schema intervaltraining voor het paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

schema intervaltraining voor het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 10:45

Ik ben bezig met intervaltraining om de conditie van mijn paard nog te verbeteren. Nu wil ik dat het liefst aangespannen doen, vanwege de SGMW. Maar ik heb nu alleen een schema voor onder het zadel. Maar het lijkt mij dat mijn paard met ca 400 kg achter zich aan de snelheden in galop niet zal kunnen halen. Onder het zadel hoeft hij maar ca 80 kg mee te nemen.
Het schema dat ik heb begint met 450 mpm en eindigt met 520 mpm (is een schema opgebouwd in 9 trainingen)

Heeft iemand een mooi schema om aangespannen interval training te doen?

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: schema intervaltraining voor het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:21

Ik heb geen schema, ik doe het altijd zelf. Heel gestructureerd met buitenrijden. Op mijn km teller zoveel meter stappen, zoveel meter draven. (galop gaat niet echt we hebben hier vooral asfalt) Als je traint met hartslagmeter zou je die waardes misschen kunnen vergelijken?

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 11:24

Hartslagmeter staat op mijn verlanglijst, heb ik helaas nog niet. :D Heb net mooie bodyprotector gekregen, alvast vooruit voor mijn verjaardag.

Ik kan hier wel over maaipaden, maar dan heb ik heel veel bochten, wat de snelheid heel erg afremt. Maar heb nu in Drenthe een galopbaan gevonden, waar je (uiteraard tegen betaling) ook op mag mennen. Als we tijd en puf hebben, wil ik daar zondag eens gaan oefenen.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: schema intervaltraining voor het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:10

Snelheid verbetert de conditie niet. Ze kunnen steeds sneller omdat ze meer conditie hebben. Conditie opbouwen is kilometers maken. Het is voor de marathon toch? Is hij nu echt moe na de marathon? Of bezit hij gewoonweg het vuur niet om in de hindernissen te kunnen knallen? Mijn instructrice had zo'n paard. Perfect dressuurpaard, maar hij had gewoonweg de instelling van een dressuurpaard en niet van een marathonpaard (paard loopt nu bij de koninklijke stallen naar alle tevredenheid)

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 18:59

Met intervaltraining verbeter je de conditie. Het gaat er om dat de hartslag verhoogd wordt. Het gaat ook niet om de snelheid, maar om het verschil. Door de intervaltraining verbeter je de (duur)conditie. Verzuring treedt minder snel op. Bovendien leert het paard dat hij ook andere gangen heeft dan alleen de dressuurgalop.

Na de marathon is Rembrand niet echt moe (ook niet heel fit meer), maar als de conditie verbetert, zal hij makkelijker kunnen versnellen waar dat nodig is (in de hindernissen), waardoor ik dus tijdwinst heb in de hindernissen.

Om de conditie te verbeteren, zul je grenzen moeten opzoeken, om het paard sterker te maken, dat doe je onder andere door het tempo op te voeren.

Maar goed, mijn vraag was of er iemand een schema heeft voor intervaltraining voor het aangespannen paard.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:45

Ik denk dat je daarvoor eens de Grote Namen in de enkelspan-sport moet aanschrijven. De vdBroeken, de vdDoelens, de Provoosten etc. etc.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: schema intervaltraining voor het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:03

Of wellicht ken je iemand die mendurance rijd?

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 07:59

Gem schreef:
Ik denk dat je daarvoor eens de Grote Namen in de enkelspan-sport moet aanschrijven. De vdBroeken, de vdDoelens, de Provoosten etc. etc.



Dat denk ik ook, heb het idee dat hier niet wordt begrepen wat ik bedoel :D Mendurance is een ander soort training. Ik heb nu een schema van een eventing ruiter, maar ja, met die wagen erachter kan ik dat schema niet helemaal volgen.

In de mensport is het trainen met hartslagmeter en dergelijke ook nog niet heel bekend. Mennen loopt nog steeds wat achter op de andere takken van sport helaas. Maar goed, ik ga maar eens wat klasse 4 menners benaderen. Die kunnen me vast wel helpen.

Hier kan wel een slotje op.

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:42

Volgens mij is er wel onderzoek gedaan naar de optimale training voor marathonpaard of zoiets, staat mij bij. Is een of twee jaar geleden een artikel over geweest in de mensport.
Wellicht dat je via de Mensport kunt achterhalen wie er in dat artikel werden genoemd.

Lastige voor marathon lijkt me dat het een combi is van en duur sport en kort intensief. Dat is ook weer anders dan bij eventing omdat bij eventing de paarden wel doorgalopperen bij marathon heb je elke keer weer soort van relatief rustmoment.

Denk anders als je Gerard Leijten gewoon eens een mailtje stuurt die je ook best wel advies wil geven hoor. Je bent geen penny meer, klasse III rijder die meer wil, is toch geen beginner zeg maar.

MEndurance is inderdaad puur conditie, niet het explosieve.
Ik denk trouwens wel dat jij met je dressuurgetrainde paard (want dat is R toch grotendeels) nog wat spiergroepen zult moeten activeren en het 'grotere hart/longvermogen', om die marathonconditie goed te krijgen. Vraagt gewoon andere inspanning van het lijf (fysiologisch gezien).

Wellicht kan interval training helpen, misschien ook wel helemaal niet .... (maar juist dus meer die langere km tochten maken op wat hoger tempo, constant ...) .... Daarbij is R geen jong paard meer maar een ouder paar met een vastgestelde zeg maar constitutie, je wilt er nu feitelijk iets anders mee dan wat hij jaren heeft gedaan. Kan wel jaar of zelfs twee jaar duren voordat hij op die manier die jij zou willen door de hindernissen kan gaan.

Zomaar wat gedachten hoor van iemand die erg geinteresseerd is in trainingsmethodieken ...

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 20:46

Degene die in Leek bloedonderzoek deed bij de kampioenschappen gaat mij verder helpen (zij hebben weer les van Gerard Leijten). We gaan eerst lactaatonderzoek doen, om te zien bij welke hartslag hij gaat verzuren. Aan de hand daarvan gaan we dan een trainingsschema samenstellen. Ik denk dat intervaltraining in onze situatie het beste werkt, de afstanden zijn het probleem niet, maar hij moet wat explosiever (minder dressuurpaard :D ) in de hindernissen.

Iedereen bedankt voor het meedenken.