tweewielers, welke is het beste?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VanHuisUit

Berichten: 6689
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 15:34

Die van Aars (Stadtwijck) zijn ook super degelijk. Soms zijn de voorbomen niet verstelbaar, dat vind ik zelf dan lastiger en de vering is wat minder dan bij de Clever, Clipper, Excellent e.d. (bij Excellent kun je zelfs luchtvering doen, schijnt echt heerlijk te zijn maar heb ik geen ervaring mee).

Ik weet niet wat je met hobbelen bedoeld, dat doet die Clipper dus niet....?

Je moet echt geluk hebben als je een degelijke tweewieler 2e hands voor een nette prijs kunt overnemen want ze houden behoorlijk hun waarde, dat klopt (en is dus reden te meer om in een goede te investeren).

nobje

Berichten: 1744
Geregistreerd: 08-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:36

VanHuisUit schreef:
Ik heb een tweedehands Clipper over kunnen nemen. Ligt perfect achter mijn D-pony, lekker stevig en robuust maar toch goed hanteerbaar, ook als je geen enorme spierballen hebt.

Ik had een Oxer aangeschaft het voldeed maar ik voelde me er niet 100% 'safe' mee. Daarbij denk ik toch dat deze oxer meer geschikt is voor B en C pony's. Vond dat mijn pony er ook wat weinig ruimte in had (zowel in breedte als in lengte)
De Oxer.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

En hierbij de Clipper. Wat langer, hoger, wat breder, zwaarder. De hoek is wat ongelukkig waardoor hij erg groot lijkt, maar het scheelt niet eens zoveel met de Oxer alleen het materiaal en de constructie is robuuster.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]



Ik heb ook een clipper, en ben het met van huis uit eens. Ook ik heb een paar keer met een oxer gereden, en ik ben met de zelfde overwegingen als van Huis uit gaan zoeken. Mijn Clipper is een maatje groter. En ook geen verende bomen of luchtvering. Maar gewoon veerbladen... en ik kan niet anders zeggen .. .ik ben er erg tevreden mee. Hij is met name robuust, maar niet te zwaar om in je eentje te verplaatsen. ook het lamoen is stevig en stabiel.... en met name hoog. Mijn paard van 1.76 zou echt zijn best moeten doen om over het lamoen heen te komen met zijn achterbenen. Ook zo in het bos op een single track laat hij zich makkelijk gebruiken zonder zich tussen de bomen door te wringen ;).
Inmiddels op verschillende soorten bodem uitgeprobeerd.... en misschien kan het bok kussen wat charmanter en luxer zijn... ik kan er niet meer nadelen aan vinden... ( o, ja toch wel.... een grote voor heeeeele lange mensen ... die kunnen wel eens wat ruimte gebrek ervaren voor hun benen geloof ik... de persoon die mijn paard op deze foto ment, is heel lang en kan slecht zijn benen kwijt vertelde hij) Ik ben zelf niet zo lang, en heb daar dus absoluut geen last van :o
Een erg degelijke wagen.

Vrienden van ons hebben een Hans van der Mee... die is een stuk luxer met verende bomen, De wielen individueel geveerd geloof ik en luchtvering, geveerde bok kussen etc, etc etc. Maar die is ook meteen een stuk flink zwaarder (en duurder, ook tweedehands heb ik ze nog niet onder de tweeduizend euro gezien ?)

Afbeelding

en hieronder de twee wieler van, van der MEE....

Afbeelding

Albert

Berichten: 5737
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: tweewielers, welke is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:42

Die van der Mee heeft de vering zoals ik bedoelde.
Alleen, hoe zet je hem in evenwicht?

VanHuisUit

Berichten: 6689
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:05

Geen idee .... geheim van de smid ;) ik wil wel een keer gaan proefrijden bij vd Mee, mocht ik er dan aan denken zal ik het hier even posten (maar zal van de zomer zijn, wellicht is topic dan al helemaal 'weggezakt').

Wat een gave foto van Noble 8-)

Ik heb behoorlijk lange stelten en wat je zegt klopt bij de Clipper kan ik ze kwijt, maar dan houdt het niet over. Maar ook daar wat op gevonden want met los bokkussen erop zit het wat mij betreft prima.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:50

Albert schreef:
Die van der Mee heeft de vering zoals ik bedoelde.
Alleen, hoe zet je hem in evenwicht?



Het onderstel kun je verplaatsen, of de zitting net hoe je het bekijkt.

Albert

Berichten: 5737
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: tweewielers, welke is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 14:18

Dat zag ik niet op de foto, vandaar mijn vraag.

