[HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FemkeRoosje

Berichten: 1514
Geregistreerd: 28-11-09
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:19

Volgens mij moet het dit linkje zijn: http://imgur.com/a/4eoKP#0 :D

Ze zijn inderdaad echt klein haha, wel enorme doorzettertjes! We gaan gewoon lekker verder trainen en zien waar we komen. :)

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:26

http://tonkie.home.xs4all.nl/

Wil je meer weten over de voorbereiding van je trainingen, bekijk dan de site van Tonkie Collee eens. Iedereen heeft zo zijn eigen methode, wat wel of niet goed werkt. Wij hebben de clinics van Tonkie ook gevolgd tot de gevorderden en dit was zeer leerzaam. We hebben ons eigen schema gemaakt om een goede start te maken met de toen nog onervaren pony's, dit heeft zeker mee geholpen aan onze wedstrijden.

Je moet onder het kopje documentatie zoeken.

xjamilla

Berichten: 325
Geregistreerd: 26-04-09

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:37

Leuk een centraal topic!

Ik ben ook van plan om Mendurance te gaan rijden met mijn shet! Moeten ons rondje nog wel heel ver gaan uitbreiden := Heeft er iemand hier toevallig ervaring met het rijden van een kleinere shet? kom meestal toch pony's tegen van minimaal een meter. Die van mij is maar 90cm.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:04

Er reed in Wateren een kleiner span mee, zowel vorig jaar als dit jaar. Vorig jaar is het niet goed gegaan. Dit jaar is het beter verlopen, ze hebben 1 keer een te hoge hartslag gehad en hierdoor een kwartier straftijd. In Onstwedde heeft er ook een kleintje mee gereden met sulky.

Het is een kwestie van trainen, de juiste wagen achter je pony hangen en goed bekijken wat je pony wel/niet aan kan. Je kunt ook de keuze maken om een wedstrijd te nemen die wat meer over verharde paden gaat.
Hellendoorn is heel erg leuk maar veel stijgen en dalen. Wateren is super mooi maar alles is onverhard en soms moeilijke stukken (vooral als het hard heeft geregend). Teteringen en Etten-Leur hebben meer verharde stukken.
Teteringen heeft veel afwisseling wat betreft ondergrond. In Onstwedde is het een snel parcours en zeker wel geschikt voor een kleinere pony, veel recht toe recht aan. Het is wel zo dat Hellendoorn en Wateren een mooie omgeving zijn, daar zou je je gemiddelde snelheid wat lager kunnen houden (niet lager dan zeven km per uur) zodat je hem uit kunt rijden.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:06

Dan vergeet ik Ysselsteyn nog begin maart, daar is het wat afwisselend in parcours. Ook stukken door een weiland heen, best mul met die aarde. Maar ook een leuke route, ik heb hier alleen klasse 1 gereden.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:10

Na de leuke recente topics over de mendurance met shetlanders ben ik ook enthousiast.
Nu eerst de conditie op peil brengen en wie weet eens impuls starten.
Hier ook een kleintje,rond de 85 cm. ( grotere maatjes in aantocht maar zijn nog jaarlingen dus duurt nog wel effe ;-) )

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:40

Wij gaan na de winter aan de hoefschoenen. Eerst mezelf er nog een beetje in verdiepen en sparen, en dan wil ik ze graag op maat laten maken. Weet ik in ieder geval zeker dat ze passen!
Ik ga ook het fietsen weer oppakken, mooie manier om onbelast conditie te trainen.

'Leuk' om te horen dat het bij sommige ook lastig geweest is om het voor elkaar te krijgen. Geeft mij toch weer een beetje moed :)

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:46

Hé wat leuk een HK Mendurance topic *\o/*
Wil allereerst even kwijt dat ik het helemaal geweldig vind dat Barney & Pip klasse III startgerechtigd zijn wat een mega prestatie _/-\o_

Ik rij endurance (dus onder het zadel) met mijn pony Olympia alias Ollie. Ze is 1.44 en heeft dit seizoen 14 wp gehaald in klasse I. Zaterdag rijden we Wilbertoord/de Peelrand nog.
Ollie vindt buitenrijden/endurance helemaal geweldig en ze heeft het dit jaar dan ook erg goed gedaan. Meerdere malen in de prijzen en prima waardes. Met endurance rij je met een pony gewoon bij de paarden trouwens.

