[NH]Wat vinden jullie van Klaus F. Hempfling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 11:55

Jep het is zeker slim. Maar zoals je Sanne niks voor mij. Iedereen is anders, en iedereen heeft weer zijn eigen manier.

Bij jouw lukte het niet met het boek. Bij mij juist wel. Tenminsten ik deed veel op het gevoel. Mijn paard was binnen twee maanden van een gevaarlijk niet te rijden paard, naar een rustig mee werkend paard geworden. Hij blijft heftig maar doet alles voor me. En dat heb ik hoofdzakelijk door de methode van Hemfling berijkt.
Over zijn persoon kan ik niks zeggen. ja ik hoor veel negatieve dingen over hem. Mij gaat het dan ook niet om hem, hoe hij is. Mij gaat het om de Methode en de omgang met de paarden.

Natuurlijk zijn de methode's van Emiel en Parelli niet verkeerd. Anders zouden de mensen die deze methode volgen niet zulke resultaten hebben. Toch vind ik in hun methode's dingen die ik zelf verkeerd vind. Het komt te vaak op onder drukken neer. Het paard word net zo lang achterna gezeten totdat het paard zich overgeeft. Zeer zeker slaan of schoppen kom je niet tegen. Maar mijn gevoel zegt me dat ze het paard onderdrukken op een andere manier. Doorzetten!

Probeer is zonder voor gevoel naar iemand te kijken of te luisteren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:56

josien schreef:
Het komt te vaak op onder drukken neer. Het paard word net zo lang achterna gezeten totdat het paard zich overgeeft. Zeer zeker slaan of schoppen kom je niet tegen. Maar mijn gevoel zegt me dat ze het paard onderdrukken op een andere manier. Doorzetten!

Probeer is zonder voor gevoel naar iemand te kijken of te luisteren.


Wat Parelli aan het doen is, is niet het onderdrukken van het paard, het is het paard ongemakkelijk maken als hij ongewenst gedrag vertoond. Dus als je dat met "achternazitten"bedoelt heb je gelijk. Maar is dat bij paarden onderling niet precies hetzelfde? Lopen paarden in een kudde niet ook achter een "boosdoender" aan, jagen hem op, jagen hem weg?

Parelli wil de leider zijn over zijn paarden (en daar komt normaal echt geen schoppen of slaan bij kijken). Wat Parelli wel doet is de intensiteit van de vraag verhogen. Hij suggereert iets, doet het paard het niet dan vraagt hij, doet het paard het dan nog niet, wordt de vraag wat nadrukkelijker, en als hij het dan nog niet doet eist hij het. Hij geeft het paard dan het gevoel dat hij hem levend vilt. Een beetje paard heeft het daarna begrepen. En de intensiteit van de vraag hoeft de volgende keer niet zo hoog te zijn.

Maar kijk eens naar paarden onderling? Een echt paard doet dat ook. Komt een paard te dicht bij een paard dat hoger staat in rang, dan gaan eerst de oren in de nek, reageert hij dan niet, wordt er een achterhoef opgetilt, reageert de tegenstander nog niet, dan pas vallen er klappen.

Dus is leiderschap onderdrukking? Wat denk je waar je zelf mee bezig bent? Jij staat beslist niet op gelijke voet met je paard, hij moet altijd nog naar je luisteren. Jij moet altijd nog konsekwent zijn met je paard. Dat jij als basis een paard hebt dat angstig is en gerustgesteld moet worden verandert niets aan het feit dat jij de leiding hebt, en dat het paard vertrouwen moet hebben in jou. Een dominanter dier moet juist terug worden gezet. En soms gaat dat er hardhandiger aan toe dan de methode KFH toestaat. Sommige dieren hebben soms even die ram nodig om je überhaupt te zien staan. Het opgeheven vingertje en "foei" roepen heeft daar gewoon geen zin.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 16:43

