[HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:41

Ik denk dat mensen eerder voor een marathon kiezen, of een dressuur wedstrijd.

Ik kies voor nu vaak ook voor een andere wedstrijd ivm de afstand van de wedstrijden. Want eerst 3 uur op de trailer, dan de wedstrijd rijden en nog eens 3 uur terug vind ik echt te heftig voor mijn pony's.

Wescha
Berichten: 740
Geregistreerd: 12-12-17

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:44

Wij willen heel graag mendurance gaan rijden. Maar er iets niets op normale reisafstand. Allemaal ruim 2 uur rijden. En dan kiezen wij inderdaad voor een andere wedstrijd.
Wij hebben er nu 3 uitgekozen. Barchem, echten en ?? Ook om het haalbaar te houden qua kosten aan benzine, maar ook evt overnachtingskosten

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 00:26

Ik zit in het noorden, dus ik vind alleen Echten dichtbij genoeg. :o
Ik vind het best om 2 uren in de auto te zitten voor een niet fysiek inspannend evenement zoals de xtreme trail in Empe. Maar op wedstrijd is toch hele andere koek om dan daarna nog zo lang op de trailer te staan voor de pony. En daarnaast ga ik liever niet verder dan ongeveer een uur van huis alleen met de trailer. En ik krijg mijn moeder echt zo gek niet om mee te gaan en vervolgens niks te doen hebben voor 2-3 uren. Ik kan namelijk echt niet met mijn concentratie en spanning ook nog een lange autorit terug maken zonder dat er fouten in sluipen. Had anders graag meegedaan, meneer heeft conditie zat. We trainen namelijk voor Epe. Maar misschien in de toekomst met tweespan en dan moeders mee als groom op de kar (dan heeft ze ten minste iets te doen ook :P )

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 05:50

Okay,voor jullie dan de afstand, dat is wel begrijpelijk, zit zelf in t midden van het land, dus alles binnen 2 uur bereikbaar. Maar er zitten veel meer menners in t midden en blijf me afvragen waarom. Hier in t dorp hoor ik veel dat ze verkeer niet zien zitten of graag binnen rijden. Ben gewoon benieuwd of dat de grootste redenen zijn.

pjer
Berichten: 1604
Geregistreerd: 18-03-05

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 09:51

Voor mij is het vooral dat mijn paard zich nog niet gedraagt op locatie (lees, hij is compleet van slag en doet vrij extreem wild en lomp) dat gaan we trainen en daarna doen we graag mee met medurance.
Ik sta op een menstal en de algehele mening als je het over mendurance hebt is of dat het onbekend is, of men ziet het als een georganiseerde buitenrit en niet als een wedstrijd. Het is niet spectaculair genoeg of zo. Verder zijn het toch voornamelijk boscrossers bij ons dus op zich wel de juiste doelgroep.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:14

Ik wilde altijd graag mendurance rijden. Ik zit ook al vanaf het begin in dit topic. Inmiddels alles op orde, menwagen en trailer, maar eigenlijk geen interesse meer. Als ik naar het bos ga (wonen niet bij het bos) dan wil ik fijn ontspannen rijden en niet op tijd. Dat is mijn reden om niet in te schrijven (naast dat alleen Etten-Leur een beetje in de buurt is).

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 18:47

pjer schreef:
Voor mij is het vooral dat mijn paard zich nog niet gedraagt op locatie (lees, hij is compleet van slag en doet vrij extreem wild en lomp) dat gaan we trainen en daarna doen we graag mee met medurance.
Ik sta op een menstal en de algehele mening als je het over mendurance hebt is of dat het onbekend is, of men ziet het als een georganiseerde buitenrit en niet als een wedstrijd. Het is niet spectaculair genoeg of zo. Verder zijn het toch voornamelijk boscrossers bij ons dus op zich wel de juiste doelgroep.



Okay, goed om te weten dit, dus we moeten meer bekendheid geven aan deze tak van sport, zeker geen gezelligheidsrit, serieuze wedstrijden. Endurance begon ook best moeizaam ooit en is nu ook uitgegroeid tot serieuze sport, moet met de mendurance ook lukken.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 18:52

LinSa schreef:
Ik wilde altijd graag mendurance rijden. Ik zit ook al vanaf het begin in dit topic. Inmiddels alles op orde, menwagen en trailer, maar eigenlijk geen interesse meer. Als ik naar het bos ga (wonen niet bij het bos) dan wil ik fijn ontspannen rijden en niet op tijd. Dat is mijn reden om niet in te schrijven (naast dat alleen Etten-Leur een beetje in de buurt is).