Ollie is ook beleerd voor de wagen, maar voor de marathonwagen bleef ze toch zwaar vinden. Tenminste, dat idee heb ik ervan want ze kijkt altijd erg laat ik het maar 'geconcentreerd' voor de wagen.
Afbeelding
Dat is ook de reden dat we toch steeds meer onder het zadel buiten zijn gaan rijden en uiteindelijk dus ook endurance zijn gestart dit jaar en geen mendurance. Plus dat het met een marathonwagen toch ook vrij hopeloos was qua vervoer moet ik eerlijk zeggen.

Als de pilot van de sulky's wordt doorgezet ga ik wellicht op zoek naar een goede tweewieler trouwens en dan kan die gewoon achterop de trailer, is het naar wedstrijd gaan tenminste haalbaar. Dus wie weet wat 2015 gaat brengen :) Maar goed, vind maar eens een betaalbare goede tweewieler voor een pony van haar maat, dat is echt niet eenvoudig....

Ik heb bijv een jogcart achter Ollie gehad, maar ik vond dat toch erg wiebelig... het uitzicht was natuurlijk wel fenomenaal <3
Afbeelding
Ollie is een behoorlijk pittige pony (50% New Forest, 50% Arabier), als ze iets niet leuk vindt is ze echt niet vooruit te branden ~~}> := maar vindt ze iets wel leuk dan blijft ze gaan :):) hier loopt ze voorop in een van de mooiste wedstrijden die we onder het zadel hadden dit jaar, Montferland
Afbeelding

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:04

Oeps, dat was even een mis communicatie, wist niet dat jer mee bexig was l_rivaldo! Goed dat de mijne dicht is, deze is veel beter! Wanneer ik achter de computer kom zal ik eens wat meer schrijven, het typt zo onhandig op de tablet..

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:31

Ja echt miscommunicatie. Geen probleem kletsen we hier gewoon verder.

Leuk vhu! Nobje op bokt rijd met haar c pony met een lemmerij. Wellicht dat dat iets voor je is?

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:19

Voorlopig is geldboom erg leeggewaaid maar bedankt voor de tip :j en ik moet wel zeker weten dat het nu toegestaan is zonder groom op de wagen en met sulky/tweewieler te starten anders zit ik met iets waar ik uiteindelijk toch niet meer kan starten.

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:21

Heel herkenbaar ;)

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:47

Ik ben eigenlijk wel benieuwd met wat voor wagens jullie trainen/starten... :)

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:14

L_Rivaldo schreef:
Nicole ik begreep dat je wederhelft ook ment met hem? Lukt het hem ook niet? Scheelt weer geld voor de lessen als je het samen zo zou kunnen oppakken. Hier gelukkig vinden ze het amper eng, tum eerst wel maar sinds we bij mijn vriend wonen die volop met de traktor rondscheurt over het erf is is hij er gelukkig aardig van genezen :P.


Eeeh nee :D
Manlief ment ook wel maar mist ook ervaring met "moeilijke" paarden.
En aangezien ik momenteel de meeste tijd heb, wil ik het gewoon zelf leren. Zodra ik dan het vertrouwen heb dat het wel moet lukken, kan ik gewoon lekker gaan trainen (mits ik een groom heb natuurlijk, maar dan moet ook wel goed komen).

VHU: :wave:
Zou leuk zijn als je met Ollie weer aan de start zou verschijnen.

LinSa: wij rijden met een marathonwagen, vier wielen dus.
Ik laat het weten hoor, zodra er meer bekend is omtrent de sulky.

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:52

Hoe gaat dat bij klasse 2 en 3? Rijd je dan (een deel van) de route van klasse 1 meerdere keren? Of wordt er ook wel echt een nieuw stuk route gemaakt?

Ik vind zo'n mooie mendurance-route rijden echt helemaal geweldig, maar om nou op een dag hetzelfde rondje 3x te gaan rijden...
Ik geloof dat dat mij zou weerhouden van het starten van klasse 3 (als ik al ooit zover zou komen dat ik daarvoor startgerechtigd zou zijn).

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:57

Klasse 2 was afgelopen zondag dezelfde route alleen hadden ze een lus minder. Ik snap je idee helemaal marja. Alleen denk ik dat het momenteel nog niet rendabel is om voor de kleinere groep een hele route apart uit te zetten. Maar wie weet komt daar verandering in.

Nicole begrijpelijk dan is hulp erbij roepen verstandiger. Het is dat het toch een endje van elkaar vandaan is, anders had ik je graag willen helpen.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:09

Klasse 2 en 3 is bijna niet te doen om daar drie verschillende routes voor uit te zetten. Nu is het vaak dat ronde 1 hetzelfde is als de impuls en klasse 1. Ronde 2 is vaak iets korter en wordt dan in de tweede ronde afgesplitst.

