[CT] Wie gebruikt het? (Paarden en honden)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

[CT] Wie gebruikt het? (Paarden en honden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 11:51

Sinds 2 weken doe ik met mijn hond Bo aan clickertraining.
Niet omdat het me zo geweldig leek maar omdat ik op donderdag op de martin gaus acedemy zit en dus wel moet.. Ik ging er heen zonder een idee te hebben of ik het wat vond.
We hebben het nu 2 keer gedaan en ik vind het erg goed gaan.
De eerste les was conditioneren met de clicker. DWZ Click, snoepje, click, snoepje en dat even volhouden.
Daarna gingen we een willekeurig gedrag aanklikken (ik deed pootje heffen dat doet ze nogal eens uit spanning/opwinding) maar dat snapte ze niet erg.
Gister moesten we doodliggen aan de clicker koppelen en ook dat gaat al heel aardig (toch ben ik niet van mening dat ze dit sneller leert met clicker dan zonder maar goed).
Als 'huiswerk' hebben we opgekregen om te oefenen op weaven (stap zetten en dan hond onder je benen door laten lopen en zo een aantal passen achter elkaar). Beetje doggydancing dus.

Ben wel benieuwd of jullie clickeren. Waarvoor? Tevreden? Waarom begonnen? Enz Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Finnea

Berichten: 10070
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:59

Ik doe ook aan clickeren, het paard leert zo veel makkelijker.
Nic heeft 't nog niet helemaal door, maar Vio snapt gelijk dat ze dan braaf is Knipoog.

Volg mijn Fjordenpaarden Finnea & Sølfin op Instagram

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:59

ikke is ook benieuwd.. maar dan voor mijn paardje..

euhm.. Scheve mond

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 16:40

Ik heb het vorige jaar met Rowan geprobeerd, maar dat wilde helemaal niet. Hij begreep het wel, maar werd zo opgefokt van het idee dat ik wat lekkers in m'n zak had dat er niets zinnigs meer uitkwam. Ben toen terug overgestapt naar gewoon 'braaf!' zonder lekkers in de buurt. Ik heb nog wel een zooitje clickers liggen...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:32

ik gebruik clickertraining bij Banjer... vooral omdat Banjer een paardje is waarbij straf juist averechts werkt... dus door de clicker kan ik het positieve beter/duidelijker belonen.... Lachen

Banjer kan er diverse VD-kunstjes al mee... (als ze zin heeft... Schijnheilig Haha!)

Bij mijn honden gebruik ik het niet.... mijn ouders willen niet dat ik met Kyra ga clickeren... en Nikita heeft zo'n karakter dat het niet gaat werken...

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:35

Mijn clicker klikt zo hard dat m'n pony er bang van was.
En je werd half doof als je er naast stond ofzo...Scheve mond

Als we een hond hadden zou ik het zeker willen proberen, maar helaas...

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:07

Ik ben er van het weekend mee begonnen met het doel er ook mee door te gaan. Daarvoor heb ik weleens vast/los e.a. gedaan. Jamaica pikt het ontzettend snel op en snapte al snel dat ze het flesje (target) aan moest raken, ongeacht waar ik het hield. Hon heeft zoiets van: Rot op met die fles, geef me gewoon die brokjes Haha!

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:10

Het klinkt verschrikkelijk, mijn vader en opa zijn allebei fokker van Franse herders en eerlijk gezegd vind ik dat korte commando's met een eventueel gebaar duidelijk genoeg zijn. Als beloning is vaak de ontspanning eventueel een braaf al meer dan genoeg, op die manier blijft het beest allert.
Altijd maar belonen werkt ook verwarrend wees duidelijk en kort en het dier zal rustig worden van de eenvoud en de rust die op die manier uitgaan van de baas.
Dieren onder elkaar belonen toch ook niet om de haverklap?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:22

nee, maar dmv van clickertraining kan je heel precies belonen. Je wilt je paard laten liggen. Ok, na het rijden zadel je hem af en je gaat nog lekker ff in de bak stappen. Veel paarden zullen dan willen rollen. Je gaat dus opletten, gaat een commando geven, en op het moment dat het paard gaat liggen om te rollen *klik*.
*even heel zwart wit wat ik er tot nu toe van begrepen heb Haha!*

Ik ben er nog maar net mee bezig, en de tijd zal het leren, maar tot nu toe denk ik dat dit voor mij een grote hulp kan zijn bij het trainen van mijn paarden

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:30

Dan heb je dus exact het zelfde als wanneer je een dier op de gewone manier traint allen dan met een overdreven beloning. Je kan een dier wel iets aanlereen met belonong, maar hopelijk blijf je niet clcken tot in lengte van dagen. Sowieso heb ik zo mijn bedenkingen bij Martin Gaus, maar dat terzijde

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:35

klopt Stef.... je hebt het begrepen... Lachen Timing is heel belangrijk in Clickertraining...

