Wat een verschil! Longeren...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Wat een verschil! Longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 20:44

Ik heb een nieuw bijrijdpaardje en ging hem zaterdag eerst maar eens even longeren. Dus zadel en hoofdstel om (paard had 2 jaar stil gestaan) Longeerlijn aan het bit achter de oren langs en zweep in de hand... Het ging voor geen meter! Ze vloog er 3 keer vandoor en toen ze daar moe van was ging het wel wat beter. Ik had vooral het gevoel dat ze het niet snapte. Ze sjouwde rechtdoor totdat ze ineens een ruk kreeg (niet dat ik rukte, maar op een gegeven moment "houd het touw op") En dan stond ze stil, dus dan dreef ik weer vanachter met de zweep, liep ze weer maar weer de bocht niet door dus weer die ruk, dus weer de zweep enz. Daarbij stond de eigenaar er dus ook nog eens naast (man van 75) Laat maar lopen! Ze mag best eens werken! Haal die zweep er maar effe overheen! Dus ging niet echt lekker.

Nu ben ik vandaag weer gaan longeren want de eigenaar was er niet en ik had dus geen zadel en hoofdstel. Dus alleen aan het halster, geen zweep erbij gepakt want ik ben het boek paarden leren begrijpen aan het lezen en had daar wat gelezen over longeren. Ook hier en op diverse sites dus ik dacht, ga het eens anders proberen. Het ging perfect! Ze liep vanzelf al rond (waarom ze dat nu deed, geen idee!) Touw stond niet op spanning, stap naar de achterhand en een roepen gaf tempo, stap naar de voorhand en ho gaf rust. Op m'n hurken gaan zitten en ze kwam direct naar me toe. Echt zo heerlijk! Ik weet dus nu hoe ik in het vervolg paarden longeer!

ps. Sorry, moest het ff kwijt Haha!

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 20:58

Mooi zo'n verhaal.. maar tis vaak idd beter om het ene beetje rustig te doen doen en niet alleen met de zweep dat werkt lnag niet altijd.. maakt de band tussen ej paard en jou ook niet echt beter!!!
Hopen dat het snel nog beter gaat tussne jullie!!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:20

Fijn dat het zo goed gaat hé. Ik probeer meer mensen hier te overtuigen dat longeren aan het halster goed is voor het paard. En nog veel beter voor jullie relatie.

Ga lekker wat dingen uit proberen. En kijk hoe het paard er op reageerd. Zo kom je achter veel dingen.

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:12

Heel fijn voor je.
Vanalles proberen werkt vaak beter dan alleen maar de raad van de eigenaar op volgen wnat die hebben ookniet altijd gelijk. En zo zie je maar weer dat je door dat proberen verder komt! OK dan!