[AR] Shetty Excellent wagen voor pony van 1,05m?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RedLady

Shetty Excellent wagen voor pony van 1,05m?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 23:35

Ik vroeg me af of een Excellent shetty menwagen goed trekbaar is voor een enkelspan kleine a-pony.
De wagen die ik bekeken heb is de marathon/recreatiewagen.
Ik zou er enkel mee rijden op de weg en op onverharde wegen zonder mul zand.
Volgens hun site weegt het model dat ik verkies 195 kg.
Onlangs heb ik mijn andere,merkloze wagen verkocht.Ik kreeg er een zeer goede prijs voor.Die wagen zou 150 kg gewogen hebben.
Deze voldeed niet helemaal aan mijn verwachtingen.Met name de remmen liepen aan en dat hield de wagen wat tegen.Volgens de verkoper van de wagen was dit normaal.
Maar de dealer van Excellent vertelde me dat dit niet mocht.

Nu vroeg ik me af of er bokkers zijn die ook met dit type excellent wagens enkelspan rijden met hun grote shet of kleine a-pony.

HTM

Re: Shetty Excellent wagen voor pony van 1,05m?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:44

195 kg vind ik veel te veel voor een kleine a-pony.
Zou op zoek gaan naar iets van max 100 kg.

RedLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 23:47

Ik zoek expliciet een wagen met bankjes achteraan en minstens 16 inch wielen.
Die zijn in dit lage gewicht niet te vinden.Ik heb me al suf gezocht.
En oh ja,de verkoper heeft mijn pony al gezien.En zei me dat hij dit met gemak aan kon.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:57

RedLady schreef:
Ik zoek expliciet een wagen met bankjes achteraan en minstens 16 inch wielen.
Die zijn in dit lage gewicht niet te vinden.Ik heb me al suf gezocht.
En oh ja,de verkoper heeft mijn pony al gezien.En zei me dat hij dit met gemak aan kon.

Dat zeggen veel verkopers.
Wij kochten ooit een 2-span wagen voor 2 shetten, kon makkelijk werd er gezegd.
Ja, het kon als de pony's zich kapot trokken.

Je zoekt iets wat goed trekbaar is voor jou pony.
Als je dat zoek zou ik verder zoeken, en niet een wagen van 195 kilo kopen, of er een extra pony bij kopen en ernaast zetten.

RedLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 00:14

Het probleem is nu net dat ik al verschillende recreatie/marathonwagens bekeken heb maar geen vind die me echt bevalt.De meeste dealers zeggen wel dat hun wagens 150 kg wegen maar dat klopt volgens mij toch niet.Ik voel namelijk geen verschil tussen de zogenaamde lichtere wagens en die Excellent wagen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:23

Ik weet niet hoe groot je pony is, maar wij hebben grote shetten 1.04 t/m 1.12 en die zou ik hier in enkelspan niet voorknopen, is veel te zwaar. Verkopers vinden het altijd wel kunnen, maar je pony moet het leuk blijven vinden en voor zo'n zware kar is het niet meer leuk meer.
Als je met kleine pony's ment zul je er aan moeten wennen dat je niet de mooiste marathonwagens kunt gebruiken, zou eerst een kijken naar een die alleen remmen achter heeft, scheelt alweer een heleboel aan gewicht. De bankjes zijn leuk, maar kunnen bij een enkelspan alleen maar gebrukt worden voor kinderen. Wij gebruiken een v.d Mee concourswagen, willen we wat verder weg dan gebruiken we onze marathonwagen, wat ook nog een hele lichte uitvoering is. Hier komt alleen onze kruising shet/welsh of onze dartmoor voor in enkelspan, anders wordt het toch echt een dubbelspan.
Je hebt beperkingen met die kleintjes en daar zul je rekening mee moeten houden, als je toch een super luxe marathonwagen wilt met alles erop en eraan en op pad gaan met het hele gezin dan zit er maar een ding op: een grotere pony.
In mijn proefiel staat de v.d. Mee wel en ja dat is geen marathon, maar de pony loopt er zo een ZZ dressuur proef mee.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:35

Cavalier heeft de Pinto. Misschien is dat wat voor je? Kan gebouwd worden zoals je hem wilt hebben.
Gelooft dat hij rond de 150 kilo weegt. Tine10 hier op bokt heeft er eentje :)

