tweewielers, welke is het beste?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

tweewielers, welke is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 09:56

Ik ben behoorlijk aan het speuren geweest en vind verspreid wel het een en ander aan informatie maar ik ben op zoek naar tweewieler gebruikerservaringen.
Het gaat mij dan om tweewielers geschikt voor paarden.
De verschillen zijn enorm en ik zie dat ze in prijs varierend van 500 (Cavalier) tot 3400 (van der Mee) gaan.

Wat ik wil is een wagen die goed geveerd is en mooi stabiel achter het paard ligt. De prijs vind ik iets minder belangrijk.
Ik had er zo'n 1600 voor gereserveerd maar als hij duurder wordt dan is dat zo.
Ik wil er mee de verharde weg op kunnen, maar ook goed in het zand kunnen mennen (we hebben een drafbaan en het strand dichtbij)

Welke wagens worden aanbevolen? (uiteraard heb ik de linkjes uitgeplozen maar ik vind de keuze best lastig)
Persoonlijk vind ik de Kraay wagens, en de van der Mee wagens erg mooi. Maar estetiek is natuurlijk niet alles in deze...
Het moet achter deze potige kerel komen te hangen:

Afbeelding
Afbeelding

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: tweewielers, welke is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:31

Jeeh sam voor de wagen :D
Lekker met jan tuin aan de slag?

Voor 1600 euro kan je wel een mooie tweewieler vinden ja.
Zelf heb ik de Oxer gehad voor sil, kosten iets van 500, beetje het budget model.

Op Bokt zie ik nu idd veel tweewielers van Kraay, Cavalier, HCA.
Op de boktmarkt staat een erg mooie Kraay tweewieler te koop, wel te klein voor Sam, maar even om een idee te geven.

Veel succes en plezier met het vinden van een karretje en het mennen, zou graag eens een ritje mee gaan!

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: tweewielers, welke is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:33

Trouwens, ik hoor/lees altijd dat zee/strand funest is voor je wagen, lijkt me zonde voor als je met een mooie dure tweewieler dan het strand op gaat.

Cowgirl

Berichten: 23755
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:30

Ik heb voorheen regelmatig met een 2 wieler van Hans van der Mee gereden en echt dat rijd super. Moet zeggen dat dat ding comfotabeler rijd dan mijn Clever Uno.
Ze kosten idd wel wat maar je hebt er wel je leven lang plezier van.

Op het strand ermee rijden zou ik zonde vinden. Als je paard goed voor de wagen staat zou je voor de strandritten een 2e hands sulky/afrijkar kunnen aanschaffen. Rijd wel niet zo heel comfi maar plezier heb je wel.

Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: tweewielers, welke is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:35

Ik heb een tweewieler van excellent, ben er heel tevreden over. De mijne is in shetten maat, maar ze maken ze ook gewoon in paardenmaat.

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: tweewielers, welke is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:37

Zou een tweewieler niet snel achter een paard durven hangen, maar anders; een goede stevige in ieder geval.

Anders eens bij Kraay kijken? Staan wel wat mooie in grote robuuste maat, en erg sjiek!

Veronie
Berichten: 107
Geregistreerd: 03-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:01

Hoi,
Ik weet nog een super mooie Clipper tweewieler te koop. 29 inch wielen.
Als je interesse hebt, stuur ik je een link.

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:13

Een flink potig paard...heeft een degelijke wagen nodig die erg goed in balans te zetten is.
van der mee, die heeft veel kennis in huis om voor zo'n paard de juiste maat wagen te maken.
en HCA is erg comfortabel, en ook kwalitatief heel goed !
wij hadden een oude HCA tweewieler achter ons belgisch trekpaard, superding !! en behoud zijn waarde.

Persoonlijk zou ik voor zo'n paard toch of voor een HCA tweewieler of voor een goede 2e hands 4-wieler gaan. :j

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:40


VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:49

Ik heb bij mijn grote paard Rizanta (1.75) een tweewieler van Van der Wal gehad, kun je vergelijken met een Van der Mee en dan niet die met mee bewegende bomen maar dus een 'traditionele' . Nieuwprijs was dan ook iets van 1800,- Euro.