Ik ben er helemaal mee eens dat je boven je paard moet staan. Op gelijke voet kan gewoon niet. Het is er boven of er onder.
Maar wat ik met onderdrukken bedoel is dat je het paard zo gezegt dwingt om te luisteren. Natuurlijk moet het paard luisteren. Maar als je het op de juiste manier met je paard omgaat. Dan wil hij graag met je mee doen. En dit niet omdat hij weet dat als hij niet luisterd een tik krijgt. Het paard moet alle vrijheid krijgen die het nodig heeft om zich zelf te ontwikkelen. En die vrijheid word steeds groter hoe verder je met je paard komt.
Oké in het begin kan het inderdaat nodig zijn als nood het paard een tik te geven. Maar hoe verder je komt hoe minder je hoeft te doen. En hoe meer vrijheid het paard kan krijgen. De vrijheid om zelf beslissingen te durven nemen. Om zelf iets engs te overwinnen. Geen paard dat vlak bij jouw blijft omdat hij bij jouw veilig voelt. Natuurlijk moet dit er zijn(veilig gevoel) Maar wil je dat het paard zich zelf ontwikkeld. Dan moet je hem de gelegenheid geven om zelf dingen op te lossen.
Je geeft hem dus de gelegenheid om dat te doen. Zonder daarbij je positie aan op te offeren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 17:06

De druk die je op het paard moet leggen om te luisteren ligt aan het paard zelf en de intensiteit wordt geleidelijk aan ook minder. Je hebt steeds minder nodig, bij KFH, bij Parelli, bij Voest.

En natuurlijk moet het geen standaard programma worden dat het paard afraffelt om er maar van af te zijn. Daarom blijft het noodzakelijk je paard mentaal te blijven uitdagen...door veel verschillende dingen met hem te doen, met hem te spelen. En dat spelgedrag zie ik juist heel erg terug bij Pat Parelli. En nogmaals, Parelli slaat zijn paarden niet. Hij dwingt de paarden met zachte hand om hun aandacht op hem te vestigen en daar te houden. Dat doet hij door druk op de paarden te leggen, en deze weg te nemen als ze met hem bezig zijn. En dat doet niet alleen Parelli, maar iedere andere NH-er. Je kunt namelijk anders net zo goed tegen een paal gaan praten. Dat heeft hetzelfde effect.

Uit alles wat je nu opnoemt en waar ik de indruk van krijg dat jij denkt dat je het alleen bij KFH vindt: stel je eens open voor Parelli en consorten. En wat je zelf zegt: ga onbevooroordeeld eens kijken, misschien valt die onderdrukking die jij denkt te zien door de methode Parelli wel hartstikke mee? Ik heb de hengst van Birger Gieseke tijdens een demonstratie weleens de benen zien nemen, de Fries van Sylke, gisteren de schimmel van Eddy Modde...het zijn geen robots, en ze worden niet gedwongen om te luisteren, ze luisteren omdat ze dat willen, en ze luisteren ook weleens NIET!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 18:02

josien schreef:
Ik ben er helemaal mee eens dat je boven je paard moet staan. Op gelijke voet kan gewoon niet. Het is er boven of er onder.
Maar wat ik met onderdrukken bedoel is dat je het paard zo gezegt dwingt om te luisteren. Natuurlijk moet het paard luisteren. Maar als je het op de juiste manier met je paard omgaat. Dan wil hij graag met je mee doen. En dit niet omdat hij weet dat als hij niet luisterd een tik krijgt. Het paard moet alle vrijheid krijgen die het nodig heeft om zich zelf te ontwikkelen. En die vrijheid word steeds groter hoe verder je met je paard komt.
Oké in het begin kan het inderdaat nodig zijn als nood het paard een tik te geven. Maar hoe verder je komt hoe minder je hoeft te doen. En hoe meer vrijheid het paard kan krijgen. De vrijheid om zelf beslissingen te durven nemen. Om zelf iets engs te overwinnen. Geen paard dat vlak bij jouw blijft omdat hij bij jouw veilig voelt. Natuurlijk moet dit er zijn(veilig gevoel) Maar wil je dat het paard zich zelf ontwikkeld. Dan moet je hem de gelegenheid geven om zelf dingen op te lossen.
Je geeft hem dus de gelegenheid om dat te doen. Zonder daarbij je positie aan op te offeren.


dit klinkt precies zoals ik het zou doen. Hoe verder ik kom met parelli, hoe meer ik de overeenkomsten ga zien tussen kfh en parelli. Jammer dat de meesten alleen het begin van parelli zien, want het wordt gewoon heel langzaam opgebouwd. Ik vind trouwens kfh echt geweldig hoor, maar ik kan er niets mee, vind het ook heel knap dat jij er wel iets mee kunt. Ik vind alleen parelli beter omdat je daar geen natuurtalent hoeft te zijn om ook iets te bereiken met je paard.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 18:08

KFH begint gewoon veel hoger dan Parelli of Voest. Die verwacht al een beetje kennis van paardepsychologie, de rest begint echt bij de basis.