Ik heb zelf een ander model van Cavalier :) ben ik zeer tevreden over. Mijn merrie van 95 cm trekt die prima in haar eentje over de weg en op het (wel gemaaid) gras

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:49

Tine10 heeft een welsh van 1.17, is een heel verschil met een shet van 1.05. We hebben beide formaten hier lopen, ik zou die van 1.05 niet voor die Pinto zetten, onze shet x welsh van 1.17 doet het met gemak.
Wij hebben wel eens een unster voor aan een kar gehangen, de menner/ster er op en dan trekken, kun je zien hoe zwaar het trekt, is meestal heel verhelderend.
Wat voor model van Cavalier heb jij dan Keet, wij zijn namelijk ook nog steeds op zoek naar een licht dressuurwagentje met luchtvering. Ook al vind ik het wel weer een hele beperking dat je alleen over de weg en over gemaaid gras kunt rijden, onze pony's zijn natuurlijk weer wat groter, dus misschien geldt die beperking niet voor hen.
We zitten ondertussen al in Duitsland te zoeken, hier in Nederland kunnen we niets vinden.

RedLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 14:09

Grainey schreef:
Ik weet niet hoe groot je pony is, maar wij hebben grote shetten 1.04 t/m 1.12 en die zou ik hier in enkelspan niet voorknopen, is veel te zwaar. Verkopers vinden het altijd wel kunnen, maar je pony moet het leuk blijven vinden en voor zo'n zware kar is het niet meer leuk meer.
Als je met kleine pony's ment zul je er aan moeten wennen dat je niet de mooiste marathonwagens kunt gebruiken, zou eerst een kijken naar een die alleen remmen achter heeft, scheelt alweer een heleboel aan gewicht. De bankjes zijn leuk, maar kunnen bij een enkelspan alleen maar gebrukt worden voor kinderen. Wij gebruiken een v.d Mee concourswagen, willen we wat verder weg dan gebruiken we onze marathonwagen, wat ook nog een hele lichte uitvoering is. Hier komt alleen onze kruising shet/welsh of onze dartmoor voor in enkelspan, anders wordt het toch echt een dubbelspan.
Je hebt beperkingen met die kleintjes en daar zul je rekening mee moeten houden, als je toch een super luxe marathonwagen wilt met alles erop en eraan en op pad gaan met het hele gezin dan zit er maar een ding op: een grotere pony.
In mijn proefiel staat de v.d. Mee wel en ja dat is geen marathon, maar de pony loopt er zo een ZZ dressuur proef mee.

Mijn pony is een shetxWelsh van 1,05m.
Het is niet de bedoeling om met het hele gezin op pad te gaan.Ik weet dat dit te zwaar wordt.Enkel met 2 kleine volwassenen of ik met 1of 2 kinderen.De kinderen zouden dan plaatsnemen op de achterbankjes.Dit vind ik veiliger.Mocht ik ooit wat meemaken onderweg,wat gelukkig nog nooit gebeurt is,kunnen ze sneller van de wagen af.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:13

Die van mij is qua gewicht gekijk aan de pinto, maar ik ga er ook niet mee dressuren hoor op gras :) tweespan wel. Een van de eerste modellen, wagen is nu 6/7 jaar oud :)
Heb een tweewieler van Cavalier voor de dressuur.
Vd Mee heeft mooie lichte concourswagentjes :)

RedLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 14:22

Keet schreef:
Cavalier heeft de Pinto. Misschien is dat wat voor je? Kan gebouwd worden zoals je hem wilt hebben.
Gelooft dat hij rond de 150 kilo weegt. Tine10 hier op bokt heeft er eentje :)

Ik heb zelf een ander model van Cavalier :) ben ik zeer tevreden over. Mijn merrie van 95 cm trekt die prima in haar eentje over de weg en op het (wel gemaaid) gras

Ik heb de Pinto al eens bekeken.Qua afmetingen is die net hetzelfde als de Excellent.

RedLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 14:25

Wat ik me wel afvroeg;iedereen die zegt "Mijn wagen weegt ..." Hebben jullie die dan zelf al een keer op de weegbrug laten zetten of gaan jullie uit van wat de verkoper verteld?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:35

Weegbrug :)

Tine10 heeft toen ze de Pinto gekocht heeft hem ook op de weegbrug gehad, zodat hij ook het gewicht had wat de verkoper aangaf :) geloof 146 kilo dat hij uiteindelijk woog :)

RedLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 14:39

Keet schreef:
Weegbrug :)

Tine10 heeft toen ze de Pinto gekocht heeft hem ook op de weegbrug gehad, zodat hij ook het gewicht had wat de verkoper aangaf :) geloof 146 kilo dat hij uiteindelijk woog :)

Dus in principe is het aangeraden met de verkoper overeen te komen dat wanneer de wagen meer weegt dan hij aangeven heeft je hem terug mag brengen.Natuurlijk in niet gebruikte staat.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:54

Het is een optie om hem samen te wegen bij de leverancier in de buurt en dat op te nemen in de afspraken :) Denk niet dat ze de nieuwe wagen meegeven en dan zeggen "kom maar terugbrengen als het niet zo is"
Denk niet dat het erg gebruikelijk is, maar denk wel bespreekbaar.

RedLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 14:55

Ik neem aan dat niet elke leverancier beschikt over een eigen weegbrug.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:56

Nee, maar ze weten vaak wel een bedrijf in de buurt die er eentje heeft ;)

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:22

inderdaad, vaak weegt iets heel anders dan een verkoper zegt. Ik had een kleine recreatie wagentje die zou volgende de fabrikant 100 kg , wegen. Nou op de weegschaal woog hij toch echt 182 kilo.
Bij Cavalier kan je wegen. HIj heeft een weegschaal. Mijn wagen is daar gewogen, was toch ook zwaarder dan wij beide dachten.

RedLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 15:38

Niet gewogen is zeker niet kopen.Tenzij ikzelf al voel dat het wagentje licht trekt.
Maar het moet ook niet ten koste zijn van de kwaliteit.Liever een degelijke wagen van 150 kg dan ééntje van 100 kg waarvan het metaal bvb. dunner is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:39

Ik heb mijn wagen op een pallet weegschaal gehad, marathonwagen is 164 kg, heb in het enkel, 2 en 4spam pony's van rond den100 cm voor.
Voor wat toeren in t enkelspan prima, maar voor de dressuur in de hogere klasses op t randje. De ene pony red t wel, andere pony net niet (rondje buiten wel, maar M nivo en hoger niet).

Ik heb mijn ponys eens in t 4span voor een excellent gehad en ze liepen daar ook prima voor. Maar enkelspan word echt te gek.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:57

zou zeker niet een kar van dat gewicht voor een shetxwelsh enkelspan zetten. Maak je er een dubbelspan van kan dit beter. Zou zoals meerdere zeggen niet zwaarder gaan als 100kg. Een pony moet het leuk blijven vinden en als die zich kapot trekt aan een kar die al zwaarder is, en nog 1 volwassen of 2 en of kinderen...word dit echt te zwaar voor t beestje.

Er zijn genoeg karren die lichter zijn en die stevig zijn. Misschien kan je daar naar zoeken? Of toch denken aan een 2 span ?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:03

Noem eens een paar goede, stevige kwaliteits wagens met 4 wielen onder de 100 kilo dan? Ben erg benieuwd :j

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:06

van een eerder topic op bokt is er zeker al een wagen genoemd, weegt circa 100 kg, dus laat zeggen tussen 90 en 110.

Afbeelding

Citaat:
deze kar komt weg bij Van den Dorpel

deze wagen was voor een shetlander van 95 cm.

Hun website:
http://marathonwagen.com/?p=productsList&iCategory=29

staan er 2, pony maat 125kg wagen en 100kg wagen

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:12

Mioux schreef:
van een eerder topic op bokt is er zeker al een wagen genoemd, weegt circa 100 kg, dus laat zeggen tussen 90 en 110.

[ Afbeelding ]

Citaat:
deze kar komt weg bij Van den Dorpel

deze wagen was voor een shetlander van 95 cm.

Hun website:
http://marathonwagen.com/?p=productsList&iCategory=29

staan er 2, pony maat 125kg wagen en 100kg wagen

Nou vraag me af wat ze wegen als je ze echt op de weegschaal ze hebben staan

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:13

daar mag je in ieder geval geen vaardigheid mee rijden (1 meter breed)
die wagen op de foto die je plaatst zit je volgens mij met je knieen in je nek :n nee lijkt mij geen veilige wagen :n