[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:35

Ik heb het wel gedaan en ben er erg blij mee. In de vaardigheid vind ik het toch wel heel prettig in scherpe bochten (en eerder was 110 ook verplicht) en ook met crossen in het bos enz voel ik me er gewoon fijner bij. Als je hem nieuw gaat aanschaffen zou ik het zeker doen, er later nog opzetten kost veel meer.

claudiadvx

Berichten: 2798
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:19

Ja wil hem wel nieuw bestellen. Tenzij ik een 2e hands tegen kom met de opties die ik wil natuurlijk

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:32

Ik zou ze er op laten zetten, met dezelfde redenen als Susanne noemt.

En stel dat je ooit vaardigheid wilt gaan starten en de KNHS heeft zich weer bedacht en de spoorbreedte van 1.10 weer verplicht gesteld, dan heb je ze er iig op zitten en mag je gewoon starten.

ElineGC

Berichten: 966
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Overijssel

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 15:44

Om zelfde redenen als hierboven heb ik het er ook op laten zetten!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 17:06

Ik niet maar ook geen vaardigheidsambities. Stabiliteit is zonder verbreders ook prima

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 17:35

ik heb ze ook maar gebruik ze nooit. en cross toch aardig door t bos. nooit problemen mee.

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 18:46

Eens met Susanne en Ayla.

Ik heb zelf ook spoorverbreders vind het wel fijn. Heb ze altijd op 1.10m staan

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 18:49

Ik heb ook spoorverbreders aangeschaft voor het geval ik ooit eens officieel vaardigheid ging starten. Ik houd hem verder juist op 95cm zodat ik ook door smalle openingen pas.

verastar1

Berichten: 872
Geregistreerd: 10-04-11
Woonplaats: harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:06

Hallo,
Ik heb een paar vraagjes. Ik heb nu mijn marathonwagen te koop staan omdat ik minder tijd heb om te mennen door stage.
Daarom zoek ik een sulky dat als ik tijd heb ik lekker een ritje kan maken.
Nu is mijn vraag of jullie misschien iemand aanraden om heen te gaan voor een Sulky. En welke sulky zou bij mijn pony passen?
Het is een Shetlander van 1,09. (foto in profiel)

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:13

verastar1 schreef:
Hallo,
Ik heb een paar vraagjes. Ik heb nu mijn marathonwagen te koop staan omdat ik minder tijd heb om te mennen door stage.
Daarom zoek ik een sulky dat als ik tijd heb ik lekker een ritje kan maken.
Nu is mijn vraag of jullie misschien iemand aanraden om heen te gaan voor een Sulky. En welke sulky zou bij mijn pony passen?
Het is een Shetlander van 1,09. (foto in profiel)
minne van 109 staat voor hca met 19"

verastar1

Berichten: 872
Geregistreerd: 10-04-11
Woonplaats: harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:16

Patricia_86 schreef:
verastar1 schreef:
Hallo,
Ik heb een paar vraagjes. Ik heb nu mijn marathonwagen te koop staan omdat ik minder tijd heb om te mennen door stage.
Daarom zoek ik een sulky dat als ik tijd heb ik lekker een ritje kan maken.
Nu is mijn vraag of jullie misschien iemand aanraden om heen te gaan voor een Sulky. En welke sulky zou bij mijn pony passen?
Het is een Shetlander van 1,09. (foto in profiel)
minne van 109 staat voor hca met 19"


Ik heb het liefst een sulky waar je met zijn 2e op kan. (vergeten te melden ) :)

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:57

Een sulky kan je altijd alleen op.
Een 2wieler kan je wel met meer personen op (een sulky is wel een 2wieler, maar een 2wieler is niet perce een sulky).

HCA heeft ook 2wielers met een bankje.

verastar1

Berichten: 872
Geregistreerd: 10-04-11
Woonplaats: harderwijk

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 16:02

Dan bedoel ik een 2 wieler :j

Nena_

Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 22:26

Hoi Allemaal, Ik kom even binnenvallen!

Ik ben mijn pony aan het beleren voor de wagen. Alles gaat tot nu toe echt super goed, bandje trekken zit er echt al super goed in.
Ik ben nu aan het oriënteren op een sulky en wil gelijk een goede kopen. Ik heb de prijslijst aangevraagd bij HCA en gevraagd welke wielen het beste waren en ze zeiden 19 inch voor mijn shet van 102cm. Ik zie soms ook wel eens HCA sulky's voorbij komen met 16 inch wielen achter een shet van ongeveer dezelfde schofthoogte.

Aangezien dit €200 scheelt vroeg ik mij af of mijn pony ook voor een sulky met wielen van 16 inch kan? Als dit echt niet kan dan neem ik natuurlijk 19 inch wielen. Maar als het niet gek veel uit maakt bespaar ik liever die €200 haha :+

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 22:33

Mijn pony van 1 meter staat voor een 16 inch en is helemaal prima!