En als ik iets wil leren dan ga ik naar een leraar waar het mee klikt, en die geduldig is. Iemand die voortdurend uit zijn slof schiet als een leerling iets verkeerd doet, is in mijn ogen niet geschikt om iemand les te geven.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 20:06

Citaat:
En als ik iets wil leren dan ga ik naar een leraar waar het mee klikt, en die geduldig is. Iemand die voortdurend uit zijn slof schiet als een leerling iets verkeerd doet, is in mijn ogen niet geschikt om iemand les te geven.


Daar ben ik helemaal mee eens. Maar we hebben het hier over de methode van KFH.

KFH begint inderdaat op een ander nivo dan Parelli. De stap om met de methode van Hempfling te werken is groter. De methode blijft ook moeilijker dan de andere methode's. Er word veel meer van de bereider verwacht. Zo is elke milimeter in het begin al te veel.
Toen ik met het boek van KFH begon. Waren er nog geen andere boeken waar echt uitleg werd gegeven over Nh op de markt. Dus ik had geen keus. Daar ik heel zelfstandig ben. Ben ik er dus doorheen gekomen. Maar uitgeleert op zijn methode raak ik nooit.

Ik had niet gezegt dat in de methode van parelli geweld voor kwam. Juist van niet.

Alle NHers werken naar het zelfde toe. De volkomen harmonie tussen paard en ruiter. Iedereen gebruikt daarbij een andere manier.
Klaus heeft naar mijn mening net dat even meer, wat anderen niet hebben. Het verzameld rijden, hoge school rijden.

In de lessen gebruik ik verschillende methode's. Want zoals ik al zij. Iedereen heeft goede en slechte kanten. Overal haal ik de goede dingen uit. De rest laat ik zitten. Zo werk ik bij het ene paard geheel anders dan bij een ander paard. Maar het doel is het verzameld rijden op minimun signalen. Volkomen eenheid tussen paard en ruiter. Zowel lichamelijk als geestelijk. Juist dat laaste vind ik zo belangrijk.

Parelli heb ik nog nooit in levende lijve bezig gezien. Maar wat ik gelezen en van anderen gezien heb. Is mijn mening zoals ik beschreef. Mischien moet ik toch nog verder gaan kijken.
Emiel heb ik meerdere malen bezig gezien. Heb zelf ook mee gedaan met een clinic van hem.

Ik denk niet dat we tot elkaar kunnen komen Ach gut .

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:16

Ik heb op Paard ahoy vandaag ook een man gezien die aan parelli deed, en ik ben het met josien eens dat ik het te doorzetterig vind. Het paard wordt mi teveel gedwongen om iets te doen. Daar hou ik persoonlijk niet zo veel van. Maar iedereen zijn, manier toch?

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:07

josien"]
Sanne ik zie Voest en Parelli als mensen waar het meer om geld als om de paarden gaat. Emiel Voest vind ik dan niet zo erg. Ook omdat ik veel dingen van hem goed vind.
Het verhaal ging over 6 apen in een hok.
In dat hok stond en hoge bar stoel met daarop bananen. Als een aap dan omhoog klom naar de bananen werd hij nat gegooit met koud water. Dit deden ze zo lang dat er geen van de apen meeer belangstelling had in de bananen. Ze haalden er toen 1 aap weg en zette er een ander voor terug. Deze nieuwe aap wilde de bananen pakken, maar werd door een andere aap weer terug getrokken. Elke keer haalden ze een aap weg en zette er weer een aap voor terug. Totdat er 6 andere apen in het hok zaten. Geen van de apen taalden naar de bananen. De reden wisten ze niet. Maar ze hadden van de andere apen geleert er niet aan te komen..
[/quote]

[quote="josien schreef:
Met andere bewoording. Neem niet alles maar zo aan zonder dat je de reden weet.


Dat verhaaltje is al zo oud als de weg naar Rome dus zo origineel wil ik het niet noemen.
Op de middelbare school krijg je het meestal al te horen bij het onderwerp gedrag.