Als ik een groter paard had en budget zo rond de 1500,- zou ik er een (traditionele) V/d Mee, v/d Wal of de trainingswagen van HCA achter doen. Tweewielers bij vd Mee beginnen in de prijsklasse vanaf 1250/1500 Euro. Excellent of Clever heb ik nooit 'live' gezien, dus geen ervaring mee en kan ik dus niets over zeggen. Vind de plaatjes altijd wel erg mooi.

Persoonlijk rij ik erg graag met een tweewieler, zeker bij jonge paarden/pony's vanwege het directe contact en het niet kunnen scharen.

Je hoeft niet perse nieuwe te kopen, goed marktplaats in de gaten houden, loop je vanzelf wel tegen goed 2e hands exemplaar op (de vd Wal had ik 2e hands voor helft van de prijs).

LS_fotos

Berichten: 1640
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:25

Ik zou naar Kraay gaan, (www.kraaynijkerk.nl) super fijne sportieve tweewielers in shetlandmaat tot groot paard! Hij heeft nu ook tweewielers op voorraad voor paard. Prijsklassen licht rond jou uitgave. Je kunt hem zelf kiezen zoals je wilt diverse opties mogelijk en garantie en prettig service.

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Re: tweewielers, welke is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 09:53

LS fotos, jij doet je Kraay toch weer weg? Die van jou vind ik wel echt serieus mooi. Waarom gaat die van jou weer?
VanHuisUit, ik heb in principe wel meer over voor een goede wagen. Mijn punt is dus ook dat ik vind dat het een robuuste wagen moet zijn. Moet gewoon goed en veilig zijn!
Ik houd marktplaats en de boktmarkt strak in de gaten maar wat te koop komt vind ik vaak te 'mager' dus dat zijn dan cavalier of cavaletti's.
BiancaCoo, ik dacht dat HCA alleen voor de kleintjes was? Persoonlijk vind ik HCA's niet mooi... dat is smaak natuurlijk. Maar ik zou dan eerder gaan voor een Kraay of een van der Mee. Vraag me dan alleen weer af of de verende bomen niet voor disbalans zorgen...
MelanieB, waarom zou je dat niet durven? Is niets meer dan een grote pony :D
Hey Jenkins! Die Kraay vind ik dus geweldig. Als het een paardenmaat was geweest had ik niet getwijfeld! (is die van LSfotos) Hoe gaat het met Sil?

Cowgirl, dat is geen slecht idee! Ik hoor inderdaad vaker dat het erg slecht is voor je wagen omdat het zout overal tussen gaat zitten en zorgt voor roest. Nu sta ik aan de kust dus de zilte lucht zal hem zowiezo geen goed doen vermoed ik....

Bedankt voor de antwoorden allemaal zo ver!

Nog een vraagje. Wat vindt men van de verende bomen die tegenwoordig op de tweewielers zitten? Goed of niet goed en waarom?

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:38

Ik ken een aantal mensen die met v/d Mee tweewielers rijden en daar erg enthousiast over zijn!

Cowgirl

Berichten: 23755
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 09:38

Die bomen zorgen niet voor onbalans hoor. Je zou eigenijk eens een proefrit moeten maken in zo'n 2 wieler.
En mocht je er eentje aanschaffen neem dan 2 bokkussens ipv 1. Als ik als passagier mee reed had ik altijd last van mijn rug (nu is die al wrak) en als ik op het bokkussen zat had ik nergens last van.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:52

Van der Mee heeft zowel geveerde bomen als met ongeveerde bomen. Die met geveerde bomen zijn de duurdere dus.
Is prima dealer die goed kan adviseren en gewoon het beste wil voor de klant inverhouding tot wat mogelijk is in het budget, dus bezoekje aan hem (met je dan beleerde paard) is zeker aan te raden.