Ja, je moet er wel enthousiast van worden, tuurlijk. Wie weet zien we je toch een keer en wordt je ook besmet met het mendurance virus. Waalwijk is ook vlakbij Etten-Leur, zijn er al twee :)

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 21:54

Ik ben in 2007 al begonnen met bekendheid proberen te geven. Ik heb een paar jaar op Paard en Koets de stand gedaan en demo’s gereden, in het noorden bij de kringvergadering presentatie’s gegeven, in een aantal tijdschriften gestaan met uitleg en ook hier op Bokt altijd geprobeerd. De laatste jaren gepoogd om met aantrekkelijke reglementen de shettenmenners aan te trekken gezien die niet echt meer welkom zijn op de samengestelde wedstrijden maar ik heb het een beetje opgegeven. Bij mijn wedstrijd kreeg ik nog wel 25 a 30 spannen aan de start. Dat was nog best wel leuk om te organiseren. Maar dan moest ik best veel mensen en verenigingen persoonlijk aanspreken of aanschrijven. Ik weet niet waarom het niet lukt. Het is zo’n leuke sport en de sfeer is zo leuk. Ik mis het wel. Helaas 1 pony van 24 met spat en de andere is met 29 jaar en kan niet meer meekomen.

Wescha
Berichten: 740
Geregistreerd: 12-12-17

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:02

Met mijn eigen aanspanning is het gewoon niet leuk om te doen. Die is zo onrustig als hij ziet dat hij kan inhalen. Dan heb ik mijn handen er vol aan. En is het niet meer leuk.

Zal het misschien ook te maken hebben met grooms vinden? Ik kan gewoon onvoldoende trainen omdat ik niet altijd iemand mee kan krijgen

Een aantal jaren terug als groom meegeweest in Onstwedde. Was echt genieten.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 06:41

Maar in allle andere mensporten heb je ook een groom nodig en daar is wel belangstelling voor. Zelfs voor georganiseerde ritten.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 07:38

Napie schreef:
Maar in allle andere mensporten heb je ook een groom nodig en daar is wel belangstelling voor. Zelfs voor georganiseerde ritten.


Ja, dat denk ik ook. Soms biedt een groom zich aan, maar de meeste menners hebben wel vaste grooms.

Weet van de begintijd van de endurance dat het ook moeizaam startte, ruiters keken er tegen aan als een soort buitenrit ipv een wedstrijd en nu is de endurance toch populair.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 07:43

Wescha schreef:
Met mijn eigen aanspanning is het gewoon niet leuk om te doen. Die is zo onrustig als hij ziet dat hij kan inhalen. Dan heb ik mijn handen er vol aan. En is het niet meer leuk.

Zal het misschien ook te maken hebben met grooms vinden? Ik kan gewoon onvoldoende trainen omdat ik niet altijd iemand mee kan krijgen

Een aantal jaren terug als groom meegeweest in Onstwedde. Was echt genieten.


Die beginstress ken ik ja, en de eerste wedstrijden met druktemakers zijn nooit leuk en ontspannen, maar ik zie het wel als leerproces voor ze, na 2 seizoenen mendurance maak je ze de pis niet meer lauw. Als er paarden of koeien mee rennen langs een wei, had ik er voorheen 2 in paniek voor de kar, maar nu zijn ze daar zo fijn in getraind, met die wedstrijden, ze kijken wel even, maar dat is het ook. Dus voor mij persoonlijk beste leerschool ooit voor ze, die mendurance.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 07:45

Napie schreef:
Ik ben in 2007 al begonnen met bekendheid proberen te geven. Ik heb een paar jaar op Paard en Koets de stand gedaan en demo’s gereden, in het noorden bij de kringvergadering presentatie’s gegeven, in een aantal tijdschriften gestaan met uitleg en ook hier op Bokt altijd geprobeerd. De laatste jaren gepoogd om met aantrekkelijke reglementen de shettenmenners aan te trekken gezien die niet echt meer welkom zijn op de samengestelde wedstrijden maar ik heb het een beetje opgegeven. Bij mijn wedstrijd kreeg ik nog wel 25 a 30 spannen aan de start. Dat was nog best wel leuk om te organiseren. Maar dan moest ik best veel mensen en verenigingen persoonlijk aanspreken of aanschrijven. Ik weet niet waarom het niet lukt. Het is zo’n leuke sport en de sfeer is zo leuk. Ik mis het wel. Helaas 1 pony van 24 met spat en de andere is met 29 jaar en kan niet meer meekomen.


25 aanspanningen, daar kunnen we nu alleen nog maar van dromen, maar heb er alle vertrouwen in dat de menners deze mooie sport gaan ontdekken.

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 14:48

Wij gaan morgen mee doen met de kinderendurance.. en aangezien we met de koets gaan is het in ons geval de kindermendurance :D

Kind heeft er al helemaal zin in.. is nu de koets aan t poetsen en heeft de kleren die hij aan wil al de hele week klaar liggen :Y)

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 16:49

Licor schreef:
Wij gaan morgen mee doen met de kinderendurance.. en aangezien we met de koets gaan is het in ons geval de kindermendurance :D

Kind heeft er al helemaal zin in.. is nu de koets aan t poetsen en heeft de kleren die hij aan wil al de hele week klaar liggen :Y)


Geweldig!! Wordt genieten!

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 21:32

Napie schreef:
Ik ben in 2007 al begonnen met bekendheid proberen te geven. Ik heb een paar jaar op Paard en Koets de stand gedaan en demo’s gereden, in het noorden bij de kringvergadering presentatie’s gegeven, in een aantal tijdschriften gestaan met uitleg en ook hier op Bokt altijd geprobeerd. De laatste jaren gepoogd om met aantrekkelijke reglementen de shettenmenners aan te trekken gezien die niet echt meer welkom zijn op de samengestelde wedstrijden maar ik heb het een beetje opgegeven. Bij mijn wedstrijd kreeg ik nog wel 25 a 30 spannen aan de start. Dat was nog best wel leuk om te organiseren. Maar dan moest ik best veel mensen en verenigingen persoonlijk aanspreken of aanschrijven. Ik weet niet waarom het niet lukt. Het is zo’n leuke sport en de sfeer is zo leuk. Ik mis het wel. Helaas 1 pony van 24 met spat en de andere is met 29 jaar en kan niet meer meekomen.


Ik denk ook nog wel met weemoed terug aan die tijd Napie. De goede oude tijd.
Mijn Mendurance pony is allang met pensioen. Mijn paard daarna vond er niks aan en inmiddels men ik helemaal niet meer. Net van de week de mentrailer ingeruild voor een gewone.
Maar het waren een aantal top jaren.

Wescha
Berichten: 740
Geregistreerd: 12-12-17

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 23:38

Dat wordt een vroege zaterdag ochtend. Het is 1,45 minuten rijden zonder trailer en half 9 daar zijn. Voordat ik bij de menner ben moet ik ook al een uur rijden .
Hoe rekenen jullie de tijden uit?
Ik heb gezien dat wij maximaal 14 km per uur mogen.

Ik ga kijken hoe alles gaat verlopen. Misschien ga ik zelf dan ook starten. Moet ik alleen kijken welke leeftijd de groom moet hebben.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 06:06

Wescha schreef:
Dat wordt een vroege zaterdag ochtend. Het is 1,45 minuten rijden zonder trailer en half 9 daar zijn. Voordat ik bij de menner ben moet ik ook al een uur rijden .
Hoe rekenen jullie de tijden uit?
Ik heb gezien dat wij maximaal 14 km per uur mogen.

Ik ga kijken hoe alles gaat verlopen. Misschien ga ik zelf dan ook starten. Moet ik alleen kijken welke leeftijd de groom moet hebben.


Kom je naar Barchem komende zaterdag? Leuk! Ja is een eind rijden, maar de moeite waard. Je groom moet minimaal 14 jaar zijn, menner minimaal 16 en paard/pony minimaal 5. Voor pony inderdaad max 14 en minimaal 7 km/u. En de berekening heb ik niet kant en klaar voor je, Barchem is 27.5 geloof ik, 28 km zou exact 120 minuten zijn, dus daar moet nog de tijd voor een halve km af.

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:31

Wescha schreef:
Dat wordt een vroege zaterdag ochtend. Het is 1,45 minuten rijden zonder trailer en half 9 daar zijn. Voordat ik bij de menner ben moet ik ook al een uur rijden .
Hoe rekenen jullie de tijden uit?
Ik heb gezien dat wij maximaal 14 km per uur mogen.

Ik ga kijken hoe alles gaat verlopen. Misschien ga ik zelf dan ook starten. Moet ik alleen kijken welke leeftijd de groom moet hebben.

En dan hebben we expres de starttijden ook nog laat gezet, voor mensen die van veraf komen (= bijna iedereen). :D

Ik heb ooit van iemand (van Nanda misschien?) een spreadsheet gekregen met daarin een tijdtabel. Je voert je eigen starttijd in en dan kun je in de tabel zien wat je verwachte aankomsttijd is bij verschillende afstanden en gemiddelde snelheden.
Zo kun je eenvoudig aflezen hoe vroeg/laat je mag finishen als je de maximale snelheid zou rijden. Dreig je eerder bij de finish aan te komen, dan kun je nog een stukje extra stappen inlassen om je rijtijd nog wat op te rekken.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 14:30

Mark heeft een excel spreadsheet denk ik. Ik gebruikte altijd de endurance calculator op Bleu balance. Ik weet niet of die nog bestaat.

NdV74
Berichten: 3466
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:51

Op de website van Mendurance Nederland staat een link naar een calculator in het ledengedeelte.
Die van Blue Balance bestaat inderdaad niet meer.

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 18:17

Dat is wel handig.
Ik heb me wel aangemeld als lid, maar nog niets gehoord.
Bij de KNHS ben ik wel als lid aangemeld.

NdV74
Berichten: 3466
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 18:41

Ik heb ook nog geen factuur gehad voor dit jaar volgens mij.
Maar komt vanzelf hoor.
En vermoedelijk komt er binnenkort wel weer een nieuwsbrief. Zal wel vragen om het gelijk het wachtwoord voor het ledengedeelte weer eens te delen.

Wescha
Berichten: 740
Geregistreerd: 12-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 21:42

NdV74 schreef:
Op de website van Mendurance Nederland staat een link naar een calculator in het ledengedeelte.
Die van Blue Balance bestaat inderdaad niet meer.


Maar wij zijn geen lid van de mendurance vereniging. Dan kunnen wij daar zeker niet bij?