Wat ik niet begrijp is waarom je Voest dan weer anders vind dan Parelli? Even commercieel hoor, hij is zelfs samen gaan werken met Bartels om een slaatje uit elkaar te kunnen slaan.
Maar probeert niet iedereen goed geld te verdienen met wat hij goed kan?

Overigens heeft Hempling nu ook een school (op een of ander noordelijk eilandje Verward ) En die opleiding is me een partij duuuur!
Zo heeft ieder iets nietwaar..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:31

josien"]
KFH begint inderdaad op een ander nivo dan Parelli. De stap om met de methode van Hempfling te werken is groter. De methode blijft ook moeilijker dan de andere methode's. Er word veel meer van de bereider verwacht. Zo is elke milimeter in het begin al te veel.
Toen ik met het boek van KFH begon. Waren er nog geen andere boeken waar echt uitleg werd gegeven over Nh op de markt. Dus ik had geen keus. Daar ik heel zelfstandig ben. Ben ik er dus doorheen gekomen. Maar uitgeleert op zijn methode raak ik nooit.
[/quote]

Raakt iemand ooit op een methode uitgeleerd? Ook bij PNH blijf je jezelf ontwikkelen. Van Partnership via Liberty en Harmony tot Refinement.
En in mijn ogen begint KFH bij refinement. Stap 1 en 2 slaat hij over. Jij zegt dat je er doorheen bent gekomen. Jij zult de nodige kennis van paarden hebben gehad, maar dat heeft niet iedereen die een jeugddroom vervult en op zijn dertigste een paard koopt die niet alles doet zoals het paard in je dromen dat altijd deed. En dan is het voor heel veel mensen heel fijn dat er mensen zijn met stappen 1 en 2. Omdat zij anders hun "droom"paard zouden hebben verkocht omdat het niet lukte of het gevaarlijk werd, en er misschien nooit meer aan waren begonnen.

[quote="josien"]


In de lessen gebruik ik verschillende methode's. Want zoals ik al zij. Iedereen heeft goede en slechte kanten. Overal haal ik de goede dingen uit. De rest laat ik zitten. Zo werk ik bij het ene paard geheel anders dan bij een ander paard. Maar het doel is het verzameld rijden op minimun signalen. Volkomen eenheid tussen paard en ruiter. Zowel lichamelijk als geestelijk. Juist dat laaste vind ik zo belangrijk.
[/quote]

Het doel van de klassieke dressuur is verzameld rijden op minimum signalen. Dat is ook het streven van de western, verzameling aan een los teugeltje. Dus waarom KFH? Andere manieren van aanpak werken ook.
Jij hebt de kennis in huis gehad om KFH op te pikken. Dat heeft niet iedereen. Daarom is in mijn ogen de methode KFH niet voor iedereen geschikt. En dat is Voest en Parelli wel.

[quote="josien schreef:
Parelli heb ik nog nooit in levende lijve bezig gezien. Maar wat ik gelezen en van anderen gezien heb. Is mijn mening zoals ik beschreef. Mischien moet ik toch nog verder gaan kijken.
Emiel heb ik meerdere malen bezig gezien. Heb zelf ook mee gedaan met een clinic van hem.

Ik denk niet dat we tot elkaar kunnen komen Ach gut .


Jammer van die laatste zin, Josien. Je zegt net zelf dat je misschien toch verder wilt gaan kijken, en dat had ik erg leuk gevonden. Het is een gemis dat je Pat niet zelf bij een clinic of een snuffeldag hebt meegemaakt. Walter Degenschatz en Birger Gieseke hebben net niet de charisma (hoor mij nou, begin ik ook al) die Pat Parelli heeft. Menigen, principes zijn er om overboord gegooid te worden. Ik hoop dat je engels een beetje goed is. Is het goed, dan ik stel voor dat je een keertje gaat kijken op www.parelli.com, de online artikelen doorleest, de problemen bekijkt waar anderen mee komen met de antwoorden van Pat.