Het 'geveerde' concept heeft volgens mij tot nu toe alleen v/d Mee, de Kraaij wagens hebben dat niet, de Clever en vd Wal e.d. ook niet. Ik heb altijd met traditionele tweewielers gereden en die voldeden prima, mits je ze goed in balans hebt. En mijn ervaring is ook als je een tweewieler hebt die qua maatvoering in verhouding is met de stokmaat van je paard, die balans makkelijk te vinden is.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Re: tweewielers, welke is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:51

Wij hebben ook een HCA, niet de shet sulky, maar de tweewieler waar je met een bankje met 2 personen op kan zitten.
Een ideaalding, stevig, goed verstelbaar, goede service.
Toen wij de tweewieler kochten konden we nog kiezen uit verschillende opties, boomvangers/opstap erop, wel of geen spatborden,wel of niet geremt.
Er is daar veel mogelijk, zelf je eigen kleur uitkiezen etc.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: tweewielers, welke is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 07:54

Ik zou gewoon gaan proefrijden en er een aantal uitproberen,
dan ontdek je zelf welke het fijnst is.
Hans van der Mee heeft fijne tweewielers en maakt ze passend bij jouw paard/pony.

tassie73

Berichten: 744
Geregistreerd: 16-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 07:59

Ik heb nu voor mijn pony (1.17) ook een tweewieler van Kraay gekocht. Zit erop te wachten dat hij binnen komt.

Zelfde als LS fotos. Alleen dan 125 spoorbreedte.

Het zijn supermooie en degelijke wagens om te zien.

Albert

Berichten: 5734
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:22

De beste tweewieler was en is de tandemmarathonwagen van Van de Heuvel.
Helaas zijn er maar weinig van gemaakt.

Bij een goede tweewieler is de bak verstelbaar ten opzichte van het onderstel door een slede met spindel voor een goede balans en
Het lamoen veert onafhankelijk van onderstel en bak.

lienepien610

Berichten: 453
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Brummen

Re: tweewielers, welke is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 19:55

Die van ECC zijn ook erg gaaf, met enorme wielen eronder.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 23:11

Ik heb een tweedehands Clipper over kunnen nemen. Ligt perfect achter mijn D-pony, lekker stevig en robuust maar toch goed hanteerbaar, ook als je geen enorme spierballen hebt.

Ik had een Oxer aangeschaft het voldeed maar ik voelde me er niet 100% 'safe' mee. Daarbij denk ik toch dat deze oxer meer geschikt is voor B en C pony's. Vond dat mijn pony er ook wat weinig ruimte in had (zowel in breedte als in lengte)
De Oxer.
Afbeelding
Afbeelding

En hierbij de Clipper. Wat langer, hoger, wat breder, zwaarder. De hoek is wat ongelukkig waardoor hij erg groot lijkt, maar het scheelt niet eens zoveel met de Oxer alleen het materiaal en de constructie is robuuster.
Afbeelding
Afbeelding

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 11:01

onwijs bedankt voor jullie antwoorden zo ver! Mijn punt is dus ook dat ik graag een robuuste wagen wil hebben die tegen een stootje kan. (wil er ook mee naar het strand).
Nu heb ik een tweedehands gegalvaniseerde Van Aars op het oog (stadtwijck?) die er behoorlijk stevig uit ziet.
Als het goed is is de zitting verstelbaar maar volgens mij is het lamoen vast. Waarom moet die onafhankelijk veren Albert? Ik kan me voorstellen dat dat handig is in ruig terrein overigens, maar levert dat ook geen instabiliteit op?

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Re: tweewielers, welke is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 11:02

Die Clipper ziet er ook goed uit! Stond ook een 2de hands op Marktplaats maar die moest nog bijna net zoveel opbrengen als een nieuwe.

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: tweewielers, welke is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:43

Ik vind het niet van dat onafhankelijk veren v/h lamoen/bomen. :j
Heb het uit mogen testen, maar heb gekozen voor een zonder verende bomen.
Een tweewieler zou heel licht op de lichtogen moeten 'hangen', of beter gezegd, soort van zweven.
Dan hangt ie mooi in evenwicht en door de verende bomen blijven ze heen en weer gaan. Waardeloos dus, of in ieder geval bij de kleine maat pony's.

Krips

Berichten: 2951
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Randstad

Re: tweewielers, welke is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 15:12

Hoe zit het met het 'hobbelen' bij deze wagens? Ik heb nu een tweewieler die erg hobbelt dus vroeg me af of dat iets is dat je toch blijft houden of dat je met een wat luxere wagen kan oplossen?