Het maakt mij niet zoveel uit want ik heb geen eens veel erg in de omgeving. Ik ben bezig met een wedstrijd en dan Let ik veel minder op de route. Ik ben al blij dat ze volgend jaar moeite willen doen om de drie te laten starten, het kost een hoop werk voor iedereen.

BibiSmurf
Berichten: 466
Geregistreerd: 23-08-05

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:59

Hey wat leuk een Mendurance HK topic.
Mag ik ook meekletsen?

Ik ben al jaren betrokken bij de mendurance door te groomen/vrijwilligen en ik organiseer de mendurance in Hellendoorn. Super leuk om allemaal te doen. Zelf overigens nog nooit een mendurance wedstrijd gereden.
Ik men recreatief nu ruim 10 jaar met mijn tinker ruin. Hij is niet geschikt voor de mendurance, maar vind het wel heerlijk om bosritjes te maken.

Heel leuk om te lezen dat er zoveel mensen enthousiast zijn over de mendurance en het voornemen hebben om eens een wedstrijd te gaan rijden.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:44

Gezellig Bianca dat je er ook bent

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:51

Leuk, een mede-organisator die ook zelf geen mendurance rijdt :D

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:51

Barney1978 schreef:
Klasse 2 en 3 is bijna niet te doen om daar drie verschillende routes voor uit te zetten.


Ik realiseer me absoluut dat het organisatorisch eigenlijk niet te doen is. Al helemaal omdat het deelnemersveld klein is en er dus veel extra werk verzet moet worden voor heel weinig deelnemers.

Maar het zou, in ieder geval voor mij, de mendurance wel nóg aantrekkelijker maken.

Wie weet... misschien wordt deze sport nog wel eens echt populair en wordt het vanzelf beter haalbaar om v.w.b. routes meer te variëren tussen de diverse klassen (sprak zij hoopvol :D).

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:43

Overigens begreep ik dat er in Teteringen een maximum van 25 deelnemers gold, omdat ze voor meer aanspanningen geen toestemming kregen van Natuurmonumenten of een andere natuurorganisatie om door het natuurgebied te rijden.
Zoiets maakt het ook wel lastig om deze wedstrijddiscipline te laten groeien.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:55

Ik rij met een marathonwagen. Mocht voor Signorita wel wat kleiner zijn, maar ze trekt het makkelijk.

In Teteringen was 25 inderdaad de max, al kan dat in de toekomst misschien wel meer zijn denk ik

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:56

Ik ben nog op zoek naar een goede wagen. Wil volgend voorjaar ook een keer gaan starten :o

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:45

Met endurance heb je ook maar heel zelden dat er een compleet nieuwe lus is elke keer hoor. Moet zeggen dat het voor je paard wel prettig is als ze iets van dezelfde route doen, ze herkennen het heel snel en weten dus ook wanneer ze weer richting finish lopen. En moet ook zeggen dat als je zelf al flink wat kilometers achter de rug hebt het ook wel prettig is weer bekend terrein tegen te komen, zeker als je moe wordt en je zit al uren op je paard, dan verlies je toch wat concentratievermogen (neem aan dat dat hetzelfde is als je er uren achter zit).
Zo vind ik het zelf ook leuk om dezelfde route van een bepaalde wedstrijd te rijden, over verschillende jaren. Heb bijv heel wat keren Kootwijkerbroek gereden en dan is het gewoon de sport te kijken hoe je de route nog beter kunt afleggen.

'Vroegah' was het vaak zo dat de vetgate ergens op een veld was middenin de (doorgaande) route maar dat gebeurt in Nederland tenminste bijna nooit meer. Ook weer omdat dat best lastig is daar al je spullen dan naartoe te verslepen (door je grooms) en dan weer op tijd terug te zijn voor bij de finish.

@Rivaldo ja herkenbaar he met al die sulky's, wagens en tweewielers hahaha. Heb er ondertussen ook al heel wat gehad, ook omdat ik de afgelopen jaren verschillende paarden heb gehad. Maar denk nu ondertussen dat deze maat die ik nu heb wel zo blijft. Handig maatje voor de wagen en ik kan er ook nog op.

Bij onder het zadel zijn de klasse III wedstrijden ook vrij dun gezaaid, maar laten we wel zijn je rijdt ook geen massa's klasse II en III wedstrijden in één seizoen :7