En als ik dan een filmpje voor ogen haal waar KFH een levensgevaarlijk hengst uit de box haalt, en ik lees dan de reactie van Pat op het omgaan met een hengst op: http://www.parelli.com/literature/artic ... llions.htm , dan ben ik van mening dat KFH zijn eigen grenzen misschien wel kent, maar de grenzen van zijn studenten niet. Het is gewoon levensgevaarlijk om zoiets te laten zien (volgens mij stond het ook op een video die van hem te koop is? Weet ik niet precies, daar wil ik vanaf zijn). Laat staan mensen in een vroeg stadium de waan te brengen dat zij dat ook kunnen.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:19

gister een show op paard ahoy gezien van parelli nedeland.
Sorry, heel mooi wat ze kunnen met paarden!
echt daar heb ik respect voor, vind alleen dat het veel te circus achtig wordt aangeboden, en van kijk wat ik kan!
Beetje jammer, maar weinig informatie over hoe en waarom, beetje erg show achtig.
en dan kijk je naar die prijzen! oei!
touwhalsters voor 39 euro! dat terwijl er een andere kraam ze voor 8 euro verkocht!

daaren tegen heb ik wel twee boeken van Klaus gekocht, de laatste twee.
en ja hij was de man die echt een voorbeeld voor mij is! ook kwa rijden (@josien Lachen )

verder heb ik ook ff naar een clinic van emiel voest gekeken, jammer hij was door zijn rug gegaan en gaf een open les. die vrouw die hij les gaf kon er nog niet zo veel van, en deed soms dingen tsja en liep soms (de hele tijd ongeveer) voor op wat emiel vertelde.
Daar schoot IK niets mee op, heb emiel ook al 4 keer gezien dus jah.

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:26

Ik ben afgelopen zondag toch wel een beetje afgeknapt op PNH. Ik heb niks tegen Pat, hij doet het welliswaar amerikaans, maar de demo's die ik in de jaren op de Equitana heb gezien waren wel leuk en gaven het gevoel "dat kan ik ook leren"
Ik vond de demo in Ahoy niet leuk. Eddy liet leuke dingen zien en was duidelijk voorzichtig met z'n paard, de jongen met dat bonte paardje deed het ook netjes, maar de presentator (sorry, slecht in Zwitsere namen) deed een meer dan vreselijke poging om Pat te imiteren, het was ook niet meer dan een slechte imitatie. Ik vond het geen reclame voor PNH.
Het verwijt dat het Pat en Emiel (en ok al die anderen) om geld gaat, dat verwijt kan ik dan net zo goed aan het adres van Josien richten, ik wed dat die lessen ook niet gratis zijn. Het gaat KFH net zo hard om geld, ook al zegt ie van niet. Die opleiding in Denemarken, die al werd aangehaald, die kost een godsvermogen en of je er uiteindelijk meer leert dan elders, dat wens ik te betwijfelen. Ervaring kun je niet leren, die moet je opdoen. Het is bevorderlijk om dat te doen bij iemand die heel goed met paarden om kan gaan, maar of je daar nou per se voor bij KFH of PP moet zijn, dat betwijfel ik.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:29

De manier van presenteren van Parelli is wat Amerikaans, maar wel vlot en met muziek erbij. Natuurlijk wil je op zo'n demonstratie zien wat je met het systeem kunt bereiken. De clinic van Voest vond ik tam, hij miste vaart. Het paard dat werd gebruikt had duidelijk een heel klassieke opleiding genoten (eigenaresse kreeg er ook een compliment voor) Maar het meisje in het midden bakte er niet zo veel van, en de helft van de tijd liep de hengst over haar heen. In mijn ogen ook geen visitekaartje.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:32

ikke schreef:
Ik ben afgelopen zondag toch wel een beetje afgeknapt op PNH. Ik heb niks tegen Pat, hij doet het welliswaar amerikaans, maar de demo's die ik in de jaren op de Equitana heb gezien waren wel leuk en gaven het gevoel "dat kan ik ook leren"
Ik vond de demo in Ahoy niet leuk. Eddy liet leuke dingen zien en was duidelijk voorzichtig met z'n paard, de jongen met dat bonte paardje deed het ook netjes, maar de presentator (sorry, slecht in Zwitsere namen) deed een meer dan vreselijke poging om Pat te imiteren, het was ook niet meer dan een slechte imitatie. Ik vond het geen reclame voor PNH.


