[AR] Een men-vraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

[AR] Een men-vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 13:56

Wij willen gaan mennen met onze paarden(een van 1.40 en van 1.50)
maar de eigenaren van de kar willen er ook mee gaan mennen met hun A welshjes en ze willen dus tuig wat bij onze paarden past maar ook bij hun welshjes Verward
Met andere woorden ze zoeken mentuig dat van pony tot full te verstellen is. Verward
En dan nog iets; hebben wij bij onze paarden full nodig of is cob groot genoeg.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:03

Ik denk dat Cob groot genoeg is hoor. Wij rijden met een paard van 1.72 met een full-tuig en zouden het nog veel groter kunnen stellen dan we nu doen. Maar of een cobtuig niet veel te groot is voor die Welshjes??

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:07

Die paarden passen wel in een Cob-tuig. Maar de welshjes zeker niet. Waarschijnlijk moeten die Welsh een pony-tuig hebben en die op de kleinste stand.
Mijn conclusie... 't is niet mogelijk.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:08

Een cob-tuig zal wel te groot zijn voor een Welsh A, normaal hebben die een shet-tuig op. Voor je eigen pony's zal Cob wel passen.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:17

cob voor jou paarden maar die welshes meot echt een klein ponytuig o de nk ik

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:05

Haha dat zal een hele opgave worden!!! Voor Pinky is een gewoon ponytuig al aan de grote kant.
Met een beetje steige welsh is een ponytuig prima maar groter kan echt niet!! Dus paarden in een ponytuig of andersom wordt erg moeilijk...

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:49

Jij hebt idd genoeg aan een maatje Cob voor jezelf.
Maar nu het probleem:
Het kan wel maar:
Je hebt twee maten binnen en buitensingels nodig en de schoftjes mogen niet al te groot zijn en de schoftjes moeten soepel zijn, dus er mag geen ijzer o.i.d. in zitten dat de vorm bepaald.
Dat kan alemaal nog, je grootste probleem is de borst, die is vrees ik in een Cobmaat net te groot voor een A-welsh.
Dan sluit de borst niet meer aan bij de schoft.
Kwestie van proberen en een compromis zoeken.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:02

Waarschijnelijk red je het niet met een tuig. Voor Nanda (doorgeschoten welsh A) gebruiken we een Cob tuig met een ander (pony)hoofdstelletje.
Je kunt beter twee goed passende tuigen hebben, dan een tuig wat beide (of een van beide) pony's niet past.
Bovendien lijkt het me niet echt handig om 1 tuig voor meerder pony's te gebruiken (al kan het wel natuurlijk). Je moet iedere keer erg veel verstellen...
En hoe zit het eigenlijk met het lamoen ?

horsenut

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:06

een kennis van me heeft een welsh pony van 1.25 die heeft een shet-tuigje, ik zelf heb een haflinger van 1.52 en gebruik een cob tuig, maar de broek en broeksriem is van een paard tuig en het hoofdstel ook.
Tegenwoordig hebben ze van die nylon tuigen die heel goed te gebruiken zijn kosten niet zoveel ik geloof rond de 100 euro dus misschien is het dan een optie op voor allebei de maten een tuig te kopen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:25

Sorry hoor, maar die nylon tuigen van 100 euro zijn echt van slechte kwaliteit en hebben een slechte pasvorm. Daar zou ik m'n geld echt niet aan uitgeven.

horsenut

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:28

mij bevalt hij prima en de pasvorm moest ik wel combineren dus ik heb een gedeelte cob en een gedeelte full, maar dat zit perfect hoor.
Vind het als marathon tuig stevig en ideaal, als ik bijvoorbeeld ring ga steken gebruik ik een leren tuig.