Hoewel wij jaren met veel plezier met een tweewieler samengesteld hebben gemend, is een vierwielige wagen veel prettiger voor zowel menner als paard. Ook bij het beleren heb ik liever een vierwieler, die dankzij de molenrem met rempedaal ook zo goed als niet meer schaart.

nobje

Berichten: 1744
Geregistreerd: 08-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:17

VanHuisUit schreef:
Geen idee .... geheim van de smid ;) ik wil wel een keer gaan proefrijden bij vd Mee, mocht ik er dan aan denken zal ik het hier even posten (maar zal van de zomer zijn, wellicht is topic dan al helemaal 'weggezakt').

Wat een gave foto van Noble 8-)

Ik heb behoorlijk lange stelten en wat je zegt klopt bij de Clipper kan ik ze kwijt, maar dan houdt het niet over. Maar ook daar wat op gevonden want met los bokkussen erop zit het wat mij betreft prima.


Ik wil ook nog een keer met de luxe twee wieler rijden achter mijn paard (wel met hun paard gereden en geholpen om hem aan hun trailer te hangen op zijn frame). . Maar even los van de prijs, vind ik het zo een zware wagen. Ik kan nu de clipper eigenlijk al niet opdrukken als ik hem op het ophang frame van de trailer moet drukken ha ha ha ha... hij is niet eens zo zwaar voor een twee wieler.. Maar ja.. hoe ga ik een wagen als de luxe twee wieler van, Hans van de Mee op dat frame krijgen ? Zelfs met de bank eraf is het nog een heel gewicht... Maar eerlijk is eerlijk... je voelt het verschil wel. En de definitie luxe is volkomen terecht. Je kan je beter af vragen wat er niet is af te stellen aan die wagen ha ha ha ha

En Van huis uit, heb je een foto van je losse bok kussen in actie ?
Ben namelijk erg nieuwsgierig hoe je het gedaan hebt. En vandaag de Clipper op een alles behalve vlak terrein gereden. Maar nog steeds van mening dat ik een super fijne wagen eraan heb. Veilig, goede balans etc. maar basaal.

Mijn keus om niet met een vierwieler voor mijn paard te gaan rijden berust niet alleen op de aanschaf prijs van een mooie marathon wagen maar ook praktisch. Ik kan de twee wieler op een frame altijd mee nemen op een speciaal frame dat je aan je trailer kan bevestigen. En dat vind ik wel erg fijn... Maar er is natuurlijk voor verschillende opties wat te zeggen... En gelukkig maar. Want ook ik droom Weleens van een prachtige wagen en een bijpassende schuur om het in te plaatsen. ha ha ha ha...

nobje

Berichten: 1744
Geregistreerd: 08-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:17

VanHuisUit schreef:
Geen idee .... geheim van de smid ;) ik wil wel een keer gaan proefrijden bij vd Mee, mocht ik er dan aan denken zal ik het hier even posten (maar zal van de zomer zijn, wellicht is topic dan al helemaal 'weggezakt').

Wat een gave foto van Noble 8-)

Ik heb behoorlijk lange stelten en wat je zegt klopt bij de Clipper kan ik ze kwijt, maar dan houdt het niet over. Maar ook daar wat op gevonden want met los bokkussen erop zit het wat mij betreft prima.


Ik wil ook nog een keer met de luxe twee wieler rijden achter mijn paard (wel met hun paard gereden en geholpen om hem aan hun trailer te hangen op zijn frame). . Maar even los van de prijs, vind ik het zo een zware wagen. Ik kan nu de clipper eigenlijk al niet opdrukken als ik hem op het ophang frame van de trailer moet drukken ha ha ha ha... hij is niet eens zo zwaar voor een twee wieler.. Maar ja.. hoe ga ik een wagen als de luxe twee wieler van, Hans van de Mee op dat frame krijgen ? Zelfs met de bank eraf is het nog een heel gewicht... Maar eerlijk is eerlijk... je voelt het verschil wel. En de definitie luxe is volkomen terecht. Je kan je beter af vragen wat er niet is af te stellen aan die wagen ha ha ha ha

En Van huis uit, heb je een foto van je losse bok kussen in actie ?
Ben namelijk erg nieuwsgierig hoe je het gedaan hebt. En vandaag de Clipper op een alles behalve vlak terrein gereden. Maar nog steeds van mening dat ik een super fijne wagen eraan heb. Veilig, goede balans etc. maar basaal.

Mijn keus om niet met een vierwieler voor mijn paard te gaan rijden berust niet alleen op de aanschaf prijs van een mooie marathon wagen maar ook praktisch. Ik kan de twee wieler op een frame altijd mee nemen op een speciaal frame dat je aan je trailer kan bevestigen. En dat vind ik wel erg fijn... Maar er is natuurlijk voor verschillende opties wat te zeggen... En gelukkig maar. Want ook ik droom Weleens van een prachtige wagen en een bijpassende schuur om het in te plaatsen. ha ha ha ha...