Een stappenplan maken van een oefening is een heel goed plan.... Lachen Denk na... wat doet mijn paard eerst altijd, voordat ie gaat liggen rollen? beloon eerst daarvoor.... heeft ie door dat ie daarvoor de beloning krijgt, beloon dan voor het volgende "stapje" voordat ie gaat liggen rollen... etc.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:42

joelledsr schreef:
Dieren onder elkaar belonen toch ook niet om de haverklap?


Nog even hier op in gaan. Nee, dieren onderling belonen elkaar niet om de haverklap, maar dieren onder elkaar leren elkaar ook niet liggen, zitten, spaanse pas, etc etc etc

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:45

Maar wel vele andere dingen die voor ons soms niet zichtbaar zijn, honden en paarden hebben meer onderlinge regels en gebruiken dan wij ook maar kunnen vermoeden. Ik heb vandaag nog een halfuur gekeken naar de merrie bij ons in de wei rondom een baal kuil, er werden complete koude oorlogen gevoerd, waarbij de verandering van houding soms al genoeg was en ontspanning (weer) een manier was om te laten zien dat de ander nu toch ook mocht.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:50

Hmmz, weet niet of je het bepalen of behouden van rangorde leren moet noemen. Althans, niet in de zin zoals wij onze dieren dingen leren

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 13:50

ik heb vadaag ook een clicker gekocht. op aanraden van een paar bokkers.
ik ga er ook mee beginnen.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:07

Onze honden zijn ook een tijd terug begonnen met clicker-training. Dat ding is alleen nu in de kast gegooit en komt geloof ik niet meer tevoorschijn Haha!
De honden leren namelijk erg snel en hoeven niet doormiddel van die clicker verteld te worden dat ze het goed doen of om ze iets aan te leren.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:28

ik doe het ook omdat me ponys eens een x wat anders doen en toch hun hersenne moeten gebruiken en grietje voelt zich nu heel slim Haha!

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 22:55

Het voordeel van clickertraining is, dat het enkel uitgaat van positieve bekrachtiging. In tegenstelling tot de meeste andere trainingsmethoden.
Dit is uitgevonden bij dolfijnen. Die zwemmen immers gewoon weg als ze iets niet leuk vinden. Dus de oude methodes waren ongeschikt.

Nog een voordeel van clickertraining is, dat je je beloning heel precies kunt timen. Je maakt als het ware een foto van het goede moment. Bovendien ben je heel constant in de vorm van je beloning, zodat het dier precies weet waar het aan toe is. Je hebt niet een beetje braaf en heel braaf. braaf=braaf.

Ook bij het clickeren ga je niet uit van continu belonen. Je leert bepaalt gedrag aan. (bv pion aanraken= C+B), dan bouw je het uit (bv puntje vd pion aanraken=C+B)dan ga je ok willekeurige basis C+B geven om het gedrag te versterken. Tenslotte bouw je de C+B af en ga je verder met iets nieuws. Als je constant zou blijven belonen, gaat voor veel dieren de spanning eraf en zal het leerproces blijven steken.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-03 10:00

Helemaal mee eens evelien.
Nog een toevoeging:
Door de clicker leren dieren zelf leren. Ze worden geclickt en gaan dat egdrag herhalen om nog een beloning te krijgen. De 2e keer click je later en het dier zal (als de clicker iig goed geconditioneerd is) zelf gaan uitvinden wanneer je wel clickt. Hij doet er moeite voor en zo leert hij sneller. Als mensen zelf dingen moeten uitvinden/leren onthouden ze het ook beter en sneller Lachen

De clicker is slechts een hulpmiddel geen wondermiddel.

Ik heb nu enkele lessen gehad (4 totaal van 4 uur) en het wordt me allemaal steeds duidelijker. Met mijn border collie hebben we nu in 3 weken tijd 2/3 keer per week oefenen geleerd:
* Conditioneren vd clicker
* Doodliggen
* Omrollen
* Met aandacht volgen
* Gaan zitten zodra je stilstaat
* Begin van Weaven (door je benen door lopend).

