat hok stond en hoge bar stoel met daarop bananen. Als een aap dan omhoog klom naar de bananen werd hij nat gegooit met koud water. Dit deden ze zo lang dat er geen van de apen meeer belangstelling had in de bananen. Ze haalden er toen 1 aap weg en zette er een ander voor terug. Deze nieuwe aap wilde de bananen pakken, maar werd door een andere aap weer terug getrokken. Elke keer haalden ze een aap weg en zette er weer een aap voor terug. Totdat er 6 andere apen in het hok zaten. Geen van de apen taalden naar de bananen. De reden wisten ze niet. Maar ze hadden van de andere apen geleert er niet aan te komen..
[/quote]
[quote="josien schreef:Met andere bewoording. Neem niet alles maar zo aan zonder dat je de reden weet.
josien"]
KFH begint inderdaad op een ander nivo dan Parelli. De stap om met de methode van Hempfling te werken is groter. De methode blijft ook moeilijker dan de andere methode's. Er word veel meer van de bereider verwacht. Zo is elke milimeter in het begin al te veel.
Toen ik met het boek van KFH begon. Waren er nog geen andere boeken waar echt uitleg werd gegeven over Nh op de markt. Dus ik had geen keus. Daar ik heel zelfstandig ben. Ben ik er dus doorheen gekomen. Maar uitgeleert op zijn methode raak ik nooit.
[/quote]
Raakt iemand ooit op een methode uitgeleerd? Ook bij PNH blijf je jezelf ontwikkelen. Van Partnership via Liberty en Harmony tot Refinement.
En in mijn ogen begint KFH bij refinement. Stap 1 en 2 slaat hij over. Jij zegt dat je er doorheen bent gekomen. Jij zult de nodige kennis van paarden hebben gehad, maar dat heeft niet iedereen die een jeugddroom vervult en op zijn dertigste een paard koopt die niet alles doet zoals het paard in je dromen dat altijd deed. En dan is het voor heel veel mensen heel fijn dat er mensen zijn met stappen 1 en 2. Omdat zij anders hun "droom"paard zouden hebben verkocht omdat het niet lukte of het gevaarlijk werd, en er misschien nooit meer aan waren begonnen.
[quote="josien"]
In de lessen gebruik ik verschillende methode's. Want zoals ik al zij. Iedereen heeft goede en slechte kanten. Overal haal ik de goede dingen uit. De rest laat ik zitten. Zo werk ik bij het ene paard geheel anders dan bij een ander paard. Maar het doel is het verzameld rijden op minimun signalen. Volkomen eenheid tussen paard en ruiter. Zowel lichamelijk als geestelijk. Juist dat laaste vind ik zo belangrijk.
[/quote]
Het doel van de klassieke dressuur is verzameld rijden op minimum signalen. Dat is ook het streven van de western, verzameling aan een los teugeltje. Dus waarom KFH? Andere manieren van aanpak werken ook.
Jij hebt de kennis in huis gehad om KFH op te pikken. Dat heeft niet iedereen. Daarom is in mijn ogen de methode KFH niet voor iedereen geschikt. En dat is Voest en Parelli wel.
[quote="josien schreef:Parelli heb ik nog nooit in levende lijve bezig gezien. Maar wat ik gelezen en van anderen gezien heb. Is mijn mening zoals ik beschreef. Mischien moet ik toch nog verder gaan kijken.
Emiel heb ik meerdere malen bezig gezien. Heb zelf ook mee gedaan met een clinic van hem.
Ik denk niet dat we tot elkaar kunnen komen .
ikke schreef:Ik ben afgelopen zondag toch wel een beetje afgeknapt op PNH. Ik heb niks tegen Pat, hij doet het welliswaar amerikaans, maar de demo's die ik in de jaren op de Equitana heb gezien waren wel leuk en gaven het gevoel "dat kan ik ook leren"
Ik vond de demo in Ahoy niet leuk. Eddy liet leuke dingen zien en was duidelijk voorzichtig met z'n paard, de jongen met dat bonte paardje deed het ook netjes, maar de presentator (sorry, slecht in Zwitsere namen) deed een meer dan vreselijke poging om Pat te imiteren, het was ook niet meer dan een slechte imitatie. Ik vond het geen reclame voor PNH.
Cassidy schreef:Tja, wat betreft dat slaafs gehoorzamen van die merrie: heb je de hengst van Birger al een keer gezien? Hetzelfde beeld hoor.
Zijn allebei instructeur level 3, de anderen level 2, Eddy met een paard dat hij nog niet zo lang heeft (en volgens de nieuwsbrief vreselijk angstig was dat ze hem uit Spanje hadden gekregen) en ik moet zeggen dat ik de schimmel beslist geen angstig paard meer vond.
josien schreef:Maar ik bedoel zoals Klaas al zei. Die touw halsters en andere spullen. Bij hem kost alles eens zo duur. Oké dan is het van beter kwaliteit. Maar om dan te zeggen dat je die echt nodig heb. Daar zet ik mijn vraag tekens bij.
ikke schreef:De hengst van Birger ken ik, geeft inderdaad soortgelijk beeld, hoewel dit merrietje minder doods was.