Dat bedoelde ik met het verschil in "charisma" tussen Pat en Walter Degenschatz/Birger Gieseke.
Ben dus niet de enige die dat zo ziet.
Walter Degenschatz was aan het eind van de demonstratie ook heel snel vertrokken. Die had misschien meer enthousiasme van het publiek verwacht?

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:59

Was dat stippelbeest een hengst? Niks van gemerkt, dan was ie toch wel opgevoed, maar volgens mij was het een je-weet-wel hengst.
Die demo miste inderdaad vaart. Ik vond ook dat Emiel te veel praatte, zeker in het begin, zonder daarbij iets te laten zien, dat was toch een gemiste kans.
Over Birger Gieseke kan ik kort zijn, die doet, zoals Ernest van Loon dat noemt, aan kadaverdisipline, al was het paardje van Water ook wel erg op hem gericht, waar de twee anderen nog eens een loopje namen met hun baas *LOL* Het feit dat ze beiden dat goed opvingen vindt ik eigenlijk een veel groter bewijs van horsemanship dat de overdreven volgzaamheid van het paardje van Walter, dat kwam toch akelig in de buurt van onderdrukking.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:03

Stippel was idd hengst. Ik heb toch duidelijk wat zien hangen...Haha!

Tja, wat betreft dat slaafs gehoorzamen van die merrie: heb je de hengst van Birger al een keer gezien? Hetzelfde beeld hoor.
Zijn allebei instructeur level 3, de anderen level 2, Eddy met een paard dat hij nog niet zo lang heeft (en volgens de nieuwsbrief vreselijk angstig was dat ze hem uit Spanje hadden gekregen) en ik moet zeggen dat ik de schimmel beslist geen angstig paard meer vond.

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:55

hoi

ik ben jullie discussie met veel interesse aan het volgen.

ik vind KFH geweldig, maar id soms te vaag met diepgaande uitleg, je weet bij hem niet goed hoe te beginnen. Alhoewel zijn levenstijl en opvattingen me persoonlijk wel meer raken.
Parelli is dan weer veel duidelijker, maar id soms wat commercieler naar mijn gevoel. Hij is wel realistischer.

Ik probeer gewoon van alle "goeroes" een beetje te pikken en toe te passen, en dat werkt ook.
Kbegin ook wel meer van mening te worden dat een paard je echt als leider moet aanzien, want dat dan pas het echte respect volgt. Niet altij makkelijk!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 20:17

cassidy. Toen ik uit nood begon met de methode van KFH, was ik pas 13. Dus zoveel wist ik nog niet van paarden. Hoewel ik wel altijd goed in paarden kon inleven en ze begrijpen.
Ik denk dat het vooral in je karacter ligt of je er komt met de methode van KFH.
Wat je zegt van die video van die wilde hengst. Ik niet weet niet. Heb de video van KHF maar ik kom daar geen wilde gevaarlijke hengst tegen. In zijn nieuwe boek wel.
Ik ben het met je eens als het zo is wat je zij. Dat het gevaarlijk is om dat te laten zien. Zonder er bij te zeggen dat je dit echt niet zelf moet proberen. Die beelden geven de ilusie dat het heel makkelijk is, wat helemaal niet zo is.

Ik kon door omstandigheden niet naar Paard ahoi. Vind het wel echt jammer. Want ik hoor hier wel verschillende verhalen. Maar heb ze dus niet met eigen ogen gezien.

Ikke, wat je zegt dat ik het ook niet voor niks lessen geef. Dat klopt. Maar doe het niet om rijk te worden, of om bekent te worden.
Pat moet er zeker ook van leven. Dus ik vind het helemaal niet erg dat hij veel geld vraagt voor zijn lessen. De video en boeken vind ik heel slim. En natuurlijk heel fijn voor die gene die zijn methode willen gaan volgen. Maar ik bedoel zoals Klaas al zij. Die touw halsters en andere spullen. Bij hem kost alles eens zo duur. Oké dan is het van beter kwaliteit. Maar om dan te zeggen dat je die echt nodig heb. Daar zet ik mijn vraag tekens bij.

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 20:23

Cassidy schreef:
Tja, wat betreft dat slaafs gehoorzamen van die merrie: heb je de hengst van Birger al een keer gezien? Hetzelfde beeld hoor.
Zijn allebei instructeur level 3, de anderen level 2, Eddy met een paard dat hij nog niet zo lang heeft (en volgens de nieuwsbrief vreselijk angstig was dat ze hem uit Spanje hadden gekregen) en ik moet zeggen dat ik de schimmel beslist geen angstig paard meer vond.