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 22:34

Verwacht je dat je pony nog (veel) gaat groeien? Als hij rond deze hoogte blijft, dan kan een 16 inch ook. Net boven de meter zijn het echte grens gevalletjes. Vaak zie je wel dat een 16 inch beter achter een iets te grote pony past dan een 19 inch bij een net te kleine pony. Die laatste sulky krijg je dan lastiger in balans.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 22:34

Ik zou voor 16" gaan :) Past prima met 1.02 en je krijgt de sulky wat makkelijker in balans dan met 19" wielen. Mijn pony is 1.06 en ik rijd met 19" wielen, ik zou zelf vanaf ongeveer 1.05 voor 19" gaan.

xSCWx
Berichten: 7059
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 22:37

Afbeelding
Mijn pony van 1.02m voor de 16”.
Ging prima trouwens. Ik had maar heel soms het idee dat ik wat meer overzicht zou willen hebben, maar dat was vooral bij smallere doorgangen (die altijd prima gelukt zijn overigens).

Nena_

Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 07:30

Dankjulliewel!
Dan ga ik voor de 16 inch wielen. Vooral als ik hoor dat waarschijnlijk 16 inch wielen makkelijker in balans te krijgen is. Hij is dit jaar 3 geworden dus hij kan nog wel een klein beetje groeien maar heel veel zou dat denk ik niet meer zijn aangezien zijn moeder 103cm is en zijn vader 104cm. xSCWx jouw pony loopt er netjes voor inderdaad, fijn dat ik nu een beeld heb hoe het eruit gaat zien haha (pony even zwart indenken :+ :+ ).

Hoelang heeft het bij jullie geduurd voordat de sulky klaar was toen jullie hem bestelden?

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 07:32

4 weken :) Maar het is totaal afhankelijk van hoe druk hij het heeft, een vriendin van mij had 'm met een week.

Nena_

Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 08:00

Ayla schreef:
4 weken :) Maar het is totaal afhankelijk van hoe druk hij het heeft, een vriendin van mij had 'm met een week.


Ohh dat is best snel! Ik dacht dat ik 3 maanden zou moeten gaan wachten :') Dankjewel!!

xSCWx
Berichten: 7059
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:53

Ik had bij de 16" mijn stoeltje al behoorlijk naar achteren staan om druk van de voorkant weg te nemen, dus ik denk dat je met 19" dan echt helemaal naar achteren moet. In heb korte beentjes (op de foto staan de voetbeugels op zijn dichtst bij het stoeltje), je ziet dat ik niet nog verder naar achteren had moeten gaan want dan had ik er niet meer bij gekund :+
Ik heb 6 jaar geleden 3 maanden op de sulky moeten wachten. Tip, neem echt het stoeltje en niet de standaard panzadel die erop zit. Ik ging eens perongeluk door een hele diepe kuil en als ik geen rugleuning had gehad, had ik er geheid achter gelegen :')
En het dichte lamoen vind ik ook onwijs prettig, geen zorgen hoeven maken of de boom niet uit het lichtoog schiet...

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:58

16 inch is in mijn geval helemaal niet makkelijk in balans te krijgen, iets met zelf maar 60 kg wegen en er een mini-shetlander van 84 cm voor zetten. Mijn vader heeft hem nu extra gaatjes gegeven zodat het stoeltje ietsje verder naar achteren kon dan maximale stand, maar nog steeds is ie niet perfect afgesteld. In galop kleppert de sulky maar al te graag mee in de pony zijn ritme helaas. Ik raad overigens ook wel een stoeltje aan, inderdaad voor het geval je een keer per ongeluk door een kuil rijdt of als je net als mij ritten van +3 uur wilt maken.

xSCWx
Berichten: 7059
Geregistreerd: 21-02-07

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:05

Ik vond hem inderdaad ook wel lastig in balans te krijgen hoor. Omdat je er zoveel aan kan verstellen. Maar als 'ie dan eenmaal in balans is, heerlijk!
Fennadev, kan je misschien wat gewicht achter je stoel hangen? Bij mij zweefde de sulky perfect in balans in draf, in galop bleef het lamoen op het lichtoog rusten. Hoe ver je de pony van de kar af zet heeft ook veel invloed, en hoe hoog je de lichtogen hebt hangen. Heb je een foto van je combi Fennadev?

cinniz123

Berichten: 4397
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:08

Stoeltje is zeker een aanrader maar ik heb zowel pan als stoel gehad en met pan zitting was hij wel makkelijker in balans te brengen als met stoel.
Ik heb bij stoel ook extra gaatjes geboord zodat hij iets verder naar achter kan.

Ben er van overtuigd dat gewicht ook zeker mee speelt met het in balans brengen al zegt Hca dat dit niet zo moeten kunnen.

16 inch moet wel lukken bij 1.02m maar hoop wel voor je dat ie dan niet meer ineens groeit.
Ik heb 19 inch bij 95cm maar dat was meer om de reden 2 pony’s waarbij de ander 1.14m was.
Vind persoonlijk de combi met 19inch iets mooier omdat je wat grovere wielen hebt maar goed dat is puur smaak.