[LO] Hoe maken jullie longeerlijn aan bit vast?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

[LO] Hoe maken jullie longeerlijn aan bit vast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 17:23

Hoe doen jullie dat?
Gebruiken jullie zo'n tussenstukje of doen jullie de lijn door het bit (en op welke manier dan?) of iets anders?

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.


Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 17:26

Ik heb een bitstukje alleen ik vind dat een beetje irritant dus maak ik het meestal door de 1e bitring heen en dan aan de 2e vast...

Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 17:30

Ik doe de longeerlijn door de bitringen heen en aan de buitenste vast (weet niet of het duidelijk is zo Verward )

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 17:50

ik doe de longeer lijn door de binnenste bitring, over het hoofd en aan de buitenste bitring weer vast

[o]

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 18:09

Ik doe hem meestal (als ik al longeer) door allebei heen, vanaf de binnenkant, en dan aan de binnenste, aan de lijn weer vastmaken!

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 18:12

Ofwel een bitstukje, maar d'r zijn nog andere nuttige manieren:
~ Vastmaken aan de buitenste ring, onder de lip doorhalen, door de binnenste ring
~ Vastmaken aan de buitenste ring en dan over het hoofd heen, door de binnenste ring

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 18:16

Of door de binnenste bitring, door de neusriem en dan klipje van de longe weer aan de longe zelf.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 18:25

ik doe meestal door alle 2 de bitringen en dan vast een de longeerlijn

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 07:03

verootjoo schreef:
ik doe de longeer lijn door de binnenste bitring, over het hoofd en aan de buitenste bitring weer vast


Ik doe het ook zo

IloveShets

Berichten: 3397
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 08:25

Marieke_456 schreef:
Ik heb een bitstukje alleen ik vind dat een beetje irritant dus maak ik het meestal door de 1e bitring heen en dan aan de 2e vast...


Zo doe ik het ook!

Stal Shetbende nu 10 pony's.

hertog
Berichten: 94
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 10:22

Ik doe de longe door de binnenste bitring en dan naar de longeersingel aan de binnenkant. Als je oapaard dan met te veel stelling loopt en zijnn achterhand uit zwaait kun je de lijn ook aan de buitenkant van de singel vast maken.

pantarhei

Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:22

Door binnenring, slag eromheen dan vast maken aan buitenring. Of via binnenring naar singel, maar pas dan op dat je niet veel druk neemt. Werkt als soort slofteugel

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:28

Met een kaptoom lukt ook heel goed

Vooruitgang is dat alle eskimo's centrale verwarming krijgen. En zich vervolgens kapot moeten werken om een koelkast te kopen.

Visitor2
Berichten: 686
Geregistreerd: 08-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:35

Summertje schreef:
Of door de binnenste bitring, door de neusriem en dan klipje van de longe weer aan de longe zelf.


ik longeer niet zo vaak, maar mijn pony loopt voor het voltigeteam van onze vereniging (st. hubertus) en dan doen ze het ook zo door de binnenste bitring, door de neusriem en dan weer vastklippen aan de longeerlijn.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:33

Hertog, leg dat is uit, ik snap er niets van
Zelf haal ik de longeerlijn door de binnenste ring, dan doord de buitenste en dan weer aan zichzelf vast, wel heb ik een knoop in de longe, zodat de lijn wel een lusje blijft houden en niet de ringen naar elkaar toetrekt. Eigenlijk het idee van een ussenstukjes dus

Kellyloverke

Berichten: 181
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: foudgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 17:22

waarom zijn er zo weinig mensen die een tussenstukje gebruiken!? die gebruik ik dus wel altijd. Ik hoorde laatst van iemand dat een tussenstukje verkeerd was, maar waarom kon ze me niet vertellen! :S weten jullie dat misschien??

LeT LovE RUle... hih SiEtS!!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 17:44

Door het bit, achter de oren door en dan vastmaken aan de "buitenste" ring.
Bitstukje vind ik te lastig, kun je evengoed met halster gaan longeren want de inwerking is echt net niks.

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 18:36

Sting schreef:
Ik doe hem meestal (als ik al longeer) door allebei heen, vanaf de binnenkant, en dan aan de binnenste, aan de lijn weer vastmaken!


Zo doe ik het ook, maar dat vind ik ook niet echt ideaal. IK longeer trouwens ook niet zo vaak.

Zo'n bitstukje heb ik ook wel, maar dat slaat steeds tegen hun mond aan (het zijn shetjes) omdat dat ding gewoon veels te groot is. Clown

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 19:37

Ik gebruik eigenlijk altijd zo'n bitstukje... is wel handig

Als ik het ding toevallig niet bij de hand heb * lees, te lui om hem te pakken Clown * doe ik het op dezelfde manier als Sting.

(L)

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 21:38

Ik doe hem ook vast aan het bitstukje, maar toen ik er nog geen had deed ik hem door de binnenste ring van het bit over het hoofd heen naar de buitenste ring en daar vastklikken.
Nog even iets over die manier van sting, trek je dan (als er een keer teveel druk op staat) die ringen van het bit niet teveel naar elkaar toe?

winnie_q

Berichten: 78
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 22:14

hoi kellyloverke,

het bitstukje wordt soms afgeraden omdat bij te veel druk de buitenbitring tegen de onderkant van de buitenkaak kan knijpen, net zoals bij de longeerlijn door de binnen bitring heen halen en aan de buiten bitring vast maken.

ik leg net als pantarhei een slag om de binnen bitring

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 22:23

mijn fysio schrok een beetje toen ik mijn paard klaar maakte om te gaan longeren.
Ik dacht namelijk altijd dat je door de lijn achter de oren te leggen, minder druk op de mond krijgt.
Niets schijnt minder waar! hierdoor werk je heel scherp en gemeen in.
Ze raade me aan de lijn 2 keer de binnenste ring te halen en vastklikken aan de buitenste (knipje altijd van het paard af!)
Of vast maken aan de longeersingel en dan door het bit terug naar je hand, dit vooral als je met 2 lijnen werkt

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 11:36

Met losstappen binneste ring, buitenste ring. Zodra ik haar oppak door de touwtjes vast te zetten. Dan binneste ring en dan aan de longeersingel voor stelling...

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 14:55

Ik doe de longeerlijn normaal gesproken met een bitstukje (tussenstukje) vast.
Maar ik longeer ook wel eens een kruising shetlander/welsh en die heeft nu precies door hoe ze dat bitstukje zelf vast kan pakken met d'r tanden, omdat het dus eigenlijk te groot voor haar is. Bij haar doe ik de longeerlijn dan door de binnenste bitring heen en dan maak ik hem aan de buitenste vast.

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 16:24

Feetje schreef:
Door het bit, achter de oren door en dan vastmaken aan de "buitenste" ring.
Bitstukje vind ik te lastig, kun je evengoed met halster gaan longeren want de inwerking is echt net niks.

bedoel je dat je met een halster geen inwerking hebt dan?
wij longeren al onze paarden met halster en het werkt prima hoor
moet er niet aan denken dat we bijvoorbeeld onze welshmerrie Susanne moesten longeren met bit, dat had een regelrechte ramp kunnen worden Bloos!

If it's not real, you can't hold it in your hand, you can't feel it with your heart
And I won't believe it
But if it's true, you can see it with your eyes
Oh, even in the dark


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: wladimir en 4 bezoekers