De hengst van Birger ken ik, geeft inderdaad soortgelijk beeld, hoewel dit merrietje minder doods was.
Die schimmel van Eddy was oplettend maar maakte geen angstige indruk. Ik moet uit bovenstaand toch niet concluderen dat je bij level 3 een doods-volgzaam paard moet tonen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 11:25

Ik denk dat je heel erg het risico loopt dit beeld te krijgen als je als instructeur iedere dag (bij wijze van spreken) een demonstratie staat te geven. Walter Degenschatz is pas sinds kort level 3, Birger geloof ik al een paar jaar.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 11:39

josien schreef:
Maar ik bedoel zoals Klaas al zei. Die touw halsters en andere spullen. Bij hem kost alles eens zo duur. Oké dan is het van beter kwaliteit. Maar om dan te zeggen dat je die echt nodig heb. Daar zet ik mijn vraag tekens bij.


Ik hoor wel vaker dat men de spullen duur (te duur) vindt, en dat het met minder ook wel kan. Pat heeft heel erg lang gezocht naar de correcte materiaal voor zijn spullen, ontwikkeld het ook nog steeds verder. Natuurlijk kun je hetzelfde bereiken met minder, met zelfgemaakt. Maar de uiteindelijke finesse bereik je alleen maar met de beste spullen. Pat heeft bij het uitproberen al de nodige ervaringen opgedaan, daar hoef jij niet meer aan te beginnen.

Neem de leadrope van Pat: hij heeft een speciale sluiting die niet open kan schieten, het gedeelte direct na de sluiting van de leadrope is verzwaard. Dus als je via het bewegen van het touw een aanwijzing geeft om het paard bijvoorbeeld achterwaarts te laten staan, en je stopt met bewegen, dan hangt het touw onmiddelijk stil, en beweegt niet nog even verder (en geeft daardoor de beweging van het touw nog even verder door, terwijl jij allang gestopt was met die aanwijzing). Probeer het maar eens, neem een touw van 4 meter, laat iemand anders het vasthouden. Je beweegt ermee, stopt met de beweging. Zie zelf hoe de beweging in het touw nog verdergaat terwijl je zelf gestopt bent. Je kunt dus beter inwerken. Maar als je niet anders weet, dan merk je het verschil waarschijnlijk ook niet.
Dus inderdaad, het kan met minder. Of je uiteindelijk dezelfde finesse bereikt betwijfel ik.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 12:03

Ik gebruik de spullen niet van Pat. Gewoon omdat ik op een andere manier werk, en dus die spullen niet nodig heb.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 12:30

Op het moment dat je met de derde level bezig bent bij Pat, heb je die spullen ook niet meer nodig. KFH, heb ik al eerder gezegd, begin bij level 3. Voor stap 1 en 2 heb je tools nodig. En dan zou ik persoonlijk willen adviseren het beste te gebruiken wat er is.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 14:46

cassidy kun je me in het kort uitleggen wat level 1 en 2 zijn. Omdat je zegt dat Klaus die overslaat.
Naar mijn gevoel begint hij wel aan het begin. Maar voor mensen die er niet mee bekent zijn. Kan het lijken dat hij wat over slaat. Hij begint inderdaat op een hoger niveau. Maar wel met de begin oefeningen.

KHF vraagt van het begin al voledige consentratie en beheerstheid van je zelf. Als je voordien alles met slaan oploste of door kracht. Dan is dat echt niet makkelijk om in een keer zonder dat te doeten doen.

prompter

Berichten: 11119
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 14:59

ikke schreef:
De hengst van Birger ken ik, geeft inderdaad soortgelijk beeld, hoewel dit merrietje minder doods was.


Zijn jullie op 3 oktober in Keulen geweest? Lena's Paul (vnl gereden door Pat) was daar een stuk levendiger dan voorheen, en hij ging af en toe ook doodleuk zijn eigen gang *LOL*.
Paul heeft een flinke tijd vakantie gehad, dat heeft hem een hoop goed gedaan, dat slaafse was er vanaf, óók als Birger met hem aan het werk was Lachen.