Ik ga binnenkort ook beginnen met Pinky en daarna met Fellow (die is nog helemaal niet getraind en die wil ik compleet met clicker trainen). Ben erg benieuwd Haha!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 12:08

kan dit ook bij paarden dan? en waar koop je zo'n clicker? ik wil het ook wel proberen hor Lachen maar helpt het echt? en is het duur? en hoe werkt het precies?

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:19

Met clickertraining kun je inderdaad ook paarden trainen. Onze pony's heb ik er ook mee getraind, waarvan 1 vanaf het prilste begin, toen hij nog helemaal groen was (hoewel al 5 jaar) en niet eens wist wat voetjes geven was. Met clicker heb ik ze de gewone omgangs- en beleefdheidsvormen geleerd, longeren, werken aan de lange lijnen tot een met zijgangen in stap en draf, mennen in enkel- en tweespan en vrijheidsdressuur. En het werkt prima. Juist omdat je nu eens puur van belonen uitgaat en niet het corrigeren of straffen al van tevoren inbouwt in je trainingsprogramma. Vooral bij [***], die niets begreep en waarbij je met de lichtste vorm van dwang of misleiding niets meer kon bereiken (snoepje volgen was al te onbegrijpelijk), was het een wondermiddel dat plotseling liet zien dat hij extreem intelligent was (en daardoor alles zichzelf veel te moeilijk maakte zodat hij niets kon leren met dwang (opjagen, aantikken of wat dan ook)).

Onze kat heb ik met clickertraining geleerd te zitten, liggen, op stoelen te springen, voorpoten ergens op zetten, de Spaanse pas te lopen en een blauw kaartje aan te raken.

Clickertraining werkt prima en hoeft helemaal niet per definitie met een echte clicker te gebeuren. Met de kat en vaak ook met het langeteugelen werk ik met een klikgeluidje van het puntje van mijn tong tegen mijn gehemelte. Bijna onhoorbaar, maar als ik dit in uitgestrekte draf laat horen, vallen de ponypootjes direct uit de lucht op de grond en staat het beest gewoon instant stil. Kom maar op met die beloning! Knipoog

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:47

ik volg de opleiding dierverzorging in groningen, en toevallig zijn we nu net bezig met het onderwerp, trainen dieren.
uit onze belevenissen werkt de clicker methode heel goed, het dier leert dan dat de clicker een beloning oplevert, en doet dan "alles om de clicker te krijgen.

een heel goede methode dus.

De vogeltjes doen het......... de bijtjes doen het...... zullen wij het ook doen?!
nee joh gekkie, wij kunnen toch niet vliegen!! Bloos

Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:51

Ik volg de opleiding dierverzorging.
en ik ben net bezig in de periode "trainen van dieren".
uit onze ervaringen is de clicker een prima trainingshulpmiddel,goed voor veel resultaten,mits deze ook juist en heel nauwkeurig wordt gebruikt.
dat er precies getimed wordt om te clicken.
een dier zal de link gaan leggen met goed gedrag-->"click" = Beloning.
zo gauw je dit bereikt hebt,ben je al een heel eind.

zelf zijn wij hier niet zo'n voorstander van het martin-gaus gebeuren,omdat sommige trainingen niet helemaal duidelijk zijn voor een hond en oneerlijk...maa rdat is voor iedereen van eigen mening.

heel veel succes met je clicker! Knipoog

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:04

mijn pony heeft moeite met achterwaards gaan, wijken enz hoe leer je hem dat, ik heb geen clicker ofzo, maar kan je dat ook ergens anders mee doen?

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:22

Assiej schreef:
mijn pony heeft moeite met achterwaards gaan, wijken enz hoe leer je hem dat, ik heb geen clicker ofzo, maar kan je dat ook ergens anders mee doen?



nee dat een rijtechnisch probleem, met een clicker ga je natuurlijk te werk, dat je een dier met een comando bv voetjes laat geven.
achterwaards en wijken dat is op rijrtechnisch gebied iets wat je hem moet leren, met je beenhulpen

De vogeltjes doen het......... de bijtjes doen het...... zullen wij het ook doen?!
nee joh gekkie, wij kunnen toch niet vliegen!! Bloos


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 4 bezoekers