[LO] Hoe maken jullie longeerlijn aan bit vast?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30605
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 19:08

Ik wil hier wel even op reageren.
Voor de meeste paarden is het voldoende om door het bit, dan door de neusriem, en dan aan de longeerlijn, dat werkt goed.
Voor sterkere paarden, door de binnen bitring, dan nog een keer, en dan naar de buitenste onder de kin door.

De manier door de binneste ring, achter de oren langs naar buiten vind ik wel verschrikkelijk scherp voor mijn pony. Die trekt zijn hele mond open van pijn dan.
Een bitstukje wordt ook afgeraden. En gelijk van binnenste naar buiten ook.

Ik kan aanraden om eens een boek of de video (nog beter!) te zien van Lammert Haanstra. Ik heb het boek gelezen, en nu een video erover gezien. En daarnaast nog een keer een lesje gehad van iemand, die bij hem gelest had.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013


Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:13

Lijn door bitring heen, over hoofd heen en aan de andere kant vastmaken. Als je van hand veranderd moet je zorgen dat je het weer even losmaakt en dan andersom doet ( altijd de clip van de lijn aan de buitenkant )

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 21:03

Dyonne schreef:
Ik wil hier wel even op reageren.
Voor de meeste paarden is het voldoende om door het bit, dan door de neusriem, en dan aan de longeerlijn, dat werkt goed.
Voor sterkere paarden, door de binnen bitring, dan nog een keer, en dan naar de buitenste onder de kin door.

De manier door de binneste ring, achter de oren langs naar buiten vind ik wel verschrikkelijk scherp voor mijn pony. Die trekt zijn hele mond open van pijn dan.
Een bitstukje wordt ook afgeraden. En gelijk van binnenste naar buiten ook.

Ik kan aanraden om eens een boek of de video (nog beter!) te zien van Lammert Haanstra. Ik heb het boek gelezen, en nu een video erover gezien. En daarnaast nog een keer een lesje gehad van iemand, die bij hem gelest had.


Hier ben ik het mee eens!
Heel veel mensen leren het door de lijn achter de oren langs te halen, maar ten eerste trek je daarbij de mondhoeken erg omhoog en komt er veel druk te staan om het draaipunt achter de orenn wat erg gevoelig is.

Bij een bitstukje komt de druk meer op de buiten ring te staan.

Ik doe meestal door de binnenbitring dan nog een slag en dan naar de buitenring.

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:45

ik doe hem altijd eerst door de binnenste bitring heen (van buitenaf) dan door de andere bitring, en dan weer vast aan het touw. soms gebruik ik een tussenstukje, maar door het bit, over het hoofd, en weer door het bit vindt ik niet handig.

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


xxBartjexx

Berichten: 61
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:54

Je doet een longeerbitstukje aan je bitringen en aan het longeerbitstukje zit een stukje dat je makkelijk herkend en daar maak je je longeerlijn aan vast.
Groetjes Danielle

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 22:43

Het tussenstukje gebruik ik niet meer, Warenko sprong weg en toen brak de clip van het bitstukje, volgens mij kreeg hij een enorme knal in zijn mond! Echt niet de bedoeling! Nu punnik de lijn wel eens achter de oren langs, maar dat is dus niet goed, lees ik hier... ik ga roberen met een slag om de eerste bitring en dan vastklippen aan de tweede bitring..Longeer niet zo vaak, hoop dat het lukt.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 01:06

Mijn voorkeur gaat zeker uit naar de longeerlijn door het bit en de neusriem of longeren aan enkel een halster. In ieder geval geen hulpteugels, en dat zou ik ook iedereen willen afraden.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 01:17

Ik longeer meestal aan het halster,maar als ik met bit longeer;een slag om de binnenring en dan vast aan de buitenring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 02:11

Als ik longeer is dat of los (met een blote pony, heel gewaagd Haha!), of met een halster en een koordje, of met een hoofdstel en mijn lange-teugel -teugels. Deze haal ik dan niet door longeersingels, doe ik niet over de rug of achter de billen langs, want daardoor ben je minder flexibel en gaat het nageven veel trager (indirecte).

Hoe doe ik het dan wel? De binnenteugel loopt direct naar mijn hand, de buitenteugel loopt gewoon los achter de oren door naar mijn hand. Ik heb ze beide in dezelfde hand, met 1 of twee vingers ertussen, waardoor ik zowel in staat ben te vragen om het hoofd te laten zakken, de volte naar buiten te vergroten en stelling/buiging naar binnen aan te nemen. Deze lijnen hangen dan doorgaans allebij in een boogje, totdat ik ze opneem om een signaal door te geven.

Als ik vroeger officieel longeerde (dus met een longeerlijn), deed ik die ook door de binnenbitring, de neusriem en dan aan de longeerlijn vastgeklickt. Op die manier voorkom je dat je de buitenkant van het bit onevenredig belast (zoals met bitstukje-lijn aan buitenste bitring) en dat je de nek en mondhoeken absoluut overbelast (zoals met een aan de buitenkant, over het hoofd door de binnenbitring gehaalde lijn het geval is). Bij de laatste constructie, netals bij methodes waarbij je de longeerlijn enkele keren om de binnenbitring slaat, onder singels doorhaalt, terugslaat en door de bitring naar je hand laat lopen, zou je jezelf eigenlijk eens moete afvragen of je met zo'n vaste constructie die langs zoveel omwegen loopt nog wel in staat bent om na te geven om het moment dat het paard doet wat je bedoelt. Want alleen zo leer je hem wat de bedoeling is.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:30

Aqua8horse schreef:
Mijn voorkeur gaat zeker uit naar de longeerlijn door het bit en de neusriem of longeren aan enkel een halster. In ieder geval geen hulpteugels, en dat zou ik ook iedereen willen afraden.


Waarom wil je dat ons afraden? soms is longeren met hulpteugels goed voor je pony. Voor mijn pony helemaal, want hij moet een tijd alleen over zijn rug gereden worden, dus een vriend van mij longeerd nu, over zijn rug zo maar zeggen, daar heeft hij een goeie manier voor, ik weet wel wat die manier is maar ik kan hem niet uitleggel...

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:47

Ik gebruik altijd een bitstukje. Op deze manier kan ik mijn paard op afstand laten omdraaien. Ik geef ze op deze manier gewoon beweging zonder bijzet o.i.d.

Wil ik dat ze aan het werk gaan dan pak in de dubbele longeerlijn.

Aqua8Horse: het was beter als je je mening over hulptteugel zou onderbouwen. Nu komt het erg kortzichtig over.

Ik ben ook geen voorstander van hulpteugels en al helemaal niet van bijzets. Hiermee zet je je paard om een manier vast en verder kan hij niks.
Ook zie ik vaak dat bijzets los klapperen, rukken geven in de mond en scheef zijn afgesteld.
Daarnaast vind ik het tijdrovend om ze steeds weer te verstellen.

Met de dubbele lijnen kun je alle kanten op, meer stelling naar binnen of buiten, iets meer oprichten door de lijnen een ringetje hoger te doen, lange teugels geven, korte teugels geven.

Ik gebruik ze voornamelijk om de paarden recht te krijgen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:52

wat bedoel je met dubbele teugel?

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Shariff_

Berichten: 1950
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Hoogkerk (GR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:52

Haay!!

Ik gebruik altijd een bitstukje waarom is die anders gemaakt!?
ze zijn trouwens ook niet zo duur so.. what let je!?

Liefs, Shariff & Sharon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:40

Meestal longeer ik met een dubbele longe en zitten de lijnen gewoon aan het bit.
Longeer ik met een enkele longeerlijn dan haal ik de lijn door de binnenste bitring, haal hem door de neusriem en klik hem weer aan de lijn vast.
Op deze manier kun je nooit hard aan het bit trekken.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:45

Ik heb geen eigen pony dus ik longeer niet. Maar als ik een pony heb zou ik het wel met tussenstukje doen. Als je het zonder doet en je maakt de longeerlijn vast aan het bit moet je wel van die ringen hebben zodat het bit niet door de mond schuurt. Scheve mond

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30605
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 09:10

Een bitstukje zet extra veel druk op de buitenkant, zijn dus eigenlijk gewoon niet goed. En dan maakt het niet uit of je bitringen gebruikt. Ik gebruik ze niet, maar bit blijft prima liggen met longeren. Ik trek het er nooit uit.
De manier door de neusriem, dan door het bit, en dan aan de lijn is de beste manier als je met hoofdstel longeerd. Alleen mijn pony is dan gewoon net te sterk. Dus doe ik hem door de binnenbitring, dan nog een slag, en dan naar de buiten bitring.

Overigens longeer ik altijd met touwtjes. Als ik niets vraag van mijn pony kan ik hem net zo goed losgooien. Alleen toen hij ziek was geweest ben ik gaan longeren zonder hulpmiddelen aan een halstertje, om het rustig op te bouwen. Maar anders altijd echt aan het werk. Of lekker even vrij in de bak.

Dubbel longe is een erg mooi iets, zelf heb ik er ook al wat keren mee gelongeerd. Alleen zelf heb ik het nog niet, en eigenlijk is een longeerbak dan wel erg handig. En die heb ik nog niet.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 17:45

Met een hoofdstel: Door de binnenste bitring, over het hoofd(dus volgt de bakstukken en het kopstuk) en aan de andere kant terug vast aan de bitring.
Met een halster: Gewoon vastgeklikt aan de ring(niet de onderste, maar die aan